lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Eefiepeefie

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:18

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Fijn dat hij goed is aangekomen in België :)

Kosten van de stamboek opname staan op de website onder het kopje keuring -> inschrijfformulier
Opname is €30,- alle andere proeven €15,-!

Inschrijving Livro de Nascimentos moet al gebeurd zijn voor het paard mag deelnemen en mocht het paard goedgekeurd worden dan komt er een Inschrijving in het Livro de Adultos bij! (als ik het goed heb, maar de LVN kan dit vast nog veel beter uitleggen :) )

Ik ben ook wel benieuwd waarom jullie geen lid zijn? Ik ben het zelf wel maar ben heel erg druk op het moment dus ik weet nog niet zeker of ik naar de ledendag kan komen.. Vorig jaar was ik er wel bij en het was een erg leuke dag!

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:52

De LVN werkt inderdaad samen met APSL, dus het zou gek zijn als iedereen het zelf gaat regelen. Daarom is de LVN onder andere opgericht! Scheelt ons en het APSL een hoop tijd en moeite :)

Ik ben zelf lid omdat ik de LVN een hele leuke groep mensen vind die hard werken voor een gezamenlijk doel namelijk de promotie van het Lusitano ras in Nederland. Daarnaast kijk ik elke keer uit naar de Revista, is de ledendag erg gezellig en heeft het voordelen voor de fokkerij!
Laatst bijgewerkt door Eefiepeefie op 08-06-16 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:18

Volgens mij is WE inmiddels behoorlijk populair, juryleden zijn vaak internationaal en een aantal (kan ook 1 zijn) wedstrijden per jaar ook.

Vandaag voor het eerst op de heide (Ede) met Hèrmes, heerlijk braaf paard! <3
Afbeelding

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 08:54

Ik wilde er ook al iets over zeggen El Cid, maar ken de precieze verhalen niet. Er is aardig wat veranderd sinds ik voor het laatst mee heb gedaan en een aantal punten ben in totaal niet enthousiast over..

De sport is leuk! Wij deden 10 jaar geleden al oefeningen met onze merries. In Portugal ga ik vaak bij wedstrijden kijken, genieten!

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:59

Gaaf! Knap paard en lekker groot, maakt het in Nederland in de wedstrijdring toch net wat makkelijker :)

Hoe zit het met niveau van opleiding van beide paarden, ze zijn even oud dus is dat ook ongeveer gelijk dan?

4-jarige reuzen baby begint stapje voor stapje te leren wat vertragen en versnellen is en dat levert wel een geinig beeld op :+
Afbeelding

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:59

Gaaf Duijfje! En op welk niveau ga jij ze zelf uitbrengen?

Leuk keona, eerste mama heeft vaak een hoop invloed! Het zijn soms net honden ;)

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:47

Knap paard Femke! Heeft hij geen papieren dat je het ras niet weet?

Loes ik hou mijn oren open, weet zo ook even niets..

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:40

Ik heb de komende tijd weer foto's om te delen! Gister had Hèrmes zijn eerste fotoshoot :D

Afbeelding

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:35

Hai Sabrina,

Ik wil Hèrmes ook graag hengst houden en heb in (Nederland) op pensionstallen aardig wat moeilijkheden ervaren. Vaak vinden mensen het al eng als ze een keertje hinniken en weten de stal eigenaren niet goed om te gaan met een hengst. Die van mij stond op de vorige stal dan ook vrij geïsoleerd van andere paarden, geen paarden naast hem op stal en voordat alle andere paarden naar buiten gingen mocht hij alleen. Hij werd daar niet gelukkig van en daarom heb ik hem verhuisd naar mijn instructeur Fabio in Ede. Een stuk verder weg voor mij maar hij staat nu gewoon tussen een hengst en ruin op stal (tralies dus ze kunnen gewoon neuzen spelen etc), op de paddock naast alle andere paarden en de merries staan zo'n 10 meter verderop buiten en tegenover hem op stal. Hij is helemaal gelukkig en heel relaxt, kan werkelijk alles met hem! Hier ben ik heel blij mee want nu kan hij zonder beperkingen hengst zijn, dat vind ik wel heel belangrijk.

Lusitano's zijn over het algemeen heel makkelijk te houden als hengst als je er goed mee omgaat, maar op een pensionstal is dat soms best lastig.. Ben je verder wel tevreden over de stal? Je zou ook eens met hen kunnen gaan zitten hoe jullie het kunnen aanpakken?

Hopelijk heb je hier iets aan :)

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:36

Sabrina_80 schreef:
Ieder heeft een eigen stukje paddock. Ze worden op deze stal niet bij elkaar gezet. Maar de ruinen die naast hem buiten staan die staan ook heel rustig. Alleen hij staat zich dan zo uit te sloven. Ik heb ook geen idee of hij in Portugal met andere paarden samen heeft gestaan.

Hij staat dus wel naast andere paarden? Dat zou al een hoop moeten schelen eigenlijk!

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:53

Leuk!

Er zijn inderdaad een hoop hengsten om uit te kiezen, maar ik wil die van mij over een paar jaar ook mee laten doen aan de opname keuring. Zijn papa is 27 en heeft dit jaar nog twee merries gedekt en volgend jaar misschien ook nog een! Heb de eerste aanvraag voor Hermes al binnen gekregen :O Nog een beetje vroeg haha!

Ik ben dan ook wel van plan om hem in de sport uit te gaan brengen!

Komen jullie 4-jarigen dit jaar naar de keuring?

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:59

Ah vandaar nee dat wordt lastig dan ;)

Wat zonde.. Komt wel weer helemaal goed? Stamboekopname heb je gelukkig nog alle tijd voor, over een jaar is ze vast nog mooier :)

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:23

Eefiepeefie schreef:
Leuk!

Er zijn inderdaad een hoop hengsten om uit te kiezen, maar ik wil die van mij over een paar jaar ook mee laten doen aan de opname keuring. Zijn papa is 27 en heeft dit jaar nog twee merries gedekt en volgend jaar misschien ook nog een! Heb de eerste aanvraag voor Hermes al binnen gekregen :O Nog een beetje vroeg haha!

Ik ben dan ook wel van plan om hem in de sport uit te gaan brengen!

Komen jullie 4-jarigen dit jaar naar de keuring?

Hahaha die gaap smiley van mij was bedoeld als verbaasde smiley! Ziet er nu een beetje raar uit.

Dat denk ik ook Ellis! De stal waar het paard staat, de mogelijkheden tot weidegang/paddock en de kundigheid van de mensen die er mee omgaan maken de keuze tussen hengst of ruin. Daarnaast moet hij zichzelf natuurlijk niet in de weg zitten en erg last hebben van zijn hormonen, maar in dat geval zou ik er sowieso niet voor kiezen om een paard hengst te laten.

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:02

Op de vorige website van de LVN was ook een hengsten pagina, deze is op de nieuwe website komen te vervallen.

De catalogus staan inderdaad bijna alle hengsten in en is volgens mij niet duur. Doorgeven wat je zoekt hier in deze groep is ook een optie denk dat we met z'n allen alle hengsten wel zo ongeveer kennen in Nederland :)

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:08

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:05

Hanoi, de papa van mijn paard kan goed springen! Dat was toen we hem fokten een van de redenen om voor deze hengst te kiezen. Ik ben toen ook heel lang bezig geweest met het vinden van een hengst die kon springen, het talent van onze eigen merrie. Ik heb met hem nu een keer of 3/4 een sprongetje gemaakt, voorlopig focussen we ons vooral op de dressuur. Ondanks dat we ooit voor het springen fokten heeft Hanoi dressuurmatig en de beweging zo veel verbeterd op de merrie dat we nu toch opeens een echt dressuurpaard hebben :+ Hanoi is wel al 27 maar heeft dit jaar nog gedekt :)
Afbeelding

Don is echt een hele knappe en heeft inderdaad een geweldig karakter! Heel lief en zacht paard <3

Afbeelding

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:04

keona schreef:
Nouvel schreef:
maar wil je echt een niveau springpaard fokken of een paard dat ook een leuke sprongetje kan maken?

Nou zou toch leuk zijn als je zeker mee in l en misschien ook nog m kunt mee springen met goede training,maar dan moet de techniek van paard ook goed zijn

Dat lijkt me geen probleem, dan zou ik voor het gemak wel een iets grotere hengst kiezen. Met goede benen en krachtige billen! Wellicht is een WE paard ook een optie?

Wanneer je een hengst gaat bekijken kun je natuurlijk altijd van te voren vragen of het ook mogelijk is of ze een sprongetje kunnen laten zien :)

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:54

Je bent dus niet perse op zoek naar een lusitano?

In het geval van een slechte rug zou ik erg opletten met Arabisch / Lusi combinatie. Die geven vaak niet de beste combinatie (zwakke rug) waardoor veel cruzado fokker nu weer meer terug fokken met de Lusitano. Althans dat heb ik van horen zeggen :)

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:57

Toevoeging:
Hoe groot wil je dat het toekomstige paard wordt dan? Als je onder de 1.60 gaat zitten wordt een M parcours natuurlijk wel steeds lastiger. Dan heeft hij wel heel veel vermogen nodig om zich over een 1.20m parcours te vouwen!

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:24

Sabrina_80 schreef:
Super leuk! Ik ben benieuwd. Ik reed als enige in de rubriek 4 jarige hengsten.

Aansprekend paard en zo braaf helemaal alleen in een onbekende bak!

Ik had die van mij er graag bij gezien, helaas is die thuis aan het herstellen van een koliek operatie 3 weken geleden. Gelukkig is er volgend jaar weer een keuring en dan is hij zeker van de partij.

Ik vond het erg leuk om iedereen te zien met de paarden en heb genoten van de leuke dag :D

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:18

Gefeliciteerd! Ziet er netjes uit, ga zo door :)

Ik heb een lusitano x arabier merrie, zou ik niet willen bestempelen als een ideaal rijpaard. Heeft er waarschijnlijk meer mee te maken dat het een zeer sensibele merrie en snel bange merrie is. Wel een ongelofelijk lief paard en haar veulen (uit een Lusitano) is een topper, heel veelzijdig paard!

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:48

keona schreef:
Denk dat niks met die kruising te maken heeft.maar eerder door karakter of dingen die ze mee gemaakt heeft

Dat bedoelde ik inderdaad te zeggen :)

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:43

Gefeliciteerd allemaal met jullie knappe hengstjes! Blijf lekker foto's posten hoor, altijd leuk om te zien hoe ze groeien en ontwikkelen :D

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:50

Hahaha! Een mini met een Tinker paspoort, het moet niet veel gekker worden!

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:33

Wat een knapperd zeg! Super leuk zoveel nieuwe Lusitano's :D

Ik heb ook eindelijk weer een rijfoto! Vorige week weer op mijn eigen kerel gereden na de koliek operatie in september. Tevens mag ik de merrie van mijn instructeur Fabio rijden, Alma, een hele lieve Lusitano merrie die na maanden zonder zadel op haar rug doet alsof het gister was! Heerlijk om eindelijk weer lekker te kunnen rijden, dat heb ik toch wel gemist hoor :)

Afbeelding

H. Lusitano Horses