CPL topic

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:29

Maar hoe weet je dat je paard cpl heeft? Die van mij heeft op jonge leeftijd vreselijke mok gehad. Zo erg dat de maden eruit kropen. Maar ik moet zeggen, dat sinds ikmzijn darmen aardig op orde heb, hij weinig last heeft van mijten en dus ook geen mok. Hij heeft wel, toen hij heel slecht ging met zijn knie, via een wondje in zijn hak een olifantspoot gehad. Dat heeft ook te maken met de lymfenbanen, volgens mij.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 06-05-16 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic deel van bericht verwijderd

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:23

Voeding heeft altijd invloed. Ben ik helemaal mee eens. Maar zegt niet altijd alles.

Die van mij is ook slank. Is altijd heel schraal geweest. Toen ik m bij de fokker vandaan haalde, kreeg hij 2,5 kg brok! :wow: Het dier was nog niet eens een jaar oud. Ik denk ook echt dat zijn darmen daardoor verpest zijn. Nu is hij niet meer schraal, maar keurig op gewicht. En dat hou ik scherp in de gaten. Ook ivm zijn knie. Hoop dat de cpl aan mijn deur voorbij gaat. Hij heeft me al goud geld gekost met al zijn kwalen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:24

AbbyBlues schreef:
Zou dat niet toevallig ook met de hormoonbalans te maken kunnen hebben KBK?

Dat wou ik er nog bij zetten, ja, maar was ik vergeten. Je zei toch dat het erger werd met de dracht?

Fabster

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:07

Ik heb vóór ik Beau kocht daar veel over gelezen. Ik ben dat allemaal weer vergeten, maar volgens mij was er in Belgie wel flink onderzoek naar gedaan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:10

Ik wel, maar dan zou ik weer eens moeten speuren. Het was een onderzoeksverslag, als ik het me goed herinner. Maar het is al lang geleden. Dus heb t niet meer paraat.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:46

http://toplocalplaces.com/netherlands/v ... 2927789597

Kan dat inderzoek zo snel niet meer vinden, maar vond wel dit. Vind ik zelf dan wel weer interessant. Want Beau heeft dus heel erge mok/mijt gehad en hij heeft enorme ribbels in zijn kootholten. Maar sinds ik dus zijn darmen op orde heb zijn de mijten bijna weg (in de winter nog wel eens). Als ik de eerste tekenen alweer zie, oak ik dat direct aan. Hij heeft dat dus nooit meer gehad. Als het een progressieve ziekte is, zou je denken, dat het terug was gekomen. Maar dat is dus niet zo. Nu moet ik zeggen, dat ze hier maar weinig op het gras komen. Ik heb er teveel staan die daar niet tegen kunnen (IR, eczeem, koliek). Daar valt Beau trouwens niet onder. Maar toen hij overal voor behandeld werd (ook bij een holistisch DA wel), kreeg ik wel het advies om goed op de suikers te letten.

Ze mogen bij mij dus pas eind juni op het gras. Dan is het gras al uitgebloeid, zijn er nog weinig suikers en dan mogen ze een uurtje per dag (soms 2). De IR types wel met graasmasker, de eczemer ga ik meestal mee op pad en als we terug komen, kan zij nog een kwartiertje mee pakken.

Dat is inderdaad wel een gedoe. Je bent dan de hele dag met de paarden bezig. Maar tot nu toe gaat het met iedereen (redelijk) goed. Zelfs de eczemer kan zonder deken 24/7 buiten lopen zonder al te veel schade.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:59

Wat is GreenXL?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:30

Ziet er goed uit en nog betaalbaar ook. Zou die shampoo ook tegen jeuk werken (eczeem)?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:40

Wou, dat doet veel! Elleboog zit aan de voorbenen (net als bij mensen). Sprangewricht is technisch gezien zijn hiel (hak). ;)

Ik ben heel benieuwd naar de vorderingen van dat spul met ZE. Zou toch fantastisch zijn als het zou werken. En het is nog heel betaalbaar ook!

Fabster

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 00:27

Ik hou het ook in de gaten. Het is inderdaad wel heel zonde van het ras.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:59

Dat is ook raar, eigenlijk, hè? Alsof ze nooit een trekpaard van dichtbij zien. Komen die niet bij de DA ofzo? :+ :o?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:57

KoudbloedKim schreef:
Ja klopt... ik wilde een paard met een nuchter karakter, stevig gebouwd en was toen al uitgekomen bij een Trekpaard.
Maar als ik van tevoren had geweten dat ze zo'n last zou krijgen van haar benen...

Elk ras kan ergens last van krijgen, maar bij bijvoorbeeld een Haflinger of Fjord weet je wel dat je minder risico neemt dat je hem jong in moet laten slapen.

Ach KBK, die hebben weer veel last van eczeem. Ook niet lekker

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:49

Maar NL Trekpaard is toch gewoon een Belgisch Trekpaard? Je hebt daar toch geen apart stamboek voor? Of wel?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:10

Zie nu pas dat Beau ook ingeschreven is bij het Nederlands Trekpaard. Dacht altijd dat t een Belg was... :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:27

LovingTweety schreef:
Mijn CPL-er is gister ingeslapen. Ze is om onduidelijke reden maandag kreupel geraakt ergens rond haar knie en kon afgelopen weekend niet meer staan, ik heb de keuze gemaakt haar niet meer in de medische molen te zetten maar haar in te slapen.
Hier dus niet meer de vraag of ze nog op gras moet of hoe de zomer gaat lopen.

[ [url=m/DY9wlw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vreselijk. Sterkte! Y;(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:15

Ineens bedenk ik me: zou lympfendrainage niet helpen? Dat doen ze in het ziekenhuis ook bij mensen met vochtophopingen. Toevallig heb ik een osteo/cranio die ook lymfendrainage doet. Voor cpl nooit geprobeerd bij mij Belg, maar wel voor zijn dikke knie en zijn olifantspoot. Dat hielp wel goed.

Beau heeft dus wel van die plooien in zijn kootholten. Paar x last gehad van gedoe aan zijn benen (mok waarbij de maden uit zijn benen kropen, olifantspoot). Maar het probleem zat bij hem in zijn darmen. Toen ik dat onder controle had, heeft hij nooit meer last gehad.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:52

Maar zij raakte mijn paard niet aan bij de benen. Maar blijkbaar kun je op bepaalde plaatsen van het lichaam de pompfunctie handmatig doen als het lichaam dat zelf niet goed doet. En dat is niet (per definitie) op de plaats waar de vochtophoping zit.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:44

Volgens mijn osteo niet. Heeft het mij ook uitgelegd, maar volgens mij bakte ik er niet veel van. Liet het toch liever aan haar over.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:45

Ik vind 500 euro ook wel erg veel. Ik kan wel vragen of die van mij het voor minder wil doen? Die geeft vaker workshops. Volgens mij niet daarvoor, maar daar is ze ook gediplomeerd in, dus waarom niet?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:59

Ik denkndat die cursus is bedoeld voor mensen die zelf (ook betaald) paarden willen gaan behandelen. Ik denk dat dat niet de ambitie is van de meeste mensen hier. Die willen hun eigen paard kunnen behandelen (toch?). Ik heb toch even een balletje opgegooid bij mijn therapeute. Wie weet dat daar iets beters (qua prijs) uit komt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:12

Ik weet niet waar iedereen vandaan komt, maar ik zit in regio Breda (net als de therapeute). Maar ik wacht eerst even af of ze het wil doen en voor welke prijs. Dan eens kijken hoeveel mensen ze min-max wil hebben en dan kijken wie er wil. Is dat een plan?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:21

Ze laat t na het weekend even weten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:44

Oeps, ja, Groningen is wel erg uit de richting.... :oo

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:29

Klopt, je neemt een pipet Frontline voor de grootste honden (niet de combo, maar de gewone) en 1 pipet per poot. Ik doe het nuet elke maand. Alleen als ik zie dat hij weer last van mijten heeft. Dus dat is 30 euro per behandeling. Enige nadeel is, dat het wel 48'uur droog moet zijn om de druppels te gebruiken. Hij moet dus niet door plassen gaan lopen, want dan spoelt het er weer af. Dan is het wel een dure hobby :+ Dus in herfst en winter is dat wel eens lastig. Ik heb nl geen dichte stallen.

Verder heeft Beau ook ribbels in zijn kootholten, overgehouden van een aantal jaar terug van enorme uitbraken op Zijn benen. Is nooit meer terug gekonen, maar die ribbels zijn ook niet meer verdwenen. Hij heeft er verder geen last van.

Ik doe verder ook niks aan zijn sokken. Af en tie kijken of de boel nog heel is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:50

Willemina_L schreef:
Maar Frontline is ook in een spray te verkrijgen. Is dat niet veel handiger dan een pipet?

Geen idee. Ik heb die spray nog nooit gezien. Gebruik altijd de pipetten en dat gaat prima.