lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:16

_O- :') Gelijk heb je! Hij heeft tenslotte een eigen zwartje!

Jessix

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:09

Ze zijn niet later rijp/volwassen. Alle paarden groeien nog tot 6/7. Laatste groeischijven sluiten pas met 8 jaar geloof ik. Dat is met een Lusitano niet anders.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:07

Nouvel schreef:
Jessix schreef:
Ze zijn niet later rijp/volwassen. Alle paarden groeien nog tot 6/7. Laatste groeischijven sluiten pas met 8 jaar geloof ik. Dat is met een Lusitano niet anders.

Maar ik denk wel dat een lusitano 'emotioneel' laat rijp is, in de zin van wat wat in hun koppie aan kunnen.
Klinkt misschien een beetje zweverig zo, maar is wel mijn ervaring, dat je er echt de tijd voor moet nemen.

Mijn ervaring juist weer niet. Het fijne van mijn Lusitanos vind ik dat ze zo heerlijk stabiel zijn! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:12

Je had het over emotioneel laat rijp, in de zin van wat ze in hun koppie aankunnen, toch? Nou dat ervaar ik dus niet. :D Mijn paarden zijn emotioneel juist heel sterk wat ik uitdruk als emotioneel stabiel. Ze zijn niet snel van de kaart en hebben een groot leervermogen. Ze leren makkelijk en kunnen goed omgaan met nieuwe dingen in verschillende situaties. Ik heb niet het idee dat ze iets niet aan zouden kunnen of langer nodig hebben om iets te verwerken. Ik zie dat ook niet terug in de andere Lusitanos die ik ken.

Ik zou ze ook niet direct beschrijven als gevoelig. Ze zijn vlug, zowel in lichaam als geest maar niet hectisch of emotioneel. De adrenaline is heel makkelijk weer weg te laten vloeien. Het is makkelijk schakelen tussen (aan)spanning en ontspanning. Ze reageren op een prettige manier op hele kleine hulpen en lichaamstaal, maar dat verwacht ik ook gewoon van een paard, van mijn Lusitano's niet meer of minder als van mijn pony's of vroeger mijn Volbloeds.

Maar goed, dat is mijn Lusitano beleving. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:44

Daphneeeej schreef:
Ik ben ergens eigenlijk heel benieuwd wat een andere lusitano kenner/eigenaar van mijn monster zou vinden. Ik vind hem ergens soms heel extreem in zijn gedrag, maar toch is het wel echt een lusitano ook wel.

Geef eens een voorbeeld dan. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:52

Daphneeeej schreef:
concentratie boog van 1 seconde, hij vind alles eng en schiet dan weg of lost alles op op zijn achterbenen. Hij blijft dan ook vaak wel echt er in hangen. Zoals laatst schrok hij extreem van opvliegende eenden in de sloot naast de bak. Toen was hij volledig in de stress en drufte niet meer normaal door de bak te lopen, elke keer weg schieten en echt in paniek.

Nope, dat herken ik niet... Sorry! ;) Ik ken ze stoer en dapper. Graag alles ontdekken en ondernemen. Als ze al een keer schrikken gaan ze direct op onderzoek uit.

Lastig als stress blijft hangen. Mijn Volbloeds hadden dat ook.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:57

Nouvel schreef:
Kom je dan een keer gezellig met ze hier de duinen en het strand onderzoeken?
Vinden ze vast cool! *\o/*

Ik denk dat ze dat wel leuk zouden vinden ja! :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:00

Ja vervoer is voor mij ook een puntje. Ik heb zelf geen trailer of e-rijbewijs...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:16

Spannend! :) Wat zijn haar vader en moeder?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:01

Ziet er goed uit Rider! Mooi om te zien!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:52

Luckystory schreef:
Ik geloof dat Keona het hier al vermeld had?
De fokker van mijn paard had een bijna 3 jarig merrietje te koop voor een héél klein prijsje.
Schimmeltje waar papieren bij konden aangevraagd worden, zei ze. Het zou een hele goede beweger zijn. (Leek mij ook wel zo op de foto's die ik ervan gezien heb)
Alleen was ze blijkbaar wat te klein gebleven. (Weet niet goed hoe groot precies, maar alleszins een kleintje)
Misschien is dat wat?

Die is echt heel klein, 1.40m. Zal nog wel wat groeien maar meer dan 1.45m zal ze wel niet worden. Ze is dan wel weer van Violino. Papieren zijn aangevraagd. Wellicht een leuke sportpony of fokmerrie voor de liefhebber voor inderdaad een heel klein prijsje....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:54

Welkom Erretje! :)

Lusitana hier op bokt weet vaak wel leuke paardjes op te sporen in lagere prijsklasse. Het is dan echter wel in Portugal. Ik weet niet of je daar zin in hebt?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:06

Ja ze is echt klein, vandaar ook de pony prijs. :D Wel leuk om te zien hoor. Het is echt een mini Lusitano! Goede beweger en heel rastypisch, maar alles aan d'r is klein. Leuke pony voor een kind/kleine vrouw of om mee te mennen.

Spannend morgen voor jou en Gina! Ik zal voor jullie duimen. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:19

Luckystory schreef:
Goh, een goeie D-sportpony is doorgaans ook duurder hoor.
Pony's kosten geld joh ;)
Dus dan is't nog steeds een koopje.

Ik geloof je direct. Geen verstand van D-sportpony's, wel van Lusitanos en de bijhorende prijzen. En die liggen volgens mij een stukje hoger. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:33

Erretje schreef:
@eefie: op de koninginnelaan, prive
.

Naar Portugal gaan kan zeker, al moet het transport af van de aankoopprijs.

Ik ben 175, dus 1.40 is wat klein ja denk ik .

De markt voor Lusis is alleen wel slechter dan die voor D pony's. Beter verkopen als knappe D-pony dan als te klein gebleven Lusitano...

Ja over wat bij de prijs inbegrepen zit kun je zelf onderhandelen.

Ik zou zeggen, neem contact op met Lusitana.

Zelf ken ik alleen fokkers uit de hogere prijsklasse dus kan je er verder niet aan helpen. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:37

@ Welkom Joolien!

@ Luckystory goed nieuws over Gina! Fijn!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:09

@ Alik, ik vind het jammer dat ik jouw mooie zwarte hengst nooit meer heb gezien. Die heb je verkocht toch? Vond dat zo'n schitterend dier.. Ben benieuwd hoe die is nu hij volwassen is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:35

Soms kun je het dan ook maar beter loslaten en hopen dat hij gewoon terecht is gekomen bij iemand die helemaal gek met hem is... :(:) Hij had in elk geval alles mee om een uit te groeien tot een fantastisch paard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:27

Alik schreef:
Mijn hengstepony heette Diaz met fokkertoevoeging AEY :)

Ja... Zelfs zijn naam is mooi!! <3 ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:05

Mooi hoor, Alik! En Guda is ook prachtig geworden!! Waren zij nu volle broer & zus? Heb je nog fokplannen met haar of vind je het wel even goed zo?

Ik zag de post van Gaby inderdaad ook voorbij komen op FB. Heb je haar op FB, Luckystory? Anders stuur ik je wel ff een link.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:23

Alik schreef:
ja klopt volle broer en zus, vader is Saloio PAP en moeder Pahola TC . Guda wordt alweer 6 in april. En zodra het schip met geld de haven aandoet gaat er gefokt worden vrees ik haha ik vind het zo vreselijk leuk die veulentjes, het liefst had ik een stal vol fokmerries en hun kinderen :D

Ja Eefiepeefie, Guda is nog van mij. Haar moeder heb ik helaas een paar jaar geleden in moeten laten slapen dus uiteindelijk was het toch een gelukje dat ik Guda niet verkocht kreeg :)

Ja als geld geen rol zou spelen dan weet ik het ook wel! :D ;)
Ik wist het niet van je merrie.. Inderdaad dan nog een dubbel zo fijn dat je haar knappe dochter nog hebt. Koesteren! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:25

Daphneeeej schreef:
Ik grap ook altijd dat hij vast ooit braaf en rustig word... over 10 jaar haha. Wil ook eigenlijk gewoon weer afentoe les. Maar zo weinig mensen met ervaring met dit type paard en dan heeft hij ook nog eens een rugzakje. De lessen die ik ooit met hem heb gehad moest ik hem altijd heel erg terug trekken en extreem in de verzameling gooien terwijl hij daar toen nog lang niet klaar voor was, al helemaal niet met zijn 'slechte' rug.
Toch zit er ook nog wel verbetering in, merkte wel vandaag dat hij al sterker word en zich al best wel weer wat meer kan dragen.

Lastig... Een fijne lesgever is dan inderdaad wel heel fijn, maar je moet dan natuurlijk wel iemand treffen die goed bij jou en je paard past.

Ik vind het trouwens wel knap dat je toch zo veelzijdig met hem bezig bent ook al is het niet de makkelijkste.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:27

@ Luckystory: Irs <3

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:33

Luckystory schreef:
Jessix schreef:
@ Luckystory: Irs <3

Ja echt hé, ooit misschien. ;)
Maar een 4 jarige ongekeurde hengst (die 2000 euro moet kosten...) op een geblesseerde ongekeurde merrie... dat vond ik er wat over :+

Ja de prijs is inderdaad behoorlijk.... :wow: Maar die komt vast wel door de keuring hoor, daar ben ik niet bang voor. Maar ik zou ook liever een bewezen vaderdier hebben voor een eerste veulen. Een paard kan nog wel eens heel anders vererven, dus wel fijn om wat nakomelingen te zien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:38

Eefiepeefie schreef:
@Alik ochja ik ook, ik zou graag nog een zusje willen van Hèrmes, maar het is me nog niet gelukt om mijn ouders over te halen Urtiga nog een keer te laten dekken haha ;)

@Nouvel Dankjewel! :D

@Daphne Dat is lastig ja, is er niemand bij je in de buurt met ervaring? Of kun je ergens naartoe om les te nemen?

@luckystory Daar heb je wel een punt mee ja, zou je de merrie niet eerst laten keuren? Maakt de kans op verkoop toch een stuk groter! Ik vind die van Gaby ook wel elegant hoor, maar Vencedor heeft zich inderdaad meer bewezen. Irs is erg knap en ook erg jong, zou ik niet meteen voor gaan. Wil je de merrie echt verbeteren zou je misschien eens contact op moeten nemen met iemand die veel verstand heeft van fokken! Dan weet je het toch wat meer zeker, al blijft fokken gokken natuurlijk. Ik had ook niet verwacht dat ik uit een merrie van 1.67 en hengst van 1.68 een bijna 5-jarige zou krijgen van 1.73m :Y)

Er staat overigens een broertje te koop van Hèrmes uit Frankrijk:
http://www.equirodi.com/annonces/cheval ... 326261.htm
Ben het niet eens met de vraagprijs maar zou het, samen met de eigenaresse van hun vader Hanoï, wel erg leuk vinden als hij naar Nederland komt. Hij heeft een mooi papier, maar moet voor zijn leeftijd denk ik nog wel een hoop leren. Als het goed is komt er binnenkort een filmpje. Mochten jullie iemand weten, voel je vrij om te delen!

Ook een grote jongen! Altijd wel leuk al die (half)broertjes en zusjes die je soms tegenkomt via internet. Is hij nog hengst? (mijn Frans is niet zo goed :') )

Ik vind die van jou trouwens aansprekender.