CPL topic

Moderators: Neonlight, Nadia, LindyH, balance, RianneH

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:33

de mok/rasp = cpl, maar bij goede verzorging kun je het idd wel onder controle houden, mijn 20 jarige heeft benen van een 3 jarige, maar er is al heel veel werk en zalfjes in gegaan :D
Beweging scheelt inderdaad wel.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 06-05-16 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic deel van bericht verwijderd

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:52

Santos_05 schreef:
Duhelo schreef:
[B]de mok/rasp = cpl[/], maar bij goede verzorging kun je het idd wel onder controle houden, mijn 20 jarige heeft benen van een 3 jarige, maar er is al heel veel werk en zalfjes in gegaan :D
Beweging scheelt inderdaad wel.

Is dit wel zo? Mok is een bacterie en CPL een chronische aandoening vanuit de lymfeklieren toch? ( rasp ken ik niet) met als gevolg, wondjes, mijten, Smet plekken door de huidplooien?

CPL is erfelijk, dus ondanks dat het misschien niet duidelijk is hoe het vererft, snap ik niet dat ze met CPL hengsten door blijven fokken.

op zich heb je gelijk in de verschillen. Feit is wel dat veel mensen denken dat het mok is (omdat de uiterlijke symptomen erg gelijken, wondjes, natte plekken, etc) terwijl het feitelijk cpl is die uitkomt. Cpl reageert in het begin vaak goed op mokzalf en dergelijke, maar op een bepaald moment krijg je dan een uitbraak die je bijna niet meer weg krijgt, en dan begint de echte ellende.
Ik sluit mok absoluut niet uit hoor, maar 9 op de 10 keer wordt dit met elkaar verward.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:37

let wel op, door scheren kun je ook weer jeuk veroorzaken (teruggroeien van de haren), dus dat goed in de gaten gaan houden dat ze zich dan daardoor niet kapotmaken ...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:01

die plek hebben ze toch vaak he, die voorkant van het spronggewricht? Mijn 7 jarige is nog zo goed als proper, maar heeft dié plek al vanaf 2 jarige. De andere 7 jarige dat erbij staat ook.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:21

Misschien kunnen we foto's verzamelen hoe de benen zijn?

Mijn 20 jarige staat nu heel clean, maar heeft vlak achter de voorknie aan beide zijden een diepe kloof (al jaren, wat ik ook smeer, gaat niet weg).
Helaas kan ik niet meer in de buurt komen van de benen met sarnacuran / water / scheermachine / schaar.
Het enige dat mag is borstelen (en dan nog) en ik kan als ik geluk heb er een klodder zalf tegen plakken ...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 00:05

ik denk ook niet dat de sokken de oorzaak zijn, geloof wel dat de sokken het ook niet helpen (warmer, blijven langer nat, minder zuurstof voor wondgenezing, moeilijker behandelen / opmerken)
Friezen bv hebben vaak niet veel sok en toch hoor ik daar ook al regelmatig cpl'ers.

ik zal eens zoeken of ik nog foto's heb van de benen

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 00:16

Afbeelding

heel vakkundig geschoren, niet dus :D
Dit zijn waren de benen bij een lichte uitbraak, hier was ze een jaar of 17 geloof ik.
De laatste jaren scheer ik dus niet meer daar het te gevaarlijk wordt.
Soms stond ze op die plekjes met grote open wonden, meestal ter grootte van 2-eurostukken, soort diepe schaafwonden. De laatste jaren heeft ze die niet meer gehad (klopt af), maar beginnen de kloven en knobbels wel iets meer uit te komen.
Dag en nacht buiten en regelmatig werk, + zodra er iets te zien valt wondbehandeling en regelmatig cydectin houdt ze wel vrij goed.

Afbeelding

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:19

8nnemiek: net het korte gestresste gras zorgt voor problemen, dat gras produceert nl veel suiker.
Het langere bloeiend gras is geen probleem voor cpl'ers, ook al is het veel...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:33

dat is wel apart eigenlijk. is het dan ook lang lang? (uitgebloeid?) of eerder koeienweide groen gras?
bemesting kan inderdaad wel een grote rol spelen...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:41

als het helpt, dan zit je juist denk ik :D
het is altijd zoeken naar de juiste keuze en mogelijkheden, en, if it aint broke, don't fix it...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:13

oh jeetje, heel veel sterkte!

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:17

Berdien: in dit stadium kun je niet heel veel meer doen dan symptoombestrijding.
Cpl staat los van jeuk (jeuk = mijten).
Een cpl'er heeft niet altijd last van mijten, maar vaak staat het wel een beetje in relatie met elkaar. Door de cpl is de elasticine nl minder, waardoor de huid brozer is, sokkenpaarden hebben een warme omgeving, die ideaal is voor de mijten, in de broze huid vinden ze heel veel voeding. Door de mijten krijgen ze jeuk, ze gaan krabben (en maken dus hun huid kapot). Door te weinig elasticine gaan de wondjes moeilijk dicht, infecteren = goede bodem voor de mijten = vicieuze cirkel).

Belangrijk is dus zeker dat, zodra je ziet dat hij jeuk heeft, te gaan behandelen. Dit kan met sarnacuran of bye mite. Dit spul los je op in water en als het kan laat je zijn benen in een emmer erin weken. Indien dit niet helpt of weken moeilijk is is de cydectin pour on ideaal, dat spul spuit je tussen de sokken en verdeelt hem onderhuids.
De spuiten dectomax dat KBK aangeeft zijn dus ook voor de mijten.

De ribbels en plooien komen specifiek van de CPL uit, dat is progressief dus omkeerbaar. Door te letten op de voeding (suikers!) en veel beweging (voorkeur dag en nacht buiten dus) kun je het wel vertragen. Daarnaast zorgen voor een goede wondbehandeling zodat de huid zo snel mogelijk weer sluit in het geval van wonden of kloven helpen ook.
als je merkt dat zijn koten niet opzwellen als hij niet op stal komt zou ik opteren voor dag en nacht buiten.
Veel meer kan je niet doen. De lymfedrainage kan helpen, maar dat is het interessanter zelf een cursus te volgen (+- 500 €)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:27

yvje86 schreef:
Kunnen we niet met zijn allen een cursus volgen, krijgen we misschien groepskorting. :Y)

dat zou inderdaad fijn zijn
losse behandelingen kosten 50 - 100 €, dus met 5-10 behandelingen heb je het eraan uit, maar 500 euro voor een basiscursus vind ik wel veel geld (de behandelingen ook hoor, zeker met de frequentie dat je het moet doen is dat niet betaalbaar)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:59

onder de 300 heb ik ook zeker interesse. mits het evht de moeite is en we effectief leren hoe zen volledige lymfedrainagebehandeling uit te voeren

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:02

ik heb idd niet echt die intentie. dus goedkoper zou heel fijn zijn. moest het kwa afstand uit belgie nog doenbaar zijn is het helemaal fijn :)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:43

Fabster schreef:
Ik weet niet waar iedereen vandaan komt, maar ik zit in regio Breda (net als de therapeute). Maar ik wacht eerst even af of ze het wil doen en voor welke prijs. Dan eens kijken hoeveel mensen ze min-max wil hebben en dan kijken wie er wil. Is dat een plan?

strak plan! ben benieuwd!

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:56

ik doe heel weinig aan de sokken. Sporadisch eens een borstel erdoor en bij de oudste in de knieholte van de voorbenen wat wegknippen omdat er daar behoorlijk wat schilfers blijven hangen.
Maar echt zelden, hoe meer gepruts erin hoe meer last (en gevaarlijker voor mij :D)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:26

Fabster schreef:
Ze wil trouwens wel iets doen, om jullie gerust te stellen en ook onder de 150 euro. Moet alleen even in een ander soort vorm gegoten worden, want anders komt ze in het vaarwater van andere instanties en dat wil ze niet.

hier ook erge interesse in de cursus, heb voor die prijs er wel een tripje nederland voor over!

De blauwe hengst vraagt geloof ik die 500 euro voor de cursus, maar ben het nu even niet zeker

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:42

Fabster schreef:
Ok, ik heb bet overlegd en ze wil
Het volgende aanbieden:

Omdat ze niet in het vaarwater van de blauwe hengst wil zitten, geeft ze geen workshop. Ze heeft dan ook veel materiaal nodig van die club en dat vindt ze ongepast.

Wat ze wel wil doen is een behandeling geven aan het desbetreffende paard en daarbij uitgebreid laten zien en uitleggen hoe het werkt. Die behandeling bestaat dan uit 2 x een dag(deel). Eerste x wordt alles uitgelegd, tweede x controleert ze wat je zelf aan het doen ben geweest. Want als je het niet goed doet, helpt t niet of werkt het zelfs averechts, blijkbaar. Ze komt op locatie en mensen komen dus met hun eigen paard. Ze kan 2 combinaties per dagdeel behandelen, dus max 4 voor een hele dag. Jullie kunnen er dus voor kiezen om groep te vormen in je eigen omgeving. Ze kan dan naar Zeeland komen en een andere x naar Limburg (mits voldoende deelnemers uiteraard). Of ze ook naar Groningen komt, weet ik niet, maar zou je even moeten overleggen.

Kosten: 137,50 per combinatie, + reiskosten (die dan gedeeld kunnen worden onder de deelnemers). Dat is de totaalprijs voor 2 dagen en ook de prijs van een behandeling bij haar (eerste behandeling 75 euro, tweede behandeling 62,50). De kosten dienen vooraf overgemaakt te worden.

Opgeven kan via haar website:
http://m.paardenbehandelen.com

Lymfendrainage staat daar nog niet op, maar doet ze dus wel al jaren (met succes, kan ik uit ervaring vertellen). Handigst is dus eerst kijken of er groepjes van 2-4 gevormd kunnen worden en een locatie bepalen.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

Dat is jammer! (nouja, nog een leuke oplossing, maar ik vrees dat ze niet tot in west vlaanderen zal willen komen).
Is er een mogelijkheid dat ze bv naar een plaats gaat met enkele trekpaarden en dat mensen die geen paard meehebben dan ook kunnen meevolgen?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:39

indien byemite niet meer werkt, probeer cydectin of moxidectine ...
pour on, en doodt ook mijten die nadien uitkomen... (en ontwormt)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:28

KoudbloedKim schreef:
Moxidectine is dat hetzelfde als Doramectine?

volgens mij niet, moxidectine is ook een pour on, dus zelfde werking als cydectin, maar ik ben niet zeker of het dezelfde werkzame stof is.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:39

Berdien schreef:
Mijn paarden hebben hele nare plekken over gehouden van pour on over de rug, dat gebruik zelf nooit meer :n

missanita84 schreef:
Duhelo schreef:
indien byemite niet meer werkt, probeer cydectin of moxidectine ...
pour on, en doodt ook mijten die nadien uitkomen... (en ontwormt)

even een eerdere qoute maar doe je de pour on dan over de rug voor de mijten of in de sokken, of maakt dat niet uit , zelf heb ik butox pour on maar is dat ook tegen mijten? ik ben abuis

Bij paarden moet je de pour on ook niet over de rug doen.
Vooreerst is de huid veel gevoeliger dan bij koeien (en staan ze vaker in de zon, dekens op, zadels op, geen strak plan). En waarom het spul op de rug doen zodat het onderhuids helemaal naar de benen moet om daar te werken?
Gewoon per been gaan doseren (ik doe 10 ml per 100 kilo paard, dus de oudste gewoon 20 ml per been, die weegt een 800 kilo, en de jongste gaat tegen de 1000, die krijgt 25 ml per been). Optrekken in een spuitje zonder naald en in verschillende plekken tussen de sokken op de huid doen.

Cydectin doodt trouwens zo goed als alle ongedierte en is langwerkend (sarnacuran, byemite etc werken enkel op het moment en de plaats van aanbrengen, dus een vierkante cm overslaan en het heeft al geen nut meer, eitje die de dag erna uitkomt en ze leven ook vrolijk verder, dus dit moet je met de 3X3 methode doen).
Daar cydectin in de vetlaag onder de huid kruipt gaan ook uitgekomen eitjes dood, en volgens mij ook de maden van vliegen.

Trouwens, als maden diep zitten, zuurstofwater in de wondjes spuiten met een spuitje en dan komen ze zo naar boven zwemmen, daar kunnen ze niet tegen.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:21

werkt die golden paste effectief?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:30

gaia schreef:
Graag zou ik nog wat vragen over het gebruik van de Frontline. Die pipetten, doen jullie dan op ieder been 1 pipet? En hoe dan precies? Bovenaan het been en op de huid?
ik heb ook shampoo gezien, volgens mij, wat werkt beter?
En er wordt verschillend gedacht over herhaling, zie ik. Bij de beschrijving lees ik dat het 8 weken tegen vlooien werkt, en 4 weken tegen teken. Is er ergens iets te vinden over mijt?
Kan een paard ook allergisch reageren op Frontline?

Ik ben benieuwd, dit klinkt een stuk makkelijker dan Sebacil. Ik vind het zeker het proberen waard.

cydectin is net hetzelfde als de frontlinie maar stukken goedkoper...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 02:04

Ja. helaas alleen op voorschrift. Als het bij een paardenarts niet lukt moet je het eens aan een DA vragen die koeien doet. Cydectin is niet geregistreerd voor paarden en een dierenarts moet zich ook ng kunnen verantwoorden nl...