Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Belker

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:32

Ik kom me alvast melden.
Ik ga half oktober naar een aantal FM fokkers om een nieuw maatje te zoeken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:39

Ja hoor je bent welkom. Je komt toch bij mijn stalgenoot, of vergis ik me nu? Ik twijfel steeds :o

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 07:09

Nee Belgie. Iets dichterbij en beter te behappen voor me. Ik heb nu 5 adressen op mijn lijst waarvan 3 fokkers met meerdere dieren.
Stalgenoot paard gaat weer fijn.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:55

Citaat:
Centrale databank

Alle paarden die in Nederland verblijven, moeten in de centrale databank van RVO.nl geregistreerd staan. De paspoort uitgevende instanties leveren de gegevens aan bij de centrale databank. Houders van paarden met een buitenlands paspoort, moeten daarom dit paspoort binnen 30 dagen na uitgifte of binnen 30 dagen nadat het paard in Nederland is gekomen vanuit een andere lidstaat of vanuit een land buiten de EU, laten registreren bij een Nederlandse paspoort uitgevende instantie. De paspoort uitgevende instantie zal controleren of het paspoort aan de eisen voldoet, het paspoort zo nodig aanvullen en als dit niet kan een nieuw paspoort uitgeven en de identificatiegegevens leveren aan de centrale databank. Controle op de termijn van 30 dagen na invoer vindt onder meer plaats aan de hand van de datum op het gezondheidscertificaat.

Op de website van de Sectorraad Paarden is een volledig overzicht te lezen van de belangrijkste wijzigingen en informatie omtrent het paardenpaspoort.

Lees ook:

Nieuwe regelgeving stagneert paspoortuitgaven
Duplicaat-paspoort sluit slacht niet meer uit
Vanaf 2016 strengere EU regelgeving paardenpaspoorten

Bron: Sectorraad Paarden

Komt uit [TAO] Paspoort voor buitenlands paard

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:34

Wat is een chipverklaring?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:42

Ok, dank je. Dat had Bruno idd ook.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 08:05

Meet mijn Franches Montagnes met zwitsers paspoort Savana
Merrie uit 2013, door omstandigheden geen Feldtest gedaan, maar kan in 2017 nog. Geen idee hoe hoog ze is, maar voor mij is het een mooi maatje. Ze is net beleerd, onder de man en aangespannen.
Afbeelding

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:37

Wat gaaf Ir111. Knappe Kolonel.

Voor wie het leuk vind, het verslag van onze zoektocht.

Belker schreef:
Hier maar even een verslagje van onze zoektocht.

Een freiberger was voor ons een hele bewuste keus. De eerste keer dat wij in Den Bosch Paard en Koets bezochten, jaren geleden, zagen we de freibergers al in actie. Daar hebben we echt van genoten. Ik zei tegen Hielke dat het net een Ebo in een groeter formaat vond en als ik later ouder was dan wilde ik er wel 1.

Eigenlijk hebben we het er al die jaren al eens over gehad en keek ik jaarlijks op de verkoopsite, http://www.freiberger-emmental.ch/verkaufspferde/ om te zien of er nog een leuk hengstveulen voor de opfok stond.

Na het ongeluk en de val van Bruno en mijn revalidatie, werd ik goed geconfronteerd met mijn beperkingen en mijn angsten. Die zijn er, meer dan waar ik over praat, en ook van invloed op mijn en ons dagelijks functioneren. ;(
En ondanks al die dingen geniet ik volop. De rust van het niet meer moeten is fijn.

Met dit in het achterhoofd is ook de beslissing gevallen om Bruno weg te doen en op zoek te gaan naar iets wat van nature al koel in de kop is. Iets waar ik op stap, alleen mee het bos in ga, gewoon weer terug naar het gevoel van " vroeger" met Gaija en Ebo. De belangrijkste eis was maat, rond de 1.55 vanwege mijn vriendin en het dier wat ik zocht moest zowel onder de man als voor de wagen beleerd zijn. Vanwege de laatste eis vielen al heel veel dieren in Nederland af. Hier op heb ik contact gezocht met een vriendin in Luxemburg met de vraag kun jij eens informeren wat een freiberger/ franches montagnes paard kost en wie wat te koop heeft staan.

Zij kreeg op haar oproep verschillende reacties en we hebben een route uitgestippeld. Wat mij betreft per dag 1 fokker met meerdere dieren en zo nodig, afhankelijk van tijd en energie konden we nog andere bezoeken.

We begonnen bij deze, http://www.elevagesjs.com, een zeer enthousiast fokker, met 4 dieren te koop. Varierend van 2 tot 6.
We hebben er met 2 een rondje door het dorp gedaan en ons verbaasd over hoe braaf ze waren. Net zadelmak, zonder morren mee, actief stappend en niet opkijken van de speelplaats met schreeuwende, rennende, spelende kinderen met allerlei materialen. Ze keken, dachten, hee wat leuk en stapten braaf verder.
Dat waren deze twee, het zware type (donkere 2,5) en een lichte (lichte bruine 3,5) type.
[ Afbeelding ]
Daarna nog meegeweest naar alle weilanden en zijn fokmateriaal gezien.

Hierna doorgereden naar een manege in de buurt waar ze er 1 te koop hadden staan.
Ook hier weer veel freibergers gezien waarbij de braafheid echt opviel. Veulens, enters, twenters stonden in stands te eten en te wachten Heel rustig, geen gezeur, ze stonden gewoon te wachten. Zelfs de veulens. Deze waren net uit Zwitserland gekomen.
Het ruintje bekeken, die werd voorgereden maar was het niet. Toen wij wegreden werden alle dieren uit de stand net aan de hand met zijn allen naar de wei gebracht. Ook dit was weer in alle rust en met respect voor de mens. :duimen:

Ik zat volledig aan mijn tax dus we zijn naar het hotel gegaan, hebben wat gegeten en zijn gaan slapen.

De volgende morgen naar een andere fokker. Deze had ook wat dieren staan die in mijn prijsklasse zaten. http://www.cheval-franches-montagnes.be ... vendre.asp

Ook hier weer een hartelijk ontvangst. Zijn paarden liepen allemaal bij het huis en waren goed te zien. Uitgebreid besproken wat we zochten wat we er mee wilden doen en toen zijn we met een merrie gaan mennen en later rijden. Erg gaaf om daar aangespannen de heuvels op en af te gaan en die dikbil te zien werken. Alles met een los leidseltje, zonder problemen. Dit was een dier wat idd precies bij ons doel pastte, maar in gangen een echte koudbloed was. Overladen met informatie zijn we weer vertrokken.

Ik had de merrie van de dag ervoor niet zien draven en was nieuwsgierig hoe zij liep. We zijn nogmaals bij deze mensen Langs gegaan om de lichte merrie nog eens te zien.
Beide merries liepen op de wei, uit het zicht. Meneer roept haar en ze kwam hinnikend aandraven. Echt te zoet.
Ik heb haar wat gelongeerd en we hebben haar los laten bewegen en ik wist genoeg. Deze werd het.
Volgens mij een fijn bruikbaar paard. Nuchter van karakter, vriendelijk en een knuffel. Fijne zeer goede ruime stap en de rest merk ik wel.

Een filmpje

[ Video ]

Voor alles geld gewoon dat de tijd het ons gaat leren.

Ik kan haar idd in 2017 bij hem neerzetten zodat hij met haar in Belgie de feldtest gaat doen. Waarschijnlijk gaan we dat ook doen. Alleen al voor onszelf, om de feldtest mee te maken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:33

Ik denk erover om Equilin balancer te geven. Daar heb ik er meer opgehad en is fijn spul.
Nu nog iets zoeken om het mee te mengen zodat ze iets in haar voerbak heeft als ze binnenkomt. Verder ben ik qua ruwvoer ook een feeder.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:26

En het eerste beeldmateriaal van Savana in Nederland.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:14

Tevreden kolonel.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:06

Savana is idd al prima gewend. We hebben nu een paar dagen met haar gewandeld en de wereld is om te ontdekken. Ik moet even wachten tot de schimmelinfectie weg is en dan gaan we er maar eens op. Ik heb een Wintec Isabelle Werth 16 inch die nu redelijk ligt. Over een paar weken mijn zadelfitter er maar eens bijhalen.
Ook ik moet het paspoort in orde gaan maken........

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:17

Ik heb vandaag de schimmelplek geschoren. Ze stond gewoon los in de wei en bleef staan. <3 Zoete madam

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:38

Onderlangs dwingt meer naar beneden. Tja, wat ik gebruik is per paard verschillend. Dieren die veel hun onderhals er op zetten leer ik eerst aan de hand hun hals op commando te laten vallen. Van daaruit ook verder onder de man. Ik pak aan de longe de onderlangs methode ook wel, maar niet lang. Nog geen 2 minuten per kant. Ik zelf vind dat longeertouw wel fijn. Dat geeft door druk op de rug vaak een mooi neerwaarts effect met lengte in de hals. Vooral lengte in de hals is bij deze bouw van belang.
Een qoque is hier ook fijn voor.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:49

Ze staat op een grote wei alleen. Hoe laat ben je er? Ik ben thuis.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:20

Gezellig, ben ik er ook. :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:02

Ik geef nu equilin balancer met Havens mix. Op deze manier krijgt ze iets als de rest eet en krijgt ze toch voldoende mineralen en vitamines binnen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:20

Qua meeting is het voor mij altijd beslissen op het laatste moment.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:16

Ik geniet van Savana. Ik Wil er graag op maar dat duurt nog even. De schimmel trekt mooi weg maar voordat er tuig op kan ben je wel even een tijd verder.

Ze herkent ons (of Jones :+ ) en komt gezellig aanwaaien.

Om later vol gas terug te gaan ;)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:45

Freibergerweekend? Vertel eens meer.

Mooie speknekfoto.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:23

Ok De website geeft weinig nieuws. De laatste datum van een evenement is in 2015.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:41

En ik zit er op :+
In het begin veel spanning, draaien, onrust, maar achter de dikke kont van een paard en met een stalgenoot naast ons was het snel goed. Een kwartiertje door de bak gestapt. Eerst achter paard, daarna er naast en later zelfstandig. Stap, halthouden, wegstappen. Alles deed ze braaf. Nu verder opbouwen.
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:29

Heerlijk Heros

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:53

En een duidelijkere foto van Savana en mij.
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:03

Heerlijke foto's. Blijf idd vooral spammen.

Ik rij Savana nu elke dag. 15 minuten, meer om het voor ons beiden normaal te houden. Het is een heerlijke vriendelijke merrie. Ze wil graag de wereld ontdekken.