Kruising Andalusier x Lusitano

Moderators: Neonlight, Nadia, LindyH, balance, RianneH

L_V

Re: Kruising Andalusier x Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-14 11:43

GalaxyFizzy: Dankje!

Russel: Ik vind het ook heel stoer bij Adagio, maar vroeger bij een (niet barok) paard vond ik het altijd maar raar :).

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:54

TS, hij had een top karakter. Ik kon er als beginnend maar wel zelfverzekerde ruiter prima mee overweg, maar ook gevorderde ruiters vonden m super. Alleen als een ruiter erg onzeker was ging ie dit misbruiken. Maar ze gebruikten m ook voor de trektochten. Super paard.

O.t., zeker waard om een keer heen te gaan, super mooi bedrijf met een super mooie visie uiteraard. Wel heen emotioneel maar gaaf om te mogen ervaren en deel van te mogen zijn

Vestgard-Briggen x Arin-19 jaar-L1+10
Norvik-Gio x Faun Tor-2 jaar

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-14 17:07

Renee_Pim: Leuk om te horen! Klinkt als een heerlijk paard, braaf maar toch karakter. Adagio durft ook wel te 'profiteren' van onzekerheid. Maar hij was wel een ontzettende schijtluis vorig jaar (ik zie hem niet zoveel omdat hij in de opfok staat), hoop dat dat toch een beetje gaat veranderen. :)

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:35

L_V schreef:
Karina: Heb jij Jocasta gekend? De verkoopster zei ook dat Jocasta smokey black was en Adagio ook. Maar ik ken zelf niet van de kleuren af, dus ik zou het niet kunnen zeggen.

Niet persoonlijk, alleen van foto's/video. Jocasta is op zeker smokey black, anders had ze nooit Zafira kunnen krijgen die cremello is dus 2x creme draagt. Dat kan alleen wanneer beide ouders minstens 1x creme dragen.
Of Adagio smokey is kan ik zo niet zeggen, de kans is 50% dat hij het creme-gen heeft meegekregen van zijn moeder maar het toont niet of nauwelijks op zwart dus dan zou je echt moeten testen op dna.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-14 17:50

Karina: Goed om te weten van de kleuren. Ik weet dat Dalveira ook een soort wildkleur had, heel speciaal.
Adagio heeft wel een gedeeltelijke licht (blonde) staart. Misschien wel eens interessant om het te laten testen

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:56

Dalveira heeft de kleur van haar vader, idd wildkleur-zwart / grullo, dat komt niet bij Jocasta vandaan.
Als Adagio's staart gedeeltelijk licht is kan het ook zijn dat ie nog schimmel wordt, de vader is schimmel toch?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 01:19

Leuk veulen!
En er is helemaal niets mis met een mooi ramshoofd!! :D

De naam van de moeder kwam mij al bekend voor, inderdaad omwille van haar "niet onbesproken" vorige eigenaar. (En dat is dan een eufemisme. )
Maar die merrie zelf is volgens mij helemaal geen verkeerde.
Ze is ook gekeurd met goede punten. (72 is best deftig maar ook niet extreem hoog. Je hebt er ook die boven de 80 gekeurd worden. (En net zo goed hele goede fokmerries die zelf maar 60 gehaald hebben.) Maar mocht mijn jonge merrie zulke punten halen, zou ik er zeker heel blij mee zijn. ;) )

De kleur van zijn zusje komt inderdaad bij haar vader weg. Wij hebben daar ook 2 veulens van gehad, ook beiden wildkleur terwijl de moeder een gewone vos was. (Die van ons zijn wel red dun ipv grullo, maar het gaat om hetzelfde wild-gen.)
Die verkleuring in zijn staart en manen kunnen ook gewoon nog veulenhaar zijn hoor.
Ik heb ook een bijna 2 jarige staan (een hele donkere valk) en die heeft ook bleke rossige haren onderaan zijn staart en manen en bij hem is dat nog zijn oude veulenhaar.
Heb je foto's van hem als klein veulen? Want daar zou je mogelijk wel uit kunnen afleiden of hij al dan niet een crème-gen draagt.
Smoky-black ziet er trouwens uit als zwart met een donkerbruine schijn erover. Net alsof hij wat afgeschenen is door de zon. Maar om het zeker te weten, moet je het inderdaad testen.

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-14 10:57

Karina: De vader is inderdaad een schimmel. Het kan dus zijn dat hij inderdaad gaat schimmelen. :D De kleur maakt voor mij niet echt uit, schimmel of donkerbruin.

Luckystory: Dankje! Ben heel trots op hem, zeker na alles wat hij al heeft meegemaakt. :o
Met een ramshoofd is inderdaad niets mis. Maar als klein meisje vond ik het altijd maar een 'uitzondering'. Nu ben ik toch van mening veranderd en vind ik het gewoonweg stoer :)

Ik had inderdaad al iets opgevangen van de vorige eigenaar van Jocasta via bokt. Maar de foto's deden het niet meer.
Ondertussen is ze bij deze eigenaar ook al reeds verkocht. Ze is blijkbaar wel een aangenaam paard. En één met goede punten dus (heb er echt geen verstand van :) )

Ik heb nog foto's van Adagio van vorige zomer,
Afbeelding
Afbeelding

Je kunt zijn lichte staart hier zien, maar misschien is het inderdaad veulenhaar. :) Ik vind persoonlijk wel dat hij een speciale kleur bruin heeft.

Op de FB van de vorige eigenaar staan nog foto's van Adagio, hier is het linkje, ik weet niet of ze zichtbaar zijn: https://www.facebook.com/pages/Heeshoev ... tos_stream

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:20

Met die veulen- en zomerkleur zou hij zeker smokey black kunnen zijn! Ook dat zou nog schimmel kunnen worden natuurlijk, maar je ziet er afgezien van de staart niet veel van en kan idd ook nog veulenhaar zijn.
Als je het echt wilt weten kun je met een plukje haar en een paar tientjes bij bv Animal Genetics laten testen op creme en op schimmel, dan weet je het :-).
Maar los van de kleur denk ik dat je er sowieso een heel leuk paard aan gaat hebben, echt leuke iberische uitstraling in al zijn jeugdigheid al.

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-14 15:32

Karina: Ja het is een speciaal soort bruin dat hij heeft in de zomer :) Ik zal wel gewoon afwachten welke kleur hij wordt. Ik ben heel blij met hem en kijk uit naar de volgende jaren!

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-14 12:15

Hier nog een paar recente foto's van Adagio die ik graag met jullie wil delen. Ik ben zo trots op het ventje <3
Ze zijn niet al te duidelijk, maar hij verandert echt continu. Het is nu iets meer dan een jaar geleden dat ik hem heb gekocht, en wat een groot verschil!
Ook zijn manen zijn al heel lang geworden :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:43

weet iemand waar dalveira nu is?

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-14 23:00

nasheeta schreef:
weet iemand waar dalveira nu is?

Je hebt een PB

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:57

dank je. vond haar altijd leuk. heb wel de hele uitzending toen gezien hoor over haar fokker destijds.

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

Kellogs_1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:10

Afbeelding
Dalvi is ondertussen bij mij beland :)

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 23:55

Wat een prachtige kleur! <3

Limburgs Ruiterhuis de beste OUTLET-Shop voor Paard en Ruiter.
Verzending €3,95, boven de €75 GRATIS Verzending!

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-15 09:22

Kellogs_1992 schreef:
[ [url=m/44OOVD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dalvi is ondertussen bij mij beland :)

Wat ziet ze er goed uit! Ze heeft inderdaad een prachtige kleur. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:24

L_V schreef:
ElCid: Dankje voor de uitgebreide uitleg van de afstamming van Jocasta! Je weet er echt heel veel over. Zoals ik het begrijp, zitten er dan toch vele verschillende lijnen in. Ik ga me er toch eens verdiepen. Lijkt me ontzettende interessant. Wat ik me wel afvraag, die 72 punten, is dat veel of gemiddeld?

Handig is altijd om te weten hoe die punten verdeeld zijn.
De punten van de gangen bv worden namelijk anderhalf keer gedaan.
Een 6 kan dan zo een 9 worden en dat lijkt dan heel wat, maar er kunnen maximaal 15 punten gehaald worden...
Ook rug en lendenen, de ledematen en het geheel (waarbij ze ook naar verhoudingen kijken) worden keer 1.5 gedaan.
De hele puntenlijst zegt dus meer dan het totaal.

Paarden met 3 zessen, of 2 vijven of 1 minder dan een vijf worden niet toegelaten in het hoofdstamboek.

De verdeling van de punten ziet er zo uit:
Hoofd en hals
Schouder en schoft
Borst en ribbenkast
Rug en lendenen (1.5)
Kruis
Ledematen (1.5)
Gangen (1.5)
Geheel (1.5)
Er kunnen theoretisch dus maximal 100 punten gehaald. Echter er bestaan geen paarden met een dergelijke score. Over de 80 is al heel zeldzaam....
Overal een 7 voor geeft 70...
Dan weet je meteen dat 72 best heel mooi is!

Je wilt een Iberiër kopen, paard of muilezel/muildier? *KLIK* voor Lusitanos, cruzados en andere Portugese paarden en ponies.
http://silverwing.simplesite.com/ Vakantie blog Rota Vicentina, zuidwest Portugal

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 03:32

Leuk dier, TS! Ik ben benieuwd hoe hij uit gast groeien.
Wat betreft de kleur, ik heb een 4 jarige pre in de kleur smokey black:
Afbeelding

Wie lief heeft, begrijpt. Wie begrijpt, heeft lief. Iemand die zich begrepen voelt, voelt zich geliefd en iemand die zich geliefd voelt, voelt zich begrepen.

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-15 08:10

Lusitana: Dankje voor de uitleg. Ik vind het heel interessant, wist niet dat er op die manier geteld werd. De puntenlijst zelf is dan inderdaad interessanter dan het totaal. Maar in het algemeen, had ze een mooie score :).

Plukje: wow! Die is knap!

Adagio is ondertussen terug uit de opfok :). We zijn rustig met vanalles bezig zoals grondwerk, buiten wandelen, af en toe longeren... Hij pakt alles goed op, maar hij is ontzettend schrikkerig. Maar dat verbetert wel :)