lusitano praat en foto,s

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:01

Wel gezellie! *\o/*

Ferro is en blijft ontzettend bang voor groot en snel langs razend verkeer en ik moet zeggen dat ik dat wel echt een dingetje vind in deze omgeving...
Verder is hij niet druk of ril, meer een binnenvetter, na iets spannends heel erg moe zonder dat je het op het moment zelf hebt gemerkt aan hem.

De merries die ik heb gereden waren wel moeilijker, gevoeliger, sneller nerveus of druk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 07:09

Dat absoluut, ze leren snel en willen ook graag leren en hebben veel variatie en uitdaging nodig, dat is ook mijn ervaring.
Maar daarin ligt dan vaak weer het gevaar van te snel gaan.

Maar het ging hier in de eerste instantie volgens mij ook over de vraag met hele jonge paarden. Wanneer starten en wat wanneer doen, om de geestelijke en fysieke belasting van een jong paard.

En daarbij is ook binnen een ras natuurlijk elk paard weer anders, mijn ervaring is dat de merries die ik heb gereden vaak wat tuttiger waren en meer eigengereid dan de heren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:44

Zeker een prachtige merrie zeg!
Absoluut mooie combi met Utramar!

Ik ben ook benieuwd naar haar veulentje, spannend hoor!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:59

gaaf zeg!

de ledendag is altijd qua lusitano liefhebbers en paarden al een leuke meeting, lijkt mij ook leuk om eens een gezamenlijke strandrit te doen ofzo!

ik heb vanmorgen onze nieuwe ster mee gehad naar Herman Wientjes ipv Ferro, even wennen, geen lusi en iets andere beweging, maar hij deed het super, wel heel leuk!
Het is een arabo fries, eigenlijk een beetje een lusi in friesverpakking, zo fijn gevoelig, echt super leuk om mee te werken!

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:11

Rider, ik ga zo even je topic kijken, leuk!

Heel anders rijden zo'n fries achtige, na zo'n 10 jaar alleen maar lusitano's wel even heel erg wennen, maar ook leuk!
Er moet nog heel veel aan hem gebeuren, hij is gewend om altijd op zijn eigen manier te lopen, loopt dus nog enorm uit elkaar en het liefst met zijn hoofd zo hoog mogelijk.
Mijn enige missie voorlopig is op op hem te leren zitten en hem meer door zijn lijf te leren lopen en zijn lijf goed te leren gebruiken.
Verder moet hij straks vooral voor de wagen gaan lopen, maar voor wat gymwerk is onder het zadel net even makkelijker.
Gisteren ontzettend fijne tips gehad waar we goed mee aan de slag kunnen en hij deed enorm zijn best, dus dat is echt leuk!
Ik zal wat filmpjes op youtube zetten van de les, verder geen foto's.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:51

Welkom erretje!
Ik heb je dan vast wel gezien op de keuring, mooie merrie hungeria!
Ik ben benieuwd naar haar veulen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:05

Ja klopt, hij heeft de merrie drachtig uit Portugal gehaald en daar mijn kanjer uit geboren.

Er is vast wel iets leuks zonder papieren te vinden dat iets minder kost, maar je moet er net tegen aan lopen...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:15

Wow dat gaat ineens snel hier!

Welkom jolien!
Ik weet hier nog wel een stal met een aantal merries waar vaak nog wel een fijner bijrijder wordt gezocht, maar dat is ook een beetje uit de richting...

Lucky story, fijn, goed nieuws!
En spannend een veulentje bij gina fokken!

Fijn dat Hermes goed gaat!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:18

Even een tijdje niet of minder rijden en lekker longeren, langeteugelen etc?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:14

Diaz is gaaf!!

Filmpje van Hermes gezien, ziet er goed uit!

Jolien , op Mp staat een volgens mij niet zo heel makkelijke ruin van 8 jaar voor €3000,-, id dat geen leuke uitdaging voor jou?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:21

Door veel onbelast werk worden ze vaak wel beter, sterker in hun lijf en daardoor ook wat minder paniekerig.

Past je zadel echt goed?
Daar kunnen ze ook heel extreem op reageren is mijn ervaring.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:48

Joolien schreef:
Ik ben altijd zo'n zeikerd he over dat fokken, maar zou je het niet leuker vinden om op zoek te gaan naar een iberisch veulen? En dan bijv zwart en wat meer behang, dan passen ze evengoed samen in het span :P

Wij hebben een arabo fries en een lusitano maar die zijn qua beweging zo verschillend dat ik ze echt niet zo gauw naast elkaar voor de wagen zou zetten...
Voor een keer voor de leuk zou wel kunnen, maar een span zou het nooit worden.

Er stond laatst trouwens een veulen op mp, fries x lusitano, zou leuk zijn om die volgen en te kijken wat het wordt als je mogelijk zelf ook zoiets zou willen fokken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:14

Ik heb er destijds met mijn merrie ook wel aan gedacht om haar eens door een fries of arabo fries te laten dekken, ook puur om zelf mee te gaan mennen, maar zover zijn we helaas nooit gekomen.
Ik ken iemand die er 2 heeft van Friese merries en een PRE hengst, de ene is heel makkelijk en de andere helemaal niet...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:10

Er is al een half fries veulen van Phoenix. Dus nog een keer zal vast geen probleem zijn denk.

Mijn merrie is destijds gedekt door een volle lusitano jessix dus geen zorgen, helaas is in de eerste maanden het vruchtje afgestorven wat ik nog steeds echt heel erg jammer vind, ik had ontzettend graag een veulen van haar gehad...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:37

Gaaf zeg, het is echt een stoer ding!
En zo braaf!
En die gaat heus nog wel wat groeien en uitzwaren hoor de komende 2 jaar!
Ik zou het even afwachten als ik jou was, grote kans dat het prima gaat passen.
Ik ben 1.76 met flink lange benen en mijn merrie was ook maar 1.58 en eigenlijk waren alle lusitano's die ik heb gereden kleiner dan dat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:01

Stokmaat maakt inderdaad niks uit voor beenlengte van de ruiter, het model van het paard wel, een paard met weinig lijf maakt dat je als ruiter veel langer toont.
Bij de meeste lusitano's valt dat erg mee.
Ik heb een kruising andalusier gereden van 1.46 en dat kon nog best heel goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:50

1.58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

1.64

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

1.46

Afbeelding

1.55

Afbeelding

Afbeelding

1.70

Afbeelding

Afbeelding

Even voor de grap, wat verschillende maten lusitano's met mijn lengte erop... :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:54

Ja bij minder lijf heb ik mijn beugels een gaatje korter, vind ik zelf prettig voor de steun, zeker als ik een paard minder goed ken.
En het zijn ook een paar verschillende zadels, dus dan meet ik mijn beugels ook niet af bij mijn andere zadel, dan voel ik gewoon of ik fijn zit.
Maar dat doe ik sowieso op verschillende paarden, op gevoel beugels op maat doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:58

Ja zit je alleen een beetje opgevouwen en dat red ik met mijn stukke enkel niet, dus voor mij geen springzadel... :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:05

Ja klopt, kan ook zijn dat die groter was hoor, maar hij passeerde in ieder geval de 1.70

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:07

Ik vind 1.66 juist een prachtige lengte waarmee je overal goed op past en op staat 8-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:58

Leuk om te zien!
En het gekke is, eigenlijk lijkt het allemaal mooi te passen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:13

DeniseSoares schreef:
Trouwens Nouvel, die pufferpad komt bij jou vandaan. Was de laatste die je toen nog had hahaha.

Ow haha meen je dat, dan ben je er zuinig op geweest! :D
Mooi kleurtje blijft dat trouwens!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:44

Ja klopt, met mijn beenlengte is een wat breder paard, of eigenlijk een paard met eens wat dieper lijf een mooier gezicht maar ook fijner rijden.
Maar dat heeft meer met het model van het lijf te maken dan met de stokmaat is mijn ervaring.

Duquesa is inderdaad niet heel breed, een echt merrie typje, terwijl mijn eigen merrie wel heel flink was qua lijf en maar een paar cm hoger.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:45

Leuk al die verschillende paarden en ruiters!