Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304, Ymor

EmEm

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:29

Geweldig Ziezo die foto's! Lijkt wel of je in Afrika bent geweest met die slang en die laatste foto!
Echt leuk dat je meerdere dagen op pad gaat. Moet ik ook eens een trektochtje gaan maken, want Kiara vindt alleen naar het bos ook nog niet echt leuk. Misschien dat dat dan helpt!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:41

Oh leuk, steeds meer Freibergers!!!

Deborah, jammer dat Ello onrustig is! Dat voelt als baasje niet fijn, want je wilt dat hij het naar zijn zin heeft natuurlijk.

Kiara was op haar nieuwe stal (sinds april dit jaar) ook ineens erg schrikachtig! Ze had dat soms wel een beetje, maar nu was het heel erg. Ze ging er ook echt vandoor soms onder het zadel. Niet lang gelukkig, maar toch niet erg prettig :o Ik ben er achter gekomen dat mijn vitaminekorrel (Marstall Force) wat te heftig voor haar was. Van de ene kant raar want er zit juist geen energie in een vitaminekorrel. Maar ik las hier op Bokt dat het wel vaker voorkomt. Ik was met die vitaminekorrel gestart op de nieuwe stal. Vandaar dat ik eerst ook dacht dat het aan de verandering van stal lag. Maar toen ik stopte met de korrel was de schrikachtigheid echt meer dan de helft minder! Op de een of andere manier kon ze de korrel dan toch lastig verwerken of zo. Vind het nog lastig te verklaren, maar het verschil was duidelijk merkbaar. Geef nu een paar handjes ponybrok met een klein beetje Vitalbix (ook vitaminekorrel, maar ik geef er veel minder van dan de eigenlijk benodigde hoeveelheid). En mijn Kiara doet weer normaal!! Ze is nu ook weer beter op gewicht dan in de zomer. Van het gras wordt ze echt dik! Die suikers zullen denk ik ook niet helpen voor haar rust.

Gaaf die foto's op het strand Ziezo! Stoer paard!
Wij hadden dat met vliegers een keer bij de Ginkelse heide. Ook van die super grote vliegers die allemaal in de lucht hingen. Kiara deed net of ze er niet waren!

Leuk die foto van Lara, Monica! Mooie combinatie zijn jullie!

Ik wil mijn paard ook wel 24 uur buiten, Ir111. Super dat Kolonel nu die kans krijgt!

En welkom met Millie, Sanne! Leuk dat er steeds meer Freibergers komen in dit topic!
Laatst bijgewerkt door EmEm op 15-12-16 12:45, in het totaal 4 keer bewerkt

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:43

Hier nog even wat foto's van mijn blonde dame! We vinden het ook leuk om aan de hand een rondje door het bos te wandelen! We lopen vanaf stal direct zo het bos in!

Afbeelding

Afbeelding

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:07

Ik zit in Noord-Brabant. Kiara staat op een stal in Bakel, tussen Gemert en Helmond.
Jullie zijn altijd welkom hier voor een rit! Prachtig bos hier!

Haha, en Kiara heeft geen deken op! Ze blijft inderdaad vrij dun in haar vacht en met rijden heb ik dan ook helemaal geen last van haar wintervacht. Met fris weer raakt ze met het werk ook niet snel bezweet. Ik vind het heerlijk om niet te hoeven klooien met dekens! Hoewel ik voorheen met mijn KWPN-er echt een dekenfreak was haha.

Raar toch met die vitaminekorrel/koek! Freibergers zijn daar niet voor gemaakt blijkbaar. Fijn toch dat we dat ontdekt hebben! Je zou echt gaan denken dat het aan het paard ligt als je niet verder gaat denken. Hoeveel van de Vitalbix geef jij?

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:52

Heerlijk dat hij 24/7 buiten kan! Dan kun je hem inderdaad eigenlijk bijna niet scheren.

Mooi omgeving ook bij jullie! Veluwe ga ik ook vaker naar toe voor een rit!
Rij je trouwens op navigatie als je lange ritten maakt?

Kiara krijgt denk ik maar 60 gram. En ze krijgt dan ook nog wat handjes ponybrok. En ik ben nu wel weer wat aan het opbouwen. Durfde in eerste instantie het bijna niet te geven, want wist niet of ze op deze korrel ook zo zou reageren. Maar het gaat goed nu, dus bouw het nu wel op tot denk ik 100 - 150 gram.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:29

Mooie plaatjes Belker. Die van jou is inderdaad ook een stuk rijtypische dan Kiara. Maar Kiara doet haar best om af en toe een beetje dressuurpaard te zijn :)

Ik ben ook lid van de vereniging. Nog niet deelgenomen aan een activiteit. Ik ben ook niet zo van het overnachten ergens, dus wellicht sluit ik wel aan bij de buitenrit op een van de dagen.

Misschien is het ook wel goed dat er vanuit de vereniging bijvoorbeeld buitenritten in zuiden of noorden worden gepland. Zodat mensen kunnen kiezen aan welke ze deelnemen. Van de andere kant kunnen we die natuurlijk ook zelf organiseren. Ik ben dan persoonlijk weer niet zo van het sport en spel. Maar ik wil best een dagje meedoen :)

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:31

Vandaag kwam de hoefsmid voor Kiara. De honden op stal (en mijn grote Poedel pup) vonden dit natuurlijk heel leuk. Dan krijg je dit soort plaatjes haha. Kiara omringt door honden. Die onder haar door liepen, achter haar stonden enz. Vond ze allemaal prima!

Afbeelding

Afbeelding

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:35

Ja, je ziet Kiara echt naar me kijken van "Kijk mij hier nou, is dit wel normaal?"
Maar ze vond het eigenlijk allemaal wel heel ok. Ze was heel relaxed. Volgens mij vond ze het wel gezellig!

Haha dat T-shirt!!!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:20

Welkom Fribi! Ja met zo'n naam kun je niet ontbreken hier :)

Wat een gave springfoto's HeidiHeros! Hij is echt heel attent!

Ook gelukkig nieuwjaar Louise!

Fijn dat het goed gaat met Millie, Sanne! Lief koppie heeft ze!

Ik wil wel eens een filmpje zien Ziezo van je bewegende Casti! Kiara is eigenlijk toch liever lui dan moe met dressuur, maar de laatste tijd loopt de motor iets beter. Dus misschien ook wel een rijtechnisch ding. Verder ervaar ik een Freiberger ook verre van als een koudbloed! Toch echt wel gevoelig. Maar fijn dat hij het zo goed aanpakt!

Ik rijd ook liever met 2-en ipv grote groep, Ir111. En eigenlijk ook wel graag alleen, maar Kiara vindt dat meestal iets minder. Maar ben afgelopen vrijdag nog een rondje alleen in het bos gaan rijden. Het was heerlijk weer en Kiara genoot ook echt. Dus wie weet gaat ze dat ook nog leuk vinden alleen.

Nou, allemaal veel Fribiplezier voor 2017 gewenst!!!!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:47

Wat een mooie plaatjes komen er weer voorbij! Gaaf dat Heros het zo goed doet HeidiHeros!

De De Kolonel had door dat hij gefotografeerd werd volgens mij! Hij ging er echt helemaal voor staan!
En 'stubborn pony' := _O- _O- Helemaal niet herkenbaar _O- _O-
Kiara kan ook zo lekker eigenwijs zijn. Dan is ze ook nog eens een echte merrie.

Ik vind die bonte ook echt gaaf! Ik houd wel van bont!

@ mivanjine: Een Gaston Mercier ken ik wel! Stalgenootje heeft er een en die is er helemaal gek van! Ben je inderdaad lekker aan het shoppen geweest met hoofdstel erbij!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:00

Kiara vindt plastic soms nog wel spannend. Train wel regelmatig met een zweepje en een stuk plastic eraan. Dat zweepje met plastic wrijf ik dan over haar lijf. Vind ze na een tijdje wel ok, maar niet meteen. Clicker (en brokjes natuurlijk :) ) daarbij gebruiken helpt wel. Kiara kan sowieso best ritsel en spooky zijn en dan andere dingen weer helemaal niet spannend vinden.

Heros is echt wel veranderd! Top!

Maandag een rondje (een uur) alleen door het bos gedaan. Ging goed. Maar pad vanaf stal naar bos blijft heel spannend (veel vogeltjes in de struiken en eenden in de sloot). De terugweg gaan we ineens twee keer zo snel (dribbelen) en om de 2 minuten moet ze even heel hard hinniken! Maar verder was het heerlijk :)

Kiara komt al super door het haar. Ze heeft de hele winter geen deken op gehad, maar is helemaal niet zo vol in het haar gekomen (vorig jaar ook niet trouwens). Kiara denkt zelf (qua temperament) ook dat ze een gewone warmbloed is, dus dat klopt dan wel :) Op de foto zie je een beetje hoe de haren zijn.

Nou geniet van de mooie zonnige dagen die gaan komen samen met jullie Freibergers!

Afbeelding

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:06

Ik rij wel vaker een rondje bos alleen. Maar langere buitenritten wel altijd met gezelschap. Kiara vind het gewoon fijner als er iemand bij is. Dat mag inderdaad ook mijn vriend zijn :), hoeft niet perse een ander paard te zijn.

En dank voor het compliment :o

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:03

Kiara krijgt elk jaar een check door de osteopaat, Christel Dubbeld van Animal in Motion. Ze is super!

Bij mijn vorige paard ben ik begonnen met een chiropractor. Vond ik ook goed trouwens, maar werkt inderdaad anders. Ik had toen Kiaranne van Ruth van Lodash. Zij is ook dierenarts en deed ook Cranio Sacraal behandeling. Heel tevreden over haar. Alleen verhuisde zij naar Drenthe en da's niet meer in de buurt :)

Ik vind een osteopaat nog veel zachter werken en vind dat wel prettig.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:39

Leuk die filmpjes Belker. Dat deed ze echt super zeg! Weet niet of ik Kiara zo ver zou krijgen....

Ik heb wel eens bitloos gereden, maar toen liep ze er niet zo fijn op. Ook een sidepull. Maar wil nog wel eens een andere proberen, want zou graag bitloos rijden in het bos, zodat ze ook af en toe even lekker kan grazen :). Dus ben ook benieuwd wat voor sidepull jij hebt HeidiHeros?

Wat voor maat Micklem heb jij Belker?

Weet even niet wat voor trens ik heb. Volgens mij een Sprenger, dubbelgebroken, zo dun mogelijk (maar geen onderlegtrens). Wil eigenlijk nog wel eens een bitfitter laten komen, want wil natuurlijk eigenlijk wel het meest ideale bit hebben.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:47

Super foto's Belker. Ziet er heel goed uit!
Ze is heel elegant!

Een paar weken geleden maakte een stalgenootje wat foto's van Kiara in de wei. Mijn attente dame (met behulp van brokjes en een rode handdoek haha).

Afbeelding

Afbeelding

En Kiara had pas ook nog bekijks van de plaatselijke jonge koeien in de wei. Ze vond ze maar een beetje raar dat ze zo naar haar stonden te kijken. Maar ze vindt ze niet eng.

Afbeelding

Vorige week nog genoten van een ritje naar het water. Helaas is het dazenseizoen alweer begonnen, dus niet zomaar meer het bos in rijden.

Afbeelding

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:33

Wat een leuke verhalen allemaal!

Super die wedstrijddebuten van Sav en de Kolonel! Ziet er allemaal goed uit!
Twee hele verschillende types Freiberger ook. Kiara is meer zoals de Kolonel. Wat forser en met flink front. Sav is echt elegant!

Leuk om te horen dat het Freiberger weekend ook goed is geweest. Elke keer neem ik me voor om ook te gaan, maar dan komt er toch weer iets anders tussen. Toch maar wel gaan in 2018!

Ik denk trouwens dat Kiara toch meer naar een waterpaard neigt (hoewel ze niet echt van water houdt haha). Kiara maakt niet snel zomaar contact, je moet haar echt voor je winnen, vind niet zomaar iedereen leuk, kijkt heel vaak lelijk, heel eigenwijs, moet de samenwerking blijven opzoeken. Van de andere kant is ze ook heel lief, ze richt zich steeds meer op mij, vind kinderen leuk, werkt graag bijvoorbeeld in vrijheidsdressuur of is energiek in het bos. In het gewone werk is ze niet zo goed te motiveren. Ben met dat laatste nog op zoek hoe ik dat kan omdraaien. Het lijkt wel alsof ze dan mentaal een beetje blokkeert. Of doe ik dat dan..... (eerst naar mezelf kijken he :) )

Wat leuk dat we allemaal zo'n plezier hebben met onze Freibergers!

EmEm

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:22

Wat goed van De Kolonel!!! Hij is echt braaf! Ik denk dat Kiara alles zou zien, behalve de plek waar ze moet lopen haha! Ziet er goed uit!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:07

Jullie zijn goed bezig zeg! Hier geen wedstrijdambities, maar wel weer een heerlijke buitenrit gedaan gisteren (in Beekbergen). Kiara reist super met de trailer en kan haar alleen op de trailer zetten en er weer af halen. Kan dus ook best een keer zonder stalgenootjes op pad :). Gelukkig zijn de dazen in het bos hier weer weg en kunnen we ook in de buurt weer ritjes maken!

Ir111: jullie gaan als een speer zeg!!!
Ziezo: jullie genieten ook van vanalles zeg! Ik durf eigenlijk nog niet goed te springen, ook omdat ik niet weet wat Kiara doet en het voor mij al een eeuw geleden is. Maar komt vast wel :) Kiara scheer ik ook niet en staat zonder deken. Kiara wordt in de winter niet snel nat van het rijden. Ze komt ook niet zo heel dik in het haar. Geen idee hoeveel je kunt wegscheren als ze geen deken op hebben.
HeidiHeros: superplaatjes zeg van de sgw!
Belker: Heerlijk een Paddock Paradise: ook mijn droom (maar dan bij voorkeur aan huis :j) Leuke buurman!

Afbeelding

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:44

Kijk Ziezo, deze kwam ik toevallig tegen! Haha!
8 t/m 12 heeft blijkbaar geen deken nodig.

Afbeelding

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:40

Nee ik was inderdaad niet alleen in Beekbergen. Met 3 andere stalgenootjes. Was echt mooie rit.

Wat goed dat je alleen bent weg geweest. Dat van die turbo op de terugweg is herkenbaar. Die heeft Kiara ook. Lijkt wel of er dan een kompas draait in haar hoofd: we zijn op de terugweg! Kiara is alleen in het bos ook altijd wat spooky. Maar ze gaat wel gewoon netjes mee. Ik ga ook regelmatig alleen met haar aan de hand wandelen in het bos, dat vindt ze wel echt leuk! Dan kan ze mooi achter mij aan sjouwen :) Net iets veiliger vindt ze :D

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:59

Wat mooi Nessie! Ook een echte Freiberger! Prachtige vos!
Heerlijk om bosritten te maken en te genieten! Daar is je paard toch voor!

Wat leuk dat je familie van Nelson hebt gevonden. Ik heb wel plaatjes van Kiara als 3-jarige, maar niet als veulentje en dat lijkt me zo leuk!

Nou geniet verder nog!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:58

Wie van jullie doet er mee aan de herfstactiviteit van de Nederlandse Vereniging Freiberger Paard in Olst? Een kennismaking met de Working Equitation?

Kiara en ik gaan meedoen! Ben heel erg benieuwd. Is nog wel een flink ritje met de trailer voor ons.

Verder gaat Kiara dit weekend verhuizen naar een andere stal. Samen met een stalgenootje maak ik deze stap naar een plek waar ze 24/7 buiten kunnen staan. Er staan twee stallen bij de grote paddock waar ze dan zelf in en uit kunnen lopen. Verder hebben we dan nog een weide tot onze beschikking waar ze dan overdag een aantal uren op kunnen lopen. We moeten wel meer zelf doen (op de wei zetten bijvoorbeeld en stal mesten). Maar we hebben wel een binnenbak, longeercirkel, een springwei en nog een rijbaan. Oh ja en we hebben ook nog een perceeltje bos op het terrein waar je je paard uit kunt stappen. :D Bos is verder vlak bij, moeten we alleen wel een treinspoor over. Wei ligt ook vlak bij het spoor, dus Kiara wordt snel treinproof hopelijk :). Vind het wel spannend, maar we zien wel hoe het gaat bevallen. Zal later foto's met jullie delen!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:30

We zijn dus van stal verhuisd. Samen met een stalgenootje en haar paard. Haar paard en Kiara stonden nog niet samen, maar kennen elkaar goed van buitenritten en ook wel een paar dagen vakantie, waar ze ook bij elkaar stonden. Gaat prima samen!

Paar fotootjes!

In de paddock
Afbeelding

Afbeelding

Op de wei
Afbeelding

Treinproof
Afbeelding

Lekker op rust vanmiddag! Beetje van ver af omdat ik ze niet wilde storen :)
Afbeelding

En wat vinden jullie van onze hooiruif?
Afbeelding

Afbeelding

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:36

Ja super foto's van Casti. Had ze al gezien op Facebook!

De ruif is zeker nog Freibergerproof. Het net is gemaakt van een bagagenet, dus even afwachten of dat sterk genoeg blijkt. Het net hangt met karabijnhaken vast dus kun je open klikken en dan kun je hem hangend vullen. Ik ben niet zo groot, maar kan er prima bij. Onderin de bak liggen stenen voor de zwaarte en het net hangt daar een beetje tussen zodat er niet zoveel beweging in zit. Verder hebben we ook nog van die hooiballen (Hayplay), een cementbak met net er over en een bak met een bal er boven (moeten ze bal wegduwen om bij het hooi te kunnen), dus ze kunnen op verschillende plekken wat eten.

De paarden lijken goed te aarden :)

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:11

Die bal zie je een beetje op de eerste foto (eerder post). Bal hang gewoon aan hoek en dan die grote emmer er onder (die staat ook vast natuurlijk). Bal hangt nu eigenlijk nog wat te hoog, ze kunnen nu te gemakkelijk bij het hooi. Maar dat is ook even uitproberen.

De paddock zit op bosgrond. Dus we vermoeden dat hij aardig droog blijft. We zijn al een tijd daar bezig geweest om aanpassingen te doen en toen was er een aantal dagen behoorlijk regen. Het was toen maar op een paar plekken wat nat in de paddock. Hoewel je natuurlijk nooit kunt voorkomen dat er wat water staat als ze zo'n paddock omwoelen met lopen. De plek bij de ruif is daarom ook verhard.

Verder zit er inderdaad een stal bij met 2 boxen erin. Kiara loopt er al heel gemakkelijk in en uit (als er maar wat te eten valt en als ze nieuwsgierig is naar iets haha). Het andere paard nog wat minder gemakkelijk. We hebben ze de afgelopen dagen nog 's nachts in de box gedaan, zodat ze leren dat het hun plek is. Vanaf volgende week gaan ze 24/7 buiten en kunnen ze zelf kiezen of ze de box in willen.

Op de foto's hieronder zie je de stal. Dat is nog wel in de oude situatie want het hek is natuurlijk verplaatst/vernieuwd zodat ze gewoon in en uit de paddock kunnen lopen. Stal is heel goed geisoleerd dus dat is ook wel fijn.

Verder inderdaad veel bomen. Helaas ook wel eikenbomen, dus we hebben al veel eikels geharkt haha. En de hoek bij de ruif geeft veel beschutting omdat het een hoek is waar aan de ene kant de stal zit en de andere hoek de loods die er achter staat. Heb ook wel het idee dat ze de paddock een fijne veilige plek vinden.

Afbeelding

Afbeelding