Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, balance

Buitenzinnig

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:46

Rainer, Leuk dat je hem over hebt kunnen nemen op deze manier!
Dankjewel! Ja, we doen alles bitloos. Villa heeft erg veel melanomen, ook in zijn mond. Ik wilde er geen bit meer in hangen, voelde niet prettig.

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker, Hidalgo, Deuber, Startrekk

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:47

Wat zijn ze toch allemaal prachtig <3

Hoe houden die van jullie het met het warme weer?
Diva kan niet tegen nattigheid maar deze hitte deert haar helemaal niet. Uiteraard werk ik niet met haar en staat ze gewoon chill onder de notenboom/in de stal, nouja vooral in de volle zon 10 meter verder >;)

Robijntjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:51

Prachtige paarden komen er weer voorbij.
Aurelia haar manen heb ik helemaal kort gewiekst.

Mijn paddock ligt gelukkig grootste deel van de dag helemaal in de schaduw. Verder heb ik gisteren een deel onder water gezet zodat ze lekker met de hoefjes koel kunnen gaan staan als ze dat willen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:54

w.b. de manen. Ik heb ze bij Villa wel een keer naar een punky coupe geknipt inderdaad, hij schuurt ook.
Hoe houden we het met de warmte.. De paarden staan onder de bomen of in het schuilhok. Heb ze wel een dunne vliegendeken om, ze worden gek van de vliegen. Ik ga vandaag een zwembadje opblazen en in de wei zetten, kijken wat ze er mee doen.
Hoe ik er zelf mee om ga? Rustig blijven, en morgen lekker in de horeca aan het werk ;)

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker, Hidalgo, Deuber, Startrekk

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:36

Welkom Rainer. Wat een knappert <3
Het opzadelen herken ik wel van Hugo. Dat heb ik met veel rust en constant herhalen een stuk beter gekregen. Hij heeft nog steeds wel spanning maar het is al veel beter geworden. :j Tussendoor laten lopen heeft bij Hugo veel spanning weggenomen. Dus eerst met dekje, losse singel op zijn etc.

Goed dat je de linkergalop even laat en eerst de rest van zijn lichaam sterker maakt. Heb je hem al eens laten checken? Het kan natuurlijk zijn dat er iets in zijn lichaam niet helemaal goed zit ;)

MightyJoe: Ik zou het gewoon afscheren, dan groeit het straks weer in een lengte aan.
je kunt ook nog voor een korte coupe gaan, dan is het niet te kaal.. :j

Buitenzinnig: Wat aan gave foto. En leuk om te zien dat jullie dit bitloos doen. *\o/*

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:07

Hier staan de paarden dag en nacht buiten. Zoeken nu verkoeling op in de stal of onder de bomen. Neem ze morgen mee naar het ven om lekker af te koelen, dat vinden ze echt heerlijk.
Hugo staat dan vaak te slapen haha

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:50

Toch wel typisch dat meerdere paarden dat dus hebben, dat opzadelen.

@keeyzie nee hij is hiervoor niet nagekeken. Hij is natuurlijk wel gekeurd voor de aankoop klinisch en rontgenlogisch(maar geen hals en rug) en dat was allemaal goed. Met het proefrijden ging het ook lastig maar dacht toen dat het voor een groot deel ook wel aan miscommunicatie lag, het was allemaal nogal wiebelig haha. Hij is opzich ook zeker langer dan een jaar niet meer dressuurmatig gereden, alleen eens in de 2 maanden een buitenritje. Ik vind het nu vooral heel erg lijken op gebrek aan kracht. Als hij linksom aanspringt (aan de longeerlijn of heeel soms buiten) dan lanceert hij zichzelf ook echt voren/omhoog terwijl hij er rechtsom gewoon in kan rollen. Toevallig heb ik hem vanochtend vroeg nog even 10 min gelongeerd en toen is hij er dus voor het eerst meer ingerold/normaal aangesprongen ipv gelanceerd, dus heb meteen uitgebreid beloond en ben toen gestopt. Ik heb er ook wel al aan gedacht hoor misschien laten nakijken want als je googled wordt dat toch ook veel geadviseerd, maar voor nu even besloten het een maandje of 2 aan te kijken en mocht er dan geen stijgende lijn in zitten gaan we dat zeker doen.

Hier staan de paarden ook dag en nacht buiten. Helaas geen schuilstal maar wel heel veel beschutting en schaduw door bomen. Ben er toevallig net langsgelopen en ze stonden lekker in de schaduw te chillen. Ze leken helemaal geen last te hebben van de warmte.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:45

Rainer, dat is vaak een bekken probleem. Een goede fysio kan dat verhelpen. Mijn paard is door Sara Vermeerbergen behandeld want die galoppeerde ook niet meer links aan, na 1 behandeling was het al veel beter. Springt nu gewoon goed aan.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:51

_Zsazsa_ schreef:
Rainer, dat is vaak een bekken probleem. Een goede fysio kan dat verhelpen. Mijn paard is door Sara Vermeerbergen behandeld want die galoppeerde ook niet meer links aan, na 1 behandeling was het al veel beter. Springt nu gewoon goed aan.

Oh dat is misschien nog wel een goed idee inderdaad... Zij zit helaas wel heel ver weg. Als iemand nog een goede tip heeft van een fysio omgeving apeldoorn/arnhem, gelderland dan hoor ik het graag. Graag wel echt fysio, geen osteopaat of chiropracter.

Zaterdag komt de tandarts, zeer waarschijnlijk voor het eerst in zijn leven.. Dus ben benieuwd.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:40

Hehe, wat een weer geweest zeg. Ik heb zelf verkoeling gezocht bij mijn schoonouders, wat helaas echt ver weg is van Jenara :'( Heb aan de staleigenaars gevraagd om haar goed in het oog te houden met die hitte, aangezien de anderen haar regelmatig wegjagen van de drinkbak, arm ding.
Ze hebben alle dagen gewoon buiten gestaan, maar onze weides zijn omgeven door hoge bomen en er is een wegje tussen de weides dat helemaal overgroeid is, dus altijd schaduw te vinden.
Ben er vandaag op de terugweg naar huis wel even langs geweest en wat had ze dorst, heb haar meteen goed laten drinken en van de gelegenheid gebruik gemaakt om haar toch nog even te tonen hoe de drinkbak werkt in haar stal, blijkbaar had ze dat nog niet door :/ Ze zag er verder wel prima gezond uit, lekker stoffig wel, maar dat zal haar ook beschermd hebben de afgelopen dagen. Haar neus was ook niet verbrand, ook daarvoor had ik de staleigenaar gevraagd het in de gaten te houden.
Vanaf morgen weer bijna dagelijks naar haar toe! Denk dat ik morgen begin met gewoon rustig wat grondwerk en wat dollen in de bak.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:10

Zolang ze schaduw hebben redden ze zich wel hoor.
Die van mij stonden gisteren ondanks de vele plekken schaduw toch lekker in het zonnetje.
Ze drinken nu ook enooooorm veel dus heel gek is het niet dat ze dorst heeft gehad.
Normaal vul ik mijn bak water eens in de 2/3 dagen, nu iedere dag en dan is hij echt bijna leeg.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:11

Trots momentje hier trouwens.
Hugo vind alles op zijn rug nog steeds enorm spannend. Gisteren heb ik voor het eerst zonder zadel en touwhalster op hem gezet. In het water, mocht hij gek doen dan viel ik niet zo hard.
De eerste passen vond hij wat spannend maar daarna heerlijk door het water gestapt.

Afbeelding
En Hugo maar spetteren *\o/*

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 07:49

Lekker om even af te koelen. Hugo geniet er ook wel van aan zijn oren te zien :D

Niets zo charmant als een paard aan de wand: (zie profiel of hiervoor portretten en naambordjes)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:38

Heerlijke foto Keeyzie, hoop dat ik dit soort dingen snel ook met Jenara kan gaan doen :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:49

keeyzie, dankjewel!
Gave foto, leuk dat je het zo doet!

Hier staan ze ook dag en nacht buiten. Ze hebben bomen om onder te schuilen en een schuilhok. Ik ging nog wel eens met ze naar het strand, maar daar is het nu ook gewoon te warm voor (moet wel met de trailer dan).En het strand is druk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 07:45

keeyzie schreef:
Trots momentje hier trouwens.
Hugo vind alles op zijn rug nog steeds enorm spannend. Gisteren heb ik voor het eerst zonder zadel en touwhalster op hem gezet. In het water, mocht hij gek doen dan viel ik niet zo hard.
De eerste passen vond hij wat spannend maar daarna heerlijk door het water gestapt.

[ [url=m/WyH47A.jpg]Afbeelding[/url] ]
En Hugo maar spetteren *\o/*

Gave foto *D wat heerlijk om te doen ook met die hitte.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 21:47

Updatetje van de laatste 3 dagen voor wie interesse heeft :)

Zaterdag grondwerk en los grondwerk gedaan, heb mijn zus eens meegenomen en haar ook wat
grondwerk oefeningetjes laten doen met Jenara :p Dan is het toch wel duidelijk hoeveel vertrouwen ze toch al in mij begint te hebben en hoe duidelijk ze mij begrijpt :) Maar was leuk!
We hebben nu dus ook nieuw zand in de piste, ligt wel zwaar!

Zondag kon er helaas niemand bij zijn, maar ik heb dus voor de allereerste keer helemaal alleen gereden :D
Eerst eventjes aan de longe genomen om te zien hoe ze was, maar echt helemaal ontspannen en relax,
dus durfde ik opstappen. Ik voelde wel dat ze last heeft met de het diepe zand, haar evenwicht was terug minder en de ontspanning ook wat minder. Maar al bij al was ze braaf. We hebben veel in stap gewerkt en bochtjes gemaakt voor stelling en aanleuning. En dan ook wat overgangen stap/draf. Was wel weer wat stappen terug t.o.v. de laatste keer voor de hittegolf, maar ja, zo gaat dat nu eenmaal :p

Vandaag ook weer langs geweest en gereden, dit keer met één van de andere paarden samen. Ze was weer veel drukker en nerveuzer en is in onze befaamde hoek weer een paar keer weggeschoten. Ik heb haar telkens wel meteen terug gelukkig en veel meer dan een paar passen galop weg doet ze niet. Wel 1 keer plakte ze zodanig tegen de kant, terwijl ik haar er probeerde van weg te duwen, dat mijn knie tegen het hek kwam en daar schrok ze zich natuurlijk een ongeluk van :+
Nog steeds véél werk aan mijn meisje, maar wat is ze eigenlijk toch een schatje en toch wel heel erg braaf, ondanks haar stressmomentjes.

Nu staat ze wat ingepakt op stal na een hele uitgebreide douche, die ze mij alles behalve in dank heeft afgenomen }> want morgen héél vroeg hebben we een fotoshoot :D

Als afsluiter nog een foto van mijn waterkieken:

Afbeelding

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 08:30

Hoi allemaal.

Wat gaan jullie hard! Ik heb het momenteel erg druk dus kom haast niet aan bokt toe. Korte update: 2 keer op wedstrijd geweest nu en de combinatie van hengst zijn, mega temperament en niet moe te krijgen zorgt nog voor teveel spanning en fouten. Tijd voor kilometers dus! Wel lovend commentaar van jury’s. En.... deze prachtige foto. Afbeelding

Het enige wat jammer is dat ik net ga staan maar dat boeit me niet eens. Deze ga ik inlijsten!

Magnifique M2*
Crucero JM L1 + 4

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:31

Jenara: Heerlijk om te lezen dat je het werken na de hitte weer hebt kunnen oppakken.
Goed dat je weet wat haar stress oplevert zodat je daar mee aan de slag kunt.
Blijkbaar heeft ze door de nieuwe bodem toch wat stress waardoor ze weer wat kijkeriger wordt.
Maar zoals ik het lees heb ik er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen! Ben enorm benieuwd naar de foto's van de shoot.

Yevrah: Wat een prachtig beest is het toch! Die spanning op wedstrijd herken ik wel (en dat met een ruin) dat is echt een kwestie van kilometers maken. De oefeningen doen ze allemaal wel. Als je straks die spanning kunt omzetten in beweging dan ben je er! *\o/* Enneee ik snap die jury's wel <3 Hoe groot is hij?

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:00

keeyzie schreef:
Jenara: Heerlijk om te lezen dat je het werken na de hitte weer hebt kunnen oppakken.
Goed dat je weet wat haar stress oplevert zodat je daar mee aan de slag kunt.
Blijkbaar heeft ze door de nieuwe bodem toch wat stress waardoor ze weer wat kijkeriger wordt.
Maar zoals ik het lees heb ik er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen! Ben enorm benieuwd naar de foto's van de shoot.

Yevrah: Wat een prachtig beest is het toch! Die spanning op wedstrijd herken ik wel (en dat met een ruin) dat is echt een kwestie van kilometers maken. De oefeningen doen ze allemaal wel. Als je straks die spanning kunt omzetten in beweging dan ben je er! *\o/* Enneee ik snap die jury's wel <3 Hoe groot is hij?

Dankjewel! Hij is echt prachtig. Ik hoop dat kilometers gaan helpen. Heb nu echt de handen vol! Hopen dat de punten ooit komen. Hij is klein, rond de 1.57 / 1.58 gelukkig ben ik ook klein, haha!

Magnifique M2*
Crucero JM L1 + 4

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:21

En welk niveau starten jullie?
Ik ben met Hugo pas sinds kort op het punt dat we de ontspanning kunnen vinden op wedstrijd.
Daarvoor bouwde hij tijdens de oefeningen veel spanning op en ging daardoor krabbelen.
Gewoon veel op pad gaan dan komt dat vanzelf. Neem je hem ook mee naar vreemd terrein zonder wedstrijddruk?

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:35

keeyzie schreef:
En welk niveau starten jullie?
Ik ben met Hugo pas sinds kort op het punt dat we de ontspanning kunnen vinden op wedstrijd.
Daarvoor bouwde hij tijdens de oefeningen veel spanning op en ging daardoor krabbelen.
Gewoon veel op pad gaan dan komt dat vanzelf. Neem je hem ook mee naar vreemd terrein zonder wedstrijddruk?

We starten L1.
Ja, hij gaat regelmatig mee naar les. Hij is vooral veel te blij en enthousiast en wil veeeeeeel te graag werken. Hij heeft tijd nodig en dat krijgt hij... Maar we moeten toch oefenen op wedstrijd dus we gaan wel. :-)

Magnifique M2*
Crucero JM L1 + 4

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:34

Zo heb ik het ook aangepakt hoor. Jullie komen er wel, een prachtige combinatie.

SwPck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:43

@Jenara , ziet er goed uit allemaal :j

@Naranja1 , mijn 3 jarige heeft t altijd los, hij heeft geen extreem lange manen, maar ik merk wel dat het begint te groeien. Ben benieuwd hoe hij eruit ziet wanneer hij is 'uitgegroeid' :=

@Rainer , die van mij heeft wel puur Spaanse ouders, maar is in Nederland geboren, moeder is drachtig naar Nederland gekomen, dus uit eigen ervaring kan ik niet spreken. Wel weet ik dat veel Spaanse paarden last hebben van 'Spaanse trauma's', ze worden daar simpelweg anders behandeld dan bijv hier, en helaas op een wat dieronvriendelijke manier. Moet je eigenlijk opnieuw aanleren dat het geen negatief iets is.

@Buitenzinnig , wauw, superfoto en top om te horen dat je bitloos rijd :j

Zelf met Don weer gewoon grondwerk gedaan deze week en licht gelongeerd ivm zijn been. De dierenarts heb ik wel langs laten komen, die zei dat het waarschijnlijk oppervlakkig is, dus niet zijn pees. Dit valt uit te sluiten binnen 2 weken, dan moet t flink verminderd zijn.
Wel vandaag hem kennis laten maken met vreemde objecten zoals vlaggen en balkjes en matten op de grond. Gelukkig is hij nieuwsgierig dus daar meteen van geprofiteerd en hij deed het super op 1 x goed schrikken na <3
Ik probeerde nog wat ik had kunnen filmen te plaatsen, maar het lukt nu even niet, wordt vervolgd :')

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:48

keeyzie schreef:
Zo heb ik het ook aangepakt hoor. Jullie komen er wel, een prachtige combinatie.

Lief van je. Dankjewel! Het geeft me hoop dat je het verhaal herkent in je eigen paardje. Hoe lang duurde het bij jou voordat je verbetering merkte?

Magnifique M2*
Crucero JM L1 + 4