lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Lusitana

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:45

Ja, echt wel een raar toeval weer, he.

Te koop 2.5 jarige cruzado merrie,van particulier, door omstandigheden goedkoop.
*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:48

Je vond het anders eerst een koudbloed ;)

Te koop 2.5 jarige cruzado merrie,van particulier, door omstandigheden goedkoop.
*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:58

Wat fijn om te zien dat hij goed is gearriveerd en dat hij lekker in een bak staat waar hij kan rollen en de benen strekken! En zo te zien is de klimaats overgang ook niet te groot, lekker zonnetje erbij!

Hij weet echt dat hij Boneco (boennèkoe) heet, anders dan de Franse draver die waarschijnlijk veel verschillende namen heeft gehad en niet opkijkt als ik hem roep.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:04

keona schreef:
Lusitana schreef:
Je vond het anders eerst een koudbloed ;)

Ja op die foto.s bij jou thuis die met die boom uit zijn kruis inderdaad.maar op de foto in de vrachtwagen vind ik het toch wel een leuk paard. Dus een goede foto is wel belangrijk

Nee, dat was naar aanleidng van deze foto, nog in zijn wintervacht, die ik eerder in het topic had geplaatst.
Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:57

Ik ook, ben heel blij met deze afloop!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:36

Duijfje schreef:
Dit staat op de site onder stamboek

Overschrijving op naam eigendomsbewijs (Change of Ownership): € 25 LVN-leden; € 50 niet-leden
Aanvraag Portugees paspoort (inclusief aangetekend verzenden): € 65 LVN-leden; € 130 niet-leden
Wijziging eigenaar Portugees paspoort: € 10 LVN-leden; € 20 niet-leden (onder voorbehoud; tarief wordt in 2016 herzien)
Adreswijziging van eigenaar (papieren en paspoort): € 10 LVN-leden; € 20 niet-leden (onder voorbehoud; tarief wordt in 2016 herzien)
Inschrijving Livro de Nascimentos, met ouderschapscontrole bijgevoegd (Parentage Qualified): € 85 LVN-leden; € 170 niet-leden
Inschrijving Livro de Nascimentos, zonder ouderschapscontrole bijgevoegd (Parentage Qualified): € 110 LVN-leden; € 220 niet-leden
Inschrijving Livro de Adultos: € 150 LVN-leden; € 300 niet-leden

Als je het rechtsstreeks doet ben je de prijs van de leden kwijt als je niet-lid bent.
Het is dus als niet-lid handiger om direct met het stamboek contact te zoeken....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:27

Jessix schreef:
Dat kan volgens mij niet Lusitana. Volgens mij loopt alles via het LVN. En als ze voor opname gaat natuurlijk sowieso.

nou lekker dan.
Enfin dan is het dus lid worden, papieren in orde krijgen en meteen weer afmelden, zou ik zeggen.
tenzij je het natuurlijk sowieso leuk vindt om lid te zijn van een vereniging.

Nouvel, wat een triest nieuws.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:27

ElCid schreef:
Citaat:
There is a branch of the Pidwell family in Portugal and they were from Penzance. The story goes thta 2 Pidwell brothersshipwreck in the fishermen village of Sines - 150km - from Lisbon, and decided to stay there. In time They become very rich and owned lot of land around the town. A visit to the local cemetery is mandatory because they were all bury there. I have their genes, blonde hair, green eyes but already lost the name. My grand grand matter whose name was Pidwell marroed a french man called Boulain so this branch lost it to Boulain...damn... But I have several cousins that still have the name and one of them went to Penzance some years ago to trace back family origin. I think she has a lot of info. If you are interested i will send you your contact. Her name is Maria Margarida.

http://boards.ancestry.co.uk/surnames.p ... .5/mb.ashx

3 x raden waar de naam "Santa Margarida" vandaan komt ;)

En hoe maakt dit Piedade en Luís precies Brits?
Ergens een Briste voorouder ergens maakt een echtpaar toch niet Brits?
De familienaam Pidwell komt al lang in Portugal voor. Het zijn mensen uit de Engelse bourgeoisie. De tak uit Sines komt inderaad oorspronkelijk uit Cornwall.
Citaat:
Until the late 1830's the Library's current location, at the edge of town, was nothing but sand dunes. But in 1840 an enterprising local brewer, Samuel Pidwell, saw the potential beauty of the gently sloping land by the seaside, and became determined to turn a wasteland into a new Eden. By 1841 he had completed work on his stately manor, dubbed "Morrab House," and had even surrounded it with a walled garden. Alas, the Pidwell Family was forced to leave Cornwall only a few short years later. But in a tribute to his Victorian era dream house, Samuel Pidwell built a stone-for-stone exact copy of the Penzance mansion in his adopted homeland of Portugal.

Het Pidwell huis (casa Pidwell) dat in de volksmond ook wel Palácio Pidwell wordt genoemd is inmiddels een verlaten en vervallen huis. Het huis van zijn broer Charles (die mee vertrok) heet Casa de Santa Isabel. Ze deden hier aan landbouw en wijnbouw.
Geen woord over waarom ze Engeland moesten verlaten trouwens.

Tot zover deze totaal niet Lusitano gerelateerde geschiedenisles :D

Wat de naam van de stoeterij betreft:
SANTA MARGARIDA DO SADO (vroeger Santa Margarida do Sádão), gewoon geoemd naar de heilige, en gelegen aan de rivier Sado, is de plaats waar je de stoeterij kunt vinden...
Ik neem aan dat ze daarom gewoon de naam gekozen hebben, maar ik zal Piedade (het was haar droom om een stoeterij te beginnen, die in 1983 werd gerealiseerd) naar de achtergrond vragen.
Niet dat het ook maar iets veranderd aan het feit dat de eigenaren niet Brits zijn.

Wat beteft de vereniging, heel handig natuurlijk, maar ik vind het zelf gewoon nogal vals om het dubbele te vragen aan niet-leden, voor hetzelfde werk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 00:16

El Cid, Britse origine hebben en Brits zijn, zijn verschillende dingen. Het zijn Portugezen.
De achternaam van Luís is Brits en daar is alles mee gezegd. De Pidwells zijn al generaties lang in Portugal en er lopen heel wat Pidwelletjes rond.
Piedade heet van achteren, zover ik weet, Calheiros. Maar dat kan ik ook navragen.

Jouw quote en mijn quote gaan over dezelfde mensen uit Cornwall, de broers Charles en Samuel die zich in Sines gevestigd hebben. In 1843....

Luís kan gemakkelijk een afstammeling zijn van de generaal Pidwell die in de eerste wereldoorlog in Ferreira do Alentejo is neergestreken, daar de stoeterij ook in dat gebied ligt.

Het stikt van de Pidwells, maar ze zijn allemaal gewoon Portugees op hun achternaam, die inderdaad ooit uit Engeland is meegekomen, na.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:11

Heel kort gezegd (had ik beter meteen kunnen doen :+ ):
Mensen naar de stoeterij Santa Margarida sturen met de boodschap dat het van Britten is, is hetzelfde als mensen naar de winkel van Jan des Bouvrie sturen en zeggen dat Jan en zijn vrouw Frans zijn....
Het schept een verkeer beeld.

Iets heel anders, hoeveel mensen doen er nu in Nederland ongeveer aan WE en is een en ander ook internationaal?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:38

Wat een leukerd! Dat lipje!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 09:43

Dak je voor de uitgebreide uitleg. El Cid.
Ach, weet je, het kan dan alleen nog maar vooruit, zo kun je het ook bekijken.

Nobel zijn ze, hè, Daphneeeej
Leuke foto´s, echt twee uitersten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:22

@rider, Lusitanos kunnen op zich goed tegen koude, maar het vraagt natuurlijk wel energie en kan makkelijk een aanleiding zijn voor vermagering als het dieet niet wordt aangepast. Zelfde geldt voor zwaarder of meer werk dan anders.
Verder kennen paarden natuurlijk energieverspilling aan "druk zijn".
Dat kan zelfs gewoon meer nerveus zijn op stal (of weide) omdat ze van alles zien en niks willen missen en daardoor minder rusten/soezen dan anders.
Daar kan ik verder niet over oordelen, maar jij waarschijnlijk wel.

Wat betreft de zoektocht, onbeleerde 4 jarigen liggen niet voor het oprapen, ongeacht de kleur of maat. Dat is dus het lastigste criterium.
Als het een merrie mag zijn is de kans van slagen veel groter omdat die minder vaak worden ingereden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:25

Ach gossie, wel lekker verfrissend.

Gefeliciteerd met je aanwinst Duifje.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:48

1.35m maar? Ik weet wel dat ik hem tegen vond vallen toen ik naast hem stond op de betonnen plaat, maar niet dat hij zó klein was.
Nu is het wel zo dat hij nog zal groeien door het ruinen.
Gandhi is gecastreerd toen hij ruim drie was en was toen 1.30m of zo en is nu 1.47m als 5 jarige en flink breder.

En ja ponies zijn veel behendiger.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:35

Ja joh, hij is nog zo jong en nuchter. Iberiers zijn laat met uitwassen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:55

Ik houd ook van iets tot mijn schouder of kleiner (ik ben 1.65m, dus je komt dan op een pony uit).
Als het groter is heb ik het liefst zo smal mogelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:27

Leuk om Boneco voorbij te zien komen. Hij begint mooi uit te wassen. Ik dacht ook altijd dat hij jonger was, maar mijn buurman heeft de merrie gehad waar hij uit geboren is en die zegt dat hij vier is. Dat is hier bevestigd door de dierenarts.

Ach, pas als ze ouder dan zes zijn kun je er wat van zeggen. Reden waarom ze hier vak pas laat ter keuring worden aangeboden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:25

Waarom niet? Wordt hier in Portugal redelijk fanatiek gedaan. Veel Lusitanos zijn bereden en betuigd.
Bij de 5 daagse pelgrimstocht hier in de Alentejo doen ook altijd veel aanspanningen mee. Bijna allemaal Lusitanos en cruzados en een enkele pony, trekpaard of Fries ertussen.

Afbeelding

Aankomst in Viana do Alentejo dit jaar:
https://www.youtube.com/watch?v=FWn_zA9zOhI

De APSL organiseert ook wedstrijden voor aangespannen Lusitanos.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:57

Wat een leukerd. Hoe heet hij?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:28

Waar staat hij nu nog?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:21

Ik sluit me aan bij xyzutu2.
"Teugelkreupelheid" komt natuurlijk niet alleen voor bij jonge paarden of paarden van een bepaald ras, het is meestal gevolg van slecht gereden zijn.
Soms zelfs van verkeerd zittend tuig. Zelf ernstig geval meegemaakt van een merrie die gewoon o de haverklap struikelde en met een beter passend zadel met sprongen vooruit ging. Ook een strak hoodstel/verkeerd bit kan grote gevolgen geven.

Ik heb zelf diverse onregelmatige paarden (door slecht gereden zijn) goed gekregen door dressuur.

Kort gaan dat verband houdt met heffen, wat je natuurlijk in Lusitanos en cruzados tegen kunt komen, is een stuk lastiger te veranderen daar deze paarden hun energie eerder steken in nog hoger heffen en sneller krabbelen dan in voorwaarts bewegen, maar het is niet geheel onmogelijk om ook hen verder voorwaarts te laten reiken en regelmatiger te laten gaan.

Wat betreft jonge paarden, de puberteit zit rond hun tweede jaar, dus voordat het dier bereden wordt...
Als je de uitprobeertijd bedoeld die door sommigen wordt aangeduidt als puberteit, die soms volgt na het zadelmak maken, ja daarna kan een paard anders bewegen, maar dat is meer training dan dat het te maken heeft met een werkelijk groeiproces, hoewel het uitwassen er mee te maken kan hebben.
Immers het zijn over het algemeen laatbloeiers. Om die reden worden ze ook vaak pas na hun zesde voorgesteld in de keuring voor dekhengst.

Persoonlijk koop ik rustig kneusjes en zie wel waar het schip strand, omdat mijn passie ook ligt bij uitdagingen en opknappen, maar ik zou een klant nooit aanraden om voor een paard te gaan dat niet al gewoon 3 correcte gangen heeft, als je een rijpaard zoekt.
Ik heb om die reden zelfs een koop niet door laten gaan van een paard waarvan de trainer (die hem terug op stal had) voelde dat er iets was (je zag het nog niet eens tenzij je kundig genoeg was dat soort dingen te zien). Paard loopt nu, bijna een jaar verder, wél helemaal goed.

Maar voor hetzelfde geld zit er dus wel een lichamelijke oorzaak achter die erger wordt ipv beter.
Er zijn zoveel ontzetend leuke paarden te koop dat ik zou afraden om een paard te kopen waarbij je ook maar de lichtste twijfels hebt over wat dan ook, al is het nog zo´n leuk paard.

Of je moet gewoon geen ambities hebben in de sport en een gezelschapsdier zoeken....
Of, zoals ik, plezier hebben in het goed krijgen van paarden en je er bij neer kunnen leggen als dat niet lukt.

Maar voor zo´n paard moet je natuurlijk nooit zoveel betalen als voor een correct dier.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:00

Over welk soort kruisingen heb je het dan?
Ik vind Anglo-Lusos fijne paarden, ik heb weinig ervaring met Luso-Arabes, die wel erg populair zijn bij stierenvechters en WE ruiters omdat ze klein, kort en wendbaar zijn.
Wil je naar de dressuur of springkant dan is een Anglo-Luso meer voor de hand liggend.

Er is hier in Portugal een man die driebloeds fokt met Anglo-Luso en Luso-Arabe merries die hij laat dekken door Hannoveranen, Holsteiners of KWPN hengsten.
Dat zijn geweldige sportpaarden die vooral uitblinken met springen. Ze combineren uithoudingsvermogen, behendigheid, goede gangen en springvermogen met een koel hoofd.

Er is ook een endurancepaard fokker die driebloeds fokt, maar dan alleen binnen net anglo-arabe-luso spectrum, dat mij persoonlijk veel meer aanspreekt, want ik heb het niet op "noordelijke warmbloeds", maar dat is persoonlijke smaak. Ik houd van Volbloedjes en ponies.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:55

Ik ben van mening dat veel sensibele angstige paarden zo gemaakt worden door een negatieve spiraal van ruiters die bangig of voorzichtig worden op zo´n paard wat het paard minder vertrouwen geeft waardoor het schrikkeriger wordt waardoor de ruiter angstiger wordt etc.
Als je er op gaat zitten met "stel je niet aan" en het weglacht worden zelfs sensibele paarden vaak een stuk moediger.

En we kunnen alleen maar uitgaan van gemiddelden en niet van elk specifiek paard want natuurlijk vind je onderlinge verschillen. Paarden hebben ook nog een karakter en niet elke krusing valt hetzelfde uit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:47

Druk hoort sowieso niet in dressuur maar in Nederland is men het in de loop der jaren het als normaal gaan accepteren.

Je moet gewoon relaxed blijven, maar wel correct en duidelijk. Bij onduidelijke hulpen krijg je dus ook een warrig resultaat.
Bij te zware hulpen krijg je automatisch een zware reactie (meestal verzet. Bij Lusitanos is dat vaak omhoog komen).
Het zijn feitelijk de perfecte leermeesters omdat je zelf alles nogal perfect of zo dicht mogelijk daarbij zult moeten vragen om een goed resultaat te krijgen.

Maar als ze door hebben wat je wilt, zijn ze wel weer heel trots op zichzelf en werkwillend en tonen ze zich "een paard en een half" omdat ze zich er zo ingooien.

Andersom kunnen ze echt gedeprimeerd raken van verkeerd rijden.