CPL topic

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:24

ik heb een raszuivere belg (volgens papieren) ik heb geen last van CPL of andere aandoeningen. hij heeft wat mok/rasp dat goed te beheersen is, heb hem nog nooit zien leiden ervan. hij stampt niet en jeukt zich ook niet.

ik denk dat mijn volgende een Vladimir heavy draft wordt.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 06-05-16 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic deel van bericht verwijderd

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:30

darko wordt dit jaar 13, dus dat had het zich al moeten manifesteren of niet? hij werkt wel 6 dagen in de week (dressuur, los springen, longere, cavaletti training, buitenritten, cross, etc)
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 06-05-16 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic deel van bericht verwijderd

DarkoFoitzik

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:37

zo was die van mij ook, nu ik hem veel op gewicht rij en de voorwaartse tendens kan beheersen met de aanleunign kan ik hem kleine stukjes hoger vragen. langzaam richting de oprichting.

hmm dat is duidelijk. ik ging er altijd vanuit dat het ene bacterie/schimel/luis was die de benen aantasten/ dit in combinatie met verkeerde voiding die de afvalstoffen afzet vanuit de lever in de benen. dit zal dan wel zijn door de problemen in doorstroom van de benen.

het gekke is, als ik darko niet rijdt en hem gewoon op de wei laat staan dan verdwijnt zijn mok/rasp. het lijkt me dat dit dan geen cpl is...?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:41

nu ga ik wel iets oftopic maar hoe uit het zich dan bij Kim? is de kans niet groot dat beer het nu ook heeft?

zoals ik al zei. ik heb darko 3 jaar terug de hele zomer op de wei gehad zonder werk. hij stond toen in ene openstal met de hele dag weidegang. de mok/rasp was toen volledig verdewenen. als het cpl is moet het dan juist erger worden toch?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:47

ik kan me voorstelle dat je iets anders zou kiezen als je nu de keuze had. niet alle belgen ontwikkelen dit toch? ik las laatst een onderzoek dat ze bezig zijn met ene test om de hengsten uit de fokkerij te halen die cpl hebben.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:07

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:20

Best triest eigenlijk.

Ik heb die van mij eens goed onderzocht. Hij heeft wat huid plooien in de koot maar is aan de voorkant van het been mooi strak. In de voor knieen en achter op de kogels heeft hij wat schilfers. Die waren weg na behandeling van ballistol. Helaas heeft dit nu geen effect meer en zal ik wat ander moeten proberen. Hij heeft er verder geen last van.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:44

heft iemand iets van een causal verband gevonden tussen voordroog voeren en de symptomen van CPL?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:24

Ik heb wat gezocht op internet. er is een verband tussen voer en CPL. kuil voeren en krachtvoer is ven grote belasting op het lichaam en kan de conditie verergeren. deze onderstaande link gaat eigenlijk alleen over de nadelen van het voeren van voordroog en kuil bij paarden. ik ben het met je eens dat krachtvoer niet goed is voor paarden die "amper" wat doen. met amper wat doel ik op een uurtje werken per dag. krachtvoer is ontwikkeld om de dieren genoeg energie tegen toen ze 12 uur per dag moisten werken. dan hebben ze niet genoeg tijd om het ondehroud aan ruwvoer bij te eten.

Kim, een mogelijkheid is dat kim door het verbranden van vet een hoge belasting voor de lever heft gehad. hierdoor veel afvalstoffen heeft moeten afzetten. het verliezen van vet maakt namelijk ook de afvalstoffen vrij die daarin opgeslagen zijn. het zou dan namelijk naar verloop van tijd beter moeten gaan.

http://www.barnboox.de/wissensdatenbank/fachartikel/f├╝tterungsexpertin-heulage-und-silage-sind-kein-geeignetes-raufutter

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:44

Interessant. Dus die greenxl werkt? Ik wil er wel preventief iets aan gaan doen ookal heeft hij er nu geen last van. Ik heb zijn sokken ook nog lang. Hij heeft een paar plekjes in de voor knieen en achter klein bij de kogel. Hier zijn geen huidplooien nog opgezwollen delen. Ik ga eens kijken of die greenxl werkt voor die plekken. Hij krijgt het alleen omdat ik het rijd. Laat ik hem staan dan verdwijnen deze plekken vreemd genoeg.

Interessant dat je er zo veel ervaring mee hebt. Ook erg vervelend natuurlijk.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:05

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 08:36

Gewoon contact opnemen. Zijn hele aardige mensen, hebben goed advies en reageren snel.

DarkoFoitzik

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 06:11

Ik knip de sokken alleen zodat ze niet op de grond komen. Verder laat ik ze fijn zitten. Ik heb op korte termijn veel resultaat bereikt met ballistol. Ik kam de sokken elke dag grondig en haal de korsten weg jit de voorknie├źn (pols). Helaas blijft hij daar altijd korsten hebben. Zelfs de ballistol werkt er niet meer. Ik ga hem nu wisselen naar hooi, dus van de voordroog af halen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:20

er bestaat een test dat die huiddikte meet en iets van haar dikte op benen. ze zijn nu bezig met zoeken naar een defect gen of iets dergelijks. er zijn nu nog geen significante resultaten gevonden.

ik ben nu bezig met de dierenarts om een ransoen te bespreken zodat de symptomen minder worden. dit doe ik mee rom de stal eigenaar te overtuigen dat de voordroog niet goed voor hem is.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:40

Willemina_L schreef:
Heeft er iemand ervaring met CPL bij Percherons? Ik ga bij een vierjarige merrie kijken maar van dit topic schrik ik toch wel.

er zijn maar een select aantal rassen waar het bij voorkomt. voor zover ik het heb gelezen:

Belgisch trekpaard (het meest)
Tinker
fries
Shire
Clydesdale
Ardenner

Zeeuwse trekparden schijnen er vrij van te zijn. andere rassen lijkt mij dan ook.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:50

ik heel eerlijk ook niet, tot voor kort.

@kim, dan klopt die informative dus niet!!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:56

Willemina_L schreef:
Heeft er iemand ervaring met CPL bij Percherons? Ik ga bij een vierjarige merrie kijken maar van dit topic schrik ik toch wel.

dat ze geen korsten, huidplooien etc. heeft wilt niet zeggen dat ze het niet kan ontwikkelen op lateren leeftijd. dus het blijft altijd ene gok. misschien moet je het ook gewoon vragen wat hun ervaring er mee is.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:05

dat is ook zo. het problem is dat je iets mooi vindt en dat je ergens ene klik mee hebt.

bij mij is dat trekpaardrassen. elk ras heeft iets zoals je al zegt. er zijn aandoeningen waar cpl bij verbleekt.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:17

ik denk dat ik altijd wel voor de zware rassen zal gaan. nu heb ik er ook geen dramatische ervaringen mee. ik zal er wel altijd rekening mee houden en inderdaad de stamboeken na zoeken zodat ik weet of cpl in de bloedlijn zit. aanvullend zal ik er alles preventief aan doen zodat het zich niet zal uiten.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:26

ik ben wel heel benieuwd nu ik hem op hooi ga zetten of het veranderd. ik zal hier verslag uitbrengen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:29

heft het niet te maken met de juiste vitamin en mineralen en dergelijke? of voerde je een vitamin korrel bij?

ik heb wel in een duits artikel gelezen dat koudbloeden beter kunnen omgaan met voordroog en er minder las van hebben dan warmbloeden.
Laatst bijgewerkt door DarkoFoitzik op 10-05-16 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:23

heel veel sterkte!! zo een naar idee.

@lizet, je voert haver?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:38

interessante keuze, wat voorn werk doet hij dan? aangezien hij het nodig heft.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:51

dat vind ik vreemd inderdaad. die van mij krijgt reformin in combinatie met super brok plus van haysters healthy herbs en nu dan onbeperkt hooi en de hele dag weide gang. heeft nu kleine plekjes maar ze lijken te slinken. hij glanst als een hengst en heeft meer dan voldoende energie. als het maar werkt voor je paard lijkt me dat prima.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:13

ja precies, je zou zeggen dat de brok de cpl zou verergeren. zo zie je maar dat elk paard anders is.