lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:43

Een (intensieve) sportcarrière en een carrière als dekhengst lijkt me sowieso lastig te combineren?
Dus dat zal sowieso een beetje een keuze worden?

Ik ken wel wat merriehouders die bijvoorbeeld Trovador daarom ook niet gebruiken.
Omdat zijn eigenaresse duidelijk aangeeft dat ze de sport voorrang geeft.
En dat geeft dan wel een aantal praktische (en financiële) bezwaren en risico's die veel merriehouders niet willen nemen. ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 23:09

Lusitana schreef:
Is er trouwens hier iemand uit België die een paard nu onderweg heeft vanuit Portugal? Dan heb ik nl een foto van vlak nadat hi is opgehaald (Santa Margarida) omdat hij reisgenoot was van de cruzado die bij mij stond en naar Nederland gaat.

Ja! Het is het paard van een vriendin van mij. (Wij zijn in februari bij Santa Margarida geweest en ze heeft hem daar toen gezien.)
Een 2 jarig bruine hengstje, zoon van Spartacus. ;)
Hij is daarnet goed gearriveerd. Vriendin stuurde al een foto van hem op de weide.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:10

Bedankt Lusitana, ik stuur haar de foto door.
Zal ze leuk vinden ;)
Hij is inderdaad van Maja. Julius heet hij.
Ik vind het ook een heel mooi hengstje. Ik snap volledig waarom ze er verliefd op is geworden.
(Hij lijkt erg op z'n vader trouwens)
Ik had hem natuurlijk al gezien in Portugal maar ik denk dat ik hem volgende week ofzo nog maar eens in het echt ga bewonderen. :P

Is de schimmel ook goed aangekomen?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:07

Ik ben geen lid omdat ik Belg ben. Dus een beetje nutteloos om dan bij de Nederlandse vereniging te gaan.
Gina haar papierwerk is door Abel geregeld.
Maar momenteel ben ik daar ook geen lid meer. (Vind dat namelijk maar nutteloos als je er geen gebruik van maakt.)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:39

Inderdaad, de stoeterij is gewoon naar het dorp genoemd hoor.
Of anders is het wel heel toevallig dat ze dezelfde naam hebben? :+

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:33

Het is dan wel een beetje gek dat ze het Frans verkiezen boven het Engels...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:06

Die 4 jarige in België is van een vriendin van mij.
Hij is inderdaad ruin en schimmel.
En eerder een smal paardje, niet zo massief.
Ik heb hem vandaag toevallig nog gezien. Leuk diertje hoor, beweegt heel goed maar eerder wat voor een meisje ofzo zeker niets voor een man.

Mijn Gina voldoet aan de beschrijving, afgezien dan dat het een merrie is en niet te koop. ;)
(Valk, barok, 5 jaar en niet ingereden := en niet te groot.) Misschien moet ik eens wat fokken voor hem ofzo? :P

Proficiat Femke!
Leuk dier heb je daar. ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:24

'klein' moet trouwens niet zo moeilijk zijn, mijn inziens.
Ik heb de afgelopen maanden met een vriendin mee gezocht naar een grote Lusitano.
En heel veel leuke paarden gezien. Maar die maat was toch heel vaak een probleem. Allemaal te klein.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:17

ElCid schreef:
Ik weet wel een paar plekken waar je de grotere maten kan vinden, met bijbehorend "groot" prijskaartje :o Maar wij vinden het dus weer lastig om plekken te vinden waar je goede "kleintjes" vind ;)

Goh, budget was anders best ok hoor.
En ze heeft heel veel fokkerijen gecontacteerd. Zowel hier, in Frankrijk als in Portugal.
En leuke 3 à 4 jarige die groot is, goed beweegt, rastypisch is en een leuk karakter heeft. Bleek zowat onvindbaar.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:32

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:12

Ik houd mijn 4 jarige hengst samen met een oudere ruin.
Hij staat daar al bij sinds hij jaarling was en dat gaat nog steeds goed. Ze zijn vrienden en staan zelfs samen buik aan buik, hooi te eten in de schuilstal van 3m op 4m. Past prima, vinden de heren. :D
Ik kan er zelf alles mee. Hij is heel kalm.
En de ruin is de baas, dus daar moet hij naar luisteren.
Het enige wat ik nu wel merk is dat "vreemde" paarden een probleem beginnen te worden. Als hij fysiek contact kan maken met een vreemd paard, dan raakt hij helemaal over zijn toeren.
Ik heb mijn paarden in eigen beheer. Dus ik kan het allemaal zelf bedenken en regelen.
Maar zelfs voor mij, kan dat wel eens een aardig probleem gaan vormen.
Wij hebben namelijk ook 4 merries. En nu lopen de paarden op verschillende locaties.
Maar binnenkort verhuis ik en komen alle paarden aan huis te lopen.
Mijn hengst gaat dan op z'n minst ook de hele dag visueel contact hebben met de merries...
Daar vrees ik een beetje voor. Als hij zo geobsedeerd gaat doen, loopt hij zichzelf in de vernieling.
Ik ben op zich er ook niet helemaal op tegen om hem te castreren. Maar hij heeft wat gezondsheidsproblemen en een castratie is voor hem gevaarlijker dan voor een gewoon paard.
Maar als hij zich kapot gaat lopen, heb ik natuurlijk geen keuze meer. :o

Op een pensionstal lijkt dit mij al helemaal lastig.

Je schrijft dat je je hengst graag wil laten registreren als dekhengst.
Is dat dan voor jezelf om mee te fokken? Of is het plan van hem aan te bieden als dekhengst?
Want dan zou ik vooral eens kritisch bekijken of hij wel kan concurreren met de dekhengsten die nu al hier rond huppelen. Het is maar een klein stamboek hier in Nederland en België. En er is best al wel wat kwaliteit te vinden qua dekhengsten. (En de kleur is niet echt een uitzonderlijke factor want kleurhengsten zijn er ook genoeg...)
+ Dat het voor merrie-eigenaren ook nog altijd mogelijk is om sperma uit Portugal of Frankrijk te halen.
Dus daar heb je dan ook nog concurrentie van.
Gewoon "mooi" zijn is dan niet genoeg. Ze moeten zich toch op één of andere manier onderscheiden.
Door de bloedlijn of buitengewone beweging of door sportprestaties of door goede prestaties op de keuring etc... (Wat gaan jullie met hem doen?)
Dus voor je een carrière als dekhengst laat meetellen in je beslissing, moet je dat wel even goed overwegen.

Knappe Hermes Eef. Ik zal je topic eens zoeken ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:15

Mijn 4 jarige is een kruising.
Hij heeft een Quarter horse moeder. Dus die blijft mooi thuis. ;)

Ik heb nog een 5 jarige merrie die voor stamboekopname moet. Ik was nog aan het twijfelen om haar in september te laten meedoen in Gesves.
Maar ze stond in training om ingereden te worden en ze heeft zich helaas geblesseerd.
Dus keuring zal er dit jaar ook niet meer inzitten.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:43

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:34

Ow, maar ik ben ook geen Nederlander :+ :D
(Heb dus ook geen idee wat de Nederlandse vereniging zoal uit vogelt ;) )

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 00:18

Proficiat met de aanwinst Duiifje!
Wanneer komt hij?

Leuk dier is het Rider! En leuke dingen onderneem je ermee. ;)

Wat wil je dan precies Keona? Sowieso een verdunning?
Dan heb je Vencedor van Laurence en Campeador en Embuçado in Portugal is volgens mij wel aan sperma van te geraken. De 4 crème hengsten van Romina. Eugène heeft ook een goedgekeurde valk. Dan nog Inato in Luxemburg. Querer in Noord Frankrijk. En élévage du Castel en Martinez in Zuid Frankrijk zijn beide kleurfokkers met een aantal crème-hengsten... Met wat ik hier al noem heb je zo'n 15 hengsten die minstens 1 creme gen dragen.
En dat zijn dan alleen al degene die zo 1,2,3 in mijn hoofd opkomen. En van Duitsland en Nederland heb ik geen idee. In welk stamboek heb je zoveel keuze qua 'apart gekleurde' hengsten? Bij de Arabieren alleszins niet want crème komt niet voor bij (zuivere) Arabieren. ;)
En bij het NRPS ga je ze ook met een vergrootglas moeten zoeken, denk ik zo?

Maar ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je persé een kleur hengst op je merrie wil hebben?
Ze heeft zelf al kleur. Dus waarom ga je dat in een hengst dan ook nog zoeken?
Ik heb ook een valk-merrie. Maar ik ga toch echt niet specifiek op zoek naar een kleur-hengst.
Als ik de keuze heb tussen een goede bruine en een goede schimmel, zal ik inderdaad ook wel de bruine verkiezen. Maar een extra crème-gen wil ik er toch niet persé op hoor. De kans op valk/palomino wordt er niet groter door en je loopt alleen maar risico om een dubbele crème te fokken. (liever niets wat te vaak in bad moet :+ )

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:03

Leuke hengst wel Keona.
Ik heb zelf ook een kruising uit een Lusitano-vader en de moeder is een kruising Anglo-Arab/Quarter horse.
Hij is met voorsprong het beste paard dat ik heb lopen. (Helaas dus dat hij steeds ziek is)
Dus ik snap zeker wel dat je het overweegt.
Of hij kan springen weet ik niet, nooit getest. (Denk het niet eigenlijk, want ik heb hem eens los een beek in zien springen terwijl dat zeker niet de bedoeling was :+ )
Maar zijn moeder was geen springtalent (ondanks het Anglo-Arab bloed) Ze heeft wel genoeg techniek maar ze mistte de kracht om de hoogte in te gaan.
Ik moet wel zeggen dat mijn jonge Lusitano-merrie ook wel redelijk springt. En we hebben nog een half zusje van jullie Geisha en die weet ook best hoe ze een hindernis moet over geraken. (En dat heeft zij ook absoluut niet van haar moeder ;) )
Dus ik vermoed dat er tussen de Lusitano's wel wat verborgen springtalent rond loopt.
Op zich misschien ook logisch. Meestal zijn de beste springers ook paarden met een goede en mooi gesprongen galop. Dus daar kan je eventueel wel wat op af gaan?

Luckystory

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:41

De merrie van mijn zus heeft geen Welsh bloed hoor. Het is een New Forest. En haar dochter is dus Lusitano/New Forest. ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:37

Vliegenschimmel heet dat.
Eerst worden ze wit en daarna krijgen ze elk jaar meer en meer stippen. Ik vind het wel mooi.
Wij hebben er ook eentje staan ;)
Afbeelding

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:34

Schitterend paard.

Mijn Lusi-prinses blijkt helaas behoorlijk ernstig geblesseerd te zijn.
Peesblessure aan haar diepe buiger thv de aanhechting aan het straalbeen.
Ik kan wel janken -O-
Of ze ooit nog rijpaard kan worden, valt af te wachten.
Fokmerrie zou geen probleem zijn. (Naar't schijnt kan ze nog goedgekeurd worden met een doktersverklaring)
Maar echt zo vreselijk k*t dit! |(

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:42

Ik ga naar Gesves. (En dat is helaas gelijktijdig met Ermelo. Degene die dat verzonnen heeft was ook ne slimmerik... :o )
Een vriendin van mij gaat haar nieuwe 2 jarige hengstje (v Spartacus) tonen. Dus dat wordt wel leuk hopelijk.
Ik was eerder nog aan het overwegen om mijn merrie aan te bieden voor opname.
Maar aangezien ze momenteel met een peesblessure staat, vallen die plannen in het water natuurlijk.

Wat een toffe foto's allemaal weer.
Zowel het valkje als de schimmel kunnen precies behoorlijk springen?
Tof zo'n veelzijdige paarden!

Duijfje gefeliciteerd met de goede resultaten van je nieuwe aanwinst ;)

Santi is gaaf! Coole filmpjes zeg.
Dat lijkt mij ook nog wel eens tof om te doen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 15:49

Ik heb een Luso-Quarter-Anglo-Arab :P
Zelf gefokt met een Lusitano hengst uit een merrie die een QH-Anglo-Arab kruising is.
Met voorsprong het best bewegende paard dat ik heb staan ;)

Ziet er best netjes uit Daphne!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:38

De clou zit er inderdaad in, dat je zo weinig mogelijk druk gebruikt.
Het is niet zozeer dat je paard de druk moet leren aanvaarden, eerder dat jij moet leren om het niet te gebruiken.
Ik heb hier toch ook niets lopen met Lusitano-bloed waar ik een bijzet aan zou moeten knopen hoor. ;)
Da gaat ni. :+ Dat zou alleen maar een dikke middelvinger van paardlief opleveren. Mijn kruising hengstje zou zich enorm zwaar beledigd voelen en er een gevecht van maken. (gevoelig ventje ;) ) en mijn luso-merrie zou er gestrest en hectisch door worden.
Het punt is net dat je zo weinig mogelijk doet, zo weinig mogelijk beweegt, zo weinig mogelijk stoort en zo weinig mogelijk druk gebruikt. En dan gaan ze pas fijn voor je werken.
Volgens mij is wat jij nu schrijft exact de reden waarom veel Veiga paarden bekend staan als "moeilijk".
Mensen verwachten ermee om te kunnen gaan zoals met elke warmbloed. Maar dat is dus niet zo.

Ik heb die discussie wel vaker.
Met de DA van mijn merrie bijvoorbeeld. Die heeft een peesblessure momenteel en wordt dus regelmatig gecontroleerd. Die DA gaat ermee om alsof hij een wilde stier in toom probeert te houden. Ik heb hem al verschillende keren gezegd dat hij haar net los moet laten en dat ze dan uit zichzelf geen voet verzet. Maar dat is dus duidelijk ook zo eentje, die er niets van snapt. Hij ziet alleen het temperament erin en hij verwacht dat hij dat op één of andere manier in toom moet houden. Dat mijn merrie zichzelf wel in toom houdt en dat meer druk alleen meer weerstand oproept, is hij blijkbaar niet gewend van andere paarden...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:07

T'is ook niet exact "niets" doen hoor. Want tegelijk moet je eigenlijk net wel heel streng zijn en consequent en stabiel. (Want anders lopen ze idd ook nog eens zo over je heen. Of ze panikeren. En doen gewoon hun zin. )
Moeilijk te omschrijven. ;)
Maar dat consequent en duidelijk zijn, doe je dus niet door beweging of druk. Je eist het, maar je dwingt het niet af...
Als je paard onrustig is met het bit, is er eigenlijk maar 1 conclusie en dat is waarschijnlijk dat het bit niet stabiel genoeg ligt in zijn mond. En dat kan dan aan je hand liggen, dat je onbewust toch teveel beweegt, of dat er toch nog teveel druk op zit (Ook al denk je zelf van niet.) of eventueel aan de optoming.

Ach ja, moeilijk hoor. Ik laat mezelf ook veel te vaak vangen eraan. ;)
Maar meestal weet ik wel steeds waar het mis gaat. En dat is altijd dat ik 'teveel' begin te doen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:11

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:26

Volgens mij kan ze nog altijd wel opgenomen worden in het sportstamboek van het New Forest.
Moeder heeft New Forest papieren ;)