Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304, Ymor

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 01:04

FreibErger.. In referentie met de bergen uit de originele naam Franches - Montagnes. :) (en niet zoals het kanton + stad Freiburg)

Smile .. it confuses people =)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:31

manubres schreef:
Lara_Silver schreef:
FreibErger.. In referentie met de bergen uit de originele naam Franches - Montagnes. :) (en niet zoals het kanton + stad Freiburg)

Sorry, weet wel dat het met E moet en niet met U...foutje...Jammer dat je daar alleen op ingaat en niet op de inhoud van het berichtje....is toch SUPERKNAP!

Mij hoef je niet te overtuigen hoor. Ik zit aan de bron, ik weet hoe vreselijk veelzijdig ze zijn. (en ook nog eens goed zijn in dat wat je ook met ze doet) Ik zie het hier in de omgeving al meer dan genoeg. Mij nicht begint nu een springcarriere met haar Fribi, een kennis van mij rijd er heerlijk Western mee, een andere kennis is nu hier ongeveer L niveau dressuur en in het winter doen er hier veel mee met de Ski-jöring eventen en ik verbaas me iedere keer weer er over hoe snel en wendbaar ze zijn in die diepe sneeuw!

Kijk wat een fanatisme op deze foto, dat is typisch FM! :D
Afbeelding

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:30

Is voor een gezond, braaf, netjes bereden en betuigd paard van die leeftijd een normale prijs, hier dan. (even omgerekend naar CHF)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:18

Nee juist niet, ze zijn er hier niet vies van zelfs > 6000 CHF voor een Freiberger te vragen en > 10 000 voor bv. een warmbloed dat leuk in de sport loopt... Stallingskosten zijn bv ook het dubbele, je betaald hier in de regio al makkelijk 1000 CHF per maand als het gaat om een luxe pensionstal/ manege. (1 CHF = 1,01 EUR)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:57

Mooi Bulldozertje Nessie4! Ik was laatst weer eens op een dressuurwedstrijd hier, ik gok zeker zo'n 80% Freibergers! De warmbloeden hier worden eigenlijk vooral voor het springen gebruikt.

Lara_Silver

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:10

Ik moet zeggen dat het ras in mijn kanton ook wel erg populair is (logisch, de herkomstplaats van het ras is van mij uit zo'n 20 minuten rijden) , vrij goedkoop als je vergelijkt met de CH warmbloeden en gewoon lekker allround.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:17

Nee helaas nog nooit, mijn stalhoudster en dochter zijn er begin dit jaar nog geweest maar ik kon helaas niet mee. Ik bewonder in ieder geval de FM hengsten op het Marché Concours. Maar het staat idd op mijn lijstje om eens te doen!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:25

Zo hee dat is een leuke, mooi dier hoor!

Laatst hier weer een buitenrit gemaakt met de Fribi's hier, lekker naar de rivier;

Ik op 5 jarige Colin:
Afbeelding

Ik heb ze regelmatig onder het zadel, maar ik vind het ook het altijd wennen als ik van mijn smalle d'tje naar zo'n brede kerel ga haha!

Voor de geïnteresseerden: deze fokker heeft tevens op het moment drie hengstveulens van maart en april te koop staan. Twee bruinen en één vos met lichte manen. Punten niet interessant genoeg voor dekhengst dus ze gaan wel binnenkort op de vrachtwagen. Lagere prijsklasse.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 00:18

Colin is heerlijk nuchter onder het zadel, gaat overal waar je hem stuurt! En eigenlijk ken ik ze alleen maar zo de Freibergers, stuk voor stuk.

We staan hier in de Doubs, de Clos du Doubs is tevens opgenomen als Unesco wereldgoed. Hier kom je onder andere terecht als je vanuit de boerderij nog in de Franches Montagnes/ Freibergen naar onder gaat. Voor diegenen die het eens willen beleven, hij stelt paarden en overnachtingen ter beschikking!

Trouwens zou het je nog kunnen verrassen, mijn pony krijg je ook niet door de plassen heen, maar deze rivier ging hij wel in! :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:44

Sizzle schreef:
Lara, grappig. Met mijn vorige werk gingen we elk jaar naar clos du doubs voor een meerdaags werkoverleg/retreat.
Daar staan inderdaad ontzettend veel paarden

Ik vind het er heerlijk, ben er ook best vaak te vinden te paard of met de motor/ auto om te badderen of forel te eten. :o

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:32

Wat fijn dat het zo goed gaat! :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:25

Ir111 schreef:
Hallo allemaal! Ik mag hier ook melden omdat ik sinds vandaag de trotse eigenaar ben van een prachtige Freiberger. :D Ik heb per PB al eens contact met Lara-Silver gehad.

En omdat ik graag met de deur in huis val, aangenaam: Kolonel Nixou.

[ [url=m/4HuSir.jpg]Afbeelding[/url] ][ [url=m/c143Ih.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hier twee weken geleden bij het proefritje.

[ [url=m/1vCR0m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is een ontzettend fijn paard. Mooi robuust maar heel licht in de omgang, op het ontspannen van je schouders komt hij al terug in tempo als je hem aan de hand hebt. Ook onder het zadel is heel lichtjes te rijden. Echt heel fijn. Het is een leuk dier, vriendelijk en attent en soms onzeker (hij komt net uit Zwitserland en spreekt de taal nog niet zo goed vandaar. :+ ). Dan wil hij best eens druk worden maar als je dan een grens stelt is het ook gelijk ok. Echt super. Hij is echt nog beter dan dat ik ooit dacht te vinden. :D

Keuring was heel grappig, ik heb hem gekocht met het idee dat hij 1.60 zou zijn maar bij de meting komt hij op 1.57,5 uit. Een PONY dus! :D Dat wilde ik heel graag maar ik vind mezelf te groot en zwaar voor een pony. Nu heb ik puur toevallig dus tóch nog een pony gekocht. :D :D

Ik ben nogal blij met hem. :)

Zo hee dat is ook een leuke! Blij voor je dat je zoektocht geslaagd is, veel plezier met hem! :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:01

Hier in de buurt vertrekken ze zeker naar de slacht als ze niet in de Rappèl komen, misschien naar de slacht als ze wel in de Rappèl komen en als ze naar het kampioenschap gaan en merrie zijn blijven ze. Hengsten daarentegen hebben echt goede punten nodig om er eventueel proberen een dekhengst van te maken, of in ieder geval zeer interessant zijn om ze als ruin te houden. Dus de situatie is niet echt veranderd nee. Dit is bekeken vanuit de fokkers die ik ken, maar ook hier in Zwitserland kom je verkochte slachtveulens tegen hoor.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:00

Ir111 schreef:
Weet je wat de reden is dat men niet geinteresseerd is in ruinen? Is daar in CH geen markt voor of zorgt de fokkerij gewoon dat er geen markt voor komt?

Zou het zorgen voor gezondere paarden?

Gewoon hardop aan het denken...

Het is niet dat ze niet geïnteresseerd zijn in ruinen, maar wel in geld verdienen, of niet verliezen iig. Veel ruinen kun je immers pas leuk verkopen als ze een jaartje of 3 zijn en tot die tijd kost het dier alleen maar geld. Merrie's kunnen veulens krijgen en hebben dus potentieel voor de toekomst. Aangezien een hengst die geen dekhengst gaat worden; tussen de merrie's houden niet gemakkelijk is word daar dus meestal niet voor gekozen. Maar zoals ik al zei, dit is vooral bij mij in de regio dat de fokkers zelf vrij streng selecteren in de paarden die voor hun wel of niet de moeite waard zijn, in de andere kantons gaat het er wellicht wat anders aan toe.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:19

Fijn dat je een paardje hebt gevonden Monica! Sorry dat ik hier niks kon vinden.. Heel veel plezier met Lara! :D

Ik kom even foto's spammen, ik was dit jaar op het Marché-Concours te vinden met één van de paarden van mijn nicht, de 3-jarige FM Thaï in de cortège. Volgend jaar nemen we in alle waarschijnlijkheid samen aan de races deel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:43

EmEm schreef:
Leuk Lara!
Is het paard zo groot, of lijkt dat maar?
Wil ook zo'n oornetje :)

Goed dat Kolonel het zo goed doet!!!

Foto's zijn inderdaad mini, Nessie. Kun je ze opnieuw uploaden?

Ik ben zelf maar 1m55 dus ik denk dat het zo lijkt. :D

Alsjeblieft: https://www.reitsport.ch/pferde/insekte ... on-schwarz

(met daaronder de rest van de Swiss collectie)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:09

Ir111 schreef:
:wave:

Net de vakantie gepland en we zijn tijdens het festival in Zwitserland. Zijn er nog meer mensen die er heengaan? Ik zou het leuk vinden om daar te meeten! :j

Vraagje voor degene die er al eens geweest zijn; zijn tribunekaarten een aanrader? En zo ja, hebben jullie die van te voren gekocht of ter plekke?

Ik kom ff binnenwippen, al een lange tijd niks meer gepost. Maar tribunekaarten zijn een echte aanrader, want ben je klein zie je anders niets. Oja en als ze mooi/warm weer melden veel eigen drinken meenemen. Anders ruïneer je je aan belachelijk overprijsde flesjes.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 00:00

Als je al in het land bent zou ik de twee dagen doen. Als je er nog nooit geweest bent is er een hoop te zien! De defilés zijn echt de moeite waard bv. en verder zijn er een hoop kraampjes (paard en niet paard-gericht) en 's avonds is het er ook heel leuk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 00:05

Ir111 schreef:
Kun je die kaarten ook gewoon aan de kassa kopen? Of is het dan uitverkocht?

Ja je kunt ze idd ook gewoon aan de kassa kopen. Heb nog nooit meegemaakt dat het uitverkocht was eigenlijk....

Hier wat meer info over de prijzen:
http://www.marcheconcours.ch/billetterie/

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:06

Ziezo_X schreef:
Oh jongens, ik schrok me net even een hoedje wat ik op de internationale fb groep 'Freiberger Freunde aus der ganzen Welt' langs zag komen |( Veulens voor de wagen op Marché Concours?! Doen ze dat echt?! Dacht altijd dat Zwitsers vrij fatsoenlijke mensen waren... maar dit durven ze in het openbaar te laten zien?

[ [url=m/ZX9ghn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die veulens dat is echt niks ergs hoor. Ik ken de fokker persoonlijk, ieder jaar kiest hij de braafste en stevigste veulens uit die dan een hele lange tijd vantevoren worden voorbereid samen met hun moeder. Niks ergs aan. Worden ook steeds super paarden als ze volwassen zijn.

Tevens op het moment staan er bij een bekende twee leuke veulens te koop:

https://m.facebook.com/severine.gerber1 ... d%3D&mdf=1

https://m.facebook.com/severine.gerber1 ... %2522%253A[]%252C%2522upsell_type%2522%253Anull%257D%26__tn__%3DEH-R%26cached_data%3Dfalse%26ftid%3D&mdf=1

Beiden prijs notk

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:48

Het ras is inderdaad allround. Ze doen met alles mee; van western, mennen, dressuur, tot een sprongetje meepakken. (Hier zie je ze meestal t/m de 1m westrijden en t/m L dressuur) Maarrrr het is zeer zelden dat ze ergens écht in uitblinken. Bv. ik heb van heel veel FM's pas eentje gezien in de 1m30 en één in het Z dressuur, succesvol dan. Maar zoals al gezegt, ze doen hun best bij alles, ze zijn braaf, zeer werkwillig en vooral sober en 'er is nooit wat aan'. Heerlijk voor op buitenrit ook.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 22:11

Ziezo_X schreef:
Lara_Silver schreef:
Het ras is inderdaad allround. Ze doen met alles mee; van western, mennen, dressuur, tot een sprongetje meepakken. (Hier zie je ze meestal t/m de 1m westrijden en t/m L dressuur) Maarrrr het is zeer zelden dat ze ergens écht in uitblinken. Bv. ik heb van heel veel FM's pas eentje gezien in de 1m30 en één in het Z dressuur, succesvol dan. Maar zoals al gezegt, ze doen hun best bij alles, ze zijn braaf, zeer werkwillig en vooral sober en 'er is nooit wat aan'. Heerlijk voor op buitenrit ook.

In Nederland lopen toch meerdere paarden succesvol in het Z-dressuur (t/m ZZlicht) en internationaal rijdt Jérôme Voutaz bij de top van de wereld mee met zijn vierspan Freibergers. Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat mensen die graag recreatief rijden zonder sportambities een allround brave Freiberger kopen en deze niet verder voor de sport opleiden, en mensen die graag de wedstrijdsport in gaan een talentvol warmbloed sportpaard kopen.

Als mensen geïnteresseerd zijn of meer willen weten over Freibergers kan ik jullie doorverwijzen naar de facebookgroep Nederlandse Vrienden van het Feiberger Paard. Hier is veel beeldmateriaal te vinden, delen mensen ervaringen de aanschaf van Freibergers, leuke avonturen en sportprestaties. Ook worden er veel activiteiten georganiseerd zoals buitenritten, clinics en trainingen. Ook ideaal om eens te komen kijken om kennis te maken met de Freiberger!
https://www.facebook.com/groups/197257050806610

Ik denk dat je hiermee inderdaad de spijker op zijn klop slaat.

Hier in Zwitserland worden Freibergers zeer zelden aangekocht met als doel sport. Eerder met als doel recreatie. Maar goed zeker niet ieder type Freiberger leent zich voor de sport, zeker als je het oude type bekijkt waar er hier nog veel van te vinden zijn.