lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:43

@ Quinta: welkom in het topic. Leuk paardje!

@ Daphne: Tof dat je 2e bent geworden. Met spanning leren omgaan zal vast goedkomen, toch?

@ Sinne: een showteamcollega van me heeft een Luso-Arabe, dat is een leuk paard, erg braaf. Geeft in het werk wel veel impuls maar hij is niet erg heet of sensibel. Laat makkelijk spanning afvloeien ook. Ik vind hem zelf qua uiterlijk minder mooi, maar dat is omdat je bij hem het arabierenbloed wel echt goed terug ziet en arabieren zijn mijn smaak niet. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:18

Lusitana schreef:
Ik ben van mening dat veel sensibele angstige paarden zo gemaakt worden door een negatieve spiraal van ruiters die bangig of voorzichtig worden op zo´n paard wat het paard minder vertrouwen geeft waardoor het schrikkeriger wordt waardoor de ruiter angstiger wordt etc.
Als je er op gaat zitten met "stel je niet aan" en het weglacht worden zelfs sensibele paarden vaak een stuk moediger.

En we kunnen alleen maar uitgaan van gemiddelden en niet van elk specifiek paard want natuurlijk vind je onderlinge verschillen. Paarden hebben ook nog een karakter en niet elke krusing valt hetzelfde uit.

Ja, heel herkenbaar! Als ervaringsexpert met bizarre dingen zoals jousting en vuurstunts kan ik dit beamen. :o Als je bij stuntwerk als ruiter maar een klein beetje aarzelt of teveel focust op een 'raar' object, wordt de kans veel groter dat het paard wegspringt of weigert. Wij springen in de shows o.a over ca. een meter hoog vuur, je moet hier als ruiter ook echt 'overheen' kijken de eerste paar keer, alsof het niet bestaat, want als je zelf naar het vuur gaat kijken geef je toch onderbewust door dat het een obstakel is en dat moet het in de beleving van het paard niet zijn.

Sommige paarden zijn hier vergeeflijker in dan andere. Met Santi merk ik, dat als ik zelf maar een heel klein beetje teveel ergens over nadenkt, hij daar al over in de stress kan schieten. Was laatst in een kleine bak aan het losrijden en moest daarbij tussen twee onbekende hengsten door (stijgbeugel aan stijgbeugel krap) en dat in galop. Eén milliseconde dacht ik, hmm, wat als er eentje trapt en ik gesanwiched word ertussen? En hop, Santi was al 180 graden omgedraaid en dacht, toedeledoki, dat ga ik dus niet doen. :P
Dus bij de tweede ronde dacht ik, lalalal, niks te zien hier! En toen was er ook geen probleem.

Maar goed, soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan en ik denk dat iedereen weleens angst voelt tijdens het rijden. :o

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:48

Afgelopen zaterdag een superleuke WE clinic gedaan bij ElCid en haar man, georganiseerd door Paard&Connect. *\o/*

Ik had thuis één keer geoefend met wat obstakels, maar dit was voor Santi de eerste keer in een 'echt' WE parcours en hij was echt superbraaf, ben heel trots. Ook voor de eerste keer met hem bitloos gereden omdat ik de bosal van ElCid mocht uitproberen. Hele gave ervaring! Ben nu zelf aan het sparen voor een bosal, hihi. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:11

Mooie paardjes! Vooral Ivo vind ik erg knap. :D

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:53

Wat een schatje!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:08

Gaaf Nouvel! Iedere keer als ik foto's van Nouvel zie kan ik me niet voorstellen dat het nog maar een puppy van zes is, hij toont altijd zo wijs & relaxed!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:41

Daphne, wat gaaf! Op de foto ziet hij er relaxed uit zo voor de koets. :)

Amoroso: welkom!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:51

Ziet er goed uit! Wat doet hij dan als hij in paniek raakt?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:00

Santi is nu iets meer dan een jaar hier. Tijd om terug te kijken & te bezinnen op wat we allemaal gedaan hebben, met Een Jaar Lang in the Picture.

Als ik het zo op een rijtje zie hebben we eigenlijk best al veel bereikt & samen gedaan. :D Tegelijk voelt het echt alsof het gisteren was dat hij aankwam vanuit Portugal en heb ik bij vlagen soms nog steeds het idee dat de gebruiksaanwijzing niet meegeleverd is. :+ En op andere momenten is hij dan weer fantastisch, zoals afgelopen weekend toen we schermles hadden bij windkracht 7 en het dak bijna van de binnenbak waaide en hij onverstoorbaar z'n ding deed. De volgende dag echter werd bij een prettige gevoelstemperatuur en een zonnetje duidelijk dat die binnenbak toch echt vol kabouters zat. :Y) Met andere woorden, nooit een saaie dag met Santi. :')

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:19

Thanks allemaal! :) Santi heeft ook veel Veiga bloed, hij is inderdaad trots en ook snel op z'n teentjes getrapt. Stalgenoot van me heeft ook een Luso, maar dan voornamelijk uit Coudelaria Nacional lijnen en die is echt heel anders van karakter en ook wel van bouw.

Daphne: dat komt inderdaad vanzelf wel! Ik heb het geluk dat Santi echt heel correct is gereden in Portugal, dus hij had een fijne basis, en hij heeft gewoon redelijk veel aanleg voor verzameld werk en samen met mijn instructeur krijg ik er dan makkelijk wat gaafs uit. :Y) Tegenover zo'n filmpje waar alles net ff loopt zoals het gaan moet heb ik ook genoeg momenten dat hij ergens op de plek staat te stuiteren omdat ik slordig ben met een hulp en hij dan heel boos wordt omdat ik niet duidelijk ben in wat ik wil. :+

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:44

Santi kan ook heel nukkig worden als ik met teveel (teugel)druk rij, ik heb de indruk dat dit ook wel een beetje rastypisch is. Dat is één van de hobbels die ik met hem in het begin moest nemen in ieder geval, ik had de neiging om teveel te willen controleren (zeker op momenten dat hij heel explosief wordt) maar dat geeft alleen maar gedoe.

Ik weet natuurlijk niet of dat voor die van jou ook zo geldt, of wat je precies bedoelt met geen druk accepteren. Misschien vind je het een keer leuk om te komen kijken als mijn instructeur komt lesgeven? Hij heeft veel ervaring met Lusitano's (heeft zelf ook een Veiga) en heeft mij heel erg geholpen ( en helpt nog steeds) om Santi beter te begrijpen en het onderste eruit te kunnen halen zeg maar. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:10

Daphne, ik stuur je even een pm. :)

Liesbeth, dat lijkt me lastig zeg, je paardje moeten missen!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:19

Klinkt gaaf! Nu baal ik nog meer dat ik niet kon, haha. Gaan jullie vaker clinics met hem doen?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:55

Amoroso: Oh wat grappig! Die hengst heb ik in het echt gezien tijdens mijn eerste tripje Portugal. :) Mooi dier, wel echt een joekel. :') Ze hadden er toen ook enkele veulentjes van rondlopen.

Mooie merrie ook, gefeliciteerd. :D

In ander nieuws, even een blije mededeling & domme vraag inéén: ik heb een Portugees rijkostuum gekocht! *\o/* En Santi krijgt een hele nieuwe set, Riano Sillero zadel van Marjoman met alle accesoires. Dus wij gaan straks vet sjiek door het leven! Maar, nu zitten er aan de rijrok twee touwtjes die ik echt niet kan plaatsen. := Ik kan de verkoper wel mailen, maar dan klink ik zo suf, haha. Weet iemand waar die voor zijn? Het ene touwtje zit met een knoopje aan de voorkant van de rehterkant van de rok. Het andere touwtje zit met een knoopje aan de linkerkant aan de achterkant van de rok. Mijn eerste idee was, je moet ze kruisen? Maar dan kom je toch nooit meer in je zadel? Ik snap het nie. :o?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:37

Hmm, ik geloof 48cm. Het wordt in ieder geval gebouwd op de kortste boom die ze hebben. De details heb ik hier even niet bij de hand, het type is in ieder geval Riano Sillero maar het is wel een custom opbouw want ik heb er iets andere pommels op laten zetten en een andere singelophang. :)

Allemaal heel fijn geregeld via Pura Nobleza als tussenpersoon en zij heeft ook de metingen gedaan voor Marjoman. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:25

Hij is klein maar wel vrij voordelig gebouwd. :) Hij heeft ca. 50cm draagoppervlak maar ik wilde het zadel zo kort mogelijk omdat ik dat voor het oog mooier vind. De DP was voor hem wel aan de lange kant, 52cm, maar de kussens liepen niet volledig door en het was een fijne tusenoplossing. Durfde toen ik hem net had geen zadel erop aan te laten meten en ben daar blij om, want hij is twee keer breder geworden afgelopen jaar en tussendoor ook drie keer zo dun geweest toen ie aan het kwakkelen was.
Hij wordt in februari 8, dus dit gaat helaas ook niet het laatste zadel zijn. :') Maar hopelijk kunnen we er 1 a 2 jaar mee vooruit.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:27

xyzutu2 schreef:
Maar 50cm is inderdaad een fijne maat, daar kun je behoorlijk veel kanten mee op. :j

Alleen net niet de kant die ik het liefste wil. :') Mijn droomzadel is een Deuber Bückeburger, maar helaasch, 54cm in de kleinste zitmaat al. Dus ooit moet ik een tweede (grotere) PSL erbij kopen. _O-

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:38

Nee, het is geen grote inch maat. De zitting is zelfs relatief krap (S1, dus dat is...16/16,5 inch? ben niet thuis in Engelse maten) maar het zadel zelf is lang (vast met goede reden, het is ontworpen door de hofreitschule). Maar een barokzadel is sowieso niet vergelijkbaar met een Engels zadel. De Bückeburger is een zadel specifiek gericht op de hoge school en de schoolsprongen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:14

DP heeft zeker veel mooi spul. De Ecuyer en de Espera vind ik ook sjiek, helaas ook beiden vrij lang. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:02

Het ligt ook aan je doel natuurlijk. :)

Ik vind de Portugees/Spaanse type boom zelf fijner zitten, heel anders dan een Engels zadel. En hoge/steunende pommels zijn ook wel prettig als je achterlijke dingen gaat doen zoals zwaardvechten. :Y)

Maar als je voornamelijk dressurmatig rijdt, is een dressuurzadel natuurlijk handiger. En springen is ook geen aanrader in een Portuguesa. Het kan natuurlijk wel, maar handig is anders en voor echt hoogtespringen ipv WE obstakeltjes is het ook niet echt te doen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:35

Ik heb een vaquero zadel gehad voor mijn andere paard, zit heerlijk! Maar inderdaad wel echt erg breed. Ik vond die (vaquero mixta) gevoelsmatig zelfs breder dan een Portuguesa...

Voor een 'puntig' arbeidszadel is misschien een Randonnee wel iets? Die vond ik qua zitting vrij smal. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:26

Iedereen zal wel druk zijn met kerst. :=

Jammer dat je nog wat langer moet wachten, Amoroso. Maar beter alles goed geregeld natuurlijk!

Ik doe op het moment niet zo veel, behalve een beetje grondwerken en op m'n zadel wachten. :') Kreeg een goed bod op mn DP dus die heb ik verkocht. Dus als ik nu wil rijden moet het even zonder zadel, wat wel...interessant...is op de zeer beweeglijke Santi. Wel goed voor mijn balans en feeling met piaffe/zijgangen.

Volgende week nog even roadtrippen naar DL voor een lesje op de Luso van m'n instructeur. :) Even weer wat knopjes voelen die ik er bij Santi op wil gaan zetten, galoppirouette enzo.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:57

Gaaf Daphne! Als ik dat zo zie begint het bij mij ook helemaal te kriebelen, ik vind mennen echt cool. :D

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 15:48

Ach, die guppies in hun wintervachtjes, wat schattig. <3

Wat vervelend van Ferro, Nouvel! Geef je verder nog supplementen? En gefeliciteerd met je WP, mooie prestatie, zeker als hij niet helemaal lekker in z'n vel zit! :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:28

Leuk! Komt hij tegelijk met de merrie mee?