lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:33

Jessix schreef:
Ja mensen denken nou eenmaal graag in hokjes. :D Maar dan zul ze allemaal gaan verbazen met je veelzijdige paard. :j

Verassen doe ik al zeker met hem tot nu toe doet hij van alles al wat, Dressuur, springen, western, hoofdstelloos rijden, buitenritten, ritten in de woonwijken, als therapie/aai paard naar het bejaardenhuis, grondwerk/NH werk en dan komt mennen er nog bij :) Het zijn toch echt geweldige paarden die Lusitano's

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:16

Maar heel kort filmpje, zonder hoofdstel en zonder zadel heerlijk gesprongen. Blijven machtige paardjes!

Daphneeeej

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:18

@rider: Paardje is idd echt een geweldig braaf dier aan het worden, was nog wel anders toen ik hem net had.
Wat een gave combinatie zo zeg! Ook super leuke blanket er onder. Staat hem zo erg stoer.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:15

Nou voor het eerst een keer een Knhs wedstrijdje onderling gestart (B proefje). We zijn er nog lang niet klaar voor. Meneer raakte ook meteen al in de stress omdat er een muziekgeluids instalatie langs de bak stond (wat er nooit staat). Dat soort onrust kan hij zo moeilijk los laten.
Maar toch zijn we 2e geworden :D Ben nogsteeds trots op hem hoe ver we al gekomen zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Mensen vonden hem toch ook wel een stoere verschijning om te zien.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:09

Gelukkig ben ik zeker niet bang of nerveus aangelegd. Daarom zijn we gelukkig al zo ver gekomen als dat we zijn. Waar eerst niet eens normaal met mijn witte monster door de bak gereden kon worden omdat bij het minste geringste het een rodeo werd we nu zelfs samen in de woonwijken rijden etc. Hij is echt vanuit een diep dal gekomen iig.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:31

wat een knappe paardjes weer zeg!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:49

Wauw dat word volgensmij een hele knappe man! Wat ziet hij er al leuk uit zeg.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:54

Mijn knappe man is bijna 4 weken geleden in training gegaan om voor de kar beleerd te worden.
Vandaag heb ik voor het eerst grotendeels zelf mogen sturen/mennen!!

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:59

Nouvel schreef:
oh dat is gaaf zeg!
waar staat hij om betuigd te worden?

Hij word beleerd bij Stal Hulkesteijn in zeewolde, geweldige stalling en zeer kundige man. Ik doe nu tegelijk de mencursus daar voor het menbewijs. Samen zijn we aan het leren :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:41

Amoroso schreef:
Hoeraa een PSL topic!!!
In niet al te lange tijd hoop ik ook mee te kunnen gaan tikken.
Ben nu bezig met een merrie in PT!

Hihi nog even geduld en dan kan he met je eigen knappe merrie meekletsen hier!! Gezellig :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:48

rider schreef:
Daphne, wat gaaf! Op de foto ziet hij er relaxed uit zo voor de koets. :)

Amoroso: welkom!

We zijn zelfs al weer een stukje verder!! Gaat elke keer wel iets beter (soms een beetje een terugslag door zijn paniek)
Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:29

rider schreef:
Ziet er goed uit! Wat doet hij dan als hij in paniek raakt?

Over algemeen is het paniek gedrag of bij inspannen of bij het eerste moment van vertrek. Het begint met piafferen en dat escaleerd in omhoog komen. Met vertrek wil hij altijd al het liefst in volle galop beginnen. Maar dat gaat al wel beter. Maar bijvoorbeeld laatst ging hij de verkeerde kant op en was het stuur even weg omdat hij zich meteen helemaal inbuigt voor de hulp en toen stond hij tegen een paal aan, dit heeft hij van ons zelf moeten oplossen en daarna ging hij gewoon lopen en ging de rit verder gewoon weer super. Als hij eenmaal loopt vind hij het allemaal helemaal geweldig, alleen het opstarten/inspannen is nog een beetje een puntje, wat wel met de tijd beter gaat.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:17

Pfoe als die van mij nou eens zo kon lopen onder het zadel. Jaloers!! Wat een gaaf dier heb je Rider.

De mijne is verder wel heel veelzeidig, van alles een beetje maar blinkt dan jammergenoeg ook echt niet ergens in uit.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:30

Rider: ik vermoed dat de mijne door zijn karakter niet echt verder/hoger zal komen. Natuurlijke aanleg is er wel heb ik het idee. Hij laat vaak genoeg piaffe zien (1 keer paar pasjes onder het zadel kunnen vragen maar was denk ik toeval), keertwendingen om de achterhand in stap en verzamelen in draf is wel iets wat hij goed kan maar voor moeilijker zit zijn koppie niet mee is hij te te euh... hoe leg ik het uit xD hij raakt door het minste geringste iets meer druk volledig in de stress of hij word heel nukkig. Hij accepteerd ook eigenlijk geen druk, dat is het lastigst om ermee verder te komen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:51

rider schreef:
Santi kan ook heel nukkig worden als ik met teveel (teugel)druk rij, ik heb de indruk dat dit ook wel een beetje rastypisch is. Dat is één van de hobbels die ik met hem in het begin moest nemen in ieder geval, ik had de neiging om teveel te willen controleren (zeker op momenten dat hij heel explosief wordt) maar dat geeft alleen maar gedoe.

Ik weet natuurlijk niet of dat voor die van jou ook zo geldt, of wat je precies bedoelt met geen druk accepteren. Misschien vind je het een keer leuk om te komen kijken als mijn instructeur komt lesgeven? Hij heeft veel ervaring met Lusitano's (heeft zelf ook een Veiga) en heeft mij heel erg geholpen ( en helpt nog steeds) om Santi beter te begrijpen en het onderste eruit te kunnen halen zeg maar. :)

Ik ben wel nog echt zoekende met hem wat ik beste met hem kan doen. Heb heeel veel geprobeerd. De basis zit er nu wel soort van in na 2 jaar. Maar met geen druk accepteren bedoel ik sowieso dat hij het liefst tegen druk intrekt. Longeren met een bijzet of iets kan sowieso niet, blijft hij zo hard door trekken met zijn hoofd de lucht in tot de hulpteugel lamgetrokken is. Bit accepteerd hij heel moeilijk, altijd onrustig. En nog veel meer gedoe met hem. (Ben wel nogsteeds heel blij met hem hoor, klinkt allemaal zo negatief haha)

Zou het wel leuk vinden om dat te kunnen zien, ik leer sowieso graag over allerlij verschillende aanpakken/methodes etc.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:48

Ik snap wat je bedoelt. Maar het 'niks/weinig' doen had ik bij die van mij niet moeten doen! Als ik dat had gedaan was het mis gegaan met die van mij. Hij heeft in het begin heel erg gehad, jij ondersteund mij niet? Dan moet ik het zelf uitzoeken, maar dat kan ik niet dus nu ben ik in paniek. Dan flipte hij dus uit zijn eigen angst. Hij is dan ook echt totaal geen dapper paard, mogelijk is hij best wel beetje gebroken geweest op een verkeerde manier in spanje. Ik zie heel veel gedrag wat er door iets is ingestopt in zijn verleden, want het past allemaal eigenlijk niet eens echt bij wie hij is.
Maar mijn druk is geen druk zoals je die veel ziet bij normaal paardrijden (warmbloedjes etc) mijn druk is eigenlijk gewoon verbinding/contact, meer niet.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:18

en dan vind Amoroso even oude foto's van mijn paardje nog in portugal vroeger. Hij ziet er erg treurig uit op de foto's, een wereld van verschil met nu.

Afbeelding

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:39

keona schreef:
Nou zo.n foto,s zie je liever niet

nee ergens niet nee, schrok er ook wel weer beetje van. Maar ze zijn wel weer puzzelstukjes van wasr hij vandaan komt. (zijn achtergrond was toen ik hem kocht nog helemaal onbekend, hij is zelfs als andalusier aan mij verkocht)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:05

Dat dameszadel zou ik nogsteeds wel willen hebben <3 Het is dat het nooit op mijne zou kunnen passen -O-

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:13

Lusitana schreef:
Ja, daar dacht ik dus ook aan, een beetje puntiger opbouwen...

Zitversmaller, bestaat dat?

Bij wat boomloze zadels is dat al wel een dingetje (barefoot en ghost)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:43

Gaaf Rider!! Altijd handig om te voelen wat de reactie zou moeten zijn om het daarna zelf te gaan oefenen. Ik kan bij die van mij ook echt niet fijn helemaal zonder zadel zitten, hij is zo bewegelijk en glibberig! Maar rijdt dan altijd gewoon met mijn suede barebackpad en dan kan ik wel alles uitzitten.

Ik ben nu voornamelijk bezig met mennen! Afgelopen woensdag voor het eerst echt zelf met hem gemend, gewoon in de menbaan in de groepsles. Er is nog heel veel werk aan de winkel!!

(printscreen uit filmpje)
Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:16

Ik ben ook echt super blij met deze stap! Ben ook bezig meteen met het menbewijs halen bij ons op de stalling. Ben dit gaan doen met een stalgenoot (stonden eerst op andere stalling samen en zijn toen voor het beleren verhuisd naar deze stal en blijven alle 2), alle 2 hadden we nooit verwacht het zo leuk te vinden! We blijven nu alle 2 dan ook het mennen elke week doen. Deze optie is er gelukkig ook omdat we de fascelliteiten er voor hebben.
Nu kan ik lekker afwisselen met alles, rijden in de baan, springen, buitenritten en mennen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:02

Wat leuk zeg dat jonge grut! Lekkere winter wolletjes <3 Zal wel genieten zijn je kleine te zien opgroeien. Ga je hem nog castreren bianca?

Oh leuk, gefeliciteerd met de puntjes Nouvel!! Hopelijk zit hij snel lekkerder in zijn vel!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:00

Ik kom het hier ook alvast maar even gezellig melden. Het veulen van de merrie die begin volgend jaar Naar Amoroso gaat word mijn 2e kanjer!!

Meet Meteoor aka Scampie!!

Bij geboorte
Afbeelding

Ietsje grooter alweer
Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:02

rider schreef:
Leuk! Komt hij tegelijk met de merrie mee?

ja ze gaan samen op transport. Ivm omstandigeden zal het transport eind januari ongeveer zijn.