lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:41

Als je ermee fokt, kan je met de juiste hengst, altijd nog papieren bij de veulens aanvragen hé. ;)
En haar afstamming is idd volledig bekend.
Moeder is een NF pony uit een heel mooi lijntje (veel predikaten, heel de moederlijn zijn minstens ster-pony's) En vader is Quiosque natuurlijk. ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:00

Goh ja, ik snap je wel hoor Keona.
Maar ze is ook niet gefokt met het idee haar te verkopen. En voor mijn zus maakten die papieren niets uit...
Dat ze te koop is, is alleen nu zo gelopen omdat mijn zus er echt geen tijd meer voor heeft. En in de toekomst zal ze ook niet snel weer meer tijd hebben. Dus beter dat ze een nieuwe eigenaar vindt.
Ze heeft een goede leeftijd, klaar om in te rijden. Ze mankeert nooit wat, super gezond. (Heeft ze van haar moeder, die gaat richting 20 en is ook nooit ziek of geblesseerd.) En ze is heel lief en stoer (super goed verkeersmak oa.) en toch ook gevoelig en met genoeg temperament. Degene die haar koopt heeft er ongetwijfeld een heel leuk paard aan! :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:13

T'is geloof ik zoiets als het NRPS waarbij je moet kunnen aantonen dat er een bepaald percentage NF bloed in zit. ;)
Ze kon ook geregistreerd worden als Portugese cruzado. Maar dat moest dan naar Portugal.
En in BE wilden ze dat in principe wel regelen maar dat moest dan via fax ofzoiets en bleef super lang aanslepen. (tja...) En Ndl. wilden ze er simpelweg niet aan meewerken. (laten we zeggen dat het bestuur niet echt fan was van kruisingen. :+ )
En dan is dat allemaal veel gedoe om niets hé...

Mijn Aquilo heeft ook gewoon een Equipas hoor. (Bij hem lag dat langs vaderskant ook wel moeilijker :P )
Maar Aquilo zijn moeder had oorspronkelijk wel papieren van zo'n kruising-stamboek. (Van het Half-Quarter registry)
Daar heb ik nooit wat aan gehad hoor. Toen chippen opeens verplicht werd, heb ik ook de moeite niet genomen om dat te behouden en alles naar Amerika te zitten sturen. Dus die heeft sindsdien ook een Equipas.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:27

Ja een Equipas is inderdaad een identiteitsbewijs zonder vermelding van enig stamboek of afstamming.
Voor niet-stamboekpaarden verplicht in België.

Het is ook niet het NF zelf. Maar idd een soort van sport-stamboek dat zou vasthangen aan het NF.
Alé, voor zover ik het zelf begrepen heb hé ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:19

Ja, om dat te vermijden en voor de duidelijkheid, hebben we in België dus een Equipas. ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 15:44

Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Mijn ervaring is wel dat ze bij de Lusitano-vrienden niet zo geneigd zijn om te helpen als het aankomt op het aanvragen van Cuzado-papieren. ;)
Het op naam zetten van de merrie, zullen ze idd wel voor je regelen.

Mooie merrie!
Hengsten zijn natuurlijk vooral ook een kwestie van smaak. En het hangt er nogal vanaf wat je wensen precies zijn en het budget.
Wat zoek je precies?
Ik heb zelf momenteel mijn oog wel laten vallen op deze mooie jongen:
https://www.facebook.com/benoit.david.lusitano/media_set?set=a.10153950065940614.1073741887.554685613&type=3
Alleen wordt hij pas gekeurd dit jaar en ik vind het dekgeld best hoog voor zo'n jonge hengst die nog niets gepresteerd heeft.
Dan kan je misschien al bijna evengoed dekken met zijn vader (Escorial) of de grootvader (Spartacus)?

Nog eens een fotootje van mijn Gina :D
Nog steeds aan het revalideren van haar peesblessure. Maar ze lijkt nu toch (eindelijk) de goede kant op te gaan.
Afbeelding

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:12

keona schreef:
Welke hengst bedoel je kom gewoon op de hele fb pagina terecht

Irs ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:39

Is iemand hier toevallig op zoek naar een opfokplekje voor zijn hengstje of ruintje?
Ik zoek nog een speelkameraadje voor mijn jonge hengst, Aquilo.
Aquilo is een 4 jarige hengst, kruising lusitano-Quarter horse en heel lief en sociaal. (altijd samen gestaan met een oudere ruin)
Hij staat aan huis op meerdere hectaren land (moet hij wel delen met de merries, dus hijzelf op ongeveer 1 hectare)
Hij staat 24/7 buiten met schuilstal en hij heeft een groot verhard stuk beton zodat hij ook altijd droog kan staan. Goed hooi van eigen land wat ze continu krijgen en uiteraard kan ik ze ook nog bijvoeren.
Alles is netjes afgezet met Bekaertdraad en stroomdraad etc. En er is dagelijks toezicht op uiteraard omdat ze aan huis staan.
Regio Geetbets, België.
Dus als iemand wat zoekt, laat maar weten!

Luckystory

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:03

Ja, maar ik ben ook een fijn adres. :D O:)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:27

Ow, dat is gewoon een valk hoor. (Idd met sooty eroverheen)
Mijn hengstje heeft exact dezelfde kleur.
Afbeelding
Die komt uit een gewoon bruine moeder en heeft een vader die smoky black is.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:45

Dat komt nog wel in orde met dat zadel hoor.
Op mijn merrietje van 1m56 die best een barok propje is, daar kan je ook een zadel van 17,5 inch op kwijt.
En dat zou je zo op het zicht absoluut niet zeggen.
Op haar 3de had je dat trouwens niet moeten proberen. ;)

T'is nog steeds niet zo best met haar trouwens. Haar peesblessure blijft een probleem en ik begin te vrezen dat ze nooit een rijpaard zal worden. Osteopaat komt volgende week eens bekijken of ze haar weer wat rechter kan zetten. Misschien dat dat al wat helpt.
En misschien dat ik haar maar dek in het voorjaar. Sommige mensen zeggen dat je met zo'n blessure zeker 2 jaar moet rekenen. Dan heeft ze de tijd.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:11

Ze heeft in juni vorig jaar een peesblessure opgelopen. Ze stond in training om in te rijden en ze heeft daar zo belachelijk gedaan op de wei dat ze opeens op 3 benen stond. Na een week is ze naar huis moeten komen. Nu dus bijna 9 maanden al. En het is wel een heel stuk beter. Want ze heeft een periode amper op dat been willen steunen. Nu ontziet ze het absoluut niet meer, maar ze loopt nog steeds niet helemaal regelmatig.
Het zit ook op een rotplek helaas. (Aanhechting van haar diepe buiger + Het ligament tussen hoefbeen en straalbeen. maw= in haar voet.)
Balen hoor, want t'is een enorm gaaf beestje. Ik had er graag mee gereden. -O-

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:37

Ik geloof dat Keona het hier al vermeld had?
De fokker van mijn paard had een bijna 3 jarig merrietje te koop voor een héél klein prijsje.
Schimmeltje waar papieren bij konden aangevraagd worden, zei ze. Het zou een hele goede beweger zijn. (Leek mij ook wel zo op de foto's die ik ervan gezien heb)
Alleen was ze blijkbaar wat te klein gebleven. (Weet niet goed hoe groot precies, maar alleszins een kleintje)
Misschien is dat wat?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:58

Ow 1.40m is inderdaad wel heel klein. Dat wordt geen paard meer dan...
Das eerder iets voor een kind of jong meisje. Was het een hengst geweest, had ze anders wel bij mij mogen komen wonen. :+

Mooie merrie trouwens die Hungria!

En dat Piaffe filmpje van Santi is ook leuk.

Morgen komt de osteopaat voor Gina. Ik hoop héél hard dat die blijvende onregelmatigheid uit haar rug of schouders ofzo komt en niet van haar pees... fingers crossed. (Maar ik vrees ervoor :o )

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:11

Goh, een goeie D-sportpony is doorgaans ook duurder hoor.
Pony's kosten geld joh ;)
Dus dan is't nog steeds een koopje.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:29

Ja haha, sportpony, lusitano ... maakt idd ni uit.
Het blijft sowieso een koopje :P

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:22

Vanmiddag is de osteo geweest voor Gina. En het verdict viel nog mee.
Ik moet haar zeker nog niet afschrijven als rijpaard, zei ze.
De onregelmatigheid die er nu nog in zit, is echt een bewegingskreupelheid ontstaan door te compenseren voor de pijn in haar voorbeen. Door die peesblessure heeft ze ook ongelijke voorvoeten gekregen. Door eerst 2 maanden amper op haar been te steunen werd de goede voet veel platter. En nadien heeft ze nog 6 maanden met plakschoenen en/of vettec gelopen om aan 1 been haar hiel te verhogen. Dat creëert uiteraard nog een extra onevenwicht. En dat heeft dan weer consequenties voor de rest van haar lijf. Schouders zaten helemaal vast, rug was helemaal strak en onderrug en bekken vast.
Ze is nu helemaal los gemaakt dmv osteopathie en dry needling.
En nu vond ze het vooral zaak dat we zo snel mogelijk haar voeten weer gelijk krijgen. Daar waren we uiteraard al mee bezig sinds alle verhogingen en plakzooi eronderuit was (sinds januari) Maar ze vindt dat we daar veel rigoureuzer in mogen zijn. En dat we ook echt de ondergeschoven hielen mogen wegvijlen tot we ze kunnen plaatsen waar ze horen. Ook al lijkt daar misschien geen plek voor in de voet. (Mijn bekapster is daar iets voorzichtiger in) Zo wordt de hefboom over haar hoefkatrol-gebied meteen een stuk kleiner.
Ze heeft zelf nu ook de platte voet bijgewerkt om duidelijk te maken wat we moeten doen. En dat gaf meteen al een verschil. Dat moeten we nu consequent gaan bijhouden en dan zou de hoef binnen een maand of 2 toch duidelijk moeten veranderen.
En verder wil ze dat ik haar begin te trainen en ga inrijden. Volgens haar geen reden om dat niet te doen. En ze moet haar lijf weer leren gebruiken zoals het bedoeld is, zonder te compenseren.
Genoeg huiswerk dus. :o
Ze liep aan het eind wel al een stuk beter. Dus ik heb er nu wel weer wat moed op. Misschien dat ik het inderdaad toch nog maar een kans moet geven?

Trouwens ik zat er al een tijdje over te denken. (al helemaal door dat peesblessure gedoe)
Maar ik ga haar ook laten dekken, denk ik.
Deze kerel heb ik op het oog voor haar:

Afbeelding
Tijd om dat maar eens concreet te gaan afspreken. :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:00

Ik zit ook compleet uit de richting Joolien.

De hengst is een valk.
Net als mijn merrie ;)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 07-03-17 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:15

Daphneeeej schreef:
Leuk verdunning kleur op verdunning kleur kan ook spanende kleurtjes geven! :+

Als je toevallig een merrie hebt met zo'n fancy kleurtje is het een beetje zonde om er een gewone bruine of een schimmel op te zetten hé. :+
Maar ik verkies wel een enkele verdunning boven een dubbele. Hopelijk komt er iets valks of palomino uit.
Het kan allemaal. Zowel de hengst als Gina dragen vos. En zwart (en verdunningen daarvan) zouden ook mogelijk zijn.

Hengst is trouwens recommended door het apsl.
Een oude Braziliaanse kampioen, een bewezen hengst die veel beweging en een goed karakter vererft.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:20

Kennissen van mij hebben twee paarden staan, waar die van jou ook staat Eef.
Die rijden altijd over en weer vanuit België. Vriendin van mij verzorgt die paarden als ze thuis staan.
Die mensen zijn precies toch ook heel content van die stal daar ;)

Eefiepeefie schreef:
Dat lijkt me een prachtige combi, hoe doen de bloedlijnen het samen? Gaby heeft ook een valk hengst staan in Nederland, wellicht ook een optie voor je, al is Vencedor natuurlijk wel een hele knappe met mooie resultaten!

Qua bloedlijnen geen idee eigenlijk.
Vencedor lijkt mij een beetje een mengelmoes qua bloedlijnen. En Gina is dat ook eigenlijk.
Voor één of andere reden kan ik geen link plaatsen met de bloedlijnen maar Gina vind je terug als "Gina RS"
En Vencedor is "Vencedor ret".

Enige waardoor ik nog aan Vencedor twijfel is zijn maat. Hij is niet groot. (1m58 volgens stamboek) En Gina is ook maar een kleintje. (1m56 ofzo)
Wie is die van Gaby?
Ik ben zelf wel van België, Vencedor staat niet ver uit mijn buurt. En ik 'ken' zijn eigenaresse ook. Dus het praktische speelt ook wel mee in de keuze. ;)

Hoe heette hij nu weer Alik?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:29

Doe anders eens een fotootje om ons te herinneren? O:)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:24

Inderdaad een prachtige kerel! Mooi hoofd ook.
Ik vind ook dat Guda er erg op lijkt. Ze heeft dezelfde blik in haar ogen. ;)
(En wat is ze plots wit geworden!)

Het lot zal er wel iets mee te maken hebben hé Alik, dat Guda uiteindelijk gebleven is. :)

Ik heb Gaby haar hengst ff gegoogeld en gezocht op facebook.
Wel massiever en meer maat dan Vencedor precies?
Qua type spreekt Vencedor mij wel meer aan.
Fijner en eleganter...
Filmpje ofzo heb ik van die van Gaby nog niet gevonden. Dus ik weet niet hoe hij beweegt.
Maar Vencedor is een soepel paard en souplesse staat ook hoog op mijn lijstje van vereisten.
Moest hij nu 5 cm groter geweest zijn en misschien een tikkeltje lang gelijnder, dan was ik helemaal happy geweest. Maar soit, ik kan niet alles hebben zeker? :+
Ik wilde ook graag een oudere, bewezen hengst gebruiken waarvan ik kan zien hoe hij fokt.
Want ik vind het al spannend genoeg om uit een jonge, nog ongekeurde en geblesseerde merrie een veulen te gaan fokken. Dan bouw ik toch liefst nog een klein beetje zekerheid is.
En diepvries etc. wilde ik ook niet aan beginnen. Om dezelfde reden.

Als ik echt mijn zin zou doen, dan zou ik Irs nemen ven Benoît. Maar dat zou niet slim zijn op dit moment. :o

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:29

Jessix schreef:
@ Luckystory: Irs <3

Ja echt hé, ooit misschien. ;)
Maar een 4 jarige ongekeurde hengst (die 2000 euro moet kosten...) op een geblesseerde ongekeurde merrie... dat vond ik er wat over :+

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:39

Ik vind Hermes ook mooier dan z'n broertje ;)

Instructie is inderdaad een herkenbaar probleem.

Plan was om haar vorig jaar in september te laten keuren in Gesves. Maar toen stond ze in juni dus plots op 3 benen. -O- Als ik nu weer de keuring moet afwachten, ben ik weer een jaar kwijt.
En daarnaast heb ik ook geen zekerheid dat ze wel kan gaan dit jaar. Dan moet ze toch echt in orde zijn eerst. Ik kan haar sturen met een doktersverklaring dat ze niet mag lopen. Maar dan heeft ze sowieso een 6 op beweging. En haar voorvoeten zijn momenteel ook ongelijk, dus dan pakt ze daarop ook maximum een 6. Dan wordt het al lastig hé...
Stom want eigenlijk is dat van nature een heel correct paard. Geen showpaard, maar weinig op aan te merken. Dus zolang ze niet ok loopt en haar voeten weer gelijk zijn, stuur ik haar liever niet.
Dan misschien maar beter met een veulen ernaast volgend jaar?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:44

Ja dat zei Cindy vanmiddag ook.
Maar ik wil er ook een veulen uit, al was het maar voor het geval dat het niet meer in orde komt met haar voetje. :o