lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:12

Oh Luckystory, wat naar! Is er nog wel kans op herstel?

Ik heb nog wat Santi-spam. Gisteren voor de tweede keer met harnas gereden (nou ja, een deel ervan) om Santi aan het gerammel te laten wennen. Vorige keer alleen gestapt. nu ook draf en galop gedaan. Hij was superbraaf en eigenlijk best ontspannen, ondanks het helse gerammel, haha.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:26

xyzutu2 schreef:
Dat geluid... Alsof je met een blikopener op een blik bonen slaat tijdens het rijden. :D Leuk om te zien hoe kalm hij er zelf onder blijft. :j

Ja, het geeft inderdaad veel lawaai. Vooral de armen en benen, het kuras en de helm minder, vandaar dat ik oefenen altijd met de armen doe. De eerste keer vond hij het trouwens wel erg spannend, toen heb ik alleen gestapt, maar de eerste paar rondjes was ie toen wel enigzins on edge. Bleef wel bij me gelukkig.

Citaat:
Misschien off topic, maar wat ik me afvraag is hoe jullie het eigenlijk doen met de gewichtsbelasting van de paarden? Een oorspronkelijk metalen harnas weegt behoorlijk wat bovenop het gewicht van het tuig en de ruiter, helemaal als je stilstaat bij het feit dat de moderne ruiter in verhouding tot het paard veel forser en groter is dan vroeger en dus ook meer metaal nodig heeft om zich te bedekken.

Dat is een aanname die ik vaker hoor, maar dat is niet zo. Dat mensen veel kleiner waren is een hardnekkige mythe. Gemiddelde lengte van een Middeleeuwse man was 1.70cm, dat is 2cm minder dan de gemiddelde lengte nu. Ridders die zich een strijdros en een harnas konden veroorloven behoorden tot een rijke sociale klasse en konden zich bv. ook gewoon goed eten veroorloven.

Citaat:
Berekenen jullie vantevoren de maximale belastbaarheid van zo'n klein en smal paardje als Santi op basis van gewicht en omvang pijpbeen, of bestaat het harnas helemaal uit lichtgewicht materialen/aluminium?

Nee, het harnas is zeker niet lichtgewicht/aluminium, aangezien je dan dood blijft met jousten. Het is gewoon exact nagemaakt zoals het vroeger was. Waar mogelijk is het metaal wel zo dun mogelijk, maar dat was vroeger ook.

Ik heb een redelijk lichte set omdat ik een gothisch harnas heb, die heeft minder grote platen dan bijv. een Milanees harnas (is daardoor ook wel iets minder veilig). Ik heb er ook geen benen bij maar in plaats daarvan verlengde tassets (een soort flappen die aan het kuras hangen) om toch enige protectie te hebben maar niet het extra gewicht van been en kuitplaten.

Verder moet er gewoon een degelijk boomzadel op je paard liggen, liefst een echte replica, om het gewicht zo goed mogelijk te verdelen. Een Middeleeuws zadel is vrij kaal en weegt dus ook niet zoveel.

Ik heb nog geen zadel hiervoor en rij dus nu op een Deuber met lederboom, bepaalt niet ideaal maar met een paard van 7 dat nog uit gaat zwaren durf ik het nu nog niet aan om een zadel op maat te laten maken. Maar ik joust dan ook nog niet met dit paard.

Wat ik verder vooral doe, is gewoon zo min mogelijk met harnas rijden. :P In de trainingsfase ontkom je er niet aan maar dan is het dus veelal zoals dit, met een paar onderdelen, dat je wel het gerammel hebt maar niet de extra belasting. Als een paard het eenmaal gewend is rij ik alleen met harnas als het moet en dat is vaak maar een paar keer per jaar. Ook wel weer een beetje zoals vroeger, ridders hadden een apart paard voor oorlogsvoering en toernooien (de destrier) en als ze op reis waren hadden ze een andere paard (courser of palfrenier), om het toppaard niet teveel te belasten. Daarnaast zullen zij ook wel alleen harnas hebben gedragen als het nodig was, want echt prettig is het niet, voor de ruiter ook niet. ;)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:20

xyzutu2 schreef:
Ik was even vergeten dat jullie er ook echt mee jousten en dat het niet alleen voor de sier was. 8-)
Hoe zwaar weegt jullie totale uitrusting dan straks met bijbehorend zadel?

Mijn set komt inclusief zadel denk ik rond de 15 kilo uit. Reken een kilo of wat erbij als ik nog voiders aan mijn arming doublet zou doen (malien om de open plekken in het harnas op te vangen). Maar ik heb dus een vrij lichte set, een harnas om mee te solid jousten (wij doen alleen balsa) + zadel gaat denk ik eerder richting de 20-25kg. Zal het wel even navragen bij andere jousters. :)

Voordeel is wel dat het geen dood gewicht is, zoals je misschien op het filmpje ook kunt zien zit het harnas per onderdeel vastgebonden aan het jasje eronder (die normaal strakker hoort te zitten maar ik was ff wat touwtjes kwijt) zodat het niet echt lomp aan je hangt, als je me snapt. Goed harnas moet ook altijd op maat gemaakt worden om die reden. Grootste nadeel met rijden is dat door het gewicht van de platen je eigen evenwichtspunt hoger komt te liggen, vooral als je nog een toernooihelm op hebt, die zijn vrij zwaar. Logisch ook wel aangezien de meeste jousters wel gehecht zijn aan hun hoofd/gezicht dus een helm moet echt goed beschermen. :D

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:57

Ik ben afgelopen weekend met Santiago naar het Rossfechten Symposium geweest, aka barokpaarden heaven, hihi. :D

Hier een impressie: klik!

En, slechte kwaliteit door de regen, maar Santi demonstreert even het concept van hankenbiegung tijdens een les terre-a-terre! Kleine krachtpatser. :D

Afbeelding

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:05

Tof Dujfje, ga je meedoen met een clinic?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:23

Gaaf hoor Duijfje! Kan me voorstellen dat het best spannend is, zo'n groot event met een nieuwe paard. :)

Hier nog even wat Santi spam van het symposium weekend. Ter voorbereiding hadden we thuis één keer ruiter vs ruiter met zwaarden gereden zodat Santi eraan kon wennen, nog op laag tempo. Hij vond het wel leuk maar werd er wel een beetje opgewonden van, zal 't stierenvechtersbloed zijn denk ik, wahaha. :') Tijdens het symposium paar keer één op één gespard, dat ging heel goed, dus later spontaan nog met drie ruiters tegelijk, alle niveaus door elkaar.

Dat deed hij supergoed, was erg trots op hem! Hij was wel voorwaarts maar bleef nu wel kalm (en ging geen rare schijnbewegingen maken en 180 graden omspringen om maar sneller te zijn dan het andere paard, lol.)

Afbeelding

Rijtechnisch valt er nog veel aan te sleutelen, maar ik liet hem maar even een beetje doen zolang hij vrolijk en ontspannen was. Energie toevoegen en wat compacter rijden komt wel weer. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:39

Leuk om te horen dat het gewaardeerd wordt, haha! Ik vind het ook wel leuk om de tussenstapjes een beetje te laten zien, omdat ik natuurlijk toch wel een aparte discipline beoefen.

Ter vergelijking, dit was de eerste keer oefenen van aanvallen (nog zonder zwaard, het high-fiven is om Santi aan het geluid te laten wennen omdat de zwaarden natuurlijk ook geluid maken als ze contact maken). Je ziet hoe opgewonden hij hier is. Hij kent vanuit Portugal het aanvallen op de tourinho, maar ik wil die schijnbeweging bij zwaardvechten niet persé hebben dus ik moest 'm even uit zijn programmaatje krijgen zeg maar. :o

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:48

De stream hapert een beetje helaas! Wel een mooi paard. Is hij nou zo groot of dat vrouwtje zo klein?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:34

Duijfje schreef:
Fimpjes bekeken, stoer zeg! Is dit voorbereiding op shows??

Dit is iets wat hij moet kunnen voor shows, het is een goede oefening om hem te leren zijn rust te bewaren, omdat je van alle kanten aangevallen kunt worden, kunnen paarden hier heel erg hyper van worden, vooral in galop.
Maar ik doe het ook gewoon omdat ik het leuk vind. :D Ik ben niet zo gemaakt om rondjes door de bak te tuffen, verveel me dan snel en raak eerder gefrustreerd als dingen niet lukken. Met dit soort dingen heb ik zelf meer een doel en dan gaan veel oefeningen ook ineens beter omdat ik zelf veel duidelijker richting geef aan de beweging zeg maar. :) We trainen daarom ook veel buiten of bv. met WE-achtige hindernisjes in de bak, of met garrocha.

@ Daphne: gave foto's, hij kan goed springen zeg! Tof dat hij het leuk vindt!

@ Nouvel: Wow, mooi omgeving! En wat kijkt hij lief. <3

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:13

Gaaf filmpje Nouvel en wat issie braaf!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:47

Pff, met die warmte van de laatste dagen weinig kunnen 'werken' dus dan maar een beetje fun & games met Santi. :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij leert echt snel trouwens, pienter beest! :D

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 23:20

Ja zoals ik hier een tijdje terug melde was hij aan het kwakkelen. Nu wormen en tanden inmiddels uigesloten zijn gaat de DA uit van een maagzweer ook omdat hij daar andere symptomen voor toont (overmatig gapen, veel drinken etc. ). Endoscopie om het zeker te weten vond ik nogal heftig dus we behandelen nu gewoon voor maagzweer en ik zie nu na 2 weken ook wel langzaam verbetering.
Verder heeft hij twee weken kreupel gestaan na een aanvaring met een metalen weidehek en door een combi van dat gekwakkel zijn spieren en vet eraf geknald. Dus ik rij momenteel eigenlijk sporadisch en ben bezig met terug opbouwen aan de lange lijnen en dubbellonge.

Dus ja. Hij heeft er weleens beter uit gezien...-O-

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:13

Santi krijg nu gekookt lijnzaad, van die slijm zeg maar, en verder extra ruwvoer in de vorm van gehakseld hooi/gras (weet niet precies welke, zou even op de zak moeten kijken :o ) met wat krachtvoer erdoorheen. Overdag staat hij met de kudde op gras en 's avonds op een kale weide en dan met hooi, maar hij mag nu twee keer per dag even een uurtje privé eten, 1x hooi en 1x haksel/krachtvoer/lijnzaad mix. Dit omdat hij niet zo superveel interesse in eten heeft, hij is makkelijk afgeleid door dingen om hem heen en op die manier kan hij rustig voer opnemen zonder concurrentie van de groep. We kijken nu of dat voor genoeg verbetering zorgt en anders moet hij ook medicatie voor het verminderen van maagzuur. Voordeel is dat hij in pension staat bij een stalhouder die ook natuurgeneeskundige en homeophaat is, dus die denkt fijn mee over het eten. Alles wel in overleg met de DA trouwens, maar gelukkig wel een DA die niet als eerste reactie overal maar medicijnen instopt. :)

Mogelijk loopt hij hier ook al een tijdje mee, maar 's winters staan ze hier 's nachts opstal en dan kon hij daar ongestoord eten natuurlijk. Het afvallen begon met de start van het 24/7 weideseizoen en inde eerste instantie heb ik het (misschien te lang) laten gaan omdat ik dacht dat hij misschien wat moeite had met de omschakeling, in Portugal stond hij wel in de paddock maar ook daar altijd 's avonds op stal. Hij was de eerste maand fulltime op de zomerweide ook wat onrustig, constant bezig met zijn groepje dames te verzamelen en te 'beschermen' tegen de ruinengroep die op de weide naast hen staan. Maar toen hij toch wel erg veel vet kwijtraakte was de eerste gedachte wormen, de tweede gedachte tanden en na het bezoek van de tandarts hebben we het weer even aangekeken om te zien of er verbetering was. Omdat hij verder wel vrolijk en energiek is wilde de DA het ook even aankijken.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:13

Nouvel schreef:
Even puzzelen dus, succes ermee!

Lucerne werkt ook goed tegen/bij maagzweren en ze zetten er goed van aan, misschien nog een idee?
of krijgt hij dat al?

Thanks voor de tip! Het zou kunnen dat dit als ingrediënt in dat hakselspul zit, ik ga het even controleren. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:28

Oef, dat klinkt als een lastig geval. Can't live with the kudde, can't live without? ;)

Santi is niet zozeer een stresskip, sociaal gezien, hij is juist ontzettend sociaal. Hij staat bovenaan in de rangorde en is best een nette leider, waar nummer 2 en 3 nog wel eens willen matten is bij hem zijn machismo genoeg om orde te houden zeg maar. :o Maar hij maakt zich wel druk om de groep, ik denk wellicht een erfenis van toch lang hengst geweest zijn en misschien gedekt hebben ook. Hij wil graag managen, staat veel op wacht, als er een vreemd paard/hert/hond/etc achter de weide langskomt moet dat direct geconfronteerd worden. Mensen die de wei opkomen moeten uitgebreid geinspecteerd worden, vooral als ze een paard van de wei willen halen. De groep moet zich gedragen, geen onnodig geruzie. Als er drie kilometer verderop iemand een scheet laat moet dat direct onderzocht worden. Dus daar heeft hij wel zo'n beetje een dagtaak aan. :D Alleen als hij aan het werk is, kan hij enorm gefocust zijn.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:24

Boneco krijgt al een mooie bos manen! :) Is hij nog een beetje overbouwd of lijkt dat maar zo?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:12

Haha, net een Facebook reminder dat vorig jaar op deze dag (na alle ellende met BSS) Santi hier eindelijk in de wei stond. <3 Raar idee dat hij alweer een jaar bij mij is! Het voelt als gisteren dat we in de buurt van Porto een bergweggetje opreden om dat paardje te gaan bekijken wat me toen vanaf de video al zo aansprak. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:33

Gaaf hoor, Luso's voor de wagen! Mooie combi's ook zo Nouvel & Femke. En Nouvel, wat ziet Ferro er goed uit! Je hebt 'm fijn aan het lopen volgens mij.

Met Santi gaat het beter, de behandeling voor maagzweer lijkt te helpen en hij begint weer aan te komen. Mede door meedenken van de pensionstal, ze hebben een paddock voor hem gemaakt naast de wei zodat hij overdag een aantal uur daar kan staan om bijgevoerd te worden, maar dan nog wel zicht heeft op de kudde.
Gisteren voor het eerst in bijna een maand weer even erop gezeten. Was het eigenlijk nog niet van plan, maar voor het eerst in weken stond hij ongeduldig te schrapen op de poetsplaats zo van, kom en nu echt werken! Kon aan hem merken dat hij wat wilde doen. M'n zadel ligt bagger op het moment omdat hij zo mager is, dus heel historisch verantwoord even op een gevouwen militaire zadeldeken met oversingel gereden, hihi. Even in stap wat schouderin/uit/travers/renvers gedaan, hij liep echt fijn en was zo braaf. Hij was wel redelijk wakker dus boodt piaffe aan, mooi om z'n spieren los te maken en weer wat bovenlijn op te bouwen, hihi. Superpaard! <3 Hopen dat hij snel weer op 'n oude gewicht en niveau is.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:54

Mooie merrie, gaaf kleurtje!

Als bijlage bij mn eerdere bericht nog een foto van Santi die er al veel beter uitziet dan twee weken geleden! Kan nog veel meer vet aan en moeten nog spieren op terug, maar ben al blij met deze verbetering! *\o/* Hij zit ook beter in z'n vel en is vrolijker. <3

Afbeelding

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:05

Haha, hij kijkt er erg zelfvoldaan bij! Hoe ging het op Horse Event?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:01

Gaaf! Mooi weer voor een strandrit!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:48

Leuk filmpje Daphne, wat is hij braaf zo!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:17

Relaxed buitenrij zadeltje erbij. Luso westernstijl. ;)

Afbeelding

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:44

Thanks! De blanket en singel heb ik even geleend van een vriendin, maar de kleur van de blanket staat hem inderdaad erg leuk. Maar eigenlijk heb ik voor dit extra korte westernzadel ook een extra korte pad nodig. :') Hopelijk in zo'n zelfde kleurtje verkrijgbaar, haha. En ik had al bedacht dat er eigenlijk ook nog wel een westernhoofdstel en voortuig bij moest. O:)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:51

Leuk dat het goed ging op de keuring!

Hihih, ik kwam dit filmpje tegen, is gemaakt bij ons op stal. Raad eens wie er met z'n camerageile snuit vooraan staat. :')

Waterpret voor Paarden