lusitano praat en foto,s

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:23

Leuk een Lusitano topic, die miste ik al! Wat zijn het toch ook geweldige paarden.

Ik heb sinds een halfjaar mijn eerste eigen paard (wel veeel ervaring al met paarden) Ik heb hem gekocht als Andalusier maar geloofde hier al niet in. Met wat zoek werk via een kennis de fokker van mijn paard gevonden. Hij is een heuze Lusitano met begreep ik goede ouders.

Hier Cedro, officieel heet hij Bocage. Meneer probleempaard.
Afbeelding

Daphneeeej

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 06:18

Mijne is niet typisch voor een lusitano heb ik het idee. Hij is erg onzeker, angstig, schikkerig, vind alles eng. ookal gaat het nu sinds ik hem heb met de week beter. Kon in het begin niet normaal op hem rijden want hij verschoot de hele bak door van angst en onzekerheid.
Verder is hij super lief, vriendelijk sensibel, gevoelig voor hulpen en gewoon echt een goedzak. Onder het zadel veel looplust en wel temprament. Ik heb het idee dat hij in spanje niet altijd even eerlijk behandeld is geweest waardoor hij dat schrikkerige onzekere gedrag heeft. Hij heeft een deuk in zijn neusbeug (terwijl hij juist zo een mooi ramshoofd heeft) en zit onder de littekens.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:50

Ze zijn niet spaans he! maar portugees haha.
Veelzijdig zijn ze zeker. Ze kunnen uitblinken in van alles.

Zonder hoofdstel
Afbeelding

Springen
Afbeelding

Dressuurmatig zie je al veel, rijdt de mijne ook wel eens in dames zit en dat pakt hij ook goed op.
Mijne is net geen 1.60 gok ik in grote. Hij heeft temprament en karakter maar inprincipe is zijn karakter een relaxte knol. (hij heeft denk ik te veel of eigenlijk niet genoeg meegemaakt, vind heel snel dingen eng)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:55

Zal weer wat leven in het topic blazen.

Afbeelding
Weer een foto spammen van mijn knapperd.

Sind 9 januari zijn we gestart met niet meer engels rijden, we maken de overstap naar western.

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:40

Jessix schreef:
@ Daphneeeej, dat is best een grote paard of niet? Waarom kies je voor western rijden?

Hij is gok ik maar 1.57 ofzo schofthoogte, geen heel groot paard maar wel mooi formaat lusitano. (ben zelf maar 1,64)
Ik merkte dat we in een soort sleur raakte samen met engels rijden. Nu met de overstap komt er veel meer rust en ontspanning in ons alle 2. Ik vind mij zelf ook wel meer in de westernrichting dan het dressuur wereldje.
Klassieke dressuur hebben we ook geprobeerd (van de grond trainen en dan pas verder in de training onder het zadel.) Maar hij heeft de concentratie van een doperwt en we schieten daar niks mee op, werd hij alleen maar lusteloos van.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:40

Ik heb een witte/schimmel Lusitano die na onderzoek naar zijn achtergrond sowieso op zijn 3e a 4 jarige leeftijd al zo wit was als hij nu is (weet niet of dat normaal is). Zijn onderkant van de staartwortel zit vol met melanomen, verder heeft hij ze nog niet. Hij word volgende maand 10 jaar oud. De veearts controleerde er direct op bij de aankoop keuring omdat hij zij dat je bij zo een schimmel met donkere huid overal je er eigenlijk van verzekerd bent dat ze melanomen hebben of krijgen. (het was de vorige eigenaresse en bij haar aankoop keuring nooit aan het ligt gekopen in de 2 jaar dat ze hem had)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:54

Zojuist weer wat uit het verleden van mij paard gevonden. Zijn verkoop video toen hij nog bij de fokker was. Ben elke keer zo blij als ik iets van hem vind van vroeger.

http://youtu.be/QqHXFTNY9uk

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:13

Luckystory schreef:
Ik voel me al bijna verplicht om nu ook foto's te gaan plaatsen van mijn valkje haha.
Hele pagina vol valkjes dan. :P
Helaas zit ze nog te veel in haar wintervacht om mooi op foto te staan. :+

Juist ook leuk om te zien :) gewoon foto's plaatsen.
Hebben jullie lusitano's ook maar een hele dunne wintervacht?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 06:57

Wel bijzonder dan toch wel dat het binnen het ras nog zo heel verschillend is.

Afbeelding
Dit is de winterwacht van die van mij, nooit geschoren. Hij zweet ook eigenlijk nooit, klein beetje onder zadel na een uur intensief rijden)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 18:08

Wauw wat gaaf zeg! Zou willen dat die van mij dit kon, super leuk. Wat oogt hij klein, of is hij ook niet zo groot? Ben het aanzicht van die van mij gewend en die is dan echt een reus als ik het vergelijk met dit beeld.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:40

Afbeelding
Mijn kanjer is ongeveer 1.60. Vind hem voor mij eigenlijk te groot maar hij is eigenlijk net te 'klein' voor mijn paps (hij heeft een weke rug)

Afbeelding

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:41

Ik ben ook geen lid, want mijn Lusi is dan ook officieel geen PSL omdat er nooit papieren voor hem zijn aangevraagt. Ik weet dat hij een echte is (wie de ouders zijn etc) maar op papier is hij helemaal niks.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 09:05

Mijn knappe vent de afgelopen week:
Afbeelding
Aan het werk met mijn verzorgster.

Afbeelding
Lieve goedzak, kan van alles wat.

Ben toch wel echt verliefd geworden op het barokke ras sinds ik hem heb leren kennen. (en de nieuwe PRE bij ons op stal)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:22

Mijn lusitano is ook echt een natuurtalentje met springen. Denk dst de lusi's niet onder doen voor de 'sportpaarden'

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:50

keona: daarom had ik het ook tussen haakjes gezet idd. Precies, niet elke kwpner kan bjv goed springen of hoog dressuur lopen. Dit geld voor alle rassen.
Mijn lusitano springt los met 2 vingers in zijn neus 1.30 en onder zadel ook 1.10 terwijl we nog niet goed getrained waren. Nu we een stuk verder zijn in spieren en gehoorzaamheid/dressuur zal het nog wel verbeterd zijn.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:28

Voor de 2e keer vrijspringen (deed hij met gemak, in een vrij kleine longeer bak/weinig aanloop)
Afbeelding

Dit was met de 3e keer springen onder de man
Afbeelding

Heerlijk paard met alles, hij vliegt echt over alle hindernissen. (zou volgens de veearts die hem
keurde nooit een goede springer worden ivm zijn weke rug ^_^)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:00

Het brandmerk op de bil staat voor de fokker en het nummer in de hals is zijn individuele nummer. Zo weet de fokker om welk paard het gaat. Dat is in portugal heel gebruikelijk. Mijn heeft het ook en ben daardoor achter al zijn gegevens gekomen via de fokker in poetugal :) Die heeft in zijn papieren kunnen opzoeken met het hals nummer wel paard ik heb.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:48

Tussendoor maar mijn knappie ook even spammen waar ik zo blij mee ben.
Afbeelding

ik ga maar weer het springen met hem oppakken. Hebben het al een aantal maanden niet gedaan en nu gister weer voor het eerst. Wat een krachtpatsertje word het dan weer opeens, geweldig dier!

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 07:51

keona schreef:
Leuke spring foto,wel inderdaad nog werk aan.want zet wel heel vroeg af zo zal hij niet echt heel hoog gaan ko en.verder wel super dat je met hem springt

Toen we jaar terug regelmatiger sprongen had hij het vroege afzetten niet meer gelukkig. En nu moest hij weer echt even inkomen. Maar ga het weer op pakken 1 keer per 2 weken gemiddeld denk ik (springzadel komt er aan)
Afbeelding

Afbeelding

zijn springen los is heel goed, heeft een keer zonder moeite de 1.20 gehaald. Onder het zadel tot nu toe maximaal 1 meter mee gepakt, raakt bijna nooit een balk.
Afbeelding

Maar ik doe dan ook echt alles met hem wat ik kan doen, dressuur, springen, basis van western, buitenritten, rijden met alleen halsring, grondwerk en wil ook ooit een keer cross gaan doen op een cross terrein.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:24

Wauw lekker hoor Nouvel, ziet er ook heel relaxed uit. Is toch ook wel een droom om een keertje te doen met paardje, een strand rit.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 06:50

Ik heb een foto van mijn lusitano toen hij in spanje was en net onder het zadel. Hij was toen zeker al 5 a 6 jaar oud. Maar als je hem ziet was het echt nog zo een puppy! Heel anders dan hoe hij nu is nu hij helemaal volgroeit is. Het zijn natuurlijk laatbloeiers.

met ong 5,5 jaar oud
Afbeelding

Mijn knapperd nu
Afbeelding

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:56

Het is een beetje stilletjes in dit toppic.
Zijn er hier lusitano mensen die ervaring hebben met mennen met hun/een lusitano? Hoe gaat dat?
Hoe staan jullie er allemaal tegenover, mennen met een lusitano?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:34

Ik ga de mijne laten beleren voor de kar. Als extra optie om met hem te kunnen werken zonder zijn rug met gewicht te belasten(hij heeft een iets wat holle rug). Ik weet idd dat ze in poetugal etc ook gewoo voor mennen gebruikt worden. Je hoort/ziet het zo weinig in nederland voorbij komen heb ik het idee.

Ik heb er wel echt zin in om lekker met paardje te gaan mennen ook :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:21

Dat ziet er super leuk uit Femke!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:24

Dat ziet er idd toch echt wel prachtig uit weer Nouvel. Nouja ik kreeg om me heen in eerste instantie best wel bedenkelijke blikken toen ik er over begon dat ik met hem wilde gaan mennen. Ze vonden het wat vreemd denk ik. Toen ging ik me ergens afvragen of het idd zo vreemd gevonden wordt. Ik ben zelf ook van mening dat alle paarden kwa paard zijnde geschikt zijn, juist de lusitano is in mijn ogen veel veelzijdiger dan veel mensen denken. Dat ben ik gelukkig bij mij op stal echt aan het doorbreken, Ik doe straks bekant van alles wat met mijn ventje.