Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 22:14

Jenara schreef:
@Zsazsa, wat loopt hij goed zeg! Heb je een tip om ze zo mooi in aanleuning te krijgen?
Jenara deed het in het begin super, maar nu de laatste paar x was ze moeilijk ontspannen te krijgen
en begint ze ook enorm te overstellen op de ene hand en tegen mijn binnenbeen aan te lopen op de andere hand, ik krijg het wel wat beter als ik figuren rijd. Wil haar ook niet te veel met mijn hand oppakken en vooral vanuit zit rijden, maar ze loopt dus wel vaak nog met de neus in de lucht (terwijl ze dat in het begin dus niet deed)

@Escade, dankje :) was wel wat een verjaardag in mineur, wou graag gaan rijden vandaag en nieuw hoofdstel gaan kopen enzo, in de plaats zat ik thuis vast in de zetel met pijnstillers :'(

Marq deed dat in het begin ook wel hoor, toen was Mn zadel wat te krap. Met een leenzadel van Sella was dat scheve al meteen heel erg veel minder en wilde hij lekker zakken in de hals.
Ik longeer zonder hulpmiddelen zodat hij natuurlijke balans krijgt en daar zakt hij heel fijn op in.
Verder ben ik heel consequent met rijden. Ik sluit in mijn hand als hij omhoog komt en laat meteen los als hij zakt. Zo krijg je een hele lichte verbinding. Ik heb niks in mijn hand met rijden. En hij loopt bijv in galop nog niet constant nageeflijk, maar dat komt wel zodra hij sterker word. Hij is nog maar zo weinig ohz geweest.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 07:45

Escada schreef:
Buitenzinnig schreef:
Er weer heen, kijken of hij er nog is.. als dat is, is hij vast voor jullie bestemd

Ik was in slaap gevallen op de bank en toen ik wakker werd was de markt voorbij. Zeker niet voorbestemd dus :')

Hihi, oeps..

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker, Hidalgo, Deuber, Startrekk, Zaldi

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 07:58

Heb een berichtje van een bokker die hem heeft gekocht of ik hem wil overkopen *\o/*

What doesn't kill you makes you stronger

Buitenzinnig

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:07

Oh wat spannend! Wat ga je doen?

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker, Hidalgo, Deuber, Startrekk, Zaldi

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:11

_Zsazsa_ schreef:
Jenara schreef:
@Zsazsa, wat loopt hij goed zeg! Heb je een tip om ze zo mooi in aanleuning te krijgen?
Jenara deed het in het begin super, maar nu de laatste paar x was ze moeilijk ontspannen te krijgen
en begint ze ook enorm te overstellen op de ene hand en tegen mijn binnenbeen aan te lopen op de andere hand, ik krijg het wel wat beter als ik figuren rijd. Wil haar ook niet te veel met mijn hand oppakken en vooral vanuit zit rijden, maar ze loopt dus wel vaak nog met de neus in de lucht (terwijl ze dat in het begin dus niet deed)

@Escade, dankje :) was wel wat een verjaardag in mineur, wou graag gaan rijden vandaag en nieuw hoofdstel gaan kopen enzo, in de plaats zat ik thuis vast in de zetel met pijnstillers :'(

Marq deed dat in het begin ook wel hoor, toen was Mn zadel wat te krap. Met een leenzadel van Sella was dat scheve al meteen heel erg veel minder en wilde hij lekker zakken in de hals.
Ik longeer zonder hulpmiddelen zodat hij natuurlijke balans krijgt en daar zakt hij heel fijn op in.
Verder ben ik heel consequent met rijden. Ik sluit in mijn hand als hij omhoog komt en laat meteen los als hij zakt. Zo krijg je een hele lichte verbinding. Ik heb niks in mijn hand met rijden. En hij loopt bijv in galop nog niet constant nageeflijk, maar dat komt wel zodra hij sterker word. Hij is nog maar zo weinig ohz geweest.

Ik longeer ook alleen aan kaptoom en daar zakt ze wel mooi, in draf nog niet altijd consequent als ze iets gezien heeft, dus we werken aan aandacht bij mij houden :p
En ik rij op exact dezelfde manier als jij, hand sluiten als ze omhoog komt, meteen los als ze nageeft. Ik heb een tijdje terug een filmpje gepost van mijn rijden en daarin zie je haar best zoeken en al regelmatig nageven op mijn hand. Nu moet ik wel zeggen dat het duidelijk achteruit was toen ze onze piste hebben vernieuwd en voelde ik in het begin heel duidelijk haar onbalans. Nu was dat de laatste keren al beter, maar kan zijn dat ze er nog steeds wat moeite mee heeft en daardoor moeilijk in aanleuning kan komen. Ze is ook nog steeds niet zo enorm veel onder het zadel geweest. Ze heeft nu alvast eventjes vakantie en daarna terug wat longeren oppakken!
Bedankt wel voor de uitleg en tips!

@Escade, ohh idd spannend! Benieuwd naar je beslissing!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:10

Als ik naar je teugels kijk in de filmpjes die je hier laat zien mis ik een constante verbinding met de mond. Je hebt je teugels best lang, waardoor je geen mooie verbinding hebt en de teugels af en toe los hangen. Voor Jenara is het dan ook moeilijk te begrijpen wat de bedoeling is.

Ik bedoel niet dat je veel druk op je teugels moet hebben, maar zorg wel dat je de mond voelt en dat je niet constant waslijntjes hebt. Die van mij longeer ik met dubbele lijnen. Dit vind ik erg fijn werken om een fijne aanleuning te krijgen. :)

Leuk Escada! :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:43

Jeetje wat gaat dit topic ineens hard :oo
Ik zie triest afscheid, sterkte. Nieuwe aanwinsten, gefeliciteerd!
Een prachtig vos veulen en blessure perikelen.
Zadels praat ik maar niet over mee, Diva loopt met een keukenstoel op haar rug denk ik nog wel maar die heeft nu een BM die prima lijkt te werken.

Net voor het eerst in 3 maanden er weer op gezeten, meteen maar naar buiten uiteraard en een goed half uur weg geweest. Haar eigen mening schreeuwt ze bijna uit :+
"Dit pad is saai, we draaien om en gaan terug naar Prim" Eh nee >;)
"Hee daar zijn paarden, ik weet dat ik de hele tijd sloom ben maar nu wil ik voluit over het asfalt richting de grote weg" Hmm nou even dan *\o/*
Afbeelding

Ze haalt wat toeren uit maar ik ben absoluut niet bang dat ze me de controle helemaal af neemt dus echt heerlijk rijden. Zit wel enorm vast in mijn rechter schouder merkte ik ineens :')

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:01

MightyJoe schreef:
Als ik naar je teugels kijk in de filmpjes die je hier laat zien mis ik een constante verbinding met de mond. Je hebt je teugels best lang, waardoor je geen mooie verbinding hebt en de teugels af en toe los hangen. Voor Jenara is het dan ook moeilijk te begrijpen wat de bedoeling is.

Ik bedoel niet dat je veel druk op je teugels moet hebben, maar zorg wel dat je de mond voelt en dat je niet constant waslijntjes hebt. Die van mij longeer ik met dubbele lijnen. Dit vind ik erg fijn werken om een fijne aanleuning te krijgen. :)

Leuk Escada! :D

Thanks voor de tip, dat is inderdaad wel iets om op te letten.
Wou haar zelf wat naar ontspanning laten zakken, maar merk dat ze mijn steun wel nodig heeft.
Als ik terug kan rijden, weet ik waaraan werken ;)

@Azmay, klinkt fijn!! Ik wil ook zo graag gaan wandelen met Jenara, maar durf nog niet goed. Aan de hand kan ze echt nog vreselijk druk worden. Ging wel veel beter met 1 vd andere paarden erbij

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 07:36

WoW. Pagina sprong.
Paar drukke weken dus weinig tijd voor hier want ik ben lekker bezig met de paardjes.
2 weken terug begonnen aan 2 masterclasses bij featherlight horsemanship. Zo onwijs leuk!!
In de trainingen met Ami vallen er ook meer puzzelstukjes op zijn plek. Heerlijk.
Het gaat heel erg goed met hem. Hij komt beter in zijn lijf en in zijn koppie.

Vorige week zijn er onverwachtse foto’s van ons gemaakt door een stalgenootje toen Ami en ik samen aan het chillen waren. Resultaat is echt super leuk. Mooie verrassing in mijn mail box dus vanmorgen. Haha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:33

Och wat een mooie foto's!

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:49

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:27

Faya_barock schreef:
Afgelopen weekend is de campeonato geweest van de PRE, hierbij de link van de uitslagen en ook heel leuk van ieder paard een filmpje! http://www.concursosancce.com/public/co ... eZu5l2xaGk

Hey Cora heb je toevallig ook nog mooie foto's gemaakt , en toevallig ook nog van mijn merrie? De enige perlino op de keuring :D

Je paard is de spiegel van je ziel ......kijk er regelmatig kritisch in polijst 'm tot ie blinkt en laat 'm niet meteen barsten als je iets ziet wat je niet bevalt.

http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... rioja.aspx

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:37

Ik ben sinds 1,5 week de nieuwe eigenaar van Divino. Helemaal onverwacht op mijn pad gekomen, ik was niet o zoek maar het gebeurde gewoon, en het voelde goed dus ik heb gewoon ja gezegd. Vrijdag kwam ik hem tegen en de zondag erna heb ik hem opgehaald. Hij doet het supergoed in onze groep, daar ben ik echt zo blij mee! Het voelt net alsof hij er altijd al was, mijn andere 4 paarden hebben hem zo toegelaten. De eerste paar dagen heb ik hem apart laten staan met een hek ertussen zodat ze wel aan elkaar konden snuffelen maar wel met het veilige stevige hek ertussen. Hij was in het begin erg opgefokt maar dat werd al snel minder. Hij is ook echt vriendjes geworden met Quimero mijn andere valk PRE. Dit weekend een zadel voor hem uitkiezen en als hij er aan toe lijkt ga ik langzaam wat met hem aan het werk. Ik wil niet overhaasten omdat het leven zo in een groep 24/7 buiten (we hebben wel een grote inkoopstal waar ze allemaal inpassen) wel erg wennen is voor hem. Hij is dol op knuffelen en ik kan hem geen groter plezier doen dan een stukje wandelen om onderweg grasjes te eten. Ik zal proberen zo snel mogelijk wat foto's te plaatsen, heb nu nog geen fatsoenlijke foto's, ik ben zelf de slechtste fotograaf ever :') .

Master Saddle Fitting Consultant SMS Qualified Saddlefitter

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 22:09

Aah.. heb jij die mooie valk gekocht. Een knapperd hoor!

Ik heb helaas vorige week mijn "nieuwe" paard ik moeten laten slapen. Ik had hem nog geen jaar, hij kreeg na exact 5 maanden een blessure. Na een half jaar rust bleek de kans op herstel zo goed als nul helaas. Vorig jaar heb ik mijn cruzado (LusitanoxNew Forest) na 15 jaar in moeten laten slapen ivm een immuungemedieerde ziekte, dus dat gaat allemaal niet zoals gehoopt.

In ieder geval ben ik weer op zoek naar een nieuw maatje die hopelijk wel 25+ mag worden bij me. Maximaal 8 jaar oud, in ieder geval zadelmak, niet ril en geen project. Papieren/afstamming spelen geen rol. Lichte voorkeur voor merrie, anders ruin. Mocht iemand iets weten, dan hoor ik het graag.

Xara, je was fantastisch, ik zal je nooit vergeten.
Bamboo, rust zacht vriend.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 06:51

Wat sneu Tessebes, sterkte.

Ik ben inmiddels zelf ook aan het rondkijken naar een PRE en ben eentje tegengekomen die me aanstaat.
Zijn hier mensen die bekend zijn met een aantal stallen en waarbij ik naar ervaringen kan vragen?
Of die inzicht hebben in wat een geschikte prijs is voor een bepaalde PRE?
Mag ook via PB, weet niet of ik de stalnaam hier zo kan plaatsen.

Bonte Wisse Z startgerechtigd :) Darren ook weer terug <3
Dagmar 2012 ♥♥♥♥ Valerie 2014

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:34

Je mag altijd een pb sturen horen opisop_shop.
Tessebes, heb je meer eisen? Stokmaat etc?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:20

Ik heb niet veel wensen, ik zoek gewoon weer een vriendelijk dier waar ik lekker mee aan de slag kan. Stokmaat circa 1.55-1.60. Geen krabbelaar of hectische beweger.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:45

Heb je even pb gestuurd.

Hoe vonden de mensen de afgelopen Campeonato? Beter georganiseerd als vorig jaar of aardig gelijk? Ik kon helaas niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:19

opisop_shop schreef:
Wat sneu Tessebes, sterkte.

Ik ben inmiddels zelf ook aan het rondkijken naar een PRE en ben eentje tegengekomen die me aanstaat.
Zijn hier mensen die bekend zijn met een aantal stallen en waarbij ik naar ervaringen kan vragen?
Of die inzicht hebben in wat een geschikte prijs is voor een bepaalde PRE?
Mag ook via PB, weet niet of ik de stalnaam hier zo kan plaatsen.

Hier ervaring met stal Buitengewoon.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:20

Tessebes schreef:
Aah.. heb jij die mooie valk gekocht. Een knapperd hoor!

Ik heb helaas vorige week mijn "nieuwe" paard ik moeten laten slapen. Ik had hem nog geen jaar, hij kreeg na exact 5 maanden een blessure. Na een half jaar rust bleek de kans op herstel zo goed als nul helaas. Vorig jaar heb ik mijn cruzado (LusitanoxNew Forest) na 15 jaar in moeten laten slapen ivm een immuungemedieerde ziekte, dus dat gaat allemaal niet zoals gehoopt.

In ieder geval ben ik weer op zoek naar een nieuw maatje die hopelijk wel 25+ mag worden bij me. Maximaal 8 jaar oud, in ieder geval zadelmak, niet ril en geen project. Papieren/afstamming spelen geen rol. Lichte voorkeur voor merrie, anders ruin. Mocht iemand iets weten, dan hoor ik het graag.

Pfft wat heftig zeg, heel veel sterkte nog.
Ik zag er wel een aantal te koop staan via de Bokt markt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:24

melrovers schreef:
Ik ben sinds 1,5 week de nieuwe eigenaar van Divino. Helemaal onverwacht op mijn pad gekomen, ik was niet o zoek maar het gebeurde gewoon, en het voelde goed dus ik heb gewoon ja gezegd. Vrijdag kwam ik hem tegen en de zondag erna heb ik hem opgehaald. Hij doet het supergoed in onze groep, daar ben ik echt zo blij mee! Het voelt net alsof hij er altijd al was, mijn andere 4 paarden hebben hem zo toegelaten. De eerste paar dagen heb ik hem apart laten staan met een hek ertussen zodat ze wel aan elkaar konden snuffelen maar wel met het veilige stevige hek ertussen. Hij was in het begin erg opgefokt maar dat werd al snel minder. Hij is ook echt vriendjes geworden met Quimero mijn andere valk PRE. Dit weekend een zadel voor hem uitkiezen en als hij er aan toe lijkt ga ik langzaam wat met hem aan het werk. Ik wil niet overhaasten omdat het leven zo in een groep 24/7 buiten (we hebben wel een grote inkoopstal waar ze allemaal inpassen) wel erg wennen is voor hem. Hij is dol op knuffelen en ik kan hem geen groter plezier doen dan een stukje wandelen om onderweg grasjes te eten. Ik zal proberen zo snel mogelijk wat foto's te plaatsen, heb nu nog geen fatsoenlijke foto's, ik ben zelf de slechtste fotograaf ever :') .

Wat leuk, gefeliciteerd! ik ben benieuwd naar foto's.

Fluffy: mooie foto's en fijn dat het zo goed gaat!

-Kurt Albrecht-

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:52

Wat leuk dat Divino nu weer op Bokt te zien is ook! Ruinen heeft hem erg goed gedaan :)

Stal buitengewoon heb ik als pensionklant gestaan die handelen niet meer. Beste is kopen van particulieren of fokkers natuurlijk! Bij handelaars altijd door eigen arts laten keuren zelfs al zijn ze al gekeurd. Kwestie van geluk hebben dus niemand die ik aan kan raden.

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:29

Van wie was Divino ookalweer eerst? Ook van iemand hier in het topic toch?

Veel geluk met je nieuwe aanwinst Marielle :-).

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:20

Divino was van Tess.

Ik ben bij die stal in Bergen op zoom geweest bij mijn vorige zoektocht. Dat was nogal een aparte ervaring, maar ik weet ook dat er mensen naar tevredenheid een paard hebben gekocht.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:47

Even een vraagje, zouden jullie een veulen bijvoeren?
Ik zag Equi-Herbal voorbij komen met de long mane mix met natuurlijke supplementen wat mij wel aansprak. Hij staat straks 24/7 in het land met kuil. Maar zou hem graag ook als ik er ben gewoon een handje brok bijvoeren dat hij ook daar alvast aan went. PAVO heeft Podostart vanaf 8 maanden tot 30 maanden O:) Zou dat wat zijn?

What doesn't kill you makes you stronger