lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:02

Hallo, ik kom mij ook even melden. Ik ben niet zo heel actief meer op bokt, maar ik mis een Lusitano klets hoek. Op fb gebeurd niet zoveel en de Lusitanovereniging komt ook niet zo vaak bij elkaar!

Ik zal even kort inleiden wie ik ben. Ik ben sinds een paar jaar Lid van de LVN en train voornamelijk Lusitanos. Ik heb nog niet het genoegen gehad er eentje te hebben, maar het trainen en beleren ervan vind ik ook super om te doen. Uiteindelijk wil ik er zeker een voor mijzelf waarmee ik verder kan in de dressuur, maar het is niet makkelijk om een fijne Lusitano te vinden voor een fijne prijs :o .

De merrie waar ik veel van heb geleerd is een zeer mooie Vento merrie Hungria. Zij was nog onbeleerd en wat mensenschuw. Inmiddels heb ik haar ingereden en kent ze de basis. Nu staat ze ver weg in Friesland met zwangerschapsverlof. Misschien komt ze nog terug, maar de kans is niet heel groot. Ik heb ook stukjes over haar geschreven in de Revista.

Ik ken wel wat mensen van de LVN, maar het lijkt mij leuk om wat meer mensen te leren kennen. Misschien dat ik wat tips kan krijgen van jullie waar ik voor een wat minder budget t.z.t. een fijne lusitano kan kopen die dressuurmatig uiteindelijk wat zou kunnen.

Op dit moment beleer ik een merrie waarvan we niet weten of het een Lusi of Anda is, ze komt van een Nederlandse fokker uit Portugal, ze had allebei de rassen, maar sommigen zijn zonder papieren verscheept. Qua looks denk je sneller een Anda, rond en kort, maar ze heeft hele rechte gangen, dus zou je sneller aan een Lusi denken en ze is relatief cool. Ik had haar in bruikleen kunnen krijgen, maar ze is wat te klein voor mij helaas.

Maar ik vind het leuk om met dit soort paarden te werken die wat probleempjes hebben en een beetje extra aandacht nodig hebben, de 'rugzak'paarden zeg maar.

Sommigen zal ik best kennen van gewone naam, maar niet van bokt naam, want sommige paarden ken ik wel van naam :) ! Ik zag al van alles moois voorbij komen!

Dit ben ik met Hungria op de keuring van afgelopen september

Afbeelding

Groetjes!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:58

Dank jullie wel!

Ach, op een papier kun je niet rijden he ! Ik ben ook niet zo geinteresseerd in de fok voor mijzelf!

@nouvel: dank je! Jouw paard ken ik wel, die komt bij Andre vandaan toch? Ja, ze moet nog een week of 3. Heel spannend!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:39

@eefiedepeefie: jouw knoepert heb ik bij Fabio gezien! Wat een paard! Ik train de merrie in Soest, dus ik zit vlakbij. Grappig!

Erretje

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:29

@eefie: op de koninginnelaan, prive
.

Naar Portugal gaan kan zeker, al moet het transport af van de aankoopprijs.

Ik ben 175, dus 1.40 is wat klein ja denk ik .

De markt voor Lusis is alleen wel slechter dan die voor D pony's. Beter verkopen als knappe D-pony dan als te klein gebleven Lusitano...

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:51

Als ik genoeg had kocht ik Hungria meteen ;)! Maar bedankt ElCid.

@Daphneej: Jouw paard heeft wel een prachtig hoofd zeg!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:44

Je kunt nog wel dit jaar met haar naar de apsl keuring gaan, @zsazsa, als ze goedgekeurd word krijgt je veulen ook alsnog een papier. Mag ook namelijk t jaar van geboorte.

Spannend hoor, veulen! Succes!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:52

Ik hoor het al, ook de stamboeken kunnen wel een beetje meer vrouwelijke inbreng gebruiken :roll:

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:40

Ik krijg ook door dat je crusado papier kunt aanvragen bij de merrie.

Quote: Een paard mag pas Cruzado genoemd worden als 1 van de ouders een goedgekeurde Lusitano of P.R.E. is. In het geval van de P.R.E. betekent dit dat de hengst APTO goedgekeurd moet zijn of de merrie APTA. In het geval van de Lusitano moet de merrie of hengst goedgekeurd zijn door het 'Livro de Adultos'.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:14

Weet iemand trouwens of je via een dna test uberhaupt erachter kan komen welk ras een paard is? Ik train een merrie waarvan we weten dat ze uit portugal komt, maar we weten niet of ze een spanjaard is of portugees. Meer weten we niet van haar dan dat ze van een fokker komt die allebei had en die fokker is (voor ons iig) niet te achterhalen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:03

Daar gaat het ook niet om, het is meer uit nieuwsgierigheid. We weten wel wie de fokker is en wat ze fokte, alleen is ze niet op een 'nette' manier naar Nederland gekomen, zonder papieren. De fokker is niet meer te bereiken. Ik kan daar verder geen details over neerzetten hier.

Ze heeft de looks van een PRE maar relatief vlakke gangen, meer Lusi. Maar inderdaad binnen het ras is er ook zoveel variatie. DNA zou de enige manier zijn. Er is niks bekend, we hebben het geprobeerd te achterhalen, maar er wordt niet gereageerd. Meer info kan ik alleen via PB geven.

Ik vind dat wel jammer ja, dat er niks te achterhalen valt. Uiteindelijk wordt ze wel verkocht, dus dan maakt dat wel uit :o .

Ze is prachtig verder, enorm lang behang en helemaal zwart.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:23

Misschien hebben jullie een idee. Hier wat foto's, wel nog in wintertenue. Ik schat haar zo'n 156/157

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:25

@Keona: Thanks! Ga even kijken!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:39

Haha, dank je, mini Fries hebben we ook al gehoord. Maar ze komt 100% zeker van een fokker die alleen met (goede) PRE's en Lusitano's fokte. Een aantal niet nader te noemen bekende NL PRE handelaars hebben eerst de beste uit het transport gehaald en de trieste gevallen bleven over. De eigenaar heeft haar gekocht omdat ze er zo ellendig uitzagen. Ze kwam samen met een Lusitano merrie, maar die is vlot na de koop overleden aan een slokdarmverstopping. Soort van rescue gevalletje zeg maar.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:47

_Zsazsa_ schreef:
De beenstand lijkt wel Spaans ja, en de bouw ook. Al hebben mijn merries fijner beenwerk. Het hoofd daarentegen lijkt niet zo Spaans of Portugees.

Ja, dat vind ik ook. Ze is vrij kort en breed, maar heeft wel weer een vrij lange, slanke hals. Ze heeft voor een gemiddelde andalusier dan weer vrij vlakke gangen.

Iemand opperde een kruising met een Arabier of Lusitano maar daar twijfel ik ook aan, omdat ze wat grover is. Alleen als ze wat meer op het achterbeen komt gaat ze veel meer met het voorbeen zwaaien op zn Andalusisch. Ze heeft absoluut het temperament in ieder geval en leert supersnel als je aan het werk bent met haar. Maar toch relatief cool. Ze is niet zo snel onder de indruk van de omgeving verder.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:48

Zal eens kijken of ik eens een standfoto kan maken.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:10

DeniseSoares schreef:
Hmm ik zou eerder dan zeggen Cruzado van PSL en PRE en aangezien de fokker beide rassen had...
PSL hebben wat langer slanke benen in vergelijking tot de PRE.
Ja...ik zou zeggen Cruzado. Maar kan je geen contact opnemen met de fokker van het dier om te achterhalen wat zij is?

De fokker hebben we geprobeerd te vinden, maar er is niks meer over te vinden, van de aardbodem verdwenen. De naam weten we wel, maar die zet ik liever niet hier neer.

Ik denk ook cruzado ja.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:11

Daphneeeej schreef:
Ik neig meer naar dat het een PRE zou moeten zijn dan. Ze heeft wel wat weg van Type PRE die vriendn van mij heeft:

Oja, die is ook wat breder en korter.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:14

Gave Luso's, @faya_barock!

Ik vind het ook meevallen. Loop ik te miepen met mn 1.75 .

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:21

Eigenlijk best grappig, want deze luso merrie was 1.68.

Afbeelding

En Hungria rond 1.60

Afbeelding

Maakt qua benen niks uit

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:14

Wat grappig inderdaad, bij de barokkies ziet het er toch allemaal best oke uit. Alleen vind ik bij Nouvel inderdaad bij die hele kleintjes wel dat je niet mooi lang kan zitten. Dat is Duquesa toch, die valk @Nouvel? Die is sowieso wat smalletjes toch?

Guapa is braaf hoor, super! Heerlijk!

Ik heb vrijdag voor het eerst met zadel en touwhalster op Lola gezeten, was ook heel braaf. Ik heb haar het inparkeren voor het blok in 2 sessies kunnen leren, zo snel leren deze paarden dat, echt geweldig. Zo leuk!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:58

@Joolien: Misschien kun je vragen of je een zoekberichtje op de LVN Facebook pagina mag plaatsen?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:59

Lekker buikie hoor!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:11

@Bianca, ik kan je van harte TRT aanbevelen. Ik gebruik het veel en het helpt goed. Probeer vooral ervoor te zorgen dat de spanning bij je zelf weg is. Je zoekt op een gegeven moment onbewust zelf dingen op waarvan je denkt dat hij druk kan worden. Dat voelen ze haarfijn aan. Even diep adem halen en terugzetten. Even tot rust komen en weer verder gaan waar je gebleven bent. Als je er in mee gaat is het gedaan. Kort gezegd.

Maar misschien werkt dat niet voor de jouwe ;) .

Nog weinig veulennieuws, de Lusis vinden het nog te koud zeker :D .

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:33

Duijfje schreef:
Bij ons is er een veulentje geboren. 2 weken te vroeg. Een merrie veulen, van mijn hengst Dolár. Je kan zien dat daar niet mee geknoeid is haha. Heb haar nog niet gezien maar schijnt een heel lief veulen te zijn. :D

Gefeliciteerd *\o/* ! Wel spannend, 2 weken te vroeg! Eindelijk eentje :P !

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:15

Ach, beetje feest is het wel toch? Jouw paard is de vader :) !