SinneJ schreef:Ik heb wel eens gehoord dat, indien een lusitano als jong dier heel korte passen heeft en eventueel een onregelmatigheid of taktfout, dat er soms nog 'uitgroeit' na de pubertijd. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, simpelweg omdat het me enorm interesseert. En zou die verbetering dan vooral te wijten zijn aan leeftijd of training? Ik hoor het graag!
Ik heb dit nog nooit gehoord?
Wel dat paarden in Spanje/Portugal regelmatig vrij kort en opgericht gereden worden waardoor je kort lopende dribbelaars krijgt met af en toe ook erin gereden tactfouten. Als je zo'n paard naar Nederland haalt en vervolgens helemaal omschoolt naar een wat meer voorwaarts-neerwaarts gerichte rijstijl dan zal de gang ruimer, regelmatiger en minder hectisch worden.
Maar als een jong paard dat nog niet ingereden is - of al wel op een normale manier onder het zadel is - tactfouten heeft of onregelmatig is dan zou ik hem toch echt laten onderzoeken (of laten staan). Dit klinkt namelijk net iets teveel als een autoverkoperspraatje...