Is dit realistisch? Aankoop

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kabayo

Is dit realistisch? Aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-16 13:59

Graag zou ik ooit een friese hengst willen kopen. Niet morgen of volgende week. Maar over 2/3 jaar. Hier ga ik voor sparen. Dit word het eerste paard wat ik zelf koop. Hiervoor ponys gekregen van mijn ouders en paarden gereden voor anderen. Hij komt thuis te staan.

mijn eisen zijn niet groot
-goedgekeurde stamboekhengst als vader
-hengst . Geen klophengst
-het liefst met beetje aparte ouders. Geen beart , norbert , jasper , thorben of andere bekende hengsten
-voorkeur Uldrik als vader. Wat anders mag ook
-100% zwart , geen wit
-1,2 of 3 jaar oud. Volledig groen het liefst.
-mooi behang mag zeker. Niet vereist

Ik wou 4000 euro sparen.
Heb ik teveel eisen? Krijg ik voor dit geld geen jonge friese hengst?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Groetjes

Kabayo

Re: Is dit realistisch? Aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-16 16:03

Ik weet waar ik aan begin. Ik werk op een trainingstal met allemaal friezen en ook jonge hengsten die zo van het land worden geplukt en even gelongeerd moeten worden.
Ik wil graag een friese hengst vanwege de mooie looks en karakter. Maar fijn. Het gaat er niet om waarom haha.

Ik ben nu 18. Heb op mn 11e mijn 4 jarige pony beleerd en helemaal zelf naar het Z gereden. Ik rij nu een kwpn en een friese merrie voor andere mensen. Ik heb ervaring net beleren en vooral met jonge dieren door mijn werk. (Paarden klaar maken voor keuringen , beleren onder het zadel en onder de kar)
Verder wordt ik goed begeleid en krijg ik goed les
Ik weet echt waar ik aan begin. Doelen met het dier is dressuur rijden , naar de keuring en als hij potentie heeft als dekhengst naar de hengstenkeuring om hem aan te bieden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-16 16:10

Het hoeft ook zeker geen dekhengst te worden. Ik zie hoe die uitgroeid en als die toch heel gaaf wordt kan ik altijd een poging doen , maar het is niet mijn hoofddoel

Dankje voor je reactie! Heb hier zeker iets aan :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-16 21:07

Andere mensen nog meningen , tips of aanmerkingen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-16 21:39

Kosten keuring betaal ik natuurlijk niet bij aankoop he := dat zou wat raar zijn.

Contact met hengstenhouders,mensen met verstand van friezen en friese dekhengsten, keuringsklaar maken voor de hengstenkeuring en voor het verrichtingsonderzoek heb ik. Tevebs zit ik elk jaar met steeds nieuwe hengsten bij dit traject. Ik koop ook de fries onder begeleiding en goed overleg met een van die mensen. verstand van friezen en goed bewegende paarden heb ik , alleen geen verstand van de prijs. Stalling , lessen,voer , zadel , hoofdstel en keuringen komt allemaal goed. Heb het nu over de aankoop

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-16 09:39

Nou hehe , ik vraag me af of de prijs reeel is met wat ik zoek. Of zou ik langer moeten sparen

Anders had ik het aan de profs gevraagd maar heb mijn bekken en staartbeen gebroken dus kom even niet op stal , en als je dagen op bed ligt bedenk je wel eens dingen :P

Bedankt voor jullie tips!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-16 09:46

Toothless schreef:
Mijn tante kocht ook een Z geklasseerde Frieze hengst en m'n oom mocht gewoon 10.000 neerleggen... Mooie bloedlijnen zitten erop en paard kan ook echt wel lopen maar heeft heel vaak iets, dan weer ziek, dan weer kreupel, dan weer dit, dat en ga zo maar door. Hij is nu 19 en eigenlijk al met pensioen omdat hij √°ltijd wat heeft.

Ik kan mij vinden in die prijs

Ik zoek echter een helemaal groene hengst van 1 2 of 3 jaar uit die zo uit het land komt.

Risico met paarden is dat ze altijd ziek , kreupel of zelfs nooit weer beter worden

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-16 12:40

Ik begrijp dat een hengst met potentie als dekhengst meer moet kosten

Ja tis echt stom maar heb geen flauw idee van de prijzen :=

Ik zal het zeker eens met mijn werkgever overleggen maar het heeft niet echt nut het nu te vragen nu ik geen geld heb denk ik

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-16 14:04

R12312 schreef:
Kabayo schreef:
Kosten keuring betaal ik natuurlijk niet bij aankoop he := dat zou wat raar zijn.

Contact met hengstenhouders,mensen met verstand van friezen en friese dekhengsten, keuringsklaar maken voor de hengstenkeuring en voor het verrichtingsonderzoek heb ik. Tevebs zit ik elk jaar met steeds nieuwe hengsten bij dit traject.

Waarom vraag je het dan niet aan hen, ipv op bokt?

Zou mij een stuk getyp schelen als je mijn berichten leest. Ik zal het doen wanneer ik op stal ben volgende week ofzo. Via de telefoon vind ik niet echt persoonlijk. Ik ga liever langs. Maar aangezien autorijden best belastend is voor mij wacht ik liever even

Bedankt iedereen voor de lieve berichten :o

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-16 14:16

Het is nog geen budget hoor moet eerst sparen en ik vraag of het realistisch is. Ik kan altijd een jaar extra sparen zodat ik 6000 heb

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-16 14:21

Jaa inderdaad. Thuis kan die altijd terecht. We hebben 4 paddocks met hoge houten omheining en draad. Ook genoeg weide en nieuwe stallen worden gebouwd.

Vind het idd wel verstandig om eerst wat info op te doen :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-16 14:25

Roodvos schreef:
Kabayo schreef:

Je gaat geen aankoopkeuring doen?

Iedereen kan sparen voor de aanschaf van een paard. De vraag is dus ook niet of je t.z.t. een paard zou kunnen kopen en wat dan het budget moet zijn. De belangrijkste vraag is of je dan in staat bent een paard te onderhouden.

Ja ik ben in staat het paard te onderhouden. Paard komt bij mijn ouders te staan. Hooi maken we zelf en de rest betaal ik mee. Aankoopkeuring is 100 euro ongeveer. Niet 2000. Daar ging ik op in

EDIT
Even ter aanvulling. Ik heb thuis 3 shetlanders , een kwpn met veulen , 2 nrps ponys en een nrps paard. Alles staat op mijn ouders naam behalve het nrps paard , die rij ik voor iemand. Mijn ouders vinden , nu ik volwassen ben, dat ik zelf voor mijn eerste paard moet sparen. Zelf wil ik dat ook graag zodat ik niet meer aan hoef te horen dat het officieel niet mijn paard/pony is want mijn ouders staan als eigenaar op het papier :P . Het nrps paard en de ponys heb ik uitgebracht op wedstrijd of nog steeds.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-16 07:47

RoyceMack schreef:
Ik heb even vluchtig je topic doorgelezen en denk ook wel: waarom wil je een hengst? Maar goed je wilt graag een jong dier, die zijn vaak nog niet geruind... Daarnaast denk ik: waarom wil je een goedgekeurde vader? Want je hebt er verder geen fokdoelen mee?
En als laatste denk ik: waarom wil je een fries. Geloof me, ik ben ook gek op friezen.. Wilde er bijna 1 kopen, maar mijn ervaring is ook dat friezen vaak 'fokfoutjes' hebben zoals extra gevoeligheid en aanleg voor eczeem etc. Zou je niet voor een gave kruising (bijvoorbeeld fries x haflinger of een barock pinto (fries x vreemd bloed) wat overigens ook een opkomend en officieel erkend raa is in NL) gaan waar minder problemen in voor komen?
Deze rassen of kruisingen hebben de bouw en kalmte van een fries maar zijn genetisch iets anders(positief) . En dat is vaak ook terug te zien in de aanschafprijs.

Het is maar een tip :)

Wat ik mij dan afvraag , waarom raad je mij een fries zonder papier aan of een kruising? Hengst wil ik altijd al rijden , heb altijd merries. En hoezo moet ie ruin zijn?

Ervaring heb ik genoeg , jammer dat er weer aan getwijfeld wordt..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-16 07:59

Wij hadden vroeger een shetlander hengst en die kon overal tussen lopen,tis maar net hoe je ze huisvest. En wie zegt dat ie zonder vriendje komt te staan.

Hoeveel hengsten staan dagelijks alleen? Volgens mij elke hengst. Maar fijn , dat is een andere discussie

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-16 10:17

Oh sorry roycemack , dan heb ik het verkeerd begrepen , excuses.

Paard kan bij mij thuis op stalling dat is geen probleem. Ik denk zelf niet echt dat ik met dat exzeem probleem zit want zolang ik op ie trainingstal werk (3jaar) heb ik nog nooit een fries gezien met exzeem. Op die stal staan ruim 100 friezen , en steeds weer anderen. Ik zal als de tijd is aangebroken heel goed opletten en anders koop ik een exzeemdeken.

Ik ben zelf niet zo van de kruisingen :o heb liever goed papier en denk dat mijn werkgever er hetzelfde over denkt :o

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-16 11:24

Jammer dat uldrik dan weer zo duur is. Zou daar graag een veulen van willen qua emotionele waarde (mijn moeder reed op uldrik zijn moeder)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 11:23

Inmiddels heb ik mijn eerste fries gekocht. In mijn budget

Een bijna 2 jarige merrie. Pier x wikke

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-17 12:29

friesiszwart schreef:
Gefeliciteerd,
Maar een merrie dat is iets heel anders dan dat je zocht wat is haar naam?

Ik heb thuis 7 merries staan dus vond toch een merrie verstandiger.

Ze heet Zilver fan 'sweltsjestate'
[VVDD] Welkom lieve Zilver!
Dankjewel!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie