lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Jessix

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:41

Ik zou zelf denk ik eerst gaan werken aan haar herstel. En lekker het zadel erop gaan gooien en mooie ritten maken met d'r. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:55

Ik vermoeden al wel dat het een ruin was. Ik zie dat altijd wel een beetje terug in de uitstraling, maar kon inderdaad niets van de tekst maken, haha! :p Maar hij is zeker wel leuk en met de juiste training zal hij alleen nog maar leuker worden.

Hij lijkt inderdaad helemaal niet op Hèrmes. Maar wie weet zou je wel dingetjes aan hem herkennen als je hem in het echt zou zien...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:02

Joolien schreef:
Ik kreeg het idee he, kan het zijn dat de paarden die geimporteerd worden, vaak heftiger/moeiljker/sensibeler zijn dan de paarden die hier gefokt worden? Door de manier van trainen in Spanje? Weet dat dat niet altijd rustig gaat, dat paarden nogal onder druk worden gezet etc.
Of is het echt puur rasgerelateerd?

Ik weet niet hoe het in Spanje is, maar in Portugal valt het me juist op hoe fijn de Lusitano's daar te rijden zijn en gereden worden. Ook hebben we ondertussen al vele Portugese trainers die in Nederland lessen en clinics verzorgen en daar wordt altijd met veel lof over gesproken. Door hun ervaring met het ras kunnen zij juist heel fijn aanvoelen en uitleggen hoe je zo'n paard correct kan rijden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 00:28

Eefiepeefie schreef:
Het verschilt heel erg, ik heb in de afgelopen 20 jaar dat ik in Portugal kom hele rare en nare dingen gezien. Paard dat volledig in elkaar werd geslagen op een WE wedstrijd en een merrie met veulen die dagen lang op een dorpsfeest stonden en waar het veulen aan het einde geveild werd op het podium met keiharde muziek en verkocht aan een jongen die niet meer op zijn benen kon staan terwijl de merrie volledig in paniek achterbleef etc. Men loopt daar, zeker op het platteland toch wel een paar jaar achter op Nederland en daar ging het er vroeger ook niet altijd even lekker aan toe (en nog steeds niet overal). Daar tegenover staan fantastische fijn gevoelige ruiters met veel ervaring en kennis die ze graag willen delen. Ik ken geen Grand Prix ruiter in Nederland die elke geïnteresseerde op stal uitnodigt, naar restaurants brengen etc en fokkers die al je vragen willen beantwoorden en helpen als het kan.

Gelukkig is er heel veel veranderd de afgelopen jaren, maar er zijn genoeg mensen die vanuit Nederland op zoek gaan naar een goedkoop paard of een probleempaard tegenkomen die ze willen helpen. Die brengen dan toch problemen met zich mee. De fokkers zijn in Portugal vaak heel trots en houden hun beste paarden aan voor de fokkerij of ze gaan voor de hoofdprijs weg. Daardoor komen de mindere paarden betaalbaar op de markt en daar wordt dan soms na verkoop wat minder voorzichtig mee omgegaan.

Hier wil ik overigens niemand mee veroordelen of beledigen, maar ik denk wel dat het daar ook mee te maken heeft!

@Alix Dan moeten ze natuurlijk wel willen werken, ik had een grijs monster die na 3 maanden dracht al geen zin meer had hahahaha :+

Ben ik met je eens. Natuurlijk gebeuren er ook in Portugal dingen die niet door de beugel kunnen, maar in welk land niet? Ik zie in Nederland ook nog genoeg situaties waar ik mezelf voor kapot schaam.

In Portugal heb ik zelf het meest ervaring met de grote fokkers en trainers en daar gaat het er eigenlijk allemaal erg netjes aan toe. Ik zit met rijden ook nog niet altijd op dezelfde lijn hoor, maar ik heb daar dan ook wel hele andere ideeën over. Maar ondanks dat ik dat anders zou doen zie ik wel hele correcte paarden die gewoon goed in hun vel zitten. Die fokkers brengen hun mindere paarden ook liever naar de slager dan dat ze die voor een spotprijs op transport zetten. Die krijg je gewoon echt niet mee als ze ook maar het vermoeden hebben dat ze niet voldoen aan hun standaard.

Als ik kijk naar de paarden die de afgelopen jaren de stal van mijn vriendin Romina hebben gepasseerd kan ik ook niet anders zeggen dan dat ze allemaal dik in orde waren. Of ze nu eigen fok of import waren, jong, oud, fokmerrie of hengst. Natuurlijk heeft de ene een beetje meer temperament dan de ander, maar zeker wel eerlijk en betrouwbaar in de omgang en met rijden.

Ik ben een keer met Lusitana in noord Portugal geweest en ben met haar toen het platteland op gegaan. Ook daar heb ik fijne mensen ontmoet met een groot hart voor hun paarden. Dus ook bij de particulieren en boeren zijn zeker wel goede paarden van eerlijke mensen te vinden.

Maar ik denk ook dat het probleem voor al zit in de behoorlijke bulk minder goede paarden die naar Nederland zijn gekomen. Vooral vanuit Spanje hele vrachtwagens tegelijk. Men wilde Spaanse paarden voor een kleine prijs en toen is niet het beste kwaliteit naar Nederland gekomen. Ook zijn we inderdaad gevoelig voor het willen redden van paarden met problemen, fysiek of mentaal. We willen ze graag een kans geven en dat blijkt vaak een behoorlijke uitdaging. En ik denk ook dat veel mensen zich vergissen in het temperament. Vaak zoeken ze een bom proof recreatie paard, maar een PSL of PRE is natuurlijk nog geen Fjord. :+ ;)

Allemaal niets mis mee hoor en iedereen moet uiteraard doen wat hem goed dunkt, maar het geeft door die import wel een vertekend beeld van de Iberische rassen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:56

Beterschap voor Xantha!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:20

Hoi Sarah_Elise, welkom! :) Je bent dus op zoek naar een Lusitano hengst om je Friese merrie mee te dekken?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:32

Nouvel schreef:
Ik heb er destijds met mijn merrie ook wel aan gedacht om haar eens door een fries of arabo fries te laten dekken, ook puur om zelf mee te gaan mennen, maar zover zijn we helaas nooit gekomen.
Ik ken iemand die er 2 heeft van Friese merries en een PRE hengst, de ene is heel makkelijk en de andere helemaal niet...

:oo :oo :oo Dat had ik echt zonde gevonden! Mooie Spook... <3

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:40

Joolien schreef:
Ik ben altijd zo'n zeikerd he over dat fokken, maar zou je het niet leuker vinden om op zoek te gaan naar een iberisch veulen? En dan bijv zwart en wat meer behang, dan passen ze evengoed samen in het span :P

Ik ben ook een zeikerd met fokken. Ik zou nooit fokken buiten het Lusitano ras en eigenlijk ook nog binnen de bloedlijnen. Voor mij is dat dan voornamelijk Veiga met een vleugje Andrade. Daarbij uiteraard goed kijken naar het exterieur en karakter, niet alleen van hengst en merrie, maar ook (voor)ouders, (half)broers en (half)zussen en kinderen. Natuurlijk is fokken gokken, maar ik zou er toch alles aan doen om zo min mogelijk aan toeval over te laten.

En ja ik ken ook wel leuke kruisingen en weet bijvoorbeeld dat de combinatie Lusitano met Engels Volbloed/Anglo Arabier wel goed uit kan pakken. Momenteel wordt er ook gecombineerd met Duitse en Nederlandse warmbloedpaarden om te kijken wat dat doet in de (internationale)dressuursport.

En zo heeft ieder zijn voorkeur en/of smaak. Maar ikzelf ben echt wel heel erg verliefd op de Pure Sanque Lusitano. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:44

@ Sarah_Elise, misschien Ultramar van Elcid, hier op bokt? En anders Chawwa Visser?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:13

Wat een heerlijk weekend!! Helemaal het lente gevoel!

Hebben jullie ook zo genoten van je Lusitano(s)?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:32

Oh van mij mogen de hengsten en merries (!) best eerst op de foto voor ze eventueel goed gekeurd worden, daar ben ik wel voorstander van. En ook binnen het ras valt nog genoeg te verbeteren en binnen het stamboek valt genoeg te ontwikkelen ten aanzien van de sportstamboeken die je noemt.

Maar dat staat wat mij betreft los van binnen het stamboek fokken of kruisen met een ander ras.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:38

Sarah_Elise schreef:
@ Jessics: ik ben momenteel vooral bekend met de paarden van Chawna Visser, Gaby/Theo Pennings, Ploumen ken ik een beetje en Ultramar ben ik inderdaad ook mee bekend. Ik vind jouw opmerking over fokken binnen de bloedlijnen wel interessant. Het voordeel is inderdaad dat je zo min mogelijk aan het toeval overlaat, maar dat heeft als nadeel een verhoogde kans op mindere dingen (dezelfde bloedlijnen=hoger verwantschapspercentage). Denk dat dat nou precies het risico van fokken is en dat je daar een goede balans in moet vinden (bepaalde raseigenschappen behouden en daarbij wél de genenpool divers zien te houden). Bij het Friese ras zie je wat (op langere termijn) gevolgen kunnen zijn van een beperktere genenpool in de basis. Bloedspreiding vind ik dus heel belangrijk. Daarmee komt echter wel een grotere gokkans, meer aan het toeval over laten.

Uiteraard moet je daar een goede balans in vinden en weten wat je doet. Bloedverspreiding vind ik ook belangrijk, maar is ook wel mogelijk binnen de Veiga en Andrade lijnen.

Zou Gaby haar hengsten in willen zetten voor een dekking met je merrie? Chawwa denk ik wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:35

Eerste wist ik niet, tweede wel. Inderdaad jammer dat het toen niet gelukt is...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:25

Inderdaad via het PRE stamboek aanvragen. Volgens mij bemiddeld LVN er niet in en PSL papier krijg je sowieso niet omdat de vader PRE is. Volgens mij kun je via PRE stamboek wel een crusado papier krijgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:11

_Zsazsa_ schreef:
Ja maar niet via het pre stamboek Nederland, daar heb ik al contact mee gehad.

Oh dan wordt het lastiger... -O- Je kan de LVN proberen? Mijn info heb ik ook maar van horen zeggen, dus misschien kunnen zij toch wel iets voor je betekenen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:03

Jij past inderdaad goed op al die paarden Nouvel. :j

Van mezelf vind ik dat niet en ik ben maar 1.66m. :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:04

Die van 1.70m, was dat die van Ingrid?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:14

Nouvel schreef:
Ik vind 1.66 juist een prachtige lengte waarmee je overal goed op past en op staat 8-)

Ja zou je wel denken en toch is het niet zo.. Ik heb geen foto's om het te laten zien, maar ik lijk echt HUGE op een kleiner paard. Het zou wel aan mijn bouw liggen of zo. :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:11

Jouw kindjes krijgen samen een kindje! O:) Oma! ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:50

Spannend hoor! Ben benieuwd!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:52

Ja ik las het al.. De opa van mijn paard. :(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:03

Ik heb zelf nou weer helemaal niets met een PRE, dus daar ga ik niet van kwijlen. ;)

Leuk om weer even mee te spieken met je training Rider!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:11

Ja inderdaad... duur woord voor een schimmel! :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:51

Elcid, als het geen schimmel is zou ik de term Grey nooit gebruiken. Dat is namelijk toch echt de benaming voor een schimmel. Als het Silver dapple zou zijn of een variant van Palomino dan zou dan neem ik aan wel vermeld worden in de advertentie in plaats van Grey. Maar goed... Een testje is zou gedaan natuurlijk. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:04

Het verschil tussen een PRE een PSL? Tja, dat is voor mij heel groot. Ik heb beide ooit onderzocht en ben heel snel voor de PSL gevallen. Ik vind de beweging, front, achterhand en rug gewoon minder bij een PRE. Ook het uiterlijk vind ik minder mooi, maar ik houd dan ook van de karakteristieke PSL met de convexe neuslijn. En ik zie ook eigenlijk altijd wel het verschil. Elcid heeft dat wat pagina's terug nog getest aan de hand van foto's in dit topic. :D Ik zou er ook nooit een willen hebben. Voor de aanschaf van mijn tweede PSL heb ik er weer even naar gekeken, maar wilde toen eerder voor een Quarter horse gaan...

Maar goed er zullen ook zat mensen zijn in het PRE topic die hetzelfde denken over de Lusitano. Sommige mensen kiezen echt bewust voor het een of het andere ras en andere willen gewoon een Iberisch paard, maakt niet uit of het Spaans of Portugees is.