Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304
Joolien schreef:Ik kreeg het idee he, kan het zijn dat de paarden die geimporteerd worden, vaak heftiger/moeiljker/sensibeler zijn dan de paarden die hier gefokt worden? Door de manier van trainen in Spanje? Weet dat dat niet altijd rustig gaat, dat paarden nogal onder druk worden gezet etc.
Of is het echt puur rasgerelateerd?
Eefiepeefie schreef:Het verschilt heel erg, ik heb in de afgelopen 20 jaar dat ik in Portugal kom hele rare en nare dingen gezien. Paard dat volledig in elkaar werd geslagen op een WE wedstrijd en een merrie met veulen die dagen lang op een dorpsfeest stonden en waar het veulen aan het einde geveild werd op het podium met keiharde muziek en verkocht aan een jongen die niet meer op zijn benen kon staan terwijl de merrie volledig in paniek achterbleef etc. Men loopt daar, zeker op het platteland toch wel een paar jaar achter op Nederland en daar ging het er vroeger ook niet altijd even lekker aan toe (en nog steeds niet overal). Daar tegenover staan fantastische fijn gevoelige ruiters met veel ervaring en kennis die ze graag willen delen. Ik ken geen Grand Prix ruiter in Nederland die elke geïnteresseerde op stal uitnodigt, naar restaurants brengen etc en fokkers die al je vragen willen beantwoorden en helpen als het kan.
Gelukkig is er heel veel veranderd de afgelopen jaren, maar er zijn genoeg mensen die vanuit Nederland op zoek gaan naar een goedkoop paard of een probleempaard tegenkomen die ze willen helpen. Die brengen dan toch problemen met zich mee. De fokkers zijn in Portugal vaak heel trots en houden hun beste paarden aan voor de fokkerij of ze gaan voor de hoofdprijs weg. Daardoor komen de mindere paarden betaalbaar op de markt en daar wordt dan soms na verkoop wat minder voorzichtig mee omgegaan.
Hier wil ik overigens niemand mee veroordelen of beledigen, maar ik denk wel dat het daar ook mee te maken heeft!
@Alix Dan moeten ze natuurlijk wel willen werken, ik had een grijs monster die na 3 maanden dracht al geen zin meer had hahahaha
Nouvel schreef:Ik heb er destijds met mijn merrie ook wel aan gedacht om haar eens door een fries of arabo fries te laten dekken, ook puur om zelf mee te gaan mennen, maar zover zijn we helaas nooit gekomen.
Ik ken iemand die er 2 heeft van Friese merries en een PRE hengst, de ene is heel makkelijk en de andere helemaal niet...
Joolien schreef:Ik ben altijd zo'n zeikerd he over dat fokken, maar zou je het niet leuker vinden om op zoek te gaan naar een iberisch veulen? En dan bijv zwart en wat meer behang, dan passen ze evengoed samen in het span
Sarah_Elise schreef:@ Jessics: ik ben momenteel vooral bekend met de paarden van Chawna Visser, Gaby/Theo Pennings, Ploumen ken ik een beetje en Ultramar ben ik inderdaad ook mee bekend. Ik vind jouw opmerking over fokken binnen de bloedlijnen wel interessant. Het voordeel is inderdaad dat je zo min mogelijk aan het toeval overlaat, maar dat heeft als nadeel een verhoogde kans op mindere dingen (dezelfde bloedlijnen=hoger verwantschapspercentage). Denk dat dat nou precies het risico van fokken is en dat je daar een goede balans in moet vinden (bepaalde raseigenschappen behouden en daarbij wél de genenpool divers zien te houden). Bij het Friese ras zie je wat (op langere termijn) gevolgen kunnen zijn van een beperktere genenpool in de basis. Bloedspreiding vind ik dus heel belangrijk. Daarmee komt echter wel een grotere gokkans, meer aan het toeval over laten.
Gebruikers op dit forum: Zonnebloem92 en 4 bezoekers