lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

xyzutu2

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:11

Spannend!
Misschien een beetje een rare vraag, maar vind je het niet griezelig om een paard specifiek voor de wedstrijdsport te kopen als je nog nooit gestart bent? Niet dat je het niveau niet zou hebben, maar misschien vind je wedstrijdrijden in praktijk eigenlijk niet zo leuk. Dan heb je alsnog een erg leuk paard onder je kont om thuis mee te rijden, ;) maar wedstrijden zijn wel een aparte tak van sport.
Er zijn genoeg mensen die liever lekker zelf trainen en schaven dan elk weekend weer die trailer aan te moeten koppelen. ;)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:03

Dat geluid... Alsof je met een blikopener op een blik bonen slaat tijdens het rijden. :D Leuk om te zien hoe kalm hij er zelf onder blijft. :j

Misschien off topic, maar wat ik me afvraag is hoe jullie het eigenlijk doen met de gewichtsbelasting van de paarden? Een oorspronkelijk metalen harnas weegt behoorlijk wat bovenop het gewicht van het tuig en de ruiter, helemaal als je stilstaat bij het feit dat de moderne ruiter in verhouding tot het paard veel forser en groter is dan vroeger en dus ook meer metaal nodig heeft om zich te bedekken. Berekenen jullie vantevoren de maximale belastbaarheid van zo'n klein en smal paardje als Santi op basis van gewicht en omvang pijpbeen, of bestaat het harnas helemaal uit lichtgewicht materialen/aluminium?
Ik heb zelf een smalle cruzado van 1,55m en volgens de dierenarts max 450 kilo, en dan is het met alle tuigage erbij toch ook best een uitdaging om op de ideale 12% voor ruiter+tuig uit te komen, dus ik ben altijd wel benieuwd naar hoe anderen dat met de vaak toch kleinere barokke paarden doen.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:55

Interessant! Ik zit meer in de paarden dan in de mensen en had geen idee dat de mensen zo lang werden in de middeleeuwen.

Citaat:
Nee, het harnas is zeker niet lichtgewicht/aluminium, aangezien je dan dood blijft met jousten. Het is gewoon exact nagemaakt zoals het vroeger was. Waar mogelijk is het metaal wel zo dun mogelijk, maar dat was vroeger ook.

Ik was even vergeten dat jullie er ook echt mee jousten en dat het niet alleen voor de sier was. 8-)
Hoe zwaar weegt jullie totale uitrusting dan straks met bijbehorend zadel?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:31

Mooi type!
Ik denk dat de breedte van het paard ook wel wat gebrek aan lengte kan opvangen. Als je kijkt naar Camargue pony's/paarden dan dekken die heel wat teveel aan lengte bij de ruiter af doordat ze zo'n diepe romp hebben. Dat mis ik wel eens bij de moderne Andalusier/Lusitano (meer bij de eerste dan de tweede trouwens naar mijn idee).

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 23:05

Slim paard. 8-)
Als ik die eerste foto zie, dan vraag ik me trouwens af of zijn zadel wel helemaal past? Rio staat ook hele dagen op het plateau :') maar die heeft dan nooit zulke diepe holtes in de driehoek schoft-schouderblad-ruggengraat. Juist bij het op het plateau staan bolt de trapeziusspier die daar moet lopen op, terwijl het hier leeg/geatrofieerd lijkt te zijn. Ook in de andere foto's zie je duidelijk de rand van het schouderblad en daarna een leegte waar je bij een paard dat al echt verzameld getraind wordt een dikke trapeziusspier moet verwachten.
Die leegte/atrofie daar valt bij de schouer meeste op, maar hij lijkt sowieso erg arm bespierd en dun voor een paard dat volop in de (verzamelings)arbeid staat, ook de achterhand is nogal hol en hoekig. Is hij soms ziek (geweest)?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 23:37

Jakkes, dat kun je inderdaad wel gekwakkel met een grote K noemen... :(
Hoe behandel je de maagzweer?
Hier kwam Rio hoogstwaarschijnlijk ook met een maagzweer (en ondergewicht door compleet verkeerd voeren), en reageerde steeds 'buikpijn' (maagzweer?) op veranderingen in voer en omgeving. Dan stond hij met opgetrokken buik en kneep hij met zijn ogen. Bij hem hielp Maagcompositum van De Groene Os erg goed, ik gaf hem dan een kuur van een week en na een paar dagen merkte je al echt verschil. Daarnaast krijgt hij permanent lijnzaadolie door zijn voer en na die eerste maanden van herstellen van ondergewicht heeft hij er nooit meer last van buikpijn gehad.
Daar ben ik blij om, want zo'n endoscopie lijkt me niet gezellig. :x

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:30

Rio kreeg inderdaad ook lucerne, helemaal vergeten. Dat heeft namelijk een hoger calciumgehalte. :j
Grappig dat Santi ook zo'n sociale stresskip. Rio heeft/had precies hetzelfde: ontzettend leuk om mee te werken en dan ook helemaal gefocust, maar zodra hij op de paddock stond met de andere pony's bleef hij maar kijken, iedereen uit de weg gaan of juist weer contact zoeken, vreselijk hyperactief zonder ooit echt rust te kennen. Hij zit ergens in de onderste helft van de kudde, dus dan zou je denken dat hij meer rust kreeg als we hem apart zetten, maar dan was hij weer gestresst omdat hij bij de rest wilde zijn. Hij kon niet met en zonder ze, met als resultaat 24/7 aan stress. Uiteindelijk heb ik besloten om hem op kamille en valeriaan te zetten en dat maakte echt alle verschil. Nu krijgt hij alleen nog kamille en af en toe een schepje Calmer en hij is compleet veranderd: hij spurt niet meer meteen weg als een andere pony een pluk hooi laat vallen en neemt alles wat de anderen doen niet meer zo persoonlijk. Als een ranghogere erlangs wil dan maakt hij nog steeds plaats voor ze, maar dan nu in stap in plaats van in galop over de stenen paadjes weg te spurten. 8)7

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:36

Hoe oud is Boneco?
Hij heeft wel een aparte bouw; hij heeft de achterkant van een 1 a 2jarige, maar het hoofd van een volwassen paard, maar lijkt te iel om al onder het zadel te zijn, vandaar dat het moeilijk te schatten is. :)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:44

Kan de dierenarts/tandarts ook geen schatting doen op basis van de tanden?
Ik vind hem vooral al zo'n echt volwassen paardenhoofd hebben, wat dan weer helemaal niet bij zijn achterhand past. 8-) Maar misschien vertekent het ook doordat hij zijn kaken van elkaar heeft op de foto waardoor het er wat massaler uitziet?
Die manenbos is inderdaad indrukwekkend! :j

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:55

O wauw, die vier jaar oud had ik er qua lichaam zeker niet achter gezocht. Maar misschien wisselt hij gewoon heel snel. :D

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:48

Dat is inderdaad echt een verschil! En dat terwijl hij op de eerste foto al zo 'oud' was. :wow: :j

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:30

SinneJ schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat, indien een lusitano als jong dier heel korte passen heeft en eventueel een onregelmatigheid of taktfout, dat er soms nog 'uitgroeit' na de pubertijd. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, simpelweg omdat het me enorm interesseert. En zou die verbetering dan vooral te wijten zijn aan leeftijd of training? Ik hoor het graag!

Ik heb dit nog nooit gehoord?
Wel dat paarden in Spanje/Portugal regelmatig vrij kort en opgericht gereden worden waardoor je kort lopende dribbelaars krijgt met af en toe ook erin gereden tactfouten. Als je zo'n paard naar Nederland haalt en vervolgens helemaal omschoolt naar een wat meer voorwaarts-neerwaarts gerichte rijstijl dan zal de gang ruimer, regelmatiger en minder hectisch worden.
Maar als een jong paard dat nog niet ingereden is - of al wel op een normale manier onder het zadel is - tactfouten heeft of onregelmatig is dan zou ik hem toch echt laten onderzoeken (of laten staan). Dit klinkt namelijk net iets teveel als een autoverkoperspraatje...

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:26

Kort en beperkt zijn in beweging is in mijn ogen echt iets anders dan onregelmatig zijn en taktfouten hebben zoals je in je eerste post omschreef.
Een paard dat onregelmatig is onder het zadel door een verkeerde belasting kan natuurlijk inderdaad regelmatiger worden als hij weer goed wordt gereden, maar bij een jong paard dat onbelast op de wei al onregelmatig is en taktdouten heeft zou ik echt heel erg voorzichtig zijn: al was het alleen maar omdat je dan dus een paard koopt dat dus al 3-4 jaar zijn lichaam verkeerd belast heeft voordat jij het weer rechtbreit: dat is vragen om artrose en andere bot/peesproblemen op de lange termijn.

Even voor de duidelijkheid: over welke van de twee heb je het dan? Want dat blijft onduidelijk in je posts: heb je het over paarden die altijd onregelmatig zijn/taktfouten hebben dus ook onbelast op de wei, of over paarden die alleen onder de ruiter taktfouten/onregelmatigheden laten zien?
Dat zijn namelijk twee verschillende dingen.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:46

Als een paard alleen onder het zadel onregelmatig is/taktfouten heeft dan kan hij of teugelkreupel zijn (wat inderdaad 'gerepareerd' kan worden door gewoon goed te gaan rijden), of hij heeft lichamelijke problemen met het dragen van het ruitergewicht. Dat laatste kan overal door komen, van een verrekte spier tot OCD's in de benen tot een SI gewricht met zware artrose, dus het ligt er maar net aan hoe het uitpakt. Sommige dingen zijn te verbeteren door beter te gaan rijden, sommige door een paard ergens voor te behandelen en sommige dingen zijn onbehandelbaar en betekenen einde oefening.
Eigenlijk weet je dus pas in welke categorie zo'n paard valt door hem zelf een paar maand op een goede manier onder het zadel te nemen: als dat helpt dan heb je geluk, anders kan het alsnog fout zijn.
Waarbij ik meteen moet zeggen dat ik zelf ook een kreupele cruzado heb gekocht en dat heeft gelukkig goed uitgepakt, maar ook onder de noemer 'teugelkreupel' kunnen stiekem een hoop echt lichamelijke en mogelijk niet te genezen oorzaken schuilen.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:09

Bij Centro Lusitano in Nederland werd ook een soort fokprojectje opgezet waarbij er KWPNers met springbloed gekruist werden met Lusitanohengsten. Ik heb echter nooit meer gehoord wat dat nou precies opleverde (waarschijnlijk ook omdat CL al failliet was voor ze echt resultaten konden laten zien).

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:14

Mooi zadel!
Hier is het altijd lastig om een voldoende kort zadel voor Rio's korte rug te vinden van voor je het weet zit je al op de lendenwervels, en jouw paardje lijkt me ook niet de langste, dus fijn dat je een zadel hebt kunnen vinden. Hoe lang zijn de kussens van het zadel dat je hebt besteld?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:01

O, dat valt dan inderdaad nog wel mee. Hij lijkt altijd zo kort onder de zadels die hij tot nu toe had (of de zadels leken lang ;) ). Met 48cm is hij inderdaad nog wel een stukje langer dan Rio, daar blijft de teller steken, op 45cm.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:56

Het lastige is dat bij ons de 45cm ook flexibel/boomloos moeten zijn ivm een afwijkend gebouwde rug, en dan wordt het moeilijker. In boomzadels heb je inderdaad meer keus als het om korte zadel gaat, hoewel Spaanse en Portugese zadels juist vaak weer behoorlijk lang zijn.
Maar 50cm is inderdaad een fijne maat, daar kun je behoorlijk veel kanten mee op. :j

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:18

Wij hebben daarom ook een Trekker, een erg fijn zadel.
Op zich klopt het wel dat boomloos langer mag zijn omdat het aan het einde minder draagt, maar bij een paard dat vanaf een bepaald punt helemaal niets meer mag dragen is dat dus helaas geen optie.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:07

Ik heb wel eens op zo'n Spaans zadel gezeten en die zat echt heel erg breed - maar dat schaap aan de bovenkant kan eraf, dus als je een versie vindt die jouw paard past maar voor jou iets te breed is dan kun je er altijd iets onder proppen (zitversmaller, reep schuim, opgerolde theedoek :D ) en dan kun je hem onder je zit in principe zo smal en hoog maken als je wilt. Dat scheelt weer wat zoekwerk naar deze zadels in een smalle uitvoering. :)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:07

Is die bruine merrie zijn moeder?
Misschien komt het alleen doordat ze het koud heeft gehad in de regen, maar ze heeft zo wel een aparte ruglijn, ook met bocheltje in de lendenen en een bult aan deze kant van de lendenen daar (waarschijnlijk ook aan de andere kant aangezien die lendenbulten altijd symmetrisch zijn). Die bult bestaat uit verkrampte spieren (die de lendenen op die plek ook omhoog duwen/trekken).
Als dat zijn moeder is, dan zou ik heel goed letten op hoe gevoelig de spieren van het veulen zijn voor kou. Het zou namelijk goed kunnen dat hij qua vacht wel helemaal waterdicht wordt, maar dat de koud heel snel op de spieren van zijn bovenlijn slaat en hij daar in de winter/herfst/lente dus toch last van krijgt.
Hier precies hetzelfde probleem met een halve Spanjaard. Bij hem is die wervelbochel vast gaan staan door een lichamelijk trauma, maar de bulten eromheen verdwijnen door warmte en specifiek door de straling van Back on Track spullen op zijn rug.
Gewoon een tip, misschien kun je er iets mee. :)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:29

Dan weet je in elk geval dat je er een koukleumpje met waarschijnlijk koude-gevoelige spieren in de bovenlijn bij hebt. ;)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:49

Poeh, dat herstel na die operatie heeft dan echt behoorlijk wat tijd gekost. Is alles goed gegaan of is waren er complicaties?
Leuke compilatie zo van mooie paardjes. Ze tonen ook allebei flink groot, hoe hoog zijn ze?
En rij je ze bewust met de neus achter de loodlijn?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:56

Eefiepeefie schreef:
Hèrmes is 1.74 en Alma 1.64 dus ze zijn inderdaad behoorlijk aan de maat :D

Poeh, die zijn inderdaad niet klein. :D
Fascinerend wat die darmen allemaal in zo'n paardenlichaam uitspoken... Het klinkt alsof jullie er net op tijd bij waren. Ik had geen idee dat na zo'n operatie het herstel zo lang (of in jullie geval dan kort ;) ) zou duren. Bij beenproblemen hoor je altijd meteen 'x maanden stappen/boxrust', maar bij koliek hoor je gewoon of er wel of niet een operatie moet komen en niet naar wat het revalidatietraject van zo'n operatie eigenlijk is. Fijn dat het bij jullie zo vlot ging!

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:07

Fijn, ik hoop dat je er iets aan hebt! :)
Hier duurde het een jaar voor ik het verband tussen bocheltje, bulten, warmte, kou, wintervacht en Back on Track achtige warmtereflectiedingen zag, dus het is mooi als anderen dat proces iets versneld door kunnen maken. 8-) Rio is helaas een halve PRE dus hij mag niet in dit topic, maar ik wilde het toch even melden. Ik ben van plan om bij Rio ook de Rambo Ionic liner te proberen (ook warmtereflectie maar dan op basis van ionen of toermalijn of weet ik het, het zorgt voor betere doorbloeding en je wordt er in elk geval warmer van dan je al bent 8-) ), dus ik ben benieuwd of dat hetzelfde effect heeft.

Bij Rio is het schema in elk geval zo:
- hij heeft op zich een prima wintervacht, maar erg kougevoelige spieren
- geen deken: links en rechts van de lendenwervels een bult van 30-40cm in diameter
- een gewoon dek erop: bulten worden niet groter maar stabiliseren op 3/4 van de grootte
- BOT stofje erop; bulten verkleinen tot 5-10% (er zal altijd wel iets van een verdikkinkje naast de wervels daar blijven omdat die wervels daar ook chronisch omhoog staan).
Misschien kun je daar nog iets mee. :)