Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:16

Hej allemaal, zo'n prachtige paarden hier!

Ik sta op het punt om ook een PRE merrie te kopen, aanstaande zaterdag is het keuring, spannend!
Oorspronkelijk ging ik maar gewoon een keer bij haar gaan kijken, maar verwachtte ik er niet
al te veel van .. nu dat is even anders uitgedraaid :D
Sinds dat moment heb ik al zo veel zitten lezen over de PRE, was helemaal niet van plan om voor het
ras te kiezen, maar wauw, wat lijken het superfijne paarden om mee te werken!
Nu kan ik helemaal niet meer wachten om met mijn beauty aan de slag te gaan!

Jenara is 3,5, 1m57 nu (hopelijk wordt ze nog net 1m60) en zoo lief!
Foto's volgen binnenkort, heb er zelf nog geen genomen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:15

xJolien schreef:
He wat leuk, spannende dag zaterdag. Duimen dat alles goed is!!
Welke kleur is ze? :)

Ze is een lichte schimmel, echt een plaatje <3

Jenara

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:05

Wat heeft ze zo'n schattig hoofdje en lijf, vind paarden rond de 2jaar altijd wel een beetje iets grappigs hebben, ze zijn zo half nog veulen en half al paard.
Ik ben alvast benieuwd hoe ze nog ontwikkelt!
Iemand een idee hoe lang en hoeveel ze nog uitgroeien, die PRE's?
mijn lesgeefster zei dat ze vrij laat "volwassen" worden.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:36

neile schreef:
PRE's zijn laatbloeiers, en dat ga je nog merken bij jouw paard. Een paard van 5 is niet te vergelijken met een paard van 8. Op 8 jaar beginnen ze echt uit te zetten en te ontwikkelen. Daarom mag je ze niet te snel of te zwaar beginnen werken, ook al zouden ze het mentaal wel meer kunnen.

Dat had ik inderdaad al ergens opgevangen!
in April zou ze 4 worden, dus ga nu beginnen met grondwerk en wat longewerk
En dan rond April mee met een groep gaan wandelen elke week, gewoon lekker voorwaarts.
(Verder gewoon grondwerk blijven doen ;) )
En dan pas later beginnen met echt doorrijden, over een jaar pas ofzo.
Ze is al zadel- en ruitermak, maar ga dat "rijden" zeker in het begin enorm beperken!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 20:53

Keuring vandaag gehad en Jenara is volledig in orde!
Juist haar voorvoeten moet ik in het oog houden, ze heeft een beetje een naar binnen gedraaide stand,
waardoor die niet gelijkmatig zullen afslijten, dus ik ga dit goed met de hoefsmid moeten bekijken.

Maar ik heb dus vanaf vandaag officieel een paard :D Volgende week verhuist ze, de huidige eigenaar
komt haar brengen, kan die haar nog wat op dr gemak stellen :)

Dit is Jenara!

Afbeelding

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:49

neile schreef:
Knappe Jenara! Welke bloedlijn had zij? En welkom mooie Suena.

Daar moet ik nog eens voor in haar papieren kijken, die krijg ik bij de verhuis aanstaande zaterdag ;)
Ze is in ieder geval geboren in Alicante.

xJolien schreef:
Gefeliciteerd met je knappe Jenara!!! <3 (spreek je het op z'n Spaans uit of Nederlands?)

Dankjewel! Ik vind haar in ieder geval echt prachtig :D En je spreekt het op zijn Spaans uit,
maar het zal voor het gemak waarschijnlijk wel Nara worden :)

Kan echt niet wachten tot ze er is nu! Heb bij mijn lesgeefster dit weekend al eens met een PRE mogen rijden en wat zijn ze toch leuk!

Suena is ook wel een beauty!! Hopelijk blijft Jenara wel iets witter :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:48

Azmay, Diva is mooi zeg! Ben niet zo superfan van bruine paarden, maar ze heeft wel echt een hele mooie bouw, stevig en toch niet echt zwaar! Hopelijk wordt Jenara ook zo :D
Hoe oud is Diva trouwens?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:01

Azmay schreef:
Diva is 5,5 en ik denk dat ze nog ietsje breder gaat worden eigenlijk maar dat vind ik niet erg :Y)
Ik vond bruin ook maar saai maar goed zwart en wit wilde ik zeker niet en vos vind ik ook niet altijd mooi dus dan houd het snel op :')

Haha, ja dan blijft er niet veel over! Ik vind haar toch echt wel mooi!
dus over 2 jaar kan ik wel verwachten dat Jenara ook wat steviger zal geworden zijn :D
Ik hoop in ieder geval van wel, met haar puppylijf nu mag ik haar echt nog niet te fel in het werk zetten!

Nog 2 dagen, ik ben zo vreselijk ongeduldig aan het worden <3
Hebben jullie nog tips ter voorbereiding van de komst van een nieuw paard?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:37

Jenara kwam vandaag eindelijk aan!! :D

Eerst wou ze niet zo graag de trailer af en was ze uiteraard wel wat nerveus,
maar eens in haar propere stalletje met vééél hooi werd het wel langzaam beter :)

Het filmpje heb ik gemaakt als ze een kwartiertje binnen stond, dus nog beetje nerveus wat eten en kijken.
Paar uurtjes later ben ik haar in de stal rustig gaan borstelen en dan stond ze zo op haar gemakje, beetje briesen, nog wat hooit eten. Ze volgt me ook echt al in haar stal als ik haar roep <3
Gaat een heerlijk paardje worden om mee te werken denk ik zo :D

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:29

Zsazsa, wat jammer zeg, ik hoop echt dat je snel vindt wat het probleem is dat je hem kan helpen!

Mijn Jenara is nu al 2 weekjes bij mij! De eerste week was echt enorm wennen aan alles voor haar (en voor mij,
ik heb best veel ervaring met paarden en ook jonge paarden, maar nog nooit met ééntje die net verhuisd is)

Deze week, de tweede week, werd snel duidelijk dat ze echt tegelijk met de andere 3 paarden naar buiten
moet kunnen, ze heeft door omstandigheden bijna 2 volle dagen op stal gestaan, terwijl de rest buiten stond (ik wist dit niet) en dat merkte ik dan dinsdag wel aan haar! Gelukkig met wat overleg heb ik een oplossing gevonden en kon ze dan vanaf woensdag ook gewoon elke dag mee naar buiten en dit weekend ben ik weer 3 dagen bij haar geweest en wat een verschil! Daar is de hele lieve, fijne en rustige Nara terug die ik gekocht heb :)
De zadelpasser is ook geweest, die heeft mijn zadel nu mee voor een paar kleine aanpassingen, maar volgend weekend heb ik het normaal terug en ga ik er voor het eerst eens op :D Ik kijk er wel naar uit :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:48

Hej allemaal!

Rebecca28, hoe gaat het nu met Neva? blij dat ze terug wat van haar energie kwijt kan zeker?

Ik verbaas me over hoe rustig Jenara was bij haar vorige eigenaar, waar ze dus heel de winter
op stal heeft gestaan, ze kwamen wel elke dag iets met haar doen, maar toch ..
Hier staat ze in ieder geval best happy heb ik zo de indruk, alleen mag ze van de staleigenaar nog
steeds niet met de andere paarden op de weide omdat ze nog een beetje dom doet bij het binnenkomen
's avonds :( Bij mij heeft ze ook 1x geprobeerd voorbij mij te schieten ipv haar stal in te gaan ...
Nu gaat ze er telkens meteen braafjes in :D 1 boze blik van mij en luide "NARA, STAL!" was blijkbaar genoeg. Hopelijk leert ze het snel, dan moet ze eindelijk niet meer alleen buiten!

Ze is nu een maandje bij mij :D En ze heeft echt al wel veel vooruitgang gemaakt vind ik zelf. Nog niet alles is echt goed bevestigd wel, de laatste 2 weken heb ik wat meer variatie in haar training gegooid, omdat ik haar heb leren kennen als een left brain extravert, dus nu lekker veel afwisseling, zodat het zeker nooit saai wordt voor haar. En de ene dag doet ze alles nog wat beter dan de andere, maar dat is denk ik volstrekt normaal. Gisteren was ze dan weer wat druk en afgeleid en wat minder attent, maar achja, iedereen heeft al wel eens een mindere dag ;)

Hier nog wat beeldmateriaal van de afgelopen weken!

Afbeelding

Afbeelding

En afgelopen weekend heb ik voor de 2e keer op haar gezeten en een beetje gedraafd :D

Zoals je op de video kan zien, gaat ze wel nog heel kort lopen in draf met mij erop. Ik vermoed dat dit haar evenwicht is dat ze nog moet zoeken, ze wil ook niet graag doordraven en valt liever terug in stap. Buiten haar gewoon vooruit zetten, zijn er nog dingen die ik kan doen om het haar iets makkelijker te maken?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:50

Keeyzie, Hugo ziet er wel onwijs cool uit onder het zadel!! op die laatste foto inderdaad nog een beetje fijne achterhand :p en woooow die oude foto! wat een verschil! Hoe oud was hij daar?

Zsazsa, die van jou is ook nog zo fijn :p doet me denken aan Jenara! wel cute met de voorpluk zo in de staart :p Nara heeft maar een kort plukje vanvoor :p Ik twijfel zo of ik haar manen zou laten groeien of kort zetten ... lang is meer PRE, kort is meer sporty ... :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:23

keeyzie schreef:
Jenera: Op die onderste foto was hij 4 inmiddels is hij 6 jaar.
Blijft toch lastig om die achterhand ook goed op spier te krijgen hoor. Maar ik zie het nog steeds veranderen dus dan is het goed :j

Dat is wel heel wat verandering op 2jaar tijd!! Goed nieuws voor mij :p Nu is het qua grootte en gewicht voor Jenara net ok, maar goed om te weten dat ze op een jaartje of 2 tijd toch nog heel wat steviger worden :)

Ik vind het nog steeds grappig dat ik met een Spanjaard ben thuis gekomen :p heb er wel nog geen seconde spijt van gehad :D Allemaal zo'n prachtige paarden ook

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:18

keeyzie schreef:
:') Was dat niet je bedoeling dan?
Het zijn echt laatbloeiers, ik moest dat ook eerst nog zien, maar nu geloof ik het zeker :o
Ik merk ook dat hij per maand nu nog steeds breder aan het worden is.

Haha nee, ik wou een jonge warmbloed ruin :p
Vond PRE's altijd wel mooi, maar heb altijd met warmbloeden gewerkt, dus ik wou blijven bij wat ik kende,
maarja, ben dan maar thuis gekomen met een PRE merrie :p
Heb er wel veel over gaan lezen voor ik effectief de knoop doorhakte en dat klonk allemaal zo fijn,
dat ik me maar over de streep het laten halen!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:54

Tessjazz, kan me inbeelden dat het echt lastig is voor je, ik heb hem echt met bewondering bekeken op alle foto's, ik hoop echt van harte dat je een fantastische thuis voor hem kan vinden! En dat je hem nog vaak kan gaan bezoeken!

Zsazsa, wat een knap ding <3 Hoe oud is die nu?

Met het gesprek over kou krijgen enzo, vraag ik me eigenlijk af hoe je aan je paard ziet dat ze kou hebben?

Wat vinden jullie eigenlijk van Jenara haar bouw op dit moment? (Ze wordt 4 in april)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:50

Thanks voor de tips!
Ik vind het niet altijd even gemakkelijk om nu te zien of ze goed staat of niet, ik ben van die stevige, sportieve warmbloeden gewoon en op hun 3-4j zien die er vaak echt al gewoon stevig paard uit :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:41

Zsazsa, wat naar :s hopelijk geraakt hij er idd nog helemaal vanaf!
Ik kruip er ook maar 1x in de week eventjes op (15-20min) en dan veel stap en een beetje draf.
Ze zwalpt nog wel wat van links naar rechts, maar laat zich vrij goed sturen en reageert eigenlijk heel goed op alles! Voor de rest doe ik grondwerk, wat gaan wandelen, longeren en eens vrijspringen ;)

Maartje, Thanks :) Ben echt benieuwd om haar te zien veranderen, zou eigenlijk moeten beginnen met elke maand een foto van haar te nemen nu!

Keeyzie, haha ja dat had ik ondertussen ook al wel door ;) Alleen moeilijk als je altijd hetzelfde gewoon bent :p Ik geniet in ieder geval enorm van Jenara, ze is echt héérlijk, intelligenter maar ook eigenzinniger dan de meeste paarden waar ik al mee gewerkt heb. En ik verbaas me elke keer over haar dapperheid, ze laat zich echt door niets uit het veld slaan! ik probeerde afgelopen zondag dubbele longe voor het eerst met haar, kende ze precies al jaren ... "longe achter mijn kont? had ik niet eens door :p"

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:04

Gisteren voor het eerst op Jenara héél eventjes naar buiten geweest, het gewoon het wegje aan de stal op en af, met nog iemand te voet ernaast. En dat deed ze zoo flink, ze kijkt wel rond en is nieuwsgierig, maar geen spanning of angst ofzo, heerlijk :)

Vandaag was een minder groot succes, we zouden gaan wandelen met 2 andere paarden van de stal, voor de eerste keer. Ik eerst wat gelongeerd en er even in de piste op, maar Nara was heel rustig en braaf, dus wij naar buiten. In de 1e 5 meter verschiet 1 van de andere paarden en schrikt ze even mee, draait om, maar ik had haar zo weer terug. Dan weer verder, meteen laat ze ook alle spanning los en was ze weer min of meer ontspannen. We gaan het veld naast de stal op, gaat allemaal prima, plots schrikt het paard voor ons en Jenara maakt rechtsomkeert en begint weg te crossen. Ik probeerde haar tegen te houden en net als ik het gevoel had dat ze reageerde en ik haar terug kon nemen, voel ik dat mijn zadel aan het scheefzakken is .. Ja dan weet je dat je verloren bent, heb me uiteindelijk moeten laten vallen, want ik hing met het zadel naast haar. Ze is dan meteen terug naar stal gelopen, zadel ondertussen onder haar buik, ocharme :s. Tegen dat ik tot daar was gelopen galoppeerde ze langs de ingang van het erf over en weer omdat ze niet binnen kon. Ze ging dan stil staan, kon ik naar haar toe, zadel meteen losgemaakt en haar gerustgesteld. Eigenlijk werd ze heel snel terug vrij rustig. Terug naar de stal gewandeld, gekeken of ze zich niet bezeerd had. Dan eventjes de longe eraan en laten lopen op de weide, dan zadel er terug op en 5min nog wat rondgestapt in de piste op haar. Daarna uitvoerig beloond en dan heb ik haar aan de hand nog even mee terug genomen en dan was ze ook weer braaf en redelijk rustig (ondanks de hele gekke wind) ...

Voel me nu een beetje stom, de anderen zeggen dat ik eerst meer controle moet hebben in de piste voor ik nog ga wandelen, maar als ik alleen met haar ben is ze zo veel dapperder ... ze is echt totaal niet bang. Ze trok daarstraks in nieuwsgierigheid een fiets omver en schrikt dan wel zo met een schokje als die valt, maar meer niet. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet "trainen" ... moet ik nu echt eerst meer gaan doorrijden in de piste? Ik wou zo graag met haar rechtdoor gaan lopen buiten ..

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:16

Azmay, ja wel, daar was ik mee bezig, als ik aan de hand met haar naar buiten ga, is ze echt nergens bang van, wapperende plastiek niet, verkeersborden, auto's, allemaal geen probleem. Zoals gezegd was ik gisteren ook als een erop naar buiten gegaan en eigenlijk hetzelfde stukje gedaan als vandaag en ook géén enkel probleem, ze was superbraaf en genoot er ook echt duidelijk van. Vandaag reageerde ze eigenlijk echt op de andere paarden, niet op de omgeving.

Nibbit, Ik heb meteen de zadelpasser gecontacteerd! Ik had echt goed aangesingeld, maar zag achteraf
dat het zadel eigenlijk echt niet stevig lag, ondanks dat het dus al aangepast was geweest.
Ik durf zeker nog, maar dan inderdaad met een zadel dat blijft liggen als ze zich eens omdraait :p
Als het niet was gaan schuiven, was ik er denk ik helemaal niet afgevallen en had ik haar wel terug bij
mij gekregen. Ik denk alleen dat met iemand te voet ernaast momenteel een beter idee is dan met andere,
veel bangere paarden :p Heb ik vroeger nog zo gedaan met een jonge hengst van 4j, eigenaar mee te voet, ik erop en dan kleine stukjes vooruit draven en weer terug, later ook met galopje.

Zsazsa, was ook wel spannend :p toch even schrikken, gelukkig geen gekwetsten en geen trauma's!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:17

KellyR schreef:
@Jenara met Casta heb ik eerst veel gewandeld en toen nog het rondje gelopen wat hij uiteindelijk zou moeten doen.
En ik beginnen met naar buiten gaan toen stop stap draf + stuur er goed in zat.
Eerste paar x een dood brave pony meegenomen die hij kon volgen.
Eerste laat x zelf toch iets onzeker en op die momenten ben ik afgestapt voor het fout zou gaan.
Dan een paar x heen en weer totdat het niet spannend meer was, laten kijken etc.
En dat werkte eigenlijk prima.

Maar... zodra het wat frisser is en ik heb een paard bij me die continu schrikt en peu neveu is. Dan heb ij echt een heel ander paard onder mn kont.
Meestal ga ik alleen naar buiten, dan zijn we allebei het meest relaxed en is hij over het algemeen een stuk dapperder.

Dus als ze braaf alleen is. Zou ik lekker alleen gaan. Dan heeft ze geen schrik van het andere paarden en leren jullie meer op elkaar vertrouwen

stop stap draf + stuur en rem zit er in de piste prima op, daarom dacht ik dat het wel zou kunnen.
Maar ik denk dat je gelijk hebt, gewoon alleen gaan gaat momenteel beter zijn, heb al wat kandidaten gevonden die te voet wel meewillen :)
Ik ken een paar km verderop ook een leuke groep die regelmatig gaat wandelen en daar zitten
zo'n aantal bomproof pony's tussen, dus als ze het alleen goed doet, kan ik misschien met hen eens meegaan.

Ik hoop alleen dat ze hier nu niet te erg van geschrokken is, vond het echt sneu voor haar dat het zo is gelopen. Maar ik neem haar niets kwalijk, was van haar kant een perfect natuurlijke reactie en ze was ook zo snel terug rustig en nuchter nadien. We komen er wel ;)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:45

Praat er hier toch ook maar over! Wat een prachtdier op de foto!
Wel fijn dat Divino zo'n goed huisje heeft gevonden dan!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:15

Wat spannend Robijntjah! Zo lastig é, dat wachten.

Mag ik nog eens even binnenvallen met een nieuw probleem waar ik op stuit met Jenara?
Ik heb zelf 0,0 ervaring met steigerende paarden, dus ik weet niet goed hoe ermee omgaan,
maar ze steigert dus af en toe. 1e keer was al spelend op de paddock.
2e keer was tijdens een wandelingetje wanneer ze bang/gespannen werd op een veld (ik ernaast)
en nu 3e keer was wanneer ze bang/gespannen was bij een hoek van de piste (ik erop)

Blijkbaar deed ze het ook al eens als iemand anders hooi op haar weide kwam leggen.

Zou dit gewoon testgedrag zijn? En mits consequent reageren (=achteruit zetten, vooruit rijden, ...)
ik het er wel weer uit krijg, of mss toch iets anders?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:56

neile schreef:
Ivm Jenara; lijkt me dat ze niet zeker is van de situatie en ook wat aan het kijken is of jij voldoende leiding kan nemen. Zijn grondwerklessen geen hulpmiddel hierbij?

Ik doe zowieso enorm veel grondwerk met haar, achteruit doet ze altijd superflink, ik moet zelf maar
naar haar toe stappen of naast haar achteruit stappen en ze is direct mee. Haar uit mijn ruimte zetten
is ook geen enkel probleem en haar voeten bewegen ook niet. Het enige waar ik nu nog op werk is dat
ze naast of achter mij blijft als ik buiten ga wandelen, dan durft ze wel wat vooruit drammen, maar ik kan
haar telkens wel perfect stil zetten en achteruit.
Ik heb heel veel grondwerklessen gehad en ook al vrij veel paarden getraind, ook vanuit grondwerk,
maar heb er gewoon nog geen enkel gehad dat steigerde, vandaar dat ik niet 100% zeker ben hoe ik daarop moet reageren.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:48

Haha, kan ik me wel voorstellen! Nog eventjes :D

Jenara begint trouwens nerveuzer en banger te zijn dan in het begin, ook de vorige eigenaresse heeft ze zo niet gekend.
Er is een hoek in de piste en ze gaat er zonder problemen in, ernaartoe, allemaal geen probleem, maar van zodra die achter haar ligt, wordt ze heel nerveus en trippelig. Ik had gisteren geoefend met haar stil te zetten met haar achterste naar die hoek en dan bouwde ze zo veel spanning op, 1x sprong ze zelfs gewoon naar voren. Het vreemde is dus dat ze er totaal niets van maakt zolang ze met haar neus in die richting gaat. K heb haar dan ook gelongeerd in die hoek, beide richtingen en dan zie je ook dat ze versnelt eens ze er voorbij is. Met grondwerk stopt altijd superflink naast mij als ik stop, behalve als we wegwandelen van die hoek, dan draait ze eerst om voor ze stopt. Ik sta voor een raadsel :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:14

KellyR schreef:
Ik heb het ook een tijdje gehad met Casta.

Adem in en uit. Niet te veel op letten en tot op zekere hoogte uiteraard.

Gewoon rijden en vragen of ze daar normaal wil doen. Zodra ze normaal doet, belonen. Ook al is dit een stuk verder. Net zo lang door blijven gaan tot ze jou irritanter vind als de hoek en besluit om "braaf" te zijn.

Gaat het echt niet. Probeer de hoek te omzeilen.
Je kan het hoofd sturen, maar de gedachten en het lichaam niet ;)
Zogenaamd vechten met je paard, heeft geen zin en wekt bij jullie beide meer frustratie op.

Heb je toevallig les van iemand met een klassieke achtergrond? Kan vaak veel helpen. Ik weet niet uit welke regio je komt, maar in noord Holland ken ik nog wel een hele goede. Wijkt soms ook verder uit op de les routes.

Thanks voor de tips! Ik ga morgen weer kijken hoe ze doet, mijn idee was nu om te beginnen aan de andere kant van de piste en dan stelselmatig uit te breiden richting de enge hoek.

Mijn lesgeefster is inderdaad klassiek geschoold en heb haar ook een berichtje gestuurd om eens langs te komen binnenkort. Ik woon in Gent, België, dus ik vrees dat dat een beetje ver is voor lesgevers vanuit Noord-Holland ;)