lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sarah_Elise

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:05

Hoi bokkers,

Ik lees hier ook alweer een poosje mee. Toch een beetje verliefd geworden op het ras vanwege de karaktereigenschappen die zo matchen bij wat ik zoek in een paard. Helaas ook een wat hoger prijskaartje :$ Ik heb gelukkig een hele lieve Friese merrie waar ik hartstikke blij mee ben. Van haar wil ik graag een veulen die haar ter zijner tijd op kan volgen of kan assisteren voor de wagen (tweespan :D).

Mocht iemand het leuk vinden om met mij mee te denken/hengsten te bezoeken, welkom :) Ik heb er zelf nog niet heel veel kaas van gegeten. Tenzij ik in mei een vast contract krijg, is het in principe iets wat ik volgend jaar in gang wil zetten ivm financiële zekerheid. Genoeg tijd om te oriënteren dus en hier lekker mee te lezen.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:01

Een veulen (of driejarige, nog goedkoper in verhouding) kopen is natuurlijk heel iets anders dan een veulen van je eigen merrie. Misschien een beetje zoals zelf een kind krijgen of er eentje adopteren. Het lijkt mij een heel bijzonder proces om mee te maken.

Ik vind het wel heel belangrijk om doordacht te fokken en niet zomaar een kruising. Hoewel mijn Friese merrie best een aardige afstamming heeft, vind ik het Friese ras op bijvoorbeeld gezondheid niet ideaal. Wat dat betreft ben ik ook wel voorstander van nieuw bloed in het ras en ik heb mij dan ook bijvoorbeeld in de Arabofries verdiept. Qua type en karakter spreekt mij dit echter onvoldoende aan. De lusitano veel meer.

Overigens had ik nog voordat ik mijn huidige merrie had al veel interesse in de lusitano. Ik vond het dan ook heel leuk om te ontdekken dat de Fries Spaanse voorvaderen heeft en qua type wel in de buurt komt, wat een kruising tussen die 2 rassen niet heel onlogisch maakt.

Wat ik nu zo tegenkom van de iberofries/warlander maakt mij wel enthousiast. Maar omdat ik weinig verstand heb van goed fokken (merrie verbeteren) ligt het zeker in het geval van kruisen wel wat ingewikkelder dan gewoon een leuke hengst uitkiezen. Wie weet zijn er mensen enthousiast om met mij mee te denken :)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:40

Wat leuk al die reacties! :D Ik ga zo eens in de profielen kijken naar de lusitano kruisingen die jullie hebben genoemd :)

Mijn merrie is barok gefokt en 1.58 hoog. Prima hoogte wat mij betreft, mag iets groter. Qua karakter zeer werkwillig, voorwaarts, vriendelijk, niet snel onder de indruk. Wil ik graag behouden. Ik denk dat een lusitano dit kan versterken en haar kan aanvullen op intelligentie, fijngevoeligheid, loyaliteit.

Wat ik lichamelijk verbeterd wil zien vind ik vrij lastig gezien mijn beperkte blik en ervaring op bouw en wat gewenst is e.d. Semkes galop is niet sterk en haar rug mag ook zeker sterker. Verder is ze niet heel wendbaar van nature. Ik heb voorkeur voor zwart of valk, liever geen schimmel. Maar bovenal wil ik een gezond, sterk recreatiepaard met een fijn karakter.

Ik hoop dat ik het topic niet teveel vervuil zo. Maar ik ben heel benieuwd naar jullie inzichten en adviezen wat betreft hengsten.

Afbeelding

Afbeelding

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:54

rider schreef:
Ik vind kruisen persoonlijk ook zonde van het ras. :o

Kruisen met Fries zou ik voorzichtig mee zijn. Iemand die ik via via ken fokt Warlanders, maar wel met een heel ouderwets type Fries (kort, compact). Nog steeds niet mijn smaak, maar die combi is nog enigzins logisch en daar komen ook wel mooie veulens uit.

Een moderne, langgelijnde Fries (al dan niet met de veelvoorkomende weke Friezenrug) in combinatie met een Lusitano, tsja, de Fries brengt mijns inzien dan eigenlijk niets in en de goede eigenschappen van de Luso verdun je dan dus alleen maar.

EDIT: qua historie, bijna elk ras in Europa kan wel bloed terugvoeren op de Arabier of het Spaanse paard, maar dat wil niet zeggen dat ze nu qua type nog vergelijkbaar zijn. Ondanks dat zowel Fries als Luso onder de barokpaarden wordt geschaard, vind ik persoonlijk niet dat je kunt spreken van hetzelfde type. De één is zo'n, wat zal het zijn, 200-300 jaar lang gefokt als koetspaard, de ander in de eerste instantie honderden jaren als strijdros en later als veedrijver/stierenvechter. De bouw, het temperament en het bewegingsmechanisme zijn daardoor niet echt vergelijkbaar.

Van welk ras? De lusitano? Ik vind het Friese ras namelijk op het moment dusdanig ingeteeld met alle gevolgen van dien dat ik denk dat het voor dit ras juist goed is als er ander bloed doorheen komt. Of de lusitano daar geschikt voor is, is een tweede, daar heb ik te weinig kijk op. Wat je vertelt over de historie en het type paard vind ik wel heel interessant. Ik denk dat je een kruising fries x lusitano niet moet bekijken als iets positiefs voor de lusitano (dat ras is an sich volgens mij gewoon nog heel gezond en sterk), maar als iets positiefs voor de fries. En daarom vind ik de lusitano interessanter dan bijvoorbeeld de Andalusiër. De (goede) lusitano's lijken mij heel gezond en sterk. Bij de andalusiërs hier in Nederland wordt het al moeilijker zoeken denk ik. Hoop dat ik niemand voor het hoofd stoot met die gedachten, uiteindelijk ben ik toch een beetje een leek in die wereld dus kan mijn indruk ook verkeerd zijn.

@ Jessics: ik ben momenteel vooral bekend met de paarden van Chawna Visser, Gaby/Theo Pennings, Ploumen ken ik een beetje en Ultramar ben ik inderdaad ook mee bekend. Ik vind jouw opmerking over fokken binnen de bloedlijnen wel interessant. Het voordeel is inderdaad dat je zo min mogelijk aan het toeval overlaat, maar dat heeft als nadeel een verhoogde kans op mindere dingen (dezelfde bloedlijnen=hoger verwantschapspercentage). Denk dat dat nou precies het risico van fokken is en dat je daar een goede balans in moet vinden (bepaalde raseigenschappen behouden en daarbij wél de genenpool divers zien te houden). Bij het Friese ras zie je wat (op langere termijn) gevolgen kunnen zijn van een beperktere genenpool in de basis. Bloedspreiding vind ik dus heel belangrijk. Daarmee komt echter wel een grotere gokkans, meer aan het toeval over laten.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:12

Jessix schreef:
Uiteraard moet je daar een goede balans in vinden en weten wat je doet. Bloedverspreiding vind ik ook belangrijk, maar is ook wel mogelijk binnen de Veiga en Andrade lijnen.

Zou Gaby haar hengsten in willen zetten voor een dekking met je merrie? Chawwa denk ik wel.

Ik heb vorig jaar contact gehad met Theo. Toen was dat geen probleem. Er staat op de site inderdaad een veulen van Phoenix uit een Friese merrie (: Lijkt me erg leuk om daar wat meer over te horen.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:22

Ik was van plan om te komen kijken zondag 24 september. Interesse in het ras en daarnaast oriëntatie op dekhengsten voor mijn Friese merrie (of is dat vloeken in de kerk? :x ). Maar ik twijfel nu wel een beetje door wat ik lees.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 20:56

Jessix schreef:
Sarah_Elise schreef:
Ik was van plan om te komen kijken zondag 24 september. Interesse in het ras en daarnaast oriëntatie op dekhengsten voor mijn Friese merrie (of is dat vloeken in de kerk? :x ). Maar ik twijfel nu wel een beetje door wat ik lees.

Waarom twijfel je? Omdat je niet welkom zou zijn? Natuurlijk heeft iedereen een andere ervaring daarmee, maar er zijn zat mensen die zich altijd welkom hebben gevoeld hoor. Gewoon gaan en zelf ervaren. :)

Wat betreft je Friese merrie. Er zijn enkele die wel buiten het ras willen dekken. Hangt ook van je merrie af en of de hengstenhouder de combinatie dan wel ziet zitten.

Ja, in hoeverre zijn "buitenstaanders" welkom? Ik had een idee erbij zoals bij menwedstrijden oid maar het klinkt meer als een intern gebeuren. Ik had vorig jaar leuk contact met Theo over Phoenix ed dus ik geloof graag dat er ook hele leuke, open mensen zijn hoor.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:47

Thanks, ik ga gewoon (: Ben heel benieuwd!

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 23:11

Ik ga ook alleen en ik ga gewoon niet zo lang. Ik heb 's ochtends al een afspraak staan dus ik kan er eigenlijk toch pas vanaf een uur of 2 zijn.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:47

Hi bokkers, vraagje. Ik zit wat in de stambomen wat lusitano's te snuffelen en ik kom de volgende termen voor kleuren tegen:
- isabel (= cremello geloof ik?)
- RUÇA
- LAZÃ

Iemand een idee wat de onderste 2 termen betekenen?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:09

Bedankt voor jullie reacties! Dan wordt het dus onmogelijk om erachter te komen of de hengst agouti draagt en zo ja, homozygoot of heterozygoot. Vind dat soort dingen leuk om uit te zoeken.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:42

Oh heerlijk hè die kleurengenetica! Ik vind het helemaal leuk. Jammer dat de Portugezen er wat minder secuur mee omgaan want ik hoopte inderdaad door naar de voorouders te kijken iets te kunnen zeggen over of Ice Cream wel of niet agouti draagt. Hij is niet getest op kleur. Zou hij schimmel kunnen zijn ElCid? Over cremello? Kan natuurlijk zijn dat je dat niet ziet.

Ik ben nog steeds bezig met oriëntatie op een lusitanohengst en ik kijk stiekem ook een beetje naar mogelijke kleurtjes. Mijn merrie is in ieder geval homozygoot zwart dus dat is lekker makkelijk (:

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:51

Nee dat begrijp ik. Ik ben vooral nieuwsgierig. Maar een beetje onzekerheid is ook wel leuk, dan blijft er wat verrassing over. Aan de andere kant, omdat ik het veulen wil houden, vind ik het ook wel wat hebben als de kleurenkansen matchen bij wat ik mooi vind.

Ik heb een aantal maanden geleden een gesprek gehad met een lusitanofokker en ik kreeg uit dat gesprek wel een beetje de indruk dat er nog niet heel bewust veel gedaan wordt met kleurenfokkerij (hij in ieder geval niet). Op zich niets mis mee natuurlijk, daar draait het in eerste instantie niet om.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:45

Dat is een goede tip, bedankt! Zal even contact met haar opnemen via Facebook, zag haar website niet meer.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:15

Ice Cream wordt niet kleur getest. Ik heb inmiddels ook de denkvoorwaarden gekregen en die zijn best redelijk, met oa een regeling bij geen levend veulen. Maar ik vind het wel een risico met mijn maiden merrie in combi met geen gustregeling en diepvriessperma.

Als Ice Cream schimmel zou zijn, is dat helemaal jammer want ik zou heel graag geen schimmel willen zeg maar. Maar goed, die kans is klein begrijp ik.

@ElCid Zou jij mij nog wat (stand) foto's van Utramar willen sturen? Hij staat ook nog op mijn lijstje (:

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:07

Ik heb info over Ice Cream en dekgeld en denkvoorwaarden dus daar mag je wel een pb over doen (:

Eigenaar geeft aan dat je op kleur niet kunt rijden en dat ze daarom geen kleurtest doen. Op zich wel netjes dat je je daardoor niet laat beheersen bij het fokken, maar een dubbelcrème die geen smockey black kan geven is voor sommige mensen wel extra interessant. En dat hij mogelijk schimmel is, is voor merrie eigenaren ook wel goed om te weten vind ik persoonlijk.

Qua look vind ik Ice Cream overigens echt cremello ogen en niet perlino. Op de lusitanodag van afgelopen jaar, was er ook een jonge perlino hengst. Gin Lemon??? Kan dat? Weet iemand daar meer over?

Naast Ice Cream biedt Ploumen Geordy EP aan dit jaar. Verder heb ik Ultramar, de hengsten van Quinta en de hengsten van Gaby & Theo in het vizier. Jammer dat Phoenix is overleden want dat was een mooie combi. Er is nog wel diepvriessperma van hem, maar ik kan me voorstellen dat hier wat zuiniger mee om wordt gegaan.

Ik heb een mooie hengst in Zwitserland op het oog, maar die staat niet actief in de dekdienst dus het is maar heel erg de vraag of daar mogelijkheden zijn.

Iemand nog aanvullingen? :D

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:32

Ja sneu hè van Phoenix. Was een paar weken voor de lusitanodag gebeurt begreep ik. Weet de ins en outs verder niet.

Hoe werkt dat dan Luckystory, met het spul uit het buitenland halen? Lukt dat ook vers?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:43

Ja. Was in september geloof ik. Op een zondag. Ik ben toen even geweest.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:46

Luckystory schreef:
Sarah_Elise schreef:
Hoe werkt dat dan Luckystory, met het spul uit het buitenland halen? Lukt dat ook vers?

Hengsten in België ( zoals Vencedor, Irs, etc...) Zal wel geen probleem zijn voor Nederland.
Ik ben zelf Belg, dus voor mij al helemaal niet. Sperma van Vencedor ben ik zelf gaan ophalen. Ik was toevallig die dag vrij, dan ga ik geen koerier betalen.
Coral staat in Zuid Frankrijk. Montpellier geloof ik. Dat zal al wel wat lastiger worden...

Ik had nog eens je merrie terug gezocht in dit topic.
En nu vroeg ik mij af welk type hengst je voorkeur heeft?
Zo op de foto, lijkt mij een wat meer barok type geen slechte keuze?
Goede, stevige en niet te lange rug, zou ik als belangrijkste criterium nemen precies... ?

Is wel anders dan wat mij interesseert. Ik kijk meestal naar hengsten die niet al te barok zijn, met genoeg lengte en souplesse en beweging.
En niet te massief en immens...
Mijn Gina heeft zelf al genoeg massa.

Ik ben wel benieuwd hoe het zit met de regelgeving, want sperma mag niet zomaar de grens over meende ik. Dat ben ik nu aan het uitzoeken vanwege die hengst in Zwitserland, en als ik het goed begrijp zit er oa een periode van quarantaine van de hengst aanvast. Maar wellicht dat sommige KI stations sowieso al aan dat soort regelgeving voldoen.

Inderdaad is de rug het meest belangrijk. Mijn paard heeft een wat lange lendenpartij en neiging tot onderhals. Ik heb er echter niet zoveel verstand van dus mijn plan is tot dusverre om de hengsten te inventariseren die haalbaar zijn (bijv logistiek qua sperma verzenden ed). Daarna kijkt er iemand mee die er veel meer kijk op heeft zodat de hengst goed bij mijn merrie aansluit. Dat is eigenlijk wel het hoofdcriterium want ik ga voor de lusitano omdat ik een sterke en gezonde nakomeling wil. Oh en vanwege het karakter natuurlijk.

Maar goed, ik zou me dus wat meer moeten focussen op het barokke type. Mijn instructrice gaf dit ook al aan, goed om bevestiging te horen.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:50

Mm daar heeft hij het niet over gehad. Alleen Geordy en Ice Cream noemde hij als beschikbare hengsten voor aankomend dekseizoen. En de kleur, ach. Ik heb mijn voorkeuren maar goed passen bij de merrie gaat voor.

ElCid: bedankt voor alle info! We hebben ook contact via pb :)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:46

Nouvel schreef:
Volgens mij is Rabi verkocht, ik weet niet of hij nog dekt dan.

Phoenix is nog via KI beschikbaar, je kunt er natuurlijk altijd naar vragen, nee heb je en ja kun je krijgen.
Don van Gaby is ook een mooie gekleurde hengst met een goed karakter.

Klopt hoor, ik ben bij Theo langsgeweest. Hele vriendelijke man en ik zou graag een hengst van hem gebruiken alleen al omdat hij zo aardig is haha. Maar goed, ik probeer echt gedegen onderzoek te doen zodat ik een weloverwogen beslissing kan nemen. Phoenix sperma mag ik gebruiken, maar de nadelen zijn dat het diepvries is en tja, zo'n rietje, weg is weg. Beetje safe met vers sperma, extra inseminatie mogelijkheden en gustregeling vind ik wel prettig.

Valt Don Inacio onder het barokke type? Is wel een hele fijne hengst qua karakter vertelde Theo. En leuke kleur inderdaad. Valk is mijn lievelingskleur.

@luckystory Vertel :D

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:31

Luckystory schreef:
Wel ik zag net dat Romina Gin Lemon ter dekking aanbiedt. Dat zou misschien nog wel mooi kunnen zijn met jouw merrie.
Hij is een mooie compacte hengst, eerder een 'working' type maar met exceptionele beweging. En steekt heel degelijk in elkaar.
Als jonge hengst heeft hij op de keuringen ook alles gewonnen wat er te winnen viel.
En ook nog eens een heel leuk kleurtje. Dubbel cream en pearl.

T'is dat het een halfbroer is van mijn Gina, dat ik er zelf niks mee kan. Maar op een wat rankere merrie met genoeg lengte, why not?

Ik zag het ja! Misschien ook wel wat voor mijn paard. Oh hij is echt prachtig! :~ En idd ook wat compacter gebouwd. Ik heb natuurlijk direct een bericht gedaan. Ben benieuwd naar verdere info.

Ik heb net vanalles gelezen over Pearl. Maar wat ik begrijp is dit een mutatie van het crème gen en zou het dus creme + Pearl zijn wat Gin Lemon draagt. En dan kan hij of creme doorgeven of Pearl (wat niet toont in heterozygoot vorm tenzij met creme).

Wat gaaf trouwens dat dit een halfbroer is van Gina. Ik had nog even gespiekt en wow, plaatje van een paard is dat! Echt helemaal mijn ding :j

Keona; ik zag alleen diepvries staan in het berichtje. Helaas.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie