lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:18

Jessix schreef:
Lusitana schreef:
Druk hoort sowieso niet in dressuur maar in Nederland is men het in de loop der jaren het als normaal gaan accepteren.

Dat is nou ook weer een beetje overdreven... :') We zijn in Nederland echt niet allemaal Anky fan net zoals ze in Portugal niet allemaal Nuno Oliveira zijn! ;) :D

"Men" staat niet voor iedereen. Ik vergelijk verder alleen met vroeger, niet met Portugal.

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, maar niet voor wat jij begrijpt.
*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Diverse Lusitanos aangeboden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:49

Amoroso schreef:
Als het allemaal meezit, komt mijn droom begin januari naar Nederland!
Ze is een 5 jarige merrie van de hengst Aramis.

Aramis van welke fokker, want er zijn er nogal wat ;)

*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Diverse Lusitanos aangeboden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:01

Mijn volgende aankoop gaat zeker weten een spaans zadel zijn. Gewoon lekker stroef aan de kont en hopelijk comfortabel. Ik kan niet zo heel breed zitten dus ik ben niet zo van de ronde zadels, en zal het dus wel even moeten testen, maar ik hoop dat hij "puntig" geoeg is onder mijn kont.

Afbeelding

Of misschien wel de dameszadel uitvoering.
Afbeelding

Dit is de onderkant van zo´n spaans zadel.
Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:12

Ja, daar dacht ik dus ook aan, een beetje puntiger opbouwen...

Zitversmaller, bestaat dat?

@Daphneeeej hoezo zou dat nooit passen? Kort en hol in de rug?
Ander paard kopen :P
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 07-12-16 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:15

Ah okee, kan ik me wat bij voorstellen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:19

rider schreef:
Ik heb een vaquero zadel gehad voor mijn andere paard, zit heerlijk! Maar inderdaad wel echt erg breed. Ik vond die (vaquero mixta) gevoelsmatig zelfs breder dan een Portuguesa...

Voor een 'puntig' arbeidszadel is misschien een Randonnee wel iets? Die vond ik qua zitting vrij smal. :)

Het gaat mij puur om het bont en de prijs... ze zijn hier goedkoop. Zeker tweedehands.
Het smalst zit een gewoon veelzijdigheidszadel en dat heb ik ook...met een bontje erop.
Het beste zit ik op een Thorowgood Griffin, maar zie er maar eens aan te komen in Portugal. :P

En dameszit is een alternatief, dan hoeven mijn heupen niet te spreiden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:41

Over dat mager aankomen wil ik wel wat zeggen. Heeft meestal te maken met de tijd dat ze onderweg zijn, want elk paard op transport krijgt alleen hooi en water om koliek te voorkomen. Sommigen doen het niet zo goed op alleen hooi of eten niet voldoende/voordurend door spanning.
Dat kan dus bij elk bedrijf gebeuren.

Maar ik heb zelf ook slechte ervaringen met BSS wat betreft de logistiek en papieren die niet helemaal klopten (onbevoegde overnachtingsplaatsen, verkeerde nummerborden). Zijn verder heel aardige mensen, daar niet van. En goedkoop. Alle waar naar z´n geld.

Ik heb goede ervaringen met John Parker International (Brits) en C&B-worldwide (Portugees).

Mooi, die foto van Santi!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:17

Ik vind het ook een fijne crew. Er was ooit een meisje, vertelden ze me, dat niet meer wilde werken omdat ze zo gehecht raakte aan de paarden onderweg. Dat zegt toch wel veel.
Nadeel van hen is dat ze een zuidelijke en noordelijke route hebben en dat de paarden uit het zuiden naar nederland dus moeten overstappen, dat soms wat meer tijd kost dan gewone reistijd met overnachtingen omdat ze op de andere dagen moeten kunnen wachten.

Wat ik fijn vind van C&B is dat ze de paarden met kleine vrachtwagentjes van huis halen om van een verzamelpunt met de grote te vertrekken. Maar daardoor moeten ze ook op elkaar wachten en dat kan ook voor een dag vertraging zorgen.

Maar persoonlijk vind ik dat je gewoon rekening moet houden met het feit dat als je hier een paard koopt, je hem niet de volgende dag thuis hebt en hem vooral een veilig en comfortabel transport moet gunnen.
Een transport op lange afstand en op zulke wegen met een 2 paards trailer vind ik echt niet kunnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:35

Ik ben vandaag bij een volwassen Luso-Arabe merrie en een net 3 jarige Lusitano merrie wezen kijken, de eigenaar is (jong) overleden en zijn vrouw wil er van af. De merrie is wel mooi (donkerbruin, fors), maar er is buiten buitenrijden niet zoveel mee gedaan.
De driejarige wordt schimmel en is echt een leuk ding.

Ik moet nog een keer terug want ik wil de merrie gereden zien, alles was me te vaag omdat de jongen die ze liet zien verder geen verstand van paarden heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:15

Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-05-17 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:47

Jessix schreef:
Nee, dat is inderdaad niet handig met al die mannen! :D Je vind vast wel weer een goed plekje voor deze paardjes.

Ik hoop het. Merries zijn om een of andere mysterieuse reden niet zo in trek.

@_Zsazsa_ Is er inmiddels als een veulen?

Sorry als ik niet zo actief ben, vakantie gehad, tijd zonder computer gezeten, nu van alles inhalen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 23:08

Er zijn wel merrie liefhebbers, maar niet zo talrijk. De meesten die bij mij aankloppen willen een ruin, daarna komt hengst en daarna komt pas merrie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:46

Nou ja, de meeste mensen hebben een verlanglijstje als ze bij mij aankloppen en dan staat merrie niet bovenaan. Dan bied ik ze eerlijk gezegd ook niet snel aan. Er zijn ook niet zoveel bereden merries te koop, dat is dan weer een tweede. Bij jonge dieren is het anders.

Ik heb, als ik zo terugkijk denk ik net zoveel merries als ruinen gehad en ook nog links en rechts een hengst. Ik heb niet echt voorkeur.

Guapa is echt een mooie merrie, ik wist niet dat ze zo groot was.

En nog geen veulen, jeempie, wordt vast een hengstje dan, die laten wel vaker op zich wachten. Misschien door het extra onderdeel dat eraan moet. :D

Ik heb eens een merrie gehad die een jaar heeft gedragen. Daar kwam dan ook wel een heel groot veulen uit, maar het kwam onhandig uit omdat we in die tijd net gingen verhuizen, dus we hebben haar maar op de oude stal gelaten en opgehaald toen het veulen een paar weken oud was.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:16

Ze lijkt veel groter! Maar 1.58m is voor merries hier ook niet klein.
Wel zien wel steeds vaker uitschieters naar boven, maar <1.50m is ook nog vrij normaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:28

Eefiepeefie schreef:
Ik ken toch best veel mensen die liever een merrie hebben hoor, in Nederland zeker! In Portugal wat minder :+

Ik ken ze ook wel, maar ik krijg toch bijna geen merries naar Nederland.... 3 op 12 ofzo.
Hier in Portugal wordt er niet echt naar geslacht gekeken, maar merries worden over het algemeen voor de fok gebruikt en daarom niet bereden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 15:51

Ja, dat keuringen betalen is wel een heel vervelend iets als het niet goed gaat, maar de kans dat je steeds een bemerking krijgt is niet zo groot.
De aanvrager krijgt de rekening van de DA, die zijn of haar naam staat erboven, immers. De uitslag is voor de DA niet relevant voor het werk dat hij of zij gedaan heeft.
Ik heb het zelf nog niet bij eigenaren voor elkaar kunnen krijgen dat deze de rekening op zich neemt achteraf omdat er een bemerking komt.
Dat een bemerking het paard ongeschikt maakt voor JOUW doel, wil nog niet zeggen dat het paard ongeschikt is voor andermans doel.
Een DA keurt een paard niet af, hij geeft alleen aan wat de bemerkingen zijn en advies wat betreft geschiktheid voor het doel van de aanvrager.

Soms is 50-50 een uitweg. Wel, als gezegd, van te voren dit soort dingen afspreken.

O fückerdefück, ik krijg weer eens een paard aangeboden en wel eentje van een zeer gerenomeerde stoeterij alleen is hij toevallig "mislukt" (geen rechte benen). Een andere fokker brengt zo´n dier naar de slager, maar deze fokker wil hem aan mij geven zodat hij nog een lang leven kan genieten met weidegang en vriendjes. Dus ik heb gezegd dat het hele vriendelijk van hem is, maar dat ik er over na moet denken. Het is verder een heel leuk vriendelijk jeugdig ding.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 14-05-17 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:01

Jamor schreef:
Lusitana, nog een paardje erbij dan ?

Nou ja, dat is dus de vraag, doe ik het of doe ik het niet? :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:52

Ow ik had helemaal over de crossfoto´s heengekeken omdat ze in een link staan.
Leuk, deed ik vroeger ook graag.

Mooie foto weer, rider. Hij kan zo mooi "zitten".

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 19:27

keona schreef:
Lusitana schreef:
Eigenlijk krijg je dan de oliebol wat iemand anders kwijt moet. Ik zelf zou het niet doen

Nu ja, ik ben natuurlijk iemand die juist alleen maar paarden wil die een ander niet meer wil. Dat is mijn levensinvulling. Ik zoek geen rijpaard voor mij, maar wil er zijn voor dieren in nood. En dat heb ik ook aangegeven bij die fokker, dus vandaar dat hij het eerste aan mij dacht.
Plus dat hij weet dat ze bij mij weidegang krijgen en dat vind hij het allerbelangrijkste.

Persoonlijk vind ik dat je als fokker dergelijke veulens gewoon vrij snel in kunt laten slapen, maar goed, deze mensen geven meer om paarden dan om winst.
Vooral zijn vrouw -die uitendelijk de echte paardenvrouw is, hij is er door haar ingerold- hecht erg aan de veulens en huilt bij elk afscheid. Ze gunnen ook een minder dier gewoon een kans op een lang en gelukkig leven. Verder is het een leuk paard, maar het is geen visitekaartje voor een Lusitano stoeterij :+

Nu is dit paard niet in hoge nood en ik heb al eerder een oud paard afgewezen om dezelfde redenen waar ik nu meer zit. Dus waarom zou ik dan deze wél aannemen?
Deze heeft nog minstens 20 jaar voor de boeg en ik ben al 56...

Ik heb wel wat oplossingen en voorstellen bedacht waar ik het met hem over zal hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:50

keona schreef:
Maar dan is mijn vraag wat vind jij een goede merrie. Want wat de een goed vind ,vind de andere weer niet goed. Ben benieuwd waar jij een goede merrie op bazeert

Dat is niet zo random hoor, een goede merrie is een merrie die aan de rasstandaard voldoet, geen conformatie fouten heeft (dat sowieso inschrijving uit kan sluiten, maar soms wordt het opgeheven in het puntenaantal door andere sterke punten) en een karakter heeft dat geschikt is om een veulen op te voeden tot een prettig paard.
Gangen worden ook van de moeder na geaapt, dus die moeten ook kloppen in wat je wilt voor je veulen.

Je moet niet met een merrie met conformatie fouten beginnen en hopen dat de hengst het wel goedmaakt.

Een hengst maakt geen kopiën van zichzelf.

Enfin wat een goede merrie IS, is geen kwestie van smaak. Wat je van een paard VIND vaak wel, daarin kan dus iedereen verschillen.
Maar fokkers zijn, als het goed is, meer bezig met het bekijken van de paarden als duurzaam materiaal/product dan wel maker van een product, en niet als plaatje dat het oog moet plezieren. Hoewel het een het ander niet uitsluit. :D
Maar voorop moet staan dat het product deugt (voor het doel waar het voor gefokt is).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 00:07

Als je niet weet wat je er van moet vinden, lees je dan in, zou ik zeggen. Verdiep je een beetje in hoge school gebeuren.
Of spreek eens uit wat je bezwaren lijken, stel het ter discussie.

keona schreef:
Ik ben van mening dat iedere merrie zo haar goede en slechte punten heeft en nooit perfect is dus moet je op zoek naar een hengst die dat kan verbeteren. Ik zie liever een merrie met een min punt maar die wel in sport goed doet, als een plaatje maar die niks presteerd. Ook heb je dingen die ontstaan zijn door trauma dat maak de merrie genetische nog niet slecht, ook kan het zijn dat merrie weken rug heeft maar dat niet door geeft. Hier word dus gezegd dat merrie goed is die binnen rasstandaard staat in grote lijnen is dat zo maar op een papier of plaatje kun je niet rijden. Maar dit stamboek is daar zo wie zo kortzichtig in, andere stamboeken kijken eerst bv wat een hengst vererft en bij merries kun je dit ook. Of paarden worden opgenomen omdat ze goede nakomelingen in de sport hebben. Maar goed iedereen zijn mening maar ik kijk niet alleen naar het plaatje

Sport is een gevolg van training. Dezelfde paarden bij andere ruiters komen niet zo ver een "slechte" paarden komen bij goede ruiters ook gewoon hoog.

Fokken voor een "plaatje" is verkeerde fokkerij, daardoor is bv de spaanse paarden half naar de filestijnen geholpen.
Er moet gefokt worden op bruikbaarheid en daarbij is het uiterlijk wat schoonheid betreft ongeschikt.
Maar die bruikbaarheid zit ´m niet in 1 ouder die toevallig goed gepresteerd heeft.

Een fokker ziet ook helemaal niet liever een plaatje dat niet presteert, maar een deugdlijk paard dat wel presteert of dat zou kunnen met het lichaam en karakter dat het heeft.
En een paard met kromme benen of slecht karakter is een ondeugdlijk paard.
Of dat genetisch doorgegeven gaat worden weet je niet van te voren, maar dat moet je gewoon niet willen gokken als je ook tussen plenty goed materiaal kan kiezen.
Een paard met kromme benen of slecht karakter wordt daarom gewoon niet opgenomen omdat het niet als goed basismateriaal gezien wordt.
Daar komt die rasstandaard kijken, dat is niet een " mooi" uiterlijk, maar een deugdlijke bouw (ook nog overeenkomstig met wat de rasstandaard is).
Overigens maakt bewijs van stamboekopname bij de volwassen paarden natuurlijk een paard niet per definitie beter, maar het is wel een garantie dat het dier aan bepaalde grond eisen voldoet.

Dus nee op papieren kun je niet rijden maar op een ondeugdlijk dier ook niet.
Je moet in eerste instantie een deugdlijk dier willen fokken en dat gaat niet met een ondeugdlijke merrie. Een hengst kan best soms een en ander verbeteren of opheffen, maar geen wonderen verrichten of kopieën van zichzef ergens instoppen.
Je moet er niet vanuit gaan dat als je maar een "goede" hengst heeft die gepresteerd heeft in de sport, je dan maar vanzelf goede veulens krijgt die gaan presteren in de sport, uit welk om het even merrie.
Er zijn wel degelijk eisen die je aan een merrie moet stellen die universeel zijn. Daar blijf ik bij.

Als ik ergens kwaad om kan worden is het wel het gebruiken van merries die nergens meer voor deugen als fokmateriaal. Buiten het feit dat iets doorgegeven kan worden heb je ook nog te maken met zuivere dierenbeulerij als je een merrie met een zwakke rug of die kreupel is met een vracht als een veulen laat slepen.
Als een paard door een ongemak niet geschikt is om er op te rijden, zal het lijden bij het dragen.
Maar goed dat is weer een heel ander verhaal, maar ik kom dat toch zo vaak tegen....

En geen enkel stamboek kijkt eerst naar wat er vererfd wordt. Paarden worden gewoon gekeurd voor opname. Nadien kunnen er nakomelingen getoond worden en de ouderpaarden premies behalen. Dat is bij het Lusitanostamboek niet anders.
Er is alleen geen prestatie eis zoals bij sommige stamboeken.

Dat hoeft ook niet want als gezegd, presteren in sport komt door training.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:29

keona schreef:
Denk dat dat overal zo is goede en slechte. Ik ben in golega geweest en je ziet daar vind ik ook heel veel schrot rijden terwijl ze dan de beste paarden van stal halen, maar er waren ook een paar prachtige paarden bij die goed in elkaar staken en ook nog eens lekker ruim konden bewegen. Hier in nl vind ik zelf dat ook niet echt heel veel goed spul staat, heb een hengst gezien in België die nog steeds in mijn geheugen is prachtige zwarte hengst van de fokstal massa (quazar ). Dit was wel een grote hengst van mij hoeft dat niet zo maar goed deze kon wel bewegen en ook ruim ik mis dat toch vaak

In Golegã (najaar) komen natuurlijk niet alleen fokkers met pure Lusitanos, maar mensen uit het hele land met welk om het even paard.
Ben je ook wel eens op keuringen waar alleen stamboekdieren komen?

Er is niemand die zegt dat hier alles beter is ofzo. Alleen is het stamboek wel de bewaker van ene bepaalde standaard.
Ik zie ook geen bezwaar tegen 1 hengst op alle merries als al die merries gewoon aan de standaard voldoen en dus goedgekeurd zijn.
Het is pas een probleem als de merries fouten vertonen, maar dan zijn ze gewoonlijk niet goedgekeurd.

Maar het is maar een klein percentage dat ingeschreven wordt. Het is een gesloten stamboek en beide ouders moeten ingeschreven staan in het boek voor volwassenen wil een veulen ingeschreven raken. Er zijn heel paarden die nooit ter keuring worden aangeboden en dus alleen met veulenpapieren rondlopen. De kinderen daarvan worden onherroepelijk geweigerd in het stamboek en gaan als cruzados door het leven.
Paarden warbij helemaal geen achtergrond bekend is gaan ook als cruzados door het leven.
Bij cruzados is geen enkel fokbeleid en natuurlijk heb je daar dan dus ook niet meteen altijd de beste paarden van als je dat op elkaar loslaat.

Maar ik weet niet waar we heenwillen met de discussie?

Goede en slechte paarden heb je overal, je hebt alleen veel meer keus in Lusitanos hier. Zo zou ik iemand voor een KWPN paard of draver naar Nederlandse fokkers sturen, al heb je ze hier ook wel.

Leuke foto Femke-Tweety. Hier zijn behoorlijk wat paarden bereden en betuigd.Komt oo wel denk ik omdat veel mensen meestal niet eens een rijbaan hebben. Ze gaan dan sowieso naar buiten en of je er dan op zit of achter... en erachter kun je nog iemand meenemen ook. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:36

Hier spanning en sensatie wegens op transport sturen van een Lusitano merrie naar een Bokker in België.
Zou vandaag gebeuren, maar ik wist wel dat het later zou worden, dus morgen. Wel helaas in de middag terwijl iedereen dan juist (weer) naar het paarden festijn in Ponte de Lima wil. Maar gelukkig zijn ze er vandaag niet voor thuisgebleven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:57

Nou ze is gisternacht om 0.45 u dan eindelijk op weg gegaan, dus een dag later. Gelukkig heeft de eigenaar van de stal waarvandaan ze moest vertrekken, daar geen slapeloze nachten van.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:29

rider schreef:
Volgens mij heb ik haar voorbij zien komen op FB. Als het de merrie is van de eigenaar van wie ik denk dat ze is, dan heeft hij ruime ervaring met eindeloos wachten op een transporteur ja. _O-

:D
Hij is niet de verkoper, maar trainer, maar ze stond idd bij hem op stal. Gelukkig is hij zelf internationaal chauffeur geweest die geen engels spreekt en hij weet wat het is om verloren te zijn in het buitenland, dat helpt. Hij was tenminste niet boos, maar dit gedoe heeft wegens vertaalnood en uitleggen waar te gaan wel ook mijn nachtrust gekost en ik moet gewoon om zeven uur de paarden weer doen.
En als gewoonlijk heb ik nu ook hem(van de stal) veel aan de telefoon om te weten hoe het gaat en met nog allerlei laatste weetjes en tips wat betreft de omgang. Hij leeft zo mee. Dat weet je ook wel. Hij wacht met smart op nieuws over de aankomst en foto´s.

Waar we ons het meest om verbaasden is dat er maar 2 opstonden, een paard en een pony. Paard zijn ze nog voor teruggekeerd dat was een last minute aanmelding. En dan dus de merrie en nog een die nadien nog gehaald werd in Spanje. Maar met vier paarden zo in de rondte rijden, dat kan toch helemaal niet uit?

Ik wil echt nooit meer met dat bedrijf in zee. Dat riep ik al toen ik dat gedoe met Santi meemaakte, dat weet je. Ik had daarvóór al slechte ervaringen.
Als nog iemand gebruik van ze wil maken, na waarschuwingen, zijn ze zelf maar contact persoon en zien ze maar hoe ze ze naar de stal hier loodsen. Ik ga echt niet meer nachten opzitten voor ze.

Ik heb hier een prima bedrijf dat de paarden ophaalt in 2 paards vrachtwagens en dat op de afgesproken tijd doet, en vervolgens gaan ze op stal tot de vrachtwagen gaat rijden, en die zit in dezelfde prijsklasse....
Ja, deze moet wel soms vertrek uit Portugal verschuiven omdat ze niet met een paar paarden aan boord de reis gaan ondernemen. Maar wat is een week wachten als de service gewoon beter is?

En ja die mensen van het nederlandse bedrijf zijn echt superaardig, dat moet ik ze nageven, maar daar heb je niet zoveel aan.