lusitano praat en foto,s

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:13

Ultramar, Phoenix, Islero, Inacio en Soaja zijn bijv. geen schimmel ;) .

Maar weer een lijst op de website zou erg handig zijn, ook voor de hengstenhouders omdat hun hengsten dan makkelijker te vinden zijn.
Ik ga de LVN er op aanspreken, Ben Ridders ( mijn man) zit in de activiteiten commissie dus we hebben een kort lijntje naar de LVN ;-)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:15

keona schreef:
Oke,bedankt. Maar wat ik jammer vind dat je bij de meeste usitano,s niks over de springkwaliteiten weet omdat ze dit er gewoon weg nooit mee doen,ik vind wel belangrijk dat de hengst ook een goede spring techniek heeft. In portugal worden ze veelzeidiger gebruikt dan hier in nederland heb ik zo,n idee

De meeste Lusitano's kunnen prima springen, maar je hebt gelijk dat ze daar in Nederland te weinig voor gebruikt worden. Ultramar springt bijv. ook verdienstelijk maar je zal hem nooit op een wedstrijd zien omdat het niet ons ding is.
Novilheiro van John Withaker was ook een Lusitano, een van de beste springpaarden ooit!

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 173d55.jpg

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:44

Afgelopen weekend was het 1e lesweekend hier in Nederland van Nuno Rodrigues Avelar, het was leuk, leerzaam en er waren meerdere Lusitano's en PRE's aanwezig.
Lange dagen, dat wel, maar het was verbazend met hoeveel energie Nuno iedereen echt een vol uur les gaf, Ben reed met Ultramar het laatste uur mee, van 19.00 tot 20.00 en die kreeg net zoveel aandacht als de 1e die dag ( van 9.00-10.00). Ik heb jammer genoeg geen foto's van Ben en Ultramar omdat het te donker was in de hal, maar we waren weer trots op onze zwarte vriend die alle oefeningen erg netjes deed, perfecte wissels liet zien op de slalom en de tonnen en de andere obstakels als "heel gewoon" ziet, zoals het ook hoort bij een goed getraind WE paard, wat hij intussen toch echt wel is. Het is heel fijn om van iemand als Nuno les te krijgen omdat hij perfect weet hoe op een obstakel aan te rijden om, tijdens een wedstrijd, zoveel mogelijk punten te scoren maar ook om je paard te sparen en soepel te houden. De lessen zijn echt een aanrader voor iedereen die meer de WE kant op wil ( hier in Nederland is er niemand die deze kennis heeft omdat er nou eenmaal te weinig ervaring is in deze tak van sport). Maar ook voor iedereen die puur dressuurmatig verder wil.
Leuke lessen, leuke paarden, leuke mensen etc. Ultramar en Ben gaan nu weer aan een come-back in de WE werken }:) :o

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:04

Ja, maart en september is hij er weer.
Ach, ver weg, het is maar hoe je het bekijkt.
2 deelnemers dit weekend kwamen uit de kop van Noord Holland, 1 uit omgeving Brunssum, 1 uit Duitsland, 1 uit omgeving Oss...........de rest kwam uit de buurt. Uiteindelijk is elke plek ter wereld voor de een om de hoek, voor de andere ver weg. ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:08

_Zsazsa_ schreef:
Hallo, ik kom even binnenvallen met wat vraagjes.
Ik heb pas een Lusitano merrie gekocht die drachtig is van een Pre hengst. Nu wil ik haar op mijn naam zetten maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb verder alleen maar Pre's dus de Lusitano is onbekend terrein voor me. Ik wil een cruzado papier aanvragen voor het veulen maar dan zal de merrie eerst op mijn naam moeten. Verder wil ik haar dit jaar opnieuw laten dekken door een PSL hengst. Kent iemand goede hengsten in Nederland?
Dit is de merrie Fantastica Alegria:
[ [url=m/dJgN3B.png]Afbeelding[/url] ]

Ultramar? Ook zwart, Nederlands Kampioen WE van 2015, Kampioen der Kampioenen in 2008 en toen goedgekeurd met 71 punten en 2 zilveren medailles. Stokmaat 165 cm en heeft in Nederland, Belgie, Duitsland en volgend jaar in Denemarken kinderen, allemaal mooie paarden met goede karakters, maat en gangen. Zie profiel/ website voor meer foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Cruzado papier kan je alleen aanvragen/ krijgen als de merrie goedgekeurd is bij het APSL. Als dat niet zo is en PRE de vader goedgekeurd is kan je waarschijnlijk bij het PRE stamboek Cruzado papieren aanvragen.
Als de merrie en de hengst geen van beide zijn goedgekeurd krijg je geen papieren. Ook als je haar wil laten dekken zal ze goedgekeurd moeten zijn en gedekt moeten worden door een goedgekeurde hengst, anders krijg je geen of hoogstens een cruzado papier.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:55

Anekdote van de dag; ik kan het niet laten, even lachen! Iemand vroeg om fokadvies voor een merrie, opwaarts gerichte hengst, meewerkend, prettig karakter, liever geen vosveulen, geschikt voor dressuur en mensport en uiteindelijke stokmaat veulen ergens tussen de 162 en 168 cm. Dus ik vraag of ze wel eens aan Iberisch bloed heeft gedacht, misschien Ultramar ...........
Antwoord was dat ze toch echt op zoek is naar een warmbloed paard................... _O- *\%/*

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:15

Hij is EE, dus zal nooit vos geven. Ja, ik vond het ook vrij bijzonder dat iemand wel wil fokken maar blijkbaar een toch wat "beperkte" kennis van paarden heeft ;)

Tja, ik denk dat de meeste Iberiƫrs warmbloediger zijn dan veel andere warmbloeds.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:16

Dan gaat ze de verkoop in nadat het veulen is gespeend neem ik aan? Wij zijn op zoek naar een merrie voor de fok en onder het zadel, maar waarschijnlijk pas herfst/ eind van dit jaar/ begin volgend jaar. Ik ben wel benieuwd naar de VP. Mag per PB natuurlijk.
Waar woon je? I.vm. een keer komen kijken. Heb je betere foto's?

ElCid

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:48

Als je serieus op zoek bent naar een goede Lusitano weet ik ook nog wel een paar adressen van top fokkerijen waar je echte goede, dressuur, Lusitano's kan kopen.
Begin juni is Antonio Borba Monteiro weer bij ons voor een clinic klassieke dressuur , hij en zijn familie fokken al generaties lang uitermate goede paarden. Rico is van hem, die is uitgebracht door Kyra Kirklund en de oude Hostil staat ook nog bij hem. Met o.a. die 2 hengsten wordt gefokt; allemaal paarden met maat en gangen.
Ook de fokkerij waar Pedro Torres zijn trainingsstal heeft, Coudelaria Dos Cedros, levert veel hele goede paarden o.a. kinderen van Rubi en Disturbio. Wij zijn daar in 2015 3,5 week geweest en hebben daar getraind met onze paarden en hebben de beide hengsten gezien, Rubi was toen al met pensioen maar dekte nog wel, Disturbio wordt nog uitgebracht in de Grand Prix. De jonge paarden daar hebben ook stuk voor stuk maat en gangen. Wel, over het algemeen, paarden met prijskaartje maar dan heb je ook wel topdieren.
We kennen nog wel een stuk of wat Coudelaria's waar goede paarden te koop zijn dus als je interesse hebt?!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 08:41

_Zsazsa_ schreef:
Bedankt Keona, ik had al contact met haar gehad.

Ik had nog geen prijs gevonden.

ElCid

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:01

Klopt, gaat inderdaad om paard van prijzen van minstens boven de 10.000, maar deze mensen kennen ook wel weer fokkers die paarden voor lagere prijzen verkopen, zeker als je een wat kleiner ( onder de 165) en barokker type zoekt zijn die nog wel eens voor kleinere prijzen te koop.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:03

Joolien schreef:
Ik meld me hier ook, ik ben al een tijdje stiekem meelezer.
Als ik later groot ben, en genoeg geld heb, wil ik den ik ook een Iberisch ras. Ik ben wel een beetje geinspireerd geraakt door Arne Koets zijn rijstijl, het spreekt me ontzettend aan. Ik ken het ras ook al langer, al is het al een tijd geleden dat ik er eentje gereden heb.
Ik ben ook al op zoek naar een bijrijdpaard hier in de omgeving, maar de enige die ik tot nu toe heb gevonden, staat helaas te ver weg. Dus als jullie nog iemand weten die in de omgeving van Almelo een iberisch ras heeft, of richting historische dressuur rijdt, dan hoor ik het graag :)

Niet in de buurt van Almelo ( omgeving Doetinchem zitten wij) maar wel een Lusitano hengst en regelmatig organiseren wij clinics met Antonio Borba Monteiro in Westendorp. Antonio is een van de "mestres" van de Portugese Hogeschool en is leerling van Guilherme Borba en Nuno Oliveira, aardig historisch ;) . Ook organiseren we clinics Californische / Vaquero stijl met Jeff Sanders in Pesse, Drenthe. Veel historischer dan dat kan bijna niet, dat gaat terug op de Spaanse Conquistadors; overigens zijn Jeff en Arne regelmatig samen aan het "spelen" :D , o.a. met zwaardvechten te paard.

Zie onderschrift voor clinics Antonio en Jeff.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:06

Joolien schreef:
Bedankt voor de tip Elcid, lijkt me erg leuk om 3 juni te komen kijken, dus ik heb het in mijn agenda gezet!

Misschien handig om je onderschrift aan te passen, want de link doet het nu niet omdat her geen spatie tussen zit.

Zijn er nog meer leuke/interessante facebookpagina's wat ik kan delen.

Bedankt, ik ga het aanpassen. Stuur me even een PB met je mail adres dan zet ik je op de mailinglijst en dan krijg je het tijdschema t.z.t.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 08:45

_Zsazsa_ schreef:
Mijn Alegria ontploft bijna! Kan niet wachten tot het veulen er is! ik kan geen papier aanvragen via het Ancce dus ik moet ergens bij het PSL stamboek gaan rondvragen hoe het werkt om een cruzado papier aan te vragen. Lekker lastig allemaal. En nu nog namen verzinnen, of ik voor Spaans of Portugees moet gaan.

Neem even contact op met het LVN ( Lusitano Vrienden Nederland) die werken met het APSL samen en kunnen, indien mogelijk, alle papieren regelen.
Maar, de merrie in niet goedgekeurd en de hengst een PRE dus ik ben bang dat het veulen niet in aanmerking komt voor een Lusitano Cruzado papier.
Is de hengst wel goedgekeurd? Dan zou je ook een bij de Nederlandse Andalusier vereniging kunnen informeren.
http://lusitanovrienden.com/
http://www.andalusier-vereniging.nl/

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:57

Erretje schreef:
Je kunt nog wel dit jaar met haar naar de apsl keuring gaan, @zsazsa, als ze goedgekeurd word krijgt je veulen ook alsnog een papier. Mag ook namelijk t jaar van geboorte.

Spannend hoor, veulen! Succes!

Ik weet niet of dat ook geldt als de vader geen Lusitano is......

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:29

_Zsazsa_ schreef:
Volgens mij krijg ik gewoon via het andalusier stamboek een crusado papier omdat de vader een ggk pre hengst is.

Dat denk ik ook en lijkt me de makkelijkste weg ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:25

Erretje schreef:
Ik hoor het al, ook de stamboeken kunnen wel een beetje meer vrouwelijke inbreng gebruiken :roll:

In het LVN bestuur zitten 2 mannen ;) ........... de rest zijn allemaal dames.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:28

Erretje schreef:
Weet iemand trouwens of je via een dna test uberhaupt erachter kan komen welk ras een paard is? Ik train een merrie waarvan we weten dat ze uit portugal komt, maar we weten niet of ze een spanjaard is of portugees. Meer weten we niet van haar dan dat ze van een fokker komt die allebei had en die fokker is (voor ons iig) niet te achterhalen.

Nee, dat kan niet ;) .
Je kan via DNA wel erachter komen of de ouders op het papier ook echt de ouders zijn omdat het DNA profiel dan is opgeslagen maar zonder die gegevens zal een DNA test niks opleveren. Het enige wat het oplevert is dat het om een paard gaat en dat wist je al ;) .

Soms kan een brandmerk uitsluitsel geven maar ook dat is lastig omdat niet alle fokkers brandmerken , en niet alle brandmerken geregistreerd zijn, en sommige handelaren wel ;) Ook de plek van brandmerk zegt niet alles.....in Spanje branden ze een Lusitano op dezelfde plek als een PRE of als welke kruising dan ook als het zo uitkomt en vice versa. Je moet dan dus al een paard hebben met een geregistreerd brandmerk.
Daarbij lopen er in Spanje en Portugal ook andere rassen dan Lusitano's en PRE, zoals allerlei kruisingen maar ook Gelderse paarden ( o.a. als Doma Vaquera paarden ) etc. etc. etc. Zonder papier kan het dus echt van alles zijn en zegt het land van herkomst weinig tot niets.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:58

DeniseSoares schreef:
Hmm? In Spanje branden ze naar mijn weten de PSL gewoon rechts en de PRE links.
Mijn merrie is in PT niet gebrandmerkt door de fokker, die is er vorig jaar mee begonnen.
Jammer dat je dan van dat dier niks kan achterhalen.....

Nee niet altijd, hangt helemaal van de fokker/ handelaar af. Als het zo makkelijk was, was het inderdaad een stuk makkelijker ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:32

keona schreef:
https://www.vhlgenetics.com/Nieuws/tabi ... kbaar.aspx

Dit is om te kijken welk ras je paard is. Dus wel degelijk dna te bepalen

Nee, dus:

Citaat:
Het DNA-profiel van een paard kan in een statistische analyse worden gebruikt om de aanwezigheid van twee of meer rassen in de herkomst te voorspellen. De vererving van een gemengd ras paard kan variƫren in complexiteit van de meest eenvoudige eerste generatie kruising van twee dieren tot een rasbepaling van paarden die vrij in het wild leven. Deze test is niet geschikt om te bepalen of een paard 100% raszuiver is. Klik hier voor meer informatie over deze test.

Er kan aangetoond welke rassen er in zitten maar dus niet welk ras en/of het raszuiver is. Leuke test maar weinig echt zinvol.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:23

Via FB bereikte ons het trieste nieuws dat een van de belangrijkste hengsten uit de Lusitano fokkerij is overleden. Hostil, gefokt door Guilherme Borba ( r.i.p.) is op 28 maart overleden, vader van o.a. Rico die is uitgebracht door Kyra Kirklund. Hostil is jaren terug nog door Anky gereden tijdens het Internationale Lusitano festival in 2011.
Hostil stond bij Antonio Borba Monteiro.

https://www.facebook.com/santoandrelusi ... ED&fref=nf

http://www.santoandrelusitanos.com/en/c ... 10&catid=1
http://julioborba.com/stud.html
Laatst bijgewerkt door ElCid op 01-04-17 16:29, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:07

2 Legendes, Hostil en Guilherme Borba in Golega. Guilherme was de oom van o.a. Antonio Borba en is vorig jaar overleden, hij heeft de huidige Portugese Hogeschool opgericht en heeft met Nuno Oliveira gereden.
Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:06

DeniseSoares schreef:
Anky reed hem in 2001, niet in 2011 :)
Erg jammer dat deze hengst er niet meer is. Hij heeft veel betekend voor het ras..

Type foutje inderdaad, had een o moeten staan i.p.v. een 1. :o

Wij waren in 2015 bij Antonio Borba in Lissabon, jammer genoeg was Hostil daar toen niet omdat hij op het dekstation stond voor spermalevering. Rico, zijn beroemde zoon staat nu weer bij STAL ( http://www.santoandrelusitanos.com/en/c ... =9&catid=1 ) en wordt door Antonio gereden.

Hostil is bijv. ook de vader van Soberano die door Carlos Pinto wordt gereden en zelfs 1 x naar de WEG is geweest. Soberano heeft 1 veulen in Nederland.
https://www.youtube.com/watch?v=ocZYNgBp_-U

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:40

Jessix schreef:
Ja inderdaad... duur woord voor een schimmel! :')

Ik weet niet zeker of dat het een schimmel wordt, het zou een zgn. "sooty" of "dirty" palomino kunnen zijn , al dacht ik ook in 1e instantie aan een schimmelende palomino en dan heb je dus uiteindelijk gewoon een witte PRE. Palomino grey is in ieder geval geen voorkomende kleur, misschien een silver dapple variatie?

Dirty palomino
http://s609.photobucket.com/user/michel ... 9.jpg.html

Silver dapple
http://www.silverdapplemorgansproject.c ... ahhead.jpg

Misschien is het zelfs buckskin maar het is zeker geen Palomino, jammer dat de benen niet op de foto staan'als die zwart zijn zou het goed een buckskin variatie kunnen zijn.

Hier staan een heleboel kleurmogelijkheden: http://www.whitehorseproductions.com/ecg_basics2.html

........elke schimmel wordt, uiteindelijk, wit. De grijze manen duiden op een apart kleurtje maar dat zou dan toch gewoon getest moeten worden. Jammer dat de foto's te slecht zijn om het paard verder te kunnen beoordelen want rug en benen zijn niet te zien!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:39

Jessix schreef:
Elcid, als het geen schimmel is zou ik de term Grey nooit gebruiken. Dat is namelijk toch echt de benaming voor een schimmel. Als het Silver dapple zou zijn of een variant van Palomino dan zou dan neem ik aan wel vermeld worden in de advertentie in plaats van Grey. Maar goed... Een testje is zou gedaan natuurlijk. :)

Klopt, de term Palomino Grey is, op zijn zachtst gezegd, vreemd ;) . Kans is natuurlijk groot dat men geen verstand van kleuren heeft en maar wat roept :o . Zonder goede foto's van het paard of een kleurentest blijven dit soort dingen toch gokken. Mogelijk is het "gewoon" een Palomino die wit gaat worden, maar misschien ook niet... :D