Lara_Silver schreef:Het ras is inderdaad allround. Ze doen met alles mee; van western, mennen, dressuur, tot een sprongetje meepakken. (Hier zie je ze meestal t/m de 1m westrijden en t/m L dressuur) Maarrrr het is zeer zelden dat ze ergens écht in uitblinken. Bv. ik heb van heel veel FM's pas eentje gezien in de 1m30 en één in het Z dressuur, succesvol dan. Maar zoals al gezegt, ze doen hun best bij alles, ze zijn braaf, zeer werkwillig en vooral sober en 'er is nooit wat aan'. Heerlijk voor op buitenrit ook.
In Nederland lopen toch meerdere paarden succesvol in het Z-dressuur (t/m ZZlicht) en internationaal rijdt Jérôme Voutaz bij de top van de wereld mee met zijn vierspan Freibergers. Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat mensen die graag recreatief rijden zonder sportambities een allround brave Freiberger kopen en deze niet verder voor de sport opleiden, en mensen die graag de wedstrijdsport in gaan een talentvol warmbloed sportpaard kopen.
Als mensen geïnteresseerd zijn of meer willen weten over Freibergers kan ik jullie doorverwijzen naar de facebookgroep Nederlandse Vrienden van het Feiberger Paard. Hier is veel beeldmateriaal te vinden, delen mensen ervaringen de aanschaf van Freibergers, leuke avonturen en sportprestaties. Ook worden er veel activiteiten georganiseerd zoals buitenritten, clinics en trainingen. Ook ideaal om eens te komen kijken om kennis te maken met de Freiberger!
https://www.facebook.com/groups/197257050806610