lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:31

xyzutu2 schreef:
Poeh, dat herstel na die operatie heeft dan echt behoorlijk wat tijd gekost. Is alles goed gegaan of is waren er complicaties?
Leuke compilatie zo van mooie paardjes. Ze tonen ook allebei flink groot, hoe hoog zijn ze?
En rij je ze bewust met de neus achter de loodlijn?

De operatie is net 4 maanden geleden, de verwachtte revalidatie tijd vooraf was 6 maanden, dus eigenlijk valt het me nog reuze mee. De operatie was zwaar en niet eenvoudig, dunne darm zat om de rechter bal gedraaid. Hoe dat gebeurd is vragen we ons nog steeds af.. Het is nu in ieder geval niet meer mogelijk want zijn balletjes zitten keurig in netjes vastgemaakt.:+ Hij herstelde vrij snel, waardoor we van de arts al snel groen licht kregen, maar hebben nog een tijdje rustig aan gedaan.

Hèrmes is pas 4 en heeft zijn balans in de spieren nog niet helemaal gevonden, zeker na een lange tijd rust. We vragen nog niks tijdens het opbouwen dus vandaar dat hij op de stap foto een beetje doet waar hij zelf zin in heeft ;) Voor de merrie geldt eigenlijk hetzelfde. Bij beide vraag ik overigens niets met mijn handen ze zijn heerlijk te rijden op zit, als ze deze houding fijn vinden laat ik dat nog even lekker. Komt wel als ze straks wat meer bespiering hebben! :o

Hèrmes is 1.74 en Alma 1.64 dus ze zijn inderdaad behoorlijk aan de maat :D

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

Eefiepeefie

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:53

Nee haha flinke Lusitano's!

Nou inderdaad, was flink schrikken hoor. We gingen op wedstrijd als laatste training voor de Lusitano keuring, bij thuiskomst had hij na een uurtje hele lichte koliek verschijnselen en diezelfde avond lag hij op de operatietafel. Gelukkig hebben we direct een arts laten komen en later nog een keer waardoor we er op tijd achter kwamen en hem naar de kliniek konden brengen. Toen de arts door had dat het hierom ging werd snel duidelijk dat de overlevingskans vrij klein was. Ik heb hierdoor wel geleerd dat je met paarden bij twijfel gewoon moet doen, beter een keertje extra dan te laat..

Ik weet overigens niet of dit voor elke operatie geld hoor, in dit geval was het een vrij complex verhaal natuurlijk. Al denk ik eigenlijk van wel, er wordt toch een flinke opening in de buik gemaakt en dat (darmen, buikwand, buikspieren etc.) moet allemaal weer aan elkaar groeien.

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:18

Nouvel schreef:
Fijn dat je Alma ook mag rijden!
Is haar pees weer helemaal goed?
Mooie merrie is dat toch!

Ja super leuk! Heel erg blij mee :) Haar pees is inderdaad al zo lang weer goed dat ze weer een beetje aan het werk mag. Mooie merrie en super lief ook, ik hoef alleen te zitten en zij doet de rest. Heerlijk ontspannen rond hobbelen <3

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:23

Vanochtend lag er nog sneeuw in Ede (in Utrecht al niet meer), dus mijn grote vriendelijke reus mocht zonder jas buiten spelen en leverde toch wel wat geinige plaatjes op! Laten we zeggen dat we blij zijn dat zijn buik weer goed dicht zit haha ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:15

Mooie jonge hengst!! Hij is flink aan de maat of niet? Cruzado zeker en de kruizingen vind ik persoonlijk ook wel interessant.

Gefeliciteerd met de goedkeuring van de merrie :)

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:47

Hee wat leuk, die herken in nog van toen ze van Romina was! Prachtige merrie en super leuk dat je mee doet in dit topic. De groep wordt steeds groter en er worden meer foto's geplaatst, erg leuk :D

Wat fijn dat merrie en veulen in Nederland zijn aangekomen, natuurlijk een flinke overgang voor beide. Hij is een knap ventje hoor, komt wel goed met allemaal vriendjes om hem heen!

En omdat met foto veel leuker is dan zonder, nog een plaatje van vorige week <3
Afbeelding

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:45

Veel plezier met je knapperd! :D

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:26

Heerlijk getraind met Hermes vandaag :D *\o/*
Afbeelding

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:30

Dankjewel! :)

Gaaf zo in het water! :D
Fijn dat het weer wat beter gaat met Meteoor en zijn mama. Altijd even wennen na het afscheid en een lange reis, geef ze lekker de tijd dan komt het allemaal goed. *\o/*

Afbeelding

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:58

Ik noem die van mij juist olifant, maar wat wil je met een Lusi van ruim 1.70m :+ :')

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:02

Mijn merrie is inderdaad ook nog 5 cm gegroeid vanaf 3 jaar, toen we haar kochten was ze 1.62/1.63 en eindigde op 1.67! Stiekem hoop ik dat haar zoon nu met bijna 5 heel vroeg stopt met groeien, die is al groot zat en ik ben maar een kleintje hahaha :D

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:32

Wat vervelend! Ik duim mee dat er verbetering komt!

Ik heb die van mij eigenlijk van jongs af aan in de hand gehad, poetsen, wandelen etc. Op 1,5 jarige leeftijd is hij naar de keuring geweest en daar hebben de maanden daarvoor natuurlijk voor geoefend. Vlak daarna vond zijn grote Tinker vriend het een goed idee om op zijn rug te springen, waar hij flink veel last van heeft gehad. In overleg met de arts ervoor gekozen om hem zeker in de winter wat meer beweging te geven dan alleen spelen met vriendjes in de winterpaddock. Ik longeerde hem regelmatig in een grote buitenbak, met name lange zijdes. Met bijna 3,5 is hij naar mijn Portugese instructeur gegaan, daar hebben ze veel tijd genomen om hem sterk te maken voordat we op zijn rug zijn gaan zitten. Niet alleen voor zijn rug, maar ook omdat het een vrij groot paard is! Toen we eenmaal zover waren pakte hij alles heel makkelijk op, maar hebben we vooral rechtoe rechtaan gereden. Hij heeft toen een aantal maanden bij mij in de buurt gestaan, alleen werd hij daar als hengst volledig afgezonderd waardoor ik hem terug heb gebracht naar mijn instructeur en hij nu de hele dag door kan klieren met zijn Lusitano hengsten maten :D Daar kreeg hij toen wel al 6 keer in de week beweging, longeren en rijden, 15-30min. Niet omdat we daar voorstander van zijn, maar omdat het een heel positief effect had op het zwakke punt in zijn rug. Hoe meer beweging, hoe sterker en hoe lekkerder in zijn vel! Vlak voor de keuring dit jaar dus een koliek operatie, helaas viel de training toen een aantal maanden helemaal stil, daardoor heeft hij wel lekker kunnen nadenken en gaan we nu pas echt van start. Hij is weer op en top fit, alleen mis je soms nog wat spiermassa. Al ziet hij er met zijn 1.73m voor een bijna 5-jarige uit als een jonge popeye ;) Het werk bestaat nu met name uit stap en draf en sinds vorige week een klein galopje erbij en hopen we over een paar maanden in de ring te verschijnen.

Lang verhaal geworden, ik wist niet zo goed hoe ik het zonder achtergrondinformatie de training moest toelichten. Wel wat eerder begonnen dan Ellis, maar vooral rustig aan gedaan en hem de tijd gegeven om sterk te worden. Helaas voor het eerst in mijn leven met paarden flinke pech gehad, maar dan kan het vanaf nu alleen nog maar beter worden toch! *\o/*

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:12

Ik zou hem zeker lekker lang in de opfok laten hoor, leren ze zoveel van met hun kleuter maten! Hermes stond op een plek waar de grote volwassen paarden over het hek ook nog het een en ander corrigeerden bij de veulens. Ideaal!

Ik zou het ook laten afhangen van je veulen. Is hij vrij onderdanig, dan zou je hem wat langer bij de jonkies kunnen laten om zelfvertrouwen op te bouwen. Als het een brutaaltje wordt zou je hem met 2,5 wel alvast bij wat oudere paarden kunnen zetten zodat het later geen vechten wordt in de kudde.

Het eerste veulen dat wij in de opfok hadden was een van de kleinsten, maar de baas van 20 veulens en met 1,5 de eerste die interesse had in de merries verderop. Ondanks de castratie heeft hij best lang moeite gehad met wennen in een kudde, alle merries hoorden bij hem en zeker niet bij een van de andere ruinen :Y)
Dat is dus wel iets om in de gaten te houden, maar uiteindelijk allemaal goed gekomen hoor! ;)

Wij hebben beide overigens in de zomer uit de opfok gehaald dus 3-3,5 jaar.

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:10

Knappe merrie! En een bijzonder kleurtje, zeker in Nederland <3 Zou een mooie combi kunnen zijn met jullie zwarte ElCid.

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:18

Welkom! Ook in ben heel benieuwd naar het veulen van Hungria en ik hou mijn ogen en oren voor je open :)

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:34

Erretje schreef:
@eefiedepeefie: jouw knoepert heb ik bij Fabio gezien! Wat een paard! Ik train de merrie in Soest, dus ik zit vlakbij. Grappig!

Haha dat klopt ja, Hermes staat bij Fabio op stal. Net weer fantastisch gereden *\o/* Wat grappig, waar sta je in Soest? Ik heb daar tot 2,5 jaar geleden gewoond en had toen met mijn ouders 4 paarden op verschillende stallen.

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:41

Erretje schreef:
@eefie: op de koninginnelaan, prive

Daar ben ik dan vast een keer geweest vroeger, had een vriendinnetje op de basisschool die daar pony's reed en ik ging vaak met haar mee. Leuk! :D

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:45

ElCid schreef:
Als je serieus op zoek bent naar een goede Lusitano weet ik ook nog wel een paar adressen van top fokkerijen waar je echte goede, dressuur, Lusitano's kan kopen.
Begin juni is Antonio Borba Monteiro weer bij ons voor een clinic klassieke dressuur , hij en zijn familie fokken al generaties lang uitermate goede paarden. Rico is van hem, die is uitgebracht door Kyra Kirklund en de oude Hostil staat ook nog bij hem. Met o.a. die 2 hengsten wordt gefokt; allemaal paarden met maat en gangen.
Ook de fokkerij waar Pedro Torres zijn trainingsstal heeft, Coudelaria Dos Cedros, levert veel hele goede paarden o.a. kinderen van Rubi en Disturbio. Wij zijn daar in 2015 3,5 week geweest en hebben daar getraind met onze paarden en hebben de beide hengsten gezien, Rubi was toen al met pensioen maar dekte nog wel, Disturbio wordt nog uitgebracht in de Grand Prix. De jonge paarden daar hebben ook stuk voor stuk maat en gangen. Wel, over het algemeen, paarden met prijskaartje maar dan heb je ook wel topdieren.
We kennen nog wel een stuk of wat Coudelaria's waar goede paarden te koop zijn dus als je interesse hebt?!

Volgens mij ging het wel om een leuk paard voor een klein prijsje, denk dat je bij deze fokkerijen al snel op 15.000+ zit ;) Al zijn ze wel ongelooflijk knap en getalenteerd.

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:58

Welkom Jolien! Sorry ik ken ook niemand in omgeving Almelo..

Leuk dat het hier steeds drukker wordt *\o/*

Dat lijkt me een prachtige combi, hoe doen de bloedlijnen het samen? Gaby heeft ook een valk hengst staan in Nederland, wellicht ook een optie voor je, al is Vencedor natuurlijk wel een hele knappe met mooie resultaten!

En een plaatje voor de leuk ;)
Afbeelding

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:12

rider schreef:
Leuke foto van Hermes met een mooie lucht op de achtergrond! Hoe gaat het met hem?

Heel goed! *D We zijn heel rustig aan wat stukjes galop aan het oppakken. Merken wel dat hij soms nog wat last heeft van zijn buik, als hij wat meer gaat dragen valt hij nog erg terug in tempo. Maar dat komt vanzelf, we gaan vooruit, ik kan weer heerlijk met hem rijden en hij groeit met de week, zowel in het werk als in de breedte ;)

Hier een filmpje van 18 feb, vind het er nu alweer heel anders uit zien hihi, maar dan hebben jullie een beetje een idee. Ik weet overigens niet of hij zichtbaar is daar de video van mijn Facebook pagina komt!

Edit: Hmm geen video, voor de geïnteresseerde wel hier te vinden: https://www.facebook.com/HLusitanoHorses/
Laatst bijgewerkt door Eefiepeefie op 07-03-17 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:49

Alik schreef:
Ziet er goed uit op dat filmpje Eefiepeefie

Dankjewel Alik en rider! Het is een heerlijk paard :D

@Luckystory Ah, de buurman van Hèrmes, Flamingo en de nieuwe uit Portugal Duque. Hele mooie paarden! Fabio en Rianne zijn geweldig ja, heel begaan met de paarden, veel ervaring en besteden veel aandacht aan de training en verzorging. Ik ben dan ook heel blij om bij hun op stal te staan!

De hengst van Gaby heet Don Inacio de Portugal, staat niet op haar website als dekhengst, maar hij is vorig jaar goedgekeurd en beschikbaar voor de dekdienst (71% en 1.64m). Staan een aantal foto's op de website: http://www.lusitano-paarden.nl/clairmontstables

@Daphne Achja dat hebben we soms allemaal wel toch haha, ik ben er inmiddels achter dat het bij mij toch heel vaak aan mezelf ligt. Als ik iets te veel draai of net ongelijke druk heb op beide voeten zijn we soms totaal de weg kwijt, mm verschil en het gaat fantastisch. Daar heb ik dan ook echt hulp bij nodig en die krijg ik gelukkig ook! Even longeren en back to the basics kan inderdaad de oplossing zijn.

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:09

Alik schreef:
U vraagt, wij draaien (met plezier :D)

Maar dan wil ik natuurlijk z'n kleine zusje ook ff showen he :) Dit is Guda AEY

Heel knap beide Alik, je hebt de zwarte dus verkocht en de merrie nog wel in bezit?
Klopt, ze heeft vandaag een bericht op Facebook geplaatst!

@Daphne Komt wel goed, veel geduld en wellicht kun je iemand vinden die je kan helpen om hem wat meer te laten ontspannen! Mijn ouders hebben ook zo'n stresskipje in Portugal staan en die begint met bijna 16 en veel niks doen nu eindelijk relaxter te worden :+ Niet heel motiverend misschien, maar wij hadden dan ook heel weinig ervaring met dat caliber paarden toen we haar op 4-jarige leeftijd kochten. Ze zijn nu eenmaal niet allemaal even makkelijk ;)

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:30

@Alik ochja ik ook, ik zou graag nog een zusje willen van Hèrmes, maar het is me nog niet gelukt om mijn ouders over te halen Urtiga nog een keer te laten dekken haha ;)

@Nouvel Dankjewel! :D

@Daphne Dat is lastig ja, is er niemand bij je in de buurt met ervaring? Of kun je ergens naartoe om les te nemen?

@luckystory Daar heb je wel een punt mee ja, zou je de merrie niet eerst laten keuren? Maakt de kans op verkoop toch een stuk groter! Ik vind die van Gaby ook wel elegant hoor, maar Vencedor heeft zich inderdaad meer bewezen. Irs is erg knap en ook erg jong, zou ik niet meteen voor gaan. Wil je de merrie echt verbeteren zou je misschien eens contact op moeten nemen met iemand die veel verstand heeft van fokken! Dan weet je het toch wat meer zeker, al blijft fokken gokken natuurlijk. Ik had ook niet verwacht dat ik uit een merrie van 1.67 en hengst van 1.68 een bijna 5-jarige zou krijgen van 1.73m :Y)

Er staat overigens een broertje te koop van Hèrmes uit Frankrijk:
http://www.equirodi.com/annonces/cheval ... 326261.htm
Ben het niet eens met de vraagprijs maar zou het, samen met de eigenaresse van hun vader Hanoï, wel erg leuk vinden als hij naar Nederland komt. Hij heeft een mooi papier, maar moet voor zijn leeftijd denk ik nog wel een hoop leren. Als het goed is komt er binnenkort een filmpje. Mochten jullie iemand weten, voel je vrij om te delen!

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:50

Het is natuurlijk wel zo dat een bolle buik het herstel in de weg zou kunnen zitten.. Lastige keuze, ik begrijp je redenatie!

Hihi ik vind Hèrmes zelf ook knapper, ze lijken eigenlijk totaal niet op elkaar :P Denk wel dat dit een knappe kan worden hoor, hij heeft alleen wat training nodig, ziet er nu nog heel jong uit. Het is een ruin, ik heb zelf ook even gebruik gemaakt van Google translate!

H. Lusitano Horses

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:30

Het verschilt heel erg, ik heb in de afgelopen 20 jaar dat ik in Portugal kom hele rare en nare dingen gezien. Paard dat volledig in elkaar werd geslagen op een WE wedstrijd en een merrie met veulen die dagen lang op een dorpsfeest stonden en waar het veulen aan het einde geveild werd op het podium met keiharde muziek en verkocht aan een jongen die niet meer op zijn benen kon staan terwijl de merrie volledig in paniek achterbleef etc. Men loopt daar, zeker op het platteland toch wel een paar jaar achter op Nederland en daar ging het er vroeger ook niet altijd even lekker aan toe (en nog steeds niet overal). Daar tegenover staan fantastische fijn gevoelige ruiters met veel ervaring en kennis die ze graag willen delen. Ik ken geen Grand Prix ruiter in Nederland die elke geïnteresseerde op stal uitnodigt, naar restaurants brengen etc en fokkers die al je vragen willen beantwoorden en helpen als het kan.

Gelukkig is er heel veel veranderd de afgelopen jaren, maar er zijn genoeg mensen die vanuit Nederland op zoek gaan naar een goedkoop paard of een probleempaard tegenkomen die ze willen helpen. Die brengen dan toch problemen met zich mee. De fokkers zijn in Portugal vaak heel trots en houden hun beste paarden aan voor de fokkerij of ze gaan voor de hoofdprijs weg. Daardoor komen de mindere paarden betaalbaar op de markt en daar wordt dan soms na verkoop wat minder voorzichtig mee omgegaan.

Hier wil ik overigens niemand mee veroordelen of beledigen, maar ik denk wel dat het daar ook mee te maken heeft!

@Alix Dan moeten ze natuurlijk wel willen werken, ik had een grijs monster die na 3 maanden dracht al geen zin meer had hahahaha :+

H. Lusitano Horses