lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:39

rider schreef:
Jessix schreef:
Dat kan volgens mij niet Lusitana. Volgens mij loopt alles via het LVN. En als ze voor opname gaat natuurlijk sowieso.

Ja klopt. Ik heb een overschrijving op naam aangevraagd bij APSL en kreeg een rekening van LVN.

Ja had ik ook bij mijn eerste Lusitano. De fokker heeft toen alles vanuit Portugal geregeld maar de APSL stuurde de papieren naar de LVN en aan hun moest ik ook betalen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:15

Luckystory schreef:
Ik ben geen lid omdat ik Belg ben. Dus een beetje nutteloos om dan bij de Nederlandse vereniging te gaan.
Gina haar papierwerk is door Abel geregeld.
Maar momenteel ben ik daar ook geen lid meer. (Vind dat namelijk maar nutteloos als je er geen gebruik van maakt.)

Vond ik ook hoor. Dan besteed ik liever € 75,- per jaar aan iets anders. :) Kans is dan ook groot dat ik eind van het jaar weer opzeg.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:32

Lusitana schreef:
nou lekker dan.
Enfin dan is het dus lid worden, papieren in orde krijgen en meteen weer afmelden, zou ik zeggen.
tenzij je het natuurlijk sowieso leuk vindt om lid te zijn van een vereniging.

Nouvel, wat een triest nieuws.

Ja bij mijn eerste Lusitano heeft de fokker het papierwerk dus in orde gemaakt in Portugal zelf. Ik heb me daar toen niet mee bezig gehouden.

Voor mijn tweede moest ik het zelf aanvragen en dat heb ik gewoon door de LVN laten doen. Het scheelt dan wel om weer lid te worden. (Papier en paspoort) Daarbij vind ik het ook wel weer leuk om een jaartje de Revista te ontvangen. Maar ik ben absoluut geen verenigingsmens en zal zelden of nooit aan iets deelnemen. Om die reden zal ik het ook weer opzeggen want dan besteed ik liever € 75,- per jaar aan iets anders.

Maar goed, dat bepaalt natuurlijk ieder voor zich. En bij wie ik moet zijn voor mijn papierwerk maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Als het maar in orde komt. :)

Jessix

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:34

@ Nouvel, ook via deze weg veel sterkte. Kan me voorstellen dat je hoofd niet staat na een gezellig dagje met Lusitanos.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:04

Heerlijk Eefiepeefie!

@ Lusitana, WE is behoorlijk populair, ook bij mensen met andere paardenrassen. Volgens mij is er ook een Nederlands team, maar ik ben zelf niet zo heel erg op de hoogte daarvan. Zie af en toe wat voorbij komen op FB en ook hier op bokt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:31

Gefeliciteerd LiesbethDW!

Ik houd gewoon van mijn paarden zoals van een huisdier. Ik vind het heerlijk om met ze samen te zijn, voor ze te zorgen en leuke dingen met ze te doen. Ik ben er trots op hun mens te zijn. Dat ik er op kan rijden is een leuke bonus voor mij, meer niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:03

Gefeliciteerd Duijfje! Dus nu heb je twee paarden gekocht, Digital en Dolar?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:40

Mooie Figo!! <3

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:09

Dat zou lastig te vinden zijn Elcid!

Is Gastao ook maar 1.55m?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:44

ElCid schreef:
Jessix schreef:
Dat zou lastig te vinden zijn Elcid!

Is Gastao ook maar 1.55m?

Hij zal nu net tegen de 160 cm aanzitten denk ik. Het is al weer een paar jaar terug dat we hem gezien hebben, toen was hij die maat. Hij heeft een vrij kleine moeder, vandaar.

Ze zijn wel te vinden hoor, eigenlijk zijn het de types die niet meer zo populair zijn, de kleur zal het grootste probleem zijn :o

Natuurlijk zijn ze te vinden. :j Alleen de combinatie van kleur, maat en 4 jaar en niet ingereden maakt het wel wat lastig.

Oh ik dacht al.. Hij toont wel wat groter dan 1.55m op de foto. Wat is in jouw ogen een kleine moeder?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:47

Sorry.. Welkom FemkeVH! :D Veel plezier met je nieuwe paard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:48

Nouvel schreef:
welkom femke, leuk paard!

elcid, er werd mij wel laatst een 4 jarige aangeboden vanuit Belgie van rond de 1.55, maar die was volgens mij ook niet helemaal volledig onbeleerd meer.

het is ook juist wel het type dat wij zoeken (en ook de maat), maar dan juist wel wat ouder en beleerd, liefst ook betuigd 8-)

(edit, die ik hier boven noemde even terug gezocht, maar die was net gecastreerd)

Zijn jullie weer op zoek naar een nieuw maatje? :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:12

Ach het is leuk om wat te wensen te hebben toch?! Ik heb er twee jaar over gedaan, maar uiteindelijk precies gevonden wat ik wilde. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:44

En dan ook nog in het juiste kleurtje en niet bereden. ;) Op zich wel een leuke zoekopdracht. Ben benieuwd... :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:44

Volgens mij is de vriendin van Luckystory al geslaagd en heeft ze een prachtige schimmelhengst gekocht die alles heeft wat ze zocht. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:17

Oh dan ben je al weer helemaal op de hoogte! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:18

Stoer! Hij ziet er goed uit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:43

Oh ik vond hem juist wel mooi, maar ik houd dan ook niet zo veel van spek. :) Maar veel afvallen in korte periode zonder aanwijsbare reden is inderdaad wel iets om in de gaten te houden.

Zou kunnen dat het door de klimaatsverandering komt al hoor ik daar zelf eigenlijk nooit wat over en zie met grote regelmaat paarden komen en gaan naar Portugal en weer terug.

Maar goed, daarom kan het bij jouw paard natuurlijk nog wel een issue zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:49

Er is inderdaad heel weinig vraag naar dekkingen begreep ik van diverse hengstenhouders. Als je ook kijkt hoe weinig veulentjes er dit jaar (en de laatste jaren) gefokt zijn en de meeste daarvan zijn van eigen hengsten.

Voor mijn gaat welzijn boven het hengst zijn. I.m.o. is dat een vrij en sociaal leven tussen de andere paarden. Als ik dat niet kan bieden dan heb ik liever een ruin.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:38

Nee, je doet het voor je paard zodat hij een leuker leven zal hebben. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:24

keona schreef:
Nou ik vind moeilijk om hengsten te vinden voor dekking.ook om fokkers te vinden van dit rass moet ik eerlijk bekennen.

Er is een fokkerscatalogus, o.a. te vinden op de website van de APSL of te koop via de LVN, dus dat zou geen probleem moeten zijn. En daar staan er toch genoeg in! :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:53

Toen ik in 2008 op zoek ging naar een Lusitano had je al een fokkerscatalogus. Specifiek voor Nederland of Belgie zou je bij de verenigingen kunnen opvragen. LVN heeft hem in elk geval voor NL en wellicht ABEL voor Belgie. Maar volgens mij staan de meeste ook in APSL catalogus, maar ik zou zeggen verdiep je er eens in. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:47

keona schreef:
Ik heb op hun site gekeken en daar stond nooit veel of bv qiuosque waar romina bij vermeld stond maar allang verkocht was.dus of dat zo up to date is.ja zo.n catalogus kun je kopen inderdaad maar kost vaak ook wel wat en je weet niet of er wat voor je in staat want meeste zijn meestal ook nog eens schimmel.

Over welke website heb je het nu?
Op de website van LVN staat geen fokkerscatalogus, die kun je kopen. Of er wat voor je in staat kan ik natuurlijk niet beoordelen. Maar jij geeft aan dat je het moeilijk vind om fokkers/hengstenhouders te vinden en dat is dus niet moeilijk, want die staan allemaal in de catalogus.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:50

Het is ook geen vergelijking met Kwpn of Nrps. Het aantal paarden is vele malen groter dan de Lusitano.

Er staat een lijstje met alle fokker op de website van de LVN. Stuur een mailtje en je weet zo wie er dekhengsten hebben. De catalogus kost € 8,-. Maar een pagina met daarop alle hengsten zou overzichtelijk zijn, mee eens.

Verder zijn er ook schimmelhengsten die wel kleur vererven.

En houd er ook rekening mee dat niet elke hengstenhouder op elke merrie zit te wachten. Sommige zijn heel selectief.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:20

keona schreef:
Jessix schreef:
Het is ook geen vergelijking met Kwpn of Nrps. Het aantal paarden is vele malen groter dan de Lusitano.

Er staat een lijstje met alle fokker op de website van de LVN. Stuur een mailtje en je weet zo wie er dekhengsten hebben. De catalogus kost € 8,-. Maar een pagina met daarop alle hengsten zou overzichtelijk zijn, mee eens.

Verder zijn er ook schimmelhengsten die wel kleur vererven.

En houd er ook rekening mee dat niet elke hengstenhouder op elke merrie zit te wachten. Sommige zijn heel selectief.

Dat kwpn of nrps groter is maakt geen ruk uit ze hebben wel een mooi en duidelijk overzicht wat je makkelijk vind.en dat sommige lusitano hengsten houders niet op bepaalde merries zit te wachten lijkt me raar als je toch betaald.denk dat ze niet zoveel dekkingen hebben op een jaar.en hetrozygoot schimmel geeft 50% kans op schimmel dat risico wil ik niet lopen dus pak geen schimmel hengst.ook vind ik lastig omdat lusitano vaak alleen dressuur matig gereden worden en prestaties neer zetten, ik wil een goede springer op mijn merrie want zij is dat ook, en anders wijk ik af en kruis ik en fok ik een nrps ik heb daar geen problemen mee.8euro is inderdaad niet duur ga deze eens bestellen

Zoals je kunt lezen ben ik het met je eens wat betreft een overzichtelijk pagina. :) Ook heb ik al eerder geschreven dat het aan jou is om te bepalen of er wat bij zit wat jij interessant vind. Als jij geen schimmelhengst wil en geen dressuurhengst.. Jouw feestje, jouw keus. Ik heb er geen enkel belang bij en om eerlijk te zijn interesseert het me ook echt niet.

Wat je schrijft over dat hengstenhouders geen merries weigeren omdat je er voor betaald is natuurlijk onzin. De meeste Lusitano hengstenhouders heb hun paard als hobby. Ze hoeven niet te leven van het dekgeld. Ik ken meerdere die kieskeurig zijn. En gelijk hebben ze. De meeste willen wel binnen het ras blijven en een goed Lusitano veulen fokken. Dat kan alleen maar met een goed passende merrie.

Maar veel succes met je zoektocht. :)