Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:18

Keeyzie, haha ja dat begrijp ik volkomen :+

Ik kan er echt niet aan uit, want ze kan in ieder geval onmogelijk tegelijk in Spanje een veulen hebben gehad
en in West-Vlaanderen gestaan hebben.. Heb nog even contact opgenomen met de vorige eigenaar en die snapt er ook niets van. Ze heeft me nog haar koopcontract getoond van augustus en dat was dan vanuit Nederland, niet eens vanuit Spanje.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:42

Escada schreef:
Jaa jullie leven nog *\o/* *\o/*

Hmm het moet haast wel kloppen inderdaad. Misschien even een mailtje sturen naar het stamboek? Ze reageren wel altijd snel :j

In het Spaans dan? Is er iemand die me daarbij zou kunnen helpen?
Google translate is niet bijzonder adequaat om correcte zinnen mee te formuleren :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:12

Escada schreef:
Ik had contact met het Belgische stamboek, daar kan je het ook gewoon aan vragen toch? Of gewoon het nederlandse stamboek ervan?

Staan ze daar automatisch ook geregistreerd dan?
Ik heb "helaas" van een particulier gekocht, die op haar beurt van een handelsstal heeft gekocht
en ik heb dus geen ondertekende carta, volgens de carta en het Spaanse ANCCE staat ze dus nog
op naam van de fokker, ooit wil ik dit wel eens laten overzetten op mijn naam, maar dat is niet goedkoop :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:24

Bedankt voor alle tips en info allemaal!!
Ik heb mezelf in vorige bericht verkeerd verwoord trouwens,
ik heb wel degelijk de carta :) maar daar staat nog gewoon de naam van de fokker op.
Ik kijk even na of hij ondertekend is, want dat had ik blijkbaar verkeerd begrepen ;)

Daarnaast is inderdaad bij de keuring de chip gecontroleerd en nadien nog eens door de dierenarts voor de registratie op mijn naam. Ik heb inderdaad ook gewoon haar paspoort.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:39

@ Maartje_M, hihi, herkenbaar dat karaktertje! Jenara is ook weer wat eigenzinnig aan het proberen zijn.

@Robijntjah, wat leuk om zo stapje per stapje je plek verder af te krijgen, geeft veel voldoening zeker?
Ik hoop ook op een niet te koude winter, hoewel ik vanaf November mee zou willen gaan naar het LRV hier, zodat we zeker 1-2x per week binnen kunnen rijden.

Een vriendin van heeft ons afgelopen weekend eens les gegeven! Het was wel echt nog eens nodig om les te volgen, wil het ook vaker terug doen nu. Ik denk dat ik er de basis die ik er zelf kan opzetten wel min of meer op heb zitten, nu verder doortrainen, maar daar wil ik graag wat vaker begeleiding bij.
Ik merkte vooral dat ik té soft was geworden met mijn hand, ik hou liefst een zo licht mogelijk teugelcontact, maar ik was blijkbaar gewoon gestopt met ook maar iets vragen en daar begon mevrouw Jenara nogal van te profiteren. Klein beetje "gevochten" dit weekend dus, maar al bij al liet ze tegen het einde van de sessie wel mooi los :) Zondag terug gereden en dit keer kwam ze in stap meteen los, draf was nog wat lastiger, maar ze snapt het wel snel :)

Hier nog een paar foto's van het weekend ervoor!

Afbeelding

Afbeelding

En een boze Nara :p

Afbeelding

Jenara

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:31

Gefeliciteerd nog Escada!! En veel beterschap aan het jonge ding!!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:07

Dat ziet er leuk uit Robijntjah!!
Soms droom ik er ook wel van om zo paarden zelf aan huis te hebben,
maar dan denk ik telkens weer dat het met mijn werk echt niet combineerbaar is :/

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:06

Maartje_M schreef:
Ik vind het met mijn werk (en gezin) juist ideaal om ze aan huis te hebben, ik vind alleen de vakanties lastig. Maar dat is in principe met alle dieren zo

Ik kan me wel prima inbeelden dat het met bepaalde jobs juist heel goed combineerbaar is!
Helaas heb ik vaak onregelmatige uren door de deadlines en kan ik wel eens onverwacht tot 23u
op bureau zitten, als je dan je dieren regelmaat wil geven, is dat lastig :/

@ZoeyDercks, Mooie foto's! Fedra is ook wel echt een mooi paardje <3 zou haar inderdaad geen 17j geven. Het ziet er in ieder geval fijn relax uit!

@Maartje_M, Ziet er zeker niet slecht uit! Beetje jammer inderdaad van het standpunt van de foto, volgende keer manlief wat verder weg zetten :p

Ik heb gisteren terug les gehad :)
Had 2x goed geoefend sinds de laatste les en had op die 2 keer al redelijk wat verbetering erin gekregen, meer nageeflijkheid in stap en draf, was in het begin wel een klein gevechtje, maar de sessie erna telkens stukken beter, ze snapt het wel snel :)
Ook zijn we de galop echt aan het oppakken nu, vooral de vooruit erop aan het steken en zeker op de linkerhand gaat dat al redelijk goed!
Er is wel nog steeds veel werk aan, we zitten zowat met de typische jonge-paard-balans-probleempjes, zoals over de schouder wegwijken langs de ene kant en zich vastzetten tegen de binnenschouder op de andere kant, maar we werken er aan :) Waar ik eerst te zacht was met mijn hand, moet ik er nu weer op letten om mijn binnenhand niet té vast te houden. Het wegwijken over de schouder is wel super-corrigeerbaar bij Jenara, gewoon op tijd bocht voorbereiden en ze doet het eigenlijk niet en als ze het toch doet, wat buitenhand- en been en het is weer zo opgelost. Dat vastzetten is lastiger, want ze laat maar heel moeilijk los en reageert dan eigenlijk zo goed als niet op mijn binnenbeen.
Wel heel blij om terug les te krijgen, ik voel dat er de laatste jaren toch wel wat puntjes van mijn i zijn gevallen :p die moet ik er wel even terug op zetten!

Ik voelde me gisteren na mijn les wel een beetje dubbel, was leuk en we maken vooruitgang, maar ik vraag me oprecht af of Jenara zelf er wel echt plezier in heeft. Ze is doodbraaf, doet goed haar best en probeert zo goed als alles wat ik vraag, ze protesteert zo niet meer, geeft ook geen bokjes meer ofzo, dus dat vind ik allemaal wel fijn, maar lijkt ook wat meer "apatisch"? bij gebrek aan een beter woord. Ze lijkt ook niet echt happy om mij te zien als ik aankom :/ Ga eens kijken om deze week of volgende week er nog eens iets van afwisseling in te steken!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:21

Maartje_M schreef:
Man was aan het meerennen want hij dacht dat dat een leuk filmpje op zou leveren. Het leverde vooral een verbaasd paard op :')

Fijn dat de les zo goed ging! Dat afsluiten herken ik heel erg van mijn jonge welsh, die kan ook ineens 'uit' gaan en zich helemaal afsluiten. Ik let er nu extra goed op en door steeds op tijd te stoppen, gaat het steeds beter en sluit ze zich lang niet meer zo snel af

Ah haha, wat een dedication!

En goh, echt afsluiten is het niet, want het is echt een specifieke halve cirkel, daarna laat ze wel weer los en gaat dan weer overstellen en over de schouder weg. Het is eigenlijk van zodra ik de lange zijde weg van de ingang van de piste opga, dan stelt ze zich naar buiten en wil over haar binnenschouder wegvallen in de richting van de ingang en de daarop volgende korte zijde of halve cirkel waar ze dan echt haar hele lijf naar buiten gewrongen houdt, eenmaal terug op de lange zijde richting ingang, laat ze weer los en reageert wel weer op mijn binnenbeen. Combinatie van nog onvoldoende balans en liever naar de uitgang willen lijkt mij :+
Ik werk in ieder geval (of probeer toch) nooit te lang door, zodra ze iets goed doet, evt een 2e keer om toeval uit te sluiten, is het goed :)

@Calipsolover, ja de markt is echt vreselijk vind ik, de prijzen voor goede paarden zijn echt de lucht in aan het schieten. Ik vind persoonlijk je budget en eisen zeker ok, maar je hebt pech met de markt momenteel, ja gaat geluk moeten hebben om er 1tje te vinden en dan echt supersnel moeten zijn!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:35

Robijntjah schreef:
Mwah vind ik meevallen.

Wij zijn per dag een uurtje kwijt aan mesten en voeren maar die was ik op vorige stallen ook al kwijt omdat ik het meeste toch al zelf deed _O-

Voor een dagje weg voeren wij gewoon meer en voor een weekendje weg hebben we genoeg vrijwilligers die wat willen komen doen.
Voor vakanties zelfs al wat mensen die het erg leuk zouden vinden op ons huis en dieren te passen.

Als je het gewoon bent, is het anders natuurlijk, maar ik ken mezelf ook wel, als ik thuis kom na 10-11u werken, ga ik het echt niet zien zitten om nog een uur stallen te gaan mesten of te voeren :p
Vind het prima nu, als ik ga en ik heb tijd, dan doe ik stallen en help ik met voeren, maar heb ik geen tijd,
of kan ik eens niet gaan, dan wordt het gewoon gedaan :)
Ik vrees een beetje dat al "het werk" erbij, ervoor zorgen dat het minder echt mijn ontspanning zou zijn en meer een verplichting en dan geraak ik gewoon heel snel gedemotiveerd. Ik kreeg vorig jaar nog ergens de vraag van een stal of ik hun jonge paarden niet betaald wou komen rijden, maar daar had ik ook geen zin in omdat het dan dus een verplichting wordt. Nu met Jenara vind ik het heerlijk en heb ik ook echt altijd zin om te gaan, omdat ik weet dat het niet moet.

Jenara heeft nog geen deken op, ga wel vragen dat ze dit weekend even checken of ze het niet te koud heeft, ik ben zelf namelijk op weekend en kan het niet controleren.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 08:58

@ Calipsolover, veel succes ermee :D K duim voor je dat het wat wordt!

@ Lumkea, wat een leukerd, jouw paard!! En haha, ook zo'n Spaanse diva :p

Jenara doet zoooo flink haar best de laatste week, echt heerlijk!
Heb haar door omstandigheden een kleine 2 weken vrij gegeven (ik ben mijn job binnenkort kwijt, dus even veel regelwerk en opzoekwerk overal tussendoor :/ )
Maar toen ik voor het eerst terug ging, was ze zoooooo flink, ze komt echt mijn hand opzoeken
en zo mooi ontspannen! Heb zondag ook nog eens les gehad van mijn favoriete lesgeefster
,die wat duur was voor mij om echt regelmatig te komen, maar heb nu een fantastische deal met
haar zodat ik elke 2 weken les kan volgen :D Veel fijnere manier van werken, echt naar de ontspanning
en souplesse toe, deed Jenara super!!

En dan, mijn grootste geluksmomentje van dit weekend, mijn vriend ging nog eens mee, dus ideale moment om eens te gaan wandelen, voor het eerst met ik erop. Hij had haar voor de veiligheid nog vast aan de longe en uiteindelijk is er nog een vriendin met paard meegegaan, maar wat ging dat top!!
Beetje nieuwsgierig en wat gezonde spanning, maar totaal geen angst/echte zware spanning!
Zelfs toen we tot 3x toe vlak langs werden voorbijgestoken door groepen mountainbikers, gaf ze geen kik :D En toen het oudere paard bang was van een pony onderweg, ging Jenara (nog begeleid door mijn vriend wel) bijna zonder aarzeling er gewoon voorbij en liepen we de rest van de weg op kop :)

Heerlijke eerste ervaring :D En volgens mij vond Jenara zelf het ook heel leuk!

Hier nog wat beeldmateriaal:

En nog 2 prachtige foto's die ik onlangs kreeg van onze shoot in Augustus:

Afbeelding

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:37

Castellon, Wat een coole naam!! En prachtig paard ook, spam hier maar veel foto's :D
En veel plezier met je paardjes aan huis binnenkort, moet echt geweldig zijn!

Mightyjoe, wat een knapperd <3 Zo'n mooie kleur ook en al redelijk flink gebouwd!!

Ostheopaat is deze week geweest voor Jenara, ze deed de laatste tijd super haar best en vorige week
kreeg ze plots last met aanspringen in galop en galopperen, zowel ohz als aan de longe, dus voor de zekerheid eens een volledige check-up laten doen, maar het zal opgelost moeten worden via training, want ze is 100% in orde en soepel overal :) Maar dan weet ik toch alvast dat ik inderdaad gewoon rustig kan verder werken :)
Blijven langzaal opbouwen, want volgens ostheo heeft ze nog een héle jonge bouw. Dus haar lekker de tijd geven om te ontwikkelen :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 08:27

Inderdaad rustig hier!
Ik heb de laatste maand een beetje in een nachtmerrie geleefd :/
Ik ben door mijn opleiding zowat verplicht zzp'er, maar dan niet "echt", ik werk nog steeds voor een bedrijf
en dat bedrijf had me met nogal wat drogredenen plots aan de deur gezet, maar als zzp'er heb je dus 0,0 rechten en zat ik zonder inkomen thuis. Facturen bleven uiteraard wel binnenkomen en geld buitengaan, maar geen inkomen, dus is even heel erg stressy en spannend geweest. Daarnaast vlotte de zoektocht naar nieuw werk ook niet. Maar heb nu tijdelijk terug iets van werk en inkomen en van daaruit kan ik terug zoeken naar iets permanent. Beetje "bleh" periode gehad dus. Met Jenara gaat wel alles heel goed :) Die geeft ik wel even terug wat meer rust om nog wat verder uit te groeien, ze heeft nog steeds zo'n jonge, ranke bouw.. Liever wat meer geduld nu, dan straks een kapot gereden paard!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 17:46

@Maartje_M, ja was wel even een hele opluchting na zoveel onzekerheid. Wat sneu van je bak :/ altijd lastig in dit seizoen. Ik ben zo blij dat de onze deze zomer is vernieuwd, vorig jaar was het één glibberige modderpoel en nu ligt die top. Zal duimen dat het wat droog blijft voor je ;)

@Castellon, Pfja, er is hier dan nog vaak discussie dat je als zelfstandige veel beter af bent enzo, maar mensen vergeten dus dat je echt nergens op kan terugvallen als het even tegenzin. En wel, als ik architect wil blijven (ik ben dus architect en doe mijn werk supergraag) heb ik geen keuze dan zzp'er te blijven. Hier in België zijn alle vrije beroepen zowieso als zzp'er. Ik heb nu even wat tijd en ruimte om verder te zoeken, als ik écht niets vind, wil ik altijd wel overwegen om iets anders te gaan doen, in loondienst dan. Maar zou het zonde vinden om al die zware jaren studie overboord te gooien, aangezien ik wel écht heel graag architect ben.

En wauw cool! Een eigen paddock paradise, heb je foto's of plannetjes? Kan me wel inbeelden dat het inderdaad met die rotsige bodem daar in Spanje niet evident is. En ja dat van je zoektocht snap ik, zoveel paarden die al zo misgereden zijn door anderen, dan wil je als snel een jonkie om het zelf juist proberen doen.
Leuke foto ook van jou en Sol :)

@Keeyzie, Ik ben dus architect, zoals hierboven al gezegd :) Inderdaad fijn dat ik weer eventjes kan ademhalen! Jenara is nu 4,5 en ik zie al wel heel wat verandering met toen ik haar kocht, maar ze blijft nog maar een mager dingetje, zeker die typische achterhand ;) Ze heeft het wat moeilijk met galop, ik probeer haar nu hele kleine stukjes te vragen; gewoon aanspringen, paar pasjes en weer ok. Doet ze dat 2x goed, dan is het klaar. Dan oefenen we er alvast op, maar probeer ik haar ook niet te over belasten. Daarnaast rij ik ook gewoon maar max. 2x per week een halfuurtje met haar.
Oh, een veulentje <3 ! Heb je foto's? Wat moet dat leuk zijn :)
En super vooruitgang zeg! Hugo ziet er goed uit!

@EdkingEnzo, Dankjewel :) Mentaal is het wel even een flinke klap geweest, maar nu inderdaad terug de goeie kant op :)
Wat een geweldige foto van op het strand! Dat is ook wel echt een droom van mij :D en dan zeker zonder zadel én bitloos! Dat moet een fantastisch gevoel geweest zijn, straalt ook echt van de foto af!
Leuk setje ook in de andere foto's :) Ook een PS of Sweden/Equestrian Stockholm fan :)?
Heb je gevolgd via insta! Wat een leuke beeldmateriaal!!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 15:54

Eventjes bijgelezen!

@dekensenzo, brr wat een verhaal! Ik hoop echt van harte dat je inderdaad verbetering krijgt! Kan me wel voorstellen wat voor een stressy periode het is (geweest). Ik duim alvast mee dat het goed blijft gaan!!

@l_vh, welkom op ons hoekje internet! Heb je foto's van de hengst? Ben wel benieuwd!! Klinkt wel als een geweldige kans om zo'n paard te mogen rijden!!

@Zsazsa, wat een leuk koppie heeft die Marqués toch! En pff bitten ja, ik heb in het begin ook even gezocht, bleek dat het bit waarmee Jenara was opgeleerd te breed was, ik leen nu een pony-bitje van onze staleigenaar en dat lijkt wel goed te zitten. Ik wou graag een dubbelgebroken kneveltrensje, na wat leeswerk leek me dit wel een fijn bitje om mee te starten. Heb ook al zitten rondkijken voor een ongebroken knevel, maar die zijn lastig betaalbaar te vinden :/ Daarbij vrees ik dat dat al snel te dik zou zijn.
Momenteel loopt ze toch vaak heel fijn, dus hou het even zo :)

@Castellon, dat vroeg ik mij dus af, of hun hoofd nog wat "meegroeit" als ze uitzetten, Jenara heeft ook zo'n klein, fijn hoofdje en een piepklein mondje.. Ik had een 12,5 gekocht voor haar, maar die was wel wat te groot.

@Robijntjah, Heerlijke foto van die twee! Ik denk wel dat de witte heel erg zijn best doet om bij zijn weidegenootje te passen :+

@mingming, Welkom! En leuk paardje heb je ook!! Heel veel plezier alvast met hem :D Ze zijn best een uitdaging, die PRE's, maar wat heerlijk eens je elkaar wat door hebt :D

Ik heb vandaag een nieuwe grens verlegd met Jenara :D Wou al een tijdje nog eens proberen te gaan wandelen, maar mijn vriendin haar paard was de laatste tijd zo schrikkerig, dat ze geen zin had om naar buiten te gaan. En alleen is nog niet aan de orde. Vandaag is mijn vriend nog eens mee geweest, dus uitgelezen kans om met begeleiding toch eens naar buiten te gaan. Eerst had hij haar weer nog vast aan de longe en gewoon gestapt, tot ze ietsje meer ontspannen aanvoelde. Dan hebben we een drafje geprobeerd (ja mijn vriend liep mee, hij wou toch graag sporten :+ ) Deed ze ook super, wel nog wat spanning, maarja, is best normaal.
En dan kwamen we plots aan een geoogst maïsveld ... De vroegere dappere durfal in mij kwam naar boven ...

Er is nog vééééél werk aan, maar wauw, wat een heerlijk momentjes was dit <3

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:42

argh, wat gaat het plots weer hard hier :p Wel leuk zo hoor!

@Maartje_M, ik heb vroeger nog op een fokkerij met springpaarden gewerkt en elke herfst gingen we zo de velden over, is het enige moment dat dat ok was voor de boeren, nooit problemen mee gehad eigenlijk ..

en haha! herkenbaar, Jenara gaat soms ook heel erg demonstratief lang staan dringen als ik met haar wil werken :D Heb je evt nog tips voor de manier waarop jij werkt? Ik heb vandaag voor het eerst wat dressuur aan de hand geprobeerd, maar ik krijg er zelf niet echt een fijne voeling mee, of ik voel Jenara zo niet echt goed aan heb ik de indruk ..

@Azmay, ja ze was suuuuperflink, beetje gespannen wel, maar ze bleef wel mooi bij mij.
En ohjee, zo diep? Ik vond het vroeger altijd heerlijk om zo over de velden te gaan crossen :p

awh, soms heb je zo'n mindere periodes :/ hopelijk gaat het snel weer beter!!

@Escada, wat een cutie!! En zijn zijn voetjes nu donker of gewoon héééél vuil? :p
Doet hij wel al flink, zo dat meestappen :)

@l_vh, waaauuwww, wat een prachtig dier!! Ik zie wel wat je bedoelt met het achter de loodlijn kruipen, veel succes met de training in ieder geval! Wel echt een supergaaf paard om mee te rijden! Afhankelijk van hoe ver je woont, wil ik hem wel eens voor mijn lens hebben :D (ben geen professional, maar een niet onaardige amateur ;) )

@Castellon, ja Jenara is idd nog héél erg puppy, vandaar het nog beperkte rijden, maximum 2x per week een halfuurtje en ook regelmatig eens een weekje of twee vakantie.
En oh wat leuk, galop vind ik altijd leuk om te trainen :) Komt wel helemaal goed als je wat went aan zijn gang :D En ja, soms wel lastig vind ik, zo veel geduld hebben en alles langzaam aan doen, k merk toch zelf wel dat ik mijn eigen enthousiasme vaak wat moet temperen zodat het niet te veel wordt voor Jenara. Maar uiteindelijk liever wat meer geduld nu en langer plezier aan je paard ;)
Héél benieuwd naar het nieuws trouwens!!

@dekensenzo, mooie zweetdeken zeg! En prachtig paard ook ;) Op die tweede foto staat hij wel heerlijk te geniete van het zonnetje :p

@Trui, laat het hier zeker weten :) ben ook benieuwd!!

Vandaag dus wat nieuws geprobeerd met Jenara, had een paar filmpjes gezien over dressuur aan de hand en gezien Jenara haar puppyness, wou ik dus terug wat andere dingen gaan oppakken naast die 2x rijden per week. Hoogstwaarschijnlijk ligt het aan mijn onkunde hierin, maar ik voelde het dus niet helemaal. Ik had het gevoel dat ik minder fijngevoelig kon zijn in mijn handen en zowieso gewoon minder voelde en dan heb je ook je zit niet om te sturen of je paard mee aan te voelen, dus het was een beetje trial en error. Jenara was wel superlief en flink en probeerde te doen wat er van haar gevraagd werd, ook al vroeg ik het niet allemaal even duidelijk. Geen idee of ik het nog eens ga proberen, zou er wel les in willen nemen, maar daar is momenteel niet echt geld voor :( Als er nog iemand leuke tips of tricks heeft, of leuke ideeën om nog met haar te doen, allemaal welkom!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:03

Ik ben dol op mijn PS of Sweden setje en wil graag sparen om er nog te kunnen kopen in de toekomst!
Helaas wel niet goedkoop :/

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 08:15

mingming schreef:
Wauw wat mooi zeg!! @ Castellon

Oh altijd fijn Maartje, ik wil ook nog een osteopaat laten komen voor die van mij. Niet dat er per see wat mis is, maar wel fijn om even te laten controleren.

Onder dat motto heb ik ook eens iemand laten komen voor Jenara. Zelfs als er idd niet is, is het wel gewoon fijn om te weten :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:05

@Castellon, aww wat een schatje! Heb je ook wel een mooi duo zo, zwart en wit :p
Heb je topic over de paddock paradise bekeken, zo gaaf zeg!! Wat een droom die uitkomt.
Zijn ook echt prachtige uitzichten! Ik wil wel eens op vakantie komen ;)

@Lante, ohh, dat klinkt fijn :) Ik kijk ook uit naar dat moment :D
Ben wel benieuwd naar beeldmateriaal!!

@Maartje_M, oh wat heerlijk!! En geweldig dat ze zo braaf bleef, vuurwerk is toch wel een enorme stresstest!
En leuk dat filmpje met het lange lijnen! Ziet er toch wel netjes uit. Werkt inspirerend ook :)

@l_vh, wat een indrukwekkende les zeg! Is hier nog maar een droom om ooit zulke oefeningen te rijden.
Moet wel een heel fijn gevoel zijn.

Ik heb een filmpje gemaakt over mijn eerste jaar met Jenara :D
Tja, wat moet je als je ziek thuis zit en niet naar je paardje kan, maar er wel met je hoofd bij zit ..

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:09

@Castellon, moest je het nog niet gezien hebben, ik volg ook op insta :D
En woah, wat een geweldig gevoel moet dat geweest zijn! Beetje jaloers hier hoor :)
En oh haha, wat grappig! Ik zei het op dat moment zelf nog niet, maar ik herinner me wel
dat ik in de auto tegen mijn vriendin zei:" damn, dat voelde wel supergoed, had ik niet verwacht, zo vertrouwd al" Is inderdaad wel echt een bijzonder gevoel, heb dat toch op geen enkel andere paard gehad toen ik ging testen .. En ja, nog lichtjes hees en wat hoesten, maar wel terug actiever :)
En ja heerlijk, zo dat platteland, eventjes afschakelen van de drukte hier in de stad :p

@Robijntjah, Wat een geweldige foto, ziet er zo vredig uit, daar kan je vast uren bij zitten, gewoon kijken :D
En het lijkt me heerlijk om zo samen op pad te kunnen! Hopelijk gaan we dat hier ook binnenkort beginnen doen.

@CalipsoLover, ah balen, ben nu ook wel benieuwd waarom die weer te koop kwam en nu weer weg ... vreemd soms wel, die paardenverkoop.

@Maartje_M, oh wat heerlijk! Wat een droom zeg, hoop dat ook snel te kunnen gaan doen! En wat geweldig dat ze zo braaf is en nergens om geeft, heb met Jenara toch ook al wel gemerkt dat ze best dapper kunnen zijn, die PRE's :)

@l_vh, Ja dan nog, toch leuk, een paard waar je de knopjes op moet vinden, ipv. ze er zelf opzetten :p Niet dat ik het opleiden en trainen niet leuk vind, maar soms is het wel fijn om met een paard te rijden dat goed weet wat die doet. En aww, ja dat snap ik wel, druk leven zeg. Voor mij was het echt het ideale moment om een eerste eigen paard te kopen, net afgestudeerd, nog geen kinderen, nog geen eigen zaak (komt ooit wel), dus veel tijd en vrijheid nog nu.

Ik heb 2 dingen om te tonen!
Wie mij volgt via instagram, heeft het al gezien, maar het nichtjes van mijn vriend is op bezoek geweest bij Jenara :D resultaat: nichtje blij en Jenara vond het allemaal prima :) Ze was zo schattig naar ons nichtje Fien toe, zo heel voorzichtig gaan snuffelen van "hallo, wie ben jij?" En zo voorzichtig stappen met Fien erop (mijn vriend moest haar nog wat vasthouden, want stevig zat ze niet :+ ) Maar schattig toch!

En dan heb ik vandaag nog eens gereden! Ben enorm aan het zoeken naar een goede houding voor Jenara, zodat ze rug en hals correct gebruikt, maar wel een beetje "werkt" en niet gewoon aan de lange teugel rondhuppelt, dus een beetje engagement mag ook.

In het begin loopt ze vaak wat tegen het bit aan en loopt ze dus niet helemaal over haar rug

Afbeelding

Ik probeer haar dan zachtjes wat los te vragen, zoveel mogelijk natuurlijk wel van been naar hand toe, en dan mooi contact houden met buitenteugel en lichtjes vragen op binnenteugel. Ze zoekt dan wat, maar laat dan wel los. Alleen heeft ze dan in het begin erg de neiging om achter de loodlijn te kruipen

Afbeelding

Eens ze dan vooraan loslaat, probeer ik dan weer die neus wat naar voren te rijden, door naar voren te rijden en ook zachtjes mijn hand wat naar voren te brengen, dat ze ruimte heeft van voor. Ook geef ik kleine halve ophoudingkjes, in combinatie met wat been als ik voel dat ze weer wat te diep wil kruipen.
Dit is hoe ze op het einde van ons ritje liep vandaag:

Ze mag nog wat meer voorwaarts neerwaarts lopen, nog wat langer over de hals, daar probeer ik aan te werken! (Vandaar ook de filmpjes, dan zie je meteen goed waar je nog werk aan hebt)
Heeft er iemand van jullie eventueel nog tips? Of is het een kwestie van consequent verder zoeken?

PS: binnenkort wordt mijn zadel nog eens gecontroleerd en ga ik ook terug wat vaker lessen nemen, wel op een gezapig tempo'tje nog, want Jenara blijft nog steeds heel erg puppy!
We hebben trouwens ook een nieuw dekje, wat onze navy outfit compleet maakt :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:11

Lante schreef:
@Jenara: wat doet ze goed haar best! Lijkt mee een fijn paard om mee te werken.
Je vraagt om tips; ik zou haar eigenlijk vooral niet nog meer voorwaarts-neerwaarts rijden. Je zou eigenlijk het gevoel moeten hebben dat het wel kan (met name het neerwaarts - hand volgen naar voren en beneden), maar het niet te veel doen, dàt is mijn advies. Ik zou vooral werken aan de horizontale balans door haar juist te stimuleren om de achterhand te activeren door het rijden van overgangen, schijnovergangen (draf-bijna stap-draf), korte galopstukjes etc. Ik vind haar namelijk wat te veel op de voorhand lopen op dit filmpje. Die nageeflijkheid pakt ze later wel, belangrijker is, denk ik, dat ze meteen leert dat ze ook achterbenen heeft die ze moet gebruiken. Volgens mij zit dat er wel vrij makkelijk in, ze lijkt achter op zich heel functioneel. Het is vooral een balans dingetje. Eerst controle over de motor, dan de rest. :)

Goeie tip! Thanks! Het viel mij inderdaad ook op dat ze inderdaad heel erg op die voorhand loopt.
Daar ga ik zeker op werken!
Ze is inderdaad echt geweldig, zeker de laatste maanden doet ze altijd zoo hard haar best
Ze is inderdaad heerlijk om te rijden, wil geen ander paard meer :p
Vandaar ook mijn zorg dat ik het allemaal zo goed en correct mogelijk doe :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:51

@marion82, welkom! Wat een geweldig leuk paardje heb je daar!! Op die laatste foto is hij inderdaad wel echt helemaal puppy <3 Heel veel plezier alvast gewenst samen!! En alvast een geweldig 2020 :)

@Castellon, hihi ja, vind het wel leuk om al die leuke foto's te zien voorbijkomen :)
Genieten daar bij jou zeg! Wat een schattigaard is die kleine Zaf! En Sol blijf ik prachtig vinden <3

@Escada, haha zo'n fluffy ding inderdaad! Jenara hier is ook echt een teddybeertje net. En tjah, dat heb je met die licht gekleurde paardjes, als dat graag smerig zijn :p Moest je de cowboy magic toch eens deftig kunnen gebruiken, laat je dan even weten of het goed werkt?? Zou hier ook wel een schoonmaakmiddeltje willen voor mijn modderdame. Hij is wel al flink veranderd en gegroeid!! Wat leuk om dat zo te kunnen volgen :)

@Maartje_M, vakantie af en toe is voor iedereen fijn ;) Geniet er vooral nog even van!

Aan iedereen dus ook alvast en heel erg gelukkig nieuwjaar!! En hopelijk een zorgeloze nacht voor de paardjes!

Vandaag mijn laatste ritje voor 2019 en meteen met jullie tips aan de slag gegaan! Meer gefocust op activiteit en die achterbenen en gewoon zacht contact gehouden van voor, Jenara zoekt zelf ook nog wel enorm, en af en toe wil ze nog wel eens naar buiten buigen om buiten te bak te kunnen kijken, maar ze is wel heel fijn aan de zit en het been aan het worden :) Vandaag ook voor het eerst wijken in draf geprobeerd en dat ging nog wel redelijk voor een eerste keer :) Verder ook veel overgangen gereden en een paar kleine stukjes galop.

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:44

@Elke85, met tijd kan dat wel echt beteren. Jenara heeft bijna een maand naast de andere paarden (3) gestaan, ze ging er dan eindelijk bij, niets aan de hand. Maar in de 2-3 weken nadien hebben ze toch ook een paar keer lelijk naar haar gedaan, gelukkig zonder gevolgen! Als ik haar van de weide probeerde te halen, werd ze ook vreselijk opgejaagd door de anderen. Ze werd ook weggejaagd van het drinken. Ze bleef altijd wel wat de underdog in de groep, maar er is na een hele tijd wel rust ontstaan. We zijn nu toch een dikke 10 maanden verder en ze is nog steeds de laagste in rang, maar ze kan wel gewoon eten en drinken en ze staat er rustig en happy bij :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:10

Wat handig dat jullie net allemaal jullie zadels showen :p
Zadelpasser is hier gisteren geweest en ik kijk uit naar een nieuw zadel,
het mijn begint wat krapjes te worden aan de boom, waardoor het wat naar achter helt, waardoor ik minder goed in balans zit + er ontstaat wat te veel druk aan de voorkant.
Nuja, met zo'n jonkie is het wel te verwachten dat je om de zoveel tijd een nieuw zadel moet of toch op zijn minst aanpassen. Volop op zoek nu dus!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 17:33

@Castellon, Ik hou echt van je instagram! Zo'n leuke foto's en posts :D!!
Kan me inbeelden dat je erg trots bent op Sol, jullie zijn echt een leuk team!
Hoop dat je goed hebt gevierd daar in Spanje :) En succes met het komende weer!!

@melrovers, Wat fijn, lessen kan echt goed zijn voor je zelfvertrouwen! Leuk ook dat je nu zo'n vooruitgang maakt, dat vertrouwen doet toch echt wel heel veel. Ik kan je wel niets zeggen over een verschil, heb er zelf maar ééntje die ook jong uit Spanje is gekomen. Ze heeft wel veel vertrouwen in mij, dat wel ..

@Azmay, oh wat een heerlijk pad ziet dat eruit!! Buitenritten zijn heerlijk <3
Wat is het verschil tussen de zadels? Ben daar nogal een leek in :p

@Buitenzinnig, mooie foto's, zien er idd wel fijne zadels uit! Ik denk dat het hier een thorowgood zal worden voor de komende paar jaar hopelijk. En daarna, als Jenara volgroeid is, ga ik investeren in echt iets heel goeds voor ons.

@Xantha, Leuk dat je meedoet! Ziet er wel een mooi zadel uit!! Speciaal met die tekening :)

@keeyzie, Wauw, proficiat zeg!! Dat is wel echt supergoed. Hopelijk kan je één van je proeven eens laten filmen of fotograferen, ben benieuwd om jullie bezig te zien!!

@Tessebes, hier hetzelfde verhaal, nog geen maatzadel zolang er nog zo veel gegroeid en veranderd wordt :p

@mingming, wat een schattige naam! Noem je hem telkens volledig zo? Of heb je ondertussen ook een kortere roepnaam?

Ik had vandaag een beetje een "historische dag", of voor mij en Jenara toch althans :)
Ik kreeg vanmorgen op fb de melding dat het vandaag exact een jaar geleden is dat ik het koopcontract heb getekend, dus op papier is ze vandaag exact een jaar van mij :D
EN het is vandaag de allereerste keer dat we op buitenrit zijn geweest met onze stalgenootjes :D
We waren tot hiertoe 2x nog vastgehouden aan de longe buiten geweest, maar vandaag dus voor het eerst helemaal los met de kudde mee (3 andere paarden)
Wat was het heerlijk en wat is ze flink!! Paar momentjes nog spannend uiteraard, maar ze blijft zo heerlijk controleerbaar. En er waren toch echt al vaak momenten dat ze lekker relax met een langer teugeltje achter de rest aan sjokte (ze is wel wat kleiner, dus ze kan de anderen soms wat lastig bijhouden)
Denk dat ze er zelf ook wel van genoten heeft :)
Beeldmateriaal komt nog!