Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304, Ymor

Ir111

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:54

Ik heb heel het bericht van Heidi niet gezien. :+ Sorry!

Ik rij met een Myler bit (vraag me niet welke precies). Daar loopt hij het fijnste mee. Bitloos nog niet geprobeerd. Komt nog wel een keer. Ik heb met hoofdstellen hetzelfde probleem als Fribi. Daarom een full size gekocht en deze laten vermaken door de zadelmaker. De bakstukken van de neusriem lagen te dicht bij het oog als je begrijpt wat ik bedoel.

Had het al gezegd in een ander topic Belker, maar toffe filmpjes!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 10:07

Kun je die kaarten ook gewoon aan de kassa kopen? Of is het dan uitverkocht?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 00:20

Mooi, ik ben niet zo van het plannen maar dan kopen we gewoon aan de kassa. Thanks!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:10

Fribi schreef:
Gaan wij dan ook doen, ik ben heel benieuwd. Ga ook alvast wat sparen om mijn slag te slaan bij de kraampjes :D

Haha, jaaaaa!!! :D :D

Heb er echt zin in. Ga binnenkort maar eens een camping opzoeken en reserveren daar in de buurt. Mijn vriend ziet het hele gebeuren met angst en beven tegemoet... 'koopt ze een veulen of niet'... :Y) O:) :D Ik kan me waarschijnlijk beheersen. Denk ik. Hoop ik. 8-)

edit: wat toevallig Monica, jij schrijft net een bericht terwijl ik hier ook zit te typen. Wat goed dat je door bent blijven zoeken. De Raaphorst een fijne en goede kliniek inderdaad. Ik hoop op een vlot herstel van Lara. Wel jammer dat je nu het weekendje moet missen.

Ik heb as zondag mijn eerste wedstrijd... *\o/* *\o/* Voor mijn verjaardag heb ik mijn wedstrijdpakje gekregen. De Kolonel ziet er sowieso echt belachelijk goed uit dus de looks zijn in orde. Nu het rijden nog. :') Ons doel is plezier maken en meer niet. Ik ben echt belachelijk competitief en kan mezelf helemaal verliezen in iets perfect willen doen. Dat is helemaal niet leuk, niet voor mij maar vooral niet voor De Kolonel. Daarom gaan we nu toch gewoon rijden, terwijl we lang nog niet klaar zijn voor een proef. Het gaat om de fun. Ik merk wel dat ik het moeilijker vind dat motto vast te houden nu de wedstrijd dichterbij komt. Mooie oefening. :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:35

@Monica, nee ik kom zaterdagavond niet. Ik zit midden in een tentamenperiode. Mijn leven bestaat tot 8 juli uit het schrijven van papers en het in mijn hoofd prakken van lesstof... Jammer maar helaas.

Wat leuk Belker. Dus we kunnen zondagavond allebei foto's showen! :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:15

Hierna nog twee jaar, dan ben ik van de tentamenstress af. :D

Ik start in Bilthoven, niet erg in de buurt dus voor jou. Wel heeeeel dicht bij de wei waar De Kolonel staat.

Supergrappig, degene die voor mij start rijdt op een paard dat General heet. Een Zwitserse kolonel en een Engelse generaal. :')

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:09

Ik heb vandaag voor het eerst de proeven doorgenomen. Viel nog vies tegen, ik kan wel een nette overgang rijden maar hem precies timen is hele andere koek. :') Dat wordt fun zondag. :D Het wordt maar een graad of 20 dus valt mee. :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:08

Dus eigenlijk samen kunnen we een prima proef neerzetten. Ik schijn erg nette lijnen etc te rijden, de oefeningen krap op elkaar zijn ook geen punt. Maar het timen van overgangen terug vind ik moeilijk. :+ Als jij dat doet, rij ik jouw lijnen wel. :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:34

Thanks! Het punt is dat hij bij een overgang terug of in elkaar stort of door mijn hand heen loopt. Wel interessant want ik dacht dat ik dat probleem getackeld had maar nu het preciezer moet val ik door de mand :D Overgang naar voren gaat wel fijn gelukkig. Ach we zien wel.

Bij jullie al regen? Hier dikke onweer en wat spetters.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:14

Metaal! Duidelijk. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:14

Nou ik weet niet hoe het Belker vergaan is vandaag maar ik ben in de wolken!!! :D

Gistermiddag het tuig gepoetst enzo. Uiteraard houdt De Kolonel toezicht. O:)

Afbeelding

Vanmorgen was de wedstrijd. Ik had een hele kleine wedstrijd gekozen zodat het allemaal lekker ontspannen zou zijn. Mijn doel was ontspanning en plezier voor beiden. Dat is gelukt! Hij vond de bak wat spannend hier en daar maar bleef fijn te rijden. Het was gewoon allemaal zó leuk! :D :D Na mijn proeven was ik al in de wolken.

Afbeelding

Bij de prijsuitreiking bleek ik 2x eerste met in elke proef een winstpunt. Leuk natuurlijk maar ik ben echt mega trots op het commentaar dat op mijn protocol staat: 'leuk paard dat veel rust en arbeidsvreugde uitstraalt'. *\o/* *\o/* Dat was nou net mijn doel! Heel tof.

Afbeelding

Jammer dat ik niet meer foto's heb want dan had ik een topic geopend. :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:55

Ziet er netjes uit! Is dat Sav, rond de 57 sec, die even piept?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:19

Klinkt leuk die activiteiten. :j Daar ga ik dan zeker tijd voor maken!

Ik heb B gestart. Helemaal echt. :D :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:41

Wat tof! Mooie voeten heeft Casti. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:24

:wave:

Wij hebben dit weekend allemaal leuke dingen gepland en georganiseerd! Als eerste de vakantie, camping in Frankrijk geboekt én een super leuke camping gevonden in Saignelégier (ik kan die naam maar niet onthouden, hoe spreek je dat uit!? := :o ). De camping daar heeft vrije plaatsen en we mogen een vuurtje maken bij de tent. Hoe leuk is dat? :D :D Wij hebben er zin in! :):)

Verder nog twee wedstrijden gepland. Ietsje grotere wedstrijden dan de eerste. Ik ben benieuwd hoe ik dat ga vinden. :)

En verder studeert De Kolonel voor renpony. Ik heb geen bak dus ik rij altijd in één van de weilanden. Langs 1 van de kanten van de wei ligt de tuin/erf van de buren. Terwijl ik daar langsrij piept er ineens iemand van achter de heg omhoog. :') De Kolonel deed zijn 100 meter sprint in record tijd. _O- Aan het eind van de wei stopte hij, niet omdat ik het vroeg maar gewoon omdat hij niet verder kon. :oo Ik kon wel merken dat al mijn zitlessen nu zijn vruchten afwerpen, ik weet zeker dat ik eerder wat uit balans geraakt was maar nu kon ik gewoon prima zitten en meedoen met De Kolonel. Hij bleef wat opgewonden dat ritje maar hij ging eigenlijk heel fijn lopen. Was een stoere rit voor ons beiden. :D

Ik moet nog de laatste week school door zien te komen, vrijdag twee dikke toetsen en daarna is het klaar voor de komende zes weken. Heerlijk, even geen schoolstress... :z

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:41

Wat leuk Belker! Waar was dat? Is Sav braaf buiten? Zo ja dan zou ik het leuk vinden om een keer samen af te spreken voor een buitenritje, in mijn schoolvakantie heb ik wat meer tijd en kan ik De Kolonel wel een keer opladen om naar je toe te komen.

Als jij dat ook leuk vindt natuurlijk. :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:21

Ben je al verhuisd!? :oo

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 23:34

Ik kom even opscheppen hoor!

Vandaag gestart voor de tweede keer. Knetterwarm en geen fijne locatie maar De Kolonel was als altijd FANTASTISCH. Hij deed het allemaal weer zo goed. <3 Weer 2 winstpunten en een mooie rode strik mee naar huis genomen. :)

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:12

De Kolonel is zeker braaf! Hij vindt het soms ook spannend hoor en wil dan kijken maar meestal is het ok als ik er een paar keer langsgereden ben.

Vandaag mijn laatste wedstrijd voor de vakantie gereden, weer 2 winstpunten. :D Ik ben trots. :D :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:51

Wij zitten ondertussen in Zuid Frankrijk. Uit te rusten zodat we klaar zijn voor het Zwitserse Freiberger geweld. :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:43

FBpagina snapte ik niet helemaal. Kun je een linkje wr naar toe plaatsen?

Ik ben er zaterdag en waarschijnlijk ook zondag Monica. Zou het heel leuk vinden om je te ontmoeten daar! Ik heb geen idee hoe groot het is, lopen we elkaar wel tegen t lijf of moeten we afspreken om elkaar te vinden? In dat laatste geval kan ik mijn telefoonnummer in een pb sturen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:24

O nee! Ongelofelijk! Hoe zijn de reacties op deze foto? Vindt men dat normaal?

Ik ben net terug van 2 dagen Marche Concours maar dit heb ik beslist niet gezien. Over het algemeen werd er netjes omgesprongen met de paarden en zagen ze er goed uit. Het enige dat ik gezien heb wat enigszins dubieus kan zijn was de race voor merries die nog een veulen aan de voet hadden lopen. De race was 1 ronde en de veulens liepen los mee. Niks dramatisch maar nu ook niet direct iets wat ik zelf zou doen.

Verder was het dus echt geweldig! Ik heb massa's mooie paarden gezien in de meest mooie omgeving die er is. Het was lang geleden dat ik in Zwitserland was maar wat is het daar mooi zeg! En wat hebben de paarden fantastisch veel ruimte (tenminste, op de plekken waar ik geweest ben).

Ik vond het MC erg gaaf. De hele dag prachtige Freibergers om naar te kijken. Er waren verschillende shows en in de middag races met Freibergers. De sfeer was gemoedelijk en zo waren de shows en races ook, daarom was het fijn om naar te kijken vond ik. Het was op het kneuterige af, zo werden de hengsten op zondag voorgereden. Bij het KWPN zit men er dan strak in het pak op, bij de Freibergers reed er zelfs iemand mee met chaps met oranje sneaker eronder. :') Niks mis mee maar gewoon leuk om te zien dat er niet veel poespas van gemaakt wordt.

Ik ben een paar Nederlanders tegengekomen waaronder MonicaLara. Was echt heel leuk om je te ontmoeten en een gezicht te hebben bij je berichten! We hebben lekker zitten kletsen. En natuurlijk geshopt, ik heb een mooi windjack met het het stamboeklogo erop gekocht. Heel tof. :D

De Kolonel heeft zich tijdens mijn vakantie vet te staan vreten. Hij is wel wat gewerkt maar niet zo veel. Resultaat: geexplodeerde pony! :wow: Vandaag krijgt hij een graasmasker om en gaan we dagelijks flink aan het werk. Ik ben me rot geschrokken! Vorige jaar heeft hij drie weken echt vrij gehad maar toen was hij aanzienlijk minder dik daarna...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:51

De races die ik zag waren allemaal zonder zadel en voornamelijk voor kinderen (tieners). Er zitten een paar fanatieke tussen maar net zo veel die in een soort handgalop langs de tribunes gaan en zwaaien. :D De ruiters dan he. :-P

Je kunt natuurlijk van zo'n groot evenement wat vinden. Persoonlijk hou ik er helemaal niet van, ik ga dan ook nooit naar grote dingen als Jumping Amsterdam etc. Te veel hele sneue paarden. Dat vond ik bij het MC dus ontzettend meevallen (met een enkele uitzondering). Er deden ook wat warmbloeden mee, bv iets militairs, die paarden waren wel echt heel sneu om te zien. Niet dat ze ze direct mishandelen of een brute show mee rijden hoor. Maar wel paarden met pijn in hun lijf en dat zag je. Daar werd ik dan minder blij van. Maar ik heb dus echt nauwelijks Freibergers gezien die in zo'n conditie waren. Daar werd ik erg blij van. Ik ga zeker nog een keer terug hoor!! :))

edit: wedstrijden zijn tof inderdaad, volgende week zondag mag ik weer. :) Hoe het van de winter gaat weet ik nog niet. Misschien dat ik dan twee keer per week naar een binnenbak ga om te rijden en verder gewoon in het bos ofzo. Of misschien een winterstopje. We zien wel.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:17

Die veulens in het tuig vind ik verschrikkelijk. Het gaat om dieren die volop in ontwikkeling zijn. Veulens van die leeftijd zijn veel kwetsbaarder simpelweg omdat ze niet volgroeit zijn. Weefsels zijn zachter en volop in ontwikkeling. De ontstaande beschadigingen zie je niet direct, dit zijn typisch beschadiging waarbij trauma pas later naar boven komt. Op latere leeftijd als het paard belast wordt. Dan blijkt de aanleg van bepaalde weefsels (bot, aanhechtingen spier of pees, pezen, spieren etc) niet zo goed te zijn als had kunnen zijn. Daar volgt vervolgens direct of indirect een blessure uit. Ook als de veulens maar enkele malen voor de kar gezet zijn.

Ik ben fysio in opleiding en daarnaast ben ik bij een flink aantal dissecties (onder leiding van een zeer goed aangeschreven wetenschapper) van paarden geweest. Ik heb geleerd over de ontwikkeling van het lichaam en met eigen ogen gezien met wat voor schade onze paarden rondlopen. En ik heb gezien hoe ze mét die schade hun stinkende best om ons te plezieren en het gevraagde zo goed mogelijk te doen. Van alles wat wij met onze paarden doen slijten ze. Dat is een gegeven. Aan ons de taak om die slijtage zoveel mogelijk te beperken en zo goed mogelijk te managen. Ik vind het daarom echt onvoorstelbaar dat iemand dit soort dingen doet, je zadelt (goede woordspeling) deze paarden letterlijk met een achterstand op. En ik vind het nog onvoorstelbaarder dat dit onder goedkeuring van een dierenarts plaats vindt.

Daarnaast ben ik oprecht verbaasd dat het concours, juist in een land als Zwitserland dat in mijn ogen voorop loopt in regels aangaande diervriendelijkheid, dat het concours dit goedkeurt. Ik mijn ogen is dit dus iets heel ergs.

Maar los van het veulengebeuren vond ik het concours GEWELDIG. Ik heb vooral gezonde en fijne paarden gezien. Ik heb veel respect voor hoe men met de dieren omgaat. Geen idee of het representatief is maar tijdens een aantal wandelingen heb ik grote groepen paarden in geweldig mooie weides gezien. Vaak op hellingen, gras met stukken bebossing en gemengde groepen paarden. Wat mij betreft dé ingrediënten om gezonde paarden te kweken die lang meegaan. Heel anders dan wat we hier onze paarden in Nederland kunnen bieden. Ik ben erg onder de indruk.

Hopelijk ben ik over 2 jaar in de gelegenheid om een tweede paard te kunnen kopen. Ik ga dan zeker een veulen (dat nog niet voor de kar gestaan heeft :P :D ) zelf uitzoeken in Zwitserland.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:22

Ziezo_X schreef:
Heeft iemand enig idee hoeveel je kan wegscheren bij een paard dat 24/7 buiten staat met stal? Op een één of andere manier heeft hij echt een hekel aan dekens, dus die doe ik liever niet op. (Als er 3 dagen natte sneeuw valt wil hij hem trouwens wel ineens op). Hij heeft het verder ook nooit echt koud, tenzij het echt dagenlang regent en waait. Als dat zo is leg ik meestal wel een nacht de (100gr) deken op.
Ben benieuwd wat jullie denken!

Piemelmodel... _O- _O-

Geen idee. Ik zou niet veel meer weghalen dan je nu gedaan hebt. Wanneer heeft hij het te warm in het werk? In een binnenbak of ook buiten?

Ik doe het met dekens net zo, De Kolonel wordt niet geschoren en staat ip zonder deken. Alleen bij langdurige regen bij kouder weer krijgt hij een regendeken op. Of als het echt koud is (voor NLse begrippen...) dan een 100 grams. Maar die gaan er na een paar dagen weer af. Hij geeft zelf aan wanneer het er af moet...

Ik had je fotos op FB gezien Heidi. Tof hoor!! Mijn vriend (die graag springt) wil ineens misschien tóch wel een Freiberger. :D

Gisteren had ik dressuurwedstrijd. De Kolonel deed echt SUPER zijn best, we reden gewoon 3 winstpunten bij elkaar. Gaaf. :D