Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:18

@Xantha, Thanks! En aww, dat is idd pech, hoe is het nu met het been?? Hopelijk is het alweer beter!

@Robijntjah, Ik denk inderdaad dat je het niet meteen kan zeggen "Ndl is beter" of "uit Spanje is beter", aangezien het afhangt van het paard, de stal, de situatie ... Wel fijn dat je aan Aurelia zo'n heerlijk betrouwbaar dier hebt! Veel beterschap met de spierpijn trouwens!!

@Castellon, Ik vind het in ieder geval leuk om te volgen :) Heb je al een update over de storm daar? Het was hier vanmiddag zelfs op het nieuws! Hoop dat alles goed is!

@Azmay, haha, leuke foto, ziet er een zeer happy paard uit :D

@Babeth, Foto's!! Vind het altijd leuk om al die prachtige paarden te zien! Wat fijn wel dat je ook een leuke Spanjaard onder je kont hebt nu :) Ze verschillend toch wel nog heel erg van elkaar qua karakter, want dat hete herken ik dus echt niet in de mijne :+

@keeyzie, WAAUWW, wat leuk!! Dat is echt een droom van mij om dat te kunnen met mijn eigen paard :D Ziet er echt geweldig leuk uit! En wat zie je zijn plezier van de foto's af spatten! Voor herhaling vatbaar, neem ik aan? :)

@Lante, Oh een Bates, dat is een merk dat ik ook eventueel overweeg! Alleen voor nu nog wat te duur ... met mijn groeiend en uitzettend geval hier .. En wat leuk!! Superveel succes alvast op jullie eerste wedstrijd dan :) Echt fijn dat jullie zo lekker op weg zijn!

Ik heb hier het beloofde beeldmateriaal van onze wandeling!
Voor nu zijn het twee korte instagram filmpjes, indien jullie meer willen zien heb ik ook een compilatiefilmpje gemaakt, maar dat moet ik dan even uploaden..

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:41

@Lante, ja was echt supergezellig :) Hele fijne ervaring, denk dat Nara er ook wel echt van genoten heeft :)

@Buitenzinnig, ja dat is nu zo wel het plan :) heb nu zelfs 2 tweedehands thorowgood zadels die ik mag testen, dus die ga ik eens met mijn zadelpasser bekijken. En ja leuk hé :D echt genieten zo!
Hoe gaat het nu verder nog met Villa, is ze al terug helemaal beter? Ik heb helaas geen ervaring met bevochtigen van hooi, dus kan je daar niet mee verder helpen :/

@Castellon, ja hé :D ben echt zooo trots op haar! Blij om te horen dat alles ok is daar met jullie! Het is hier dus echt op het nieuws geweest dat de storm zo lelijk aan het huishouden was daar, goed dat het voorbij is nu! En keep the updates coming op insta :D heel leuk! Normaal komt er bij mij morgen ook iets nieuws op, heb even een yolo momentje gehad vorige week :p

l_vh, phew, dat is natuurlijk best lastig. Ik heb zo ooit een anglo-arabier gereden die zodanig veel oefeningen kende, dat ik er ook onbewust van alles mee reed dat niet de bedoeling was. Goed les nemen en je proberen héééééél bewust te worden van elk klein spiertje en beweginkje van je lichaam, maar met zo'n hoog opgeleid paard, zou ik zeker zelf lessen nemen om te leren hoe je daarmee omgaat.

@Xantha, Het is hier inderdaad wel een fijne omgeving om te gaan wandelen, nog best veel ruiterroutes :)
Hoe ging het rijden vandaag? :D

Ik heb nog eens les gehad vandaag! Ga ik vanaf nu proberen elke 2 weken te doen. Complimenten gekregen van mijn lesgeefster dat Nara zo heerlijk soepel loopt en heel goed buigzaam is, ze is zo licht te rijden in stap en zo makkelijk om te stellen. Vanwege onze problemen in de galop, zijn we gaan werken aan compactheid in stap, om er dus voor te zorgen dat ze beter gaat ondertreden, want daar zit dus duidelijk de issue, samen met nog onvoldoende kracht. We hebben haar wel iets te lang compact gereden, want toen ik moest gaan draven werd ze eventjes flink boos :p Maar daar zijn we rustig doorheen gereden, tot ze weer rustig en ontspannen liep. Die oefeningen zijn dus duidelijk nog heel erg moeilijk voor haar. We hebben een paar korte stukjes galop ook gedaan, en het is toch best vreemd hoe ze het zichzelf extra moeilijk maakt, ik geeft haar werkelijk vanvoor alle ruimte om te strekken, maar toch kruipt ze helemaal bol in elkaar als ik galop vraag. Ze wil wél, want ze reageert op de hulp en wil proberen aanspringen, maar dan vertraagt ze dus en kropt zich helemaal op, heb ook weer een paar van haar boze bokjes gekregen. Opnieuw toch even aangedrongen en doorgevraagd, van zodra ze een paar passen galoppeerde, goed en lange teugel stap. Hebben we zo op elke kan 3x herhaald en dan gedaan.

Ze is dus wel helemaal nagekeken door een ostheopaat, zadelpasser is geweest (moet wel een nieuw, maar ik mocht wel nog blijven rijden met het huidige), dus ze wordt echt gewoon boos als ze het moeilijk vindt. We gaan volgende keer haar wat mee vanop de grond voorwaarts drijven, zodat ik kan in verlichte zit rijden en haar rug wat ontlasten. Daarnaast ga ik blijven veel overgangen rijden, achterwaarts gaan en wat cavaletti training on ons grondwerk steken om die achterhand sterker te krijgen, want daar lijkt ons toch echt wel het probleem nog te zitten.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:12

@Xantha, ja, dat is echt wel haar go-to manier van protest. En ja inderdaad, met aangalopperen doet ze dat ook heel erg, de ene keer meer dan de andere en heel af en toe galoppeert ze wel gewoon goed.
En ja het is nog wat zoeken wat het precies is, maar dat zou misschien wel kunnen, als ik volgende keer rijd, zal ik eens proberen om haar toch wat meer steun vanvoor te bieden! De zadelpasser zei ook wel dat de kans groot is dat het zou kunnen gaan verbeteren met een nieuw zadel, aangezien ik dus onvoldoende ondersteuning kan bieden met het huidige. Ik ga dus in ieder geval nog niet echt doorwerken op die galop tot we een nieuw zadel hebben, gewoon af en toe eens aanspringen, paar pasjes en goed zo. En over 2 weken komt de zadelpasser dan om wat zadels te testen :)

Heel veel beterschap trouwens! Wat balen dat je bent gevallen :( Helaas hoort het er af en toe ook bij.
En ja, vallen en gewoon weer opstappen is niet meer evident als je geen kind meer bent, komt wat harder aan als je "wat ouder" bent :/

@Robijntjah, Dat ziet er mooi uit!! Als ik een paard was, zou ik daar wel gelukkig kunnen zijn! Ook heerlijk veel schaduw met die bomen voor de zomer! Gaat vast ook prachtig zijn in de lente!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:33

@MightyJoe, Ja, ik heb om de zoveel tijd altijd wel eens een lesje genomen om te checken of ik nog goed bezig was, tot nu had ik met het meeste zelf voldoende ervaring, maar nu komen we op een punt waar ik zelf ook nog dingen te leren heb :) Vind het zelf wel fijn, terug lessen! En wie weet ja! Ik ben in ieder geval héél spaarzaam met rijden momenteel, vnl. grondwerk, longe, wat cavaletti enzo.
Zal volgende keer als ik rijd en een paar pasjes galop er wel op letten om haar misschien net wat meer steun te geven vanvoor! Het is een kwestie van wat zoeken!

En wauw, wat een prestatie zeg! Je bent vast heel erg trots! Ziet er op foto ook echt wel al heel fijn uit! Hij is ook wel heel erg mooi!

@l_vh, oh super, dan komt dat vast wel goed :) Het is inderdaad wel echt niet makkelijk om te rijden met een paard dat zo veel meer oefeningen kent dan jij :')

@Chanelle007, welkom hier :) Helaas ken ik in de omgeving hier of in W-Vl niet direct iets, ik heb de mijne via een particulier gekocht .. Hopelijk is er hier iemand anders die je kan verder helpen!

@Lante, ohnee, is het valseizoen ofzo :+ ? Vind het wel erg sneu voor je, ook veel beterschap gewenst!! Had je je paard wel snel weer bij je? Daar zou ik echt bang voor zijn buiten, dat die ervandoor gaat ...

En pfja :p altijd opnieuw zoeken! Vermoeiend soms, maar ook wel heel erg boeiend vind ik! Hopelijk ligt het nu inderdaad hieraan en kunnen we er zo aan werken.. Ze had in Mei vorig jaar ook veel moeite eerst met draf, op zowat dezelfde manier als nu met galop, dat verkorten, erachter kruipen, staartzwiepen en boos worden.. We hebben dat er ook wel uit gekregen :) (Nog eens herhalen, ze is volledig gecheckt door ostheo, dus is geen fysieke blokkage ;) )

Ik heb nog een beetje een bijzondere vraag voor jullie! Bij het uitzetten en groeien van die PRE's, hoe gaat dat met hun benen, blijven die eerder fijn? Of zetten die ook nog een stuk uit? Ik heb peeskappen gekocht en ik vind ze nu nét passen, maar als ze dus stevigere benen zou gaan krijgen, zou ik ze best inruilen voor een maat groter ..

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:24

marion82 schreef:
Hoi allemaal,

Even niet gereageerd en dan is er heel veel te lezen. Het is alleen te veel om op iedereen te reageren sorry

Ik zag de verschillende zadels, voor ons ook fijn om te zien, aangezien pres nog niet is ingereden. Veel ongelukjes vorig weekend, ik hoop dat iedereen zich weer wat beter voelt.

Pres is vrijdag naar zijn nieuwe stal verhuisd. Hij staat nu in de 24/7 uitloop. Hij doet het goed in de groep. Af en toe probeerd hij een andere positie in de rangorde te bemachtigen, maar over het algemeen is hij vrij rustig en staat te kroelen en soezen. Ondanks dat hij goed begint te aarden, hoor ik ook dingen die ik bij hem niet herken. Zo blijkt hij de eigenaresse af en toe bijna omver te lopen, terwijl hij altijd bij iedereen uit de ruimte bleef. Ook schijnt hij nu al 2x tegen haar gesteigerd te hebben tijdens het hooi voeren. Dit heeft hij nog niet eerder gedaan. Ze hebben onbeperkt hooi, dus honger heeft ie niet.

Nu dacht ik direct, hij heeft geen respect voor haar en haar ruimte. Hij heeft nu in de gaten dat hij ook voer krijgt als hij dit gedrag vertoond. Ik ga straks voeren en accepteer dit gedrag absoluut niet. De eigenaresse gaat kijken hoe ik voer, ze geeft zelf ook aan dat het mogelijk bij haar ligt. Herkend iemand dit gedrag?
Zoals ze hem beschrijft, is het voor mij een totaal ander paard, ik herken hem daar helemaal niet in.

Ja dat herken ik wel! De eerste maanden dat Jenara hier op stal stond, kreeg ik van de vrouw van de eigenaar, van één van de dochters en een bijrijder ook wel eens te horen dat Jenara hen gewoon omver liep, probeerde te bijten en ook steigerde naar hen als ze op de weide kwamen. Bij mij heeft ze dat helemaal in het begin eens geprobeerd, maar was ook snel gedaan, bij de eigenaar zelf en zijn andere dochter, deed ze het ook nooit. Het verschil was inderdaad tussen mensen die sterk en zelfzeker waren en mensen die zich wat "terugtrokken" naar de paarden toe, dus het is een dominantieprobleempje. Ik vermoed dat ze dus inderdaad nog volop op zoek zijn naar hun plek in de kudde en dus t.o.v. alles en iedereen proberen kijken welke positie ze kunnen innemen.
Goed idee wel om met de eigenaresse mee te gaan! Laat haar ook eens voeren met jou erbij en kijk wat ze eventueel anders doet dan jij, ook hele kleine dingetjes qua lichaamstaal.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:06

@dekensenzo, ohnee, wat vreselijk nieuws! Heel erg veel sterkte met het verlies. Hij was in ieder geval prachtig, heel spijtig om zo'n mooi paard veel te vroeg te moeten laten gaan. Heel veel virtuele knuffels van hier!

@Marion82, ach, erg spijtig dat hij inderdaad niet gewoon meer tijd heeft gekregen, hier zijn er nu totaal geen problemen meer met dat gedrag, dus het lost echt wel op met tijd ook gewoon. Hoop dat je nu een fijn plekje voor hem hebt gevonden!! Hoe is de verhuis verlopen?

@Castellon, Bah, niet leuk ziek zijn :( Heb het afgelopen weekend ook met buikgriep in bed gelegen, heb er weer een dag werk door moeten missen ... dat vind mijn portemonnee niet leuk :'( Beetje chillen zullen de paardjes in ieder geval niet zo erg gevonden hebben! Fijn dat je zo'n verandering ziet!! Heel leuke foto's ook, maar had ze al zien voorbijkomen via insta natuurlijk ;) Er zit zo'n heerlijke sfeer in al die beelden!

Pff, ik heb, buiten mijn buikgriep om, een nogal bewogen week gehad.
Omdat het interne keuken is, had ik hier nog niets verteld over het drama dat er soms is bij ons op stal. Meestal omdat de “vriendin” waarmee ik samen rijd, weer dingen uit proportie blaast en een heel schouwspel van rotberichten begint rond te sturen naar de mensen die volgens haar in het complot zitten. Dat vermoeit mij eigenlijk al een tijdje en stiekem droomde ik deze zomer er al van om met Jenara op een andere plek te gaan staan. Nu uiteindelijk staat ze daar goed, ze is happy en gezond, dus voor een beetje drama ga ik niet plots mijn paard lopen verhuizen. Er ontstond een tijd later weer zo’n ruzie, dan weer één, … iedere keer probeerde ik mijn “vriendin” te begrijpen en haar ook wat te temperen, zodat ze geen dingen stuurde waar ze achteraf spijt van zou krijgen.

Vorige week begon het met een stom berichtje van haar, waarin ze mij waarschuwde voor iets dat ik gedaan had, en waar onze staleigenaar kwaad om zou worden volgens haar. Om een lang verhaal kort te maken, legde ik uit waarom ik dat gedaan had en zei dat ik dat tegen onze eigenaar ook gerust zo wou zeggen en als hij daar dan een probleem mee had, dat hij mij dat maar moest zeggen. Uiteindelijk bleek dat de staleigenaar, volgens mijn “vriendin” heel wat frustraties had over mij … Ik vroeg dat eens na bij zijn dochter, zij ontkende dit en uiteindelijk bleken dat dus mijn vriendin haar “frustraties” te zijn, die ze vervolgens op een compleet overdreven, giftige manier in mijn gezicht heeft gespuwd. De frustraties zelf waren ook flink uit de context getrokken, verdraaid en overdreven, dus ik probeerde haar uit te leggen wat ik had en gedaan en waarom, daar had ze geen oren naar. Komt erop neer, dat ze dus echt een hele hoop, onterechte, verwijten naar mijn hoofd heeft geslingerd en als ik daar nu verder over wil praten, ben ik degene die ruzie blijft zoeken. Ondertussen weet ik ook van de eigenaar én zijn dochter dat ze helemaal geen problemen hebben met mij en toch blijft mijn “vriendin” beweren dat dit wel zo is en dat ze het gewoon allemaal verzwijgen voor mij.

Dit is toch een langere monoloog geworden dan voorzien ... Ik zou vanwege deze toestanden nu toch echt wel van stal willen veranderen, ik heb al iets gevonden, zou wel wat duurder zijn, maar dat zou ik financieel nu op zich wel aankunnen, maar veel groter, veel meer mensen, dus als je dan met iemand niet overeen komt, sta je niet onmiddellijk alleen. Ik vind dat sociale aspect aan mijn hobby best wel belangrijk en op deze manier kan ik er echt niet meer van genieten ... Wat denken jullie hiervan?

Jenara

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 16:43

@ZoeyDercks, ja rotweer ook ... hopelijk wordt het snel weer beter!

En wat je zegt over die "vriendin" is heel erg waar, ik heb het verhaal al aan een paar mensen verteld nu, ook verder in detail en ze zeggen het allemaal, zo'n manipulatief, ruziestokend persoon is dat ... Vandaar ook de " bij het woord vriendin, ik zie haar hierna zo niet meer. En ik zou ergens uit principe ook wel willen blijven ... maar het vervelende is dus dat ik er zonder haar altijd alleen voor sta en dan is de lol er ook snel af. Paardrijden op zich is superleuk en met Jenara bezig zijn vind ik geweldig, maar naast mijn vrij solitaire job, heb ik in mijn vrije tijd graag sociaal contact en als je dan telkens in weer en wind helemaal alleen bij je paard staat in het weekend ... zo had ik het me niet voorgesteld. Zelfs al zou ik blijven en zou zij buiten gezet worden, is er nog steeds niets leuks meer aan mijn huidige stal. Bij de andere die ik op het oog hebben zitten dus meerdere mensen die ik ken en die staat te popelen om in het weekend samen te gaan wandelen en samen grondwerk te doen enzo.. Dus ok, ergens "laat ik me buitenpesten", maar langs de andere kant zou het wel eens 1000x leuker kunnen worden.

@Azmay, en ja, dat heb ik dus ook, paardrijden is mijn hobby en dat moet leuk en ontspannend zijn, dat is het nu steeds minder.. De nieuwe stal zou trouwens ook voor Jenara echt een superplek zijn ... Ik denk eerlijk gezegd dat het de meerkost wel waard is ...

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:55

Ik heb beslist om effectief te verhuizen! Vanavond teken ik het contract en eind Maart zal de verhuis effectief gebeuren! Wordt een bewogen maand voor mij, ik heb ook eindelijk nieuw werk gevonden en mag daar 2 maart beginnen :D
Ik heb er alvast heel veel zin in!

@Xantha, pff, ja altijd lastig dat terug rijden na een val, zeker als je je echt zeer hebt gedaan.
Hoe gaat het nu ondertussen? Nog eens terug kunnen rijden en al wat minder pijnlijk hopelijk?

@marion82, aww, wat een teken als ze zo makkelijk de trailer opgaan ... Wel goed dat hij zich nu alvast beter op zijn plek lijkt te voelen! Ik ben alvast benieuwd hoe Jenara de verhuis eind Maart gaat ervaren, hopelijk niet té stressy .. Ik hoop echt dat ze een close vriendje krijgt in de nieuwe groep, want dat heeft ze nu niet echt, ze wordt nog steeds wat weggezet door de anderen. Wat spannend ook om te proberen meer over de achtergrond van je paardje te weten te komen! Succes ermee :D

@Chanelle007, natuurlijk, welkom in ons gezellig hoekje internet :) Zoek je ééntje te kopen zelf?
En een whatsapp groep zou ik wel nog een leuk idee vinden! Ik verveel me vaak op mijn huidig werk, dus altijd in voor een gezellige babbel :)

@Castellon, storm goed verlopen hier, het viel al bij al wel mee. Juist mijn afspraak met de zadel is uitgesteld .. Wat ga ik genieten van een binnenpiste binnenkort! En haha, we waren niet eens met 20, slechts met 4! Ik kijk in ieder geval dus enorm uit naar de verhuis!
Wat een heerlijke foto's weer! En wauw, wat knap van Sol! Ik hoop dit ook te gaan oefenen binnenkort :D

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:06

@Zsazsa, moest ik dit jaar op zoek geweest zijn naar een paardje, had ik die van jou een schitterende kandidaat gevonden!! Maar ik heb er met ééntje genoeg :) Hopelijk vind je hem een héle fijne plek!
Hij ziet er in ieder geval echt schitterend uit!

@Azmay, hihi, leuk die foto's! Wat is ze knap zeg en nog steeds toch zo speels dan duidelijk :) leuke foto's!

@Zoey, heerlijke foto! wat een mooie locatie ook!

@Robijntjah, geen ervaringen mee, ik was het ook aan het overwegen, maar ga uiteindelijk voor een thorowgood, die lag heel goed bij het passen laatst.

@melrovers, ik ben ook wel geïnteresseerd in de info van die lezing! Vind het allemaal bijzonder interessant!

@Lante, oh wat leuk! Superfijn voor jullie en net buiten de prijzen voor een debuut is toch echt geweldig!!
Als ik zo'n dingen hoor, wil ik mss toch ook wel eens een wedstrijdje proberen!

Ik ben onlangs voor het eerst op verplaatsing geweest met Jenara :D Ik had normaal rijles thuis, maar door al die stormweekend kon dat in onze buitenpiste niet doorgaan. Daarom stelde mijn lesgeefster voor om ons te komen ophalen en bij haar in de binnenbak te gaan trainen. Nara had daar uiteraard nog geen ervaring mee, dus is deze eerste keer een trailerlaad-les geworden en dan een beetje basis grondwerk in de binnenpiste op verplaatsing. Ik ben zo trots op haar, ze was uiteraard wat nerveus, maar is toch best nuchter en vooral superbraaf gebleven met alles. Ik voelde haar wel enorm steun zoeken bij mij, maar dat vond ik stiekem wel leuk :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:16

@marion, jeez, wat een verhaal! Gelukkig kom je er nu inderdaad achter, zodat je nog even kan terugschroeven in zijn opleiding. Kan me wel inbeelden dat het een hoop dingen verklaart.
Toch spijtig dat er op zo'n jong leventje al zoveel kan gebeurd zijn met ze :/
Ik denk eerlijk gezegd dat er best wel wat gelogen en opgelicht wordt in het wereldje,
zo heeft Jenara blijkbaar ook al een veulen gehad op 2,5 jarige leeftijd en kan de officiële geboortedatum van dat veulen nooit kloppen...

@Elisa2, ja idd :D langzaam bouwen we alles op!

@Azmay, wauw, dat is inderdaad wel heel erg knap! Terecht trots hoor!

@Castellon, Wat ziet het er daar weer heerlijk uit! En wauw, zoveel positieve dingen met Sol de laatste tijd :D Superstoer dat je helemaal alleen op buitenrit kan samen :D

@Maartje_M & Xantha, ik lees ook vaak een tijdje mee, tot ik weer even de tijd vind om iets te posten!

Helaas voor mij een iets minder fijn weekend geweest, dit keer was het mijn beurt om tegen de grond te gaan :/ Stom ongeluk eigenlijk. Ik heb ondertussen 2 weken geleden ongeveer laten weten dat ik ga vertrekken op stal en sinds afgelopen donderdag staat er al een nieuw paard bij, op de weide, want er is geen stal. Ik had vrijdag wat grondwerk gedaan met Nara en toen gaf ze echt totaal geen aandacht aan de nieuwe, ze was wel ietsjes nerveuzer dan ik gewoon ben. Zaterdagvoormiddag gingen we rijden, ik was gelukkig niet alleen. Ging allemaal prima, Nara was braaf en vrij relax, dus ik ben nog aan het opwarmen in stap, ietsjes langere teugel en we stappen de lange zijde van de bak af waar het nieuwe paard staat. Die stapt een stukje met ons mee. Halfweg draai ik af om van hand te veranderen en net op het moment dat we gedraaid zijn, beslist de nieuwe achter ons om even helemaal loss te gaan. Jenara schrikt zich een ongeluk en vliegt ervandoor (ze is echt bizar snel), waardoor ik mijn evenwicht compleet verlies naar achter toe, k kan nog eventjes bijna mij terug goed zetten, maar dan draaide ze af voor het hek en ging ik ernaast..
Al bij al valt het mee, maar ben op mijn heup/bekken gevallen dat doet toch nog flink pijn.
Toen ik op de grond kwam, kwam Jenara wel voorzichtig naar mij toe en toen ik eindelijk kon rechtstaan, stond ze meteen bij me, wel nog heel erg overstuur. K heb haar dan wel kunnen kalmeren, ben nog opgestapt en nog eventjes gereden. Ze deed dan echt superhard haar best! Ze was wel echt heel erg bang van het nieuwe paard, als die dan aan het hek stond, liep ze er met een enorme boog omheen.

Ik weet nu niet goed hoe ik hier in de toekomst mee ga moeten omgaan ... als ze zo bang kan zijn van andere paarden ... Ik denk dat ze zelf ook behoorlijk is geschrokken dat ik ben gevallen, maar dat was best een heftige reactie op een ander paard, of niet?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:16

Goh, echt schrik niet, ik weet ook wel dat het best een normale reactie is van haar. Ik had het gewoonweg echt totaal niet zien aankomen, het andere paard stond al de hele tijd gewoon rustig op de weide ernaast en Nara was ook echt relax, daardoor ben ik wel geschrokken. Nara heeft nog al wel eens echt heel snel ervandoor geschoten als ze schrok, maar dan voelde ik haar spanning op voorhand al, waardoor ik me ook zo niet liet verrassen en gewoon mee was met de beweging. Dat ze schrikt is volstrekt normaal natuurlijk, maar ook dat ze nu echt bang is voor dat paard? Ik heb natuurlijk door de pijn niet echt doorgevraagd, maar ik kreeg haar met geen stokken nog in de buurt van dat dier.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:09

@Marion, ik heb volledig hetzelfde gevoel over Jenara! Zoveel mee gemaakt op dat korte leventje, maar vanaf nu zijn ze safe :) En ja, ik ben inderdaad wel even flink geschrokken, was ook alweer lang geleden dat ik gevallen was en Jenara had ook nog nooit gekke dingen gedaan waardoor ik dacht dat ik er wel eens zou kunnen afvallen. Gewoon dikke pech gehad.

@melrovers, oh, dat filmpje wil ik wel eens zien, moest het lukken om het te posten of te linken :D
Wat fijn wel als ze zo braaf zijn hé :D Jenara had dat ook toen de zadelpasser kwam, totaal niet onder de indruk en gewoon netjes alles aanvaarden en maar laten gebeuren, was allemaal prima :)
Heb je nu 1 gekozen uiteindelijk?

@Arthis, waauww, die is prachtig!! Zou ik mogen vragen wat zo'n maatwerk zadel nu ongeveer kost? Mag ook in pb evt. Wel echt prachtig met die cognac details! Benieuwd naar foto's te paard!

@Robijntjah, ja uiteraard, zit nu ook alleen maar in mijn hoofd omdat ik niet kan rijden eventjes :p dat is het moment om aan overthinking te doen :p
Leuk topic! Begint echt al een gezellige bende te worden daar bij jullie :D Hoeveel paarden staan er nu?

@Zsazsa, gefeliciteerd met de aankoop!! Benieuwd naar de foto's! Hopelijk heeft hij een goede reis :)

@Marije, er zijn inderdaad best heel betaalbare zadelmerken, zijn dan iets minder fancy en waarschijnlijk wel iets minder topkwaliteit dan de duurdere, maar prima zadels. Ik ben heel blij met mijn 2ehands Thorowgood die ik vorig weekend heb opgehaald :D met singel en 2 extra bomen bij voor de helft van de nieuwprijs! En is echt nog in hele goeie staat!

Ik bleef deze week dus echt wel vrij veel pijn hebben en heb dan toch maar foto's laten maken, gelukkig niets gebroken, verschoven of gebarsten, dus enkel flink pijnlijke spieren! Ga eventjes een beetje rustig aan doen, maar volgende week wel rustig terug beginnen rijden, als het weer het toelaat. Nu weet ik toch tenminste dat ik gewoon kan behandelen tegen spierpijn :) Heb wel superveel zin om terug te rijden, dus hopelijk snel minder pijn én beter weer!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:17

@Maartje_M, aww, wat sneu! Altijd balen als er zoiets gebeurd waardoor je vertrouwen wat weg is :( Ben er zeker van dat jullie er wel weer door komen, maar zal wat tijd vragen.

@MightyJoe, haha herkenbaar dat :p dat is paardrijden zeker? De ene dag nog werken aan een probleem, de volgende keer is dat probleem weg en is er een nieuw in de plaats! En stijfheid is meestal wel vrij goed op te lossen door wat regelmatiger werken :) Succes ermee!

@Marion82, prachtige foto's, hij komt zo mooi uit met die zwarte achtergrond!!

@Linsey, ik heb niet echt een vast schema, maar doe meestal wat goed voelt/waar ik zin in heb. Ik probeer ook zowieso wel voldoende af te wisselen tussen rijden, longeren en grondwerk / trucjes

Hier wordt ook nog volop heropgebouwd aan het vertrouwen na die 2x vallen.. Ik voel toch nog steeds wat onzekerheid bij mezelf. Ik stap nu al niet meer echt bang of gespannen op, maar als Jenara dan gespannen voelt, voel ik bij mezelf ook wel sneller spanning opbouwen. Heel spijtig wel, want daardoor is het rijden niet zo ontspannend als het was. Vandaag nog eens gaan wandelen, mijn vriend te voet mee en Jenara nog vastgehouden aan de longe. Ze voelde wat gespannen aan, dus ik helaas ook wat gespannen en denk wel dat ze langer gespannen is gebleven door mij :( Na een heel stuk had ik wel door dat ik echt zelf wat relaxer moest zijn en heb dan ook stilaan wat losser gelaten en dan ontspande Nara wel wat makkelijker, ik moet echt terug even gaan geloven in en vertrouwen op het feit dat ze mij enorm spiegelt, dus hoe rustiger ik ben, hoe rustiger zij ook blijft. Ach, het komt wel weer, maar met stapjes!

Mijn vriend is vorige week ook nog eens mee geweest en heeft hele mooie foto's weten te maken :D

Afbeelding

Afbeelding

Als je er meer wil zien, heb ook een ITP topic (en in uitgelicht yay :D)
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1986685

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 13:01

MightyJoe schreef:
Ah, Maartje wat schrikken!

Mooie foto’s van Jenara!

Hoe beginnen jullie met buiten rijden? Dorado kent buitenritten nog niet.. ik wil daar binnenkort mee beginnen. Hij is net als veel pre’s enorm sensibel en ik vraag me af hoe reageert hij dan als er fiets of auto’s vanachter komen. Op eigen terrein reageert hij daar prima op. Maar ik twijfel nog of ik eerst met hem aan de hand stukje naar buiten moet of ik erop en dan iemand die ernaast loopt.

Er kan helaas niet iemand mee met een paard. Heb paarden aan huis en mijn vriend gaat nooit op buitenrit met zijn paarden dus ook geen optie :P maar ernaast wandelen kan hij wel. Hoe hebben jullie dit aangeleerd bij jonge paarden?

Ik ben met Jenara begonnen met veel aan de hand buiten te gaan wandelen, dan zie je alvast hoe ze reageren op dingen. Dat was trouwens eerst vreselijk drama :') pas later begon ze er meer van te genieten en werd ze rustiger. Nu gaat mijn vriend inderdaad te voet mee en houdt ons vast aan de longe. Als ze ontspannen is, hangt die losjes, maar ik vind het een fijne veiligheidslijn voor moest ze toch ineens willen wegschieten. Nu kruipt ze meer in zijn broekzak dan dat ze zou weglopen, maar liever safe dan sorry :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:38

Ik kom ook nog een meelezen en posten :D

@Arthis, mooie set hoor! En die manen vallen echt wel mee, staat leuk! Bij Jenara vallen ze nu naar 2 kanten sinds ik ze laatst geknipt heb :'( vind het wel jammer, daarvoor vielen ze zo mooi naar 1 kant
Ik vind Flor trouwens echt niet eens zo'n naarling :p Jenara wil mij ook altijd volgend als ik een foto wil maken en als ze dan moet blijven staan, gaat ze zo heel zielig staan kijken xD Leuk om dan foto's te maken :p

@Robijntjah, prachtig hoofdstel!!! En hoe bevalt het bitloos? :D Ooit wil ik dat ook doen, en droom ook van ooit met neckrope te kunnen rijden, maar daar zijn we nog lang niet :')
En oh wat rot van je bruiloft! Nu is de nazomer vaak ook nog wel supermooi en minder zweetweer normaal ;)
maar het blijft stom natuurlijk, zeker omdat je daar wss al een hele tijd voor zit voor te bereiden..

@Dais_ oh wat leuk, ik weet helaas niets, ben echt niet thuis in de verkoopwereld en al zeker niet bij PRE's.
Zo spijtig wel dat je reis nu niet kan doorgaan, wel balen! De kans komt hopelijk nog wel eens terug :D!

@Maartje_M, ja ze vragen ook wel veel tijd, ik kan me echt niet inbeelden om er ooit nog een 2e paard bij te nemen, behalve mss later een pony als ik kinderen heb :p

@mingming, wat een leuke foto's :D en wat supergoed zeg, hij ziet er in ieder geval en happy en redelijk relax uit! Heel veel plezier met je eerste wandeling erop alvast :D!

@Linsey1998, dat is echt rot natuurlijk :( Ik zal in ieder geval heel erg duimen voor goed herstel van hier!

@Keeyzie, pffja, na een breuk kan ik me zeker inbeelden dat je het spannend vind om weer te rijden. Hopelijk komt het met tijd weer helemaal goed! En wat heerlijk meteen zo los gaan wandelen .. ik ben ook eerst veel aan de hand gaan wandelen en omdat ik zag hoe Jenara kon reageren vooral niet de eerste keer los gegaan xD

Jenara is dus 1,5e week geleden verhuisd naar een nieuwe stal :D bij een paddock paradise van mijn lesgeefster staat ze nu! Alleen is nog niet alles af, dus momenteel heeft ze een stukje paddock voor zich en één maatje. Is supergoed gegaan, met de trailer mocht niet, maar het was niet ver, dus te paard gegaan :p
Ze was echt wel braaf en zelfs vrij relax. In het begin niet, het vertrek was vrij stressy, er was net een giga machine ietsje verderop op het veld aan het werken, waardoor ze best gespannen was. Ik had de laatste tijd ook gemerkt dat ze vaak heel erg gespannen was, vandaar dat ik ook zeker de verhuis niet wou uitstellen, want zo kende ik mijn lieve Nara echt niet.

Toen we aan kwamen op het nieuwe terrein, was ze zo bizar rustig! Ondanks de nieuwe omgeving, spullen, geuren en veel nieuwe paarden, liep ze eigenlijk vrij relax met mij mee, wel wat rondkijkend, maar echt rustig.
Eenmaal op haar nieuwe stukje (dan nog alleen) was ze wel ietsjes onrustig natuurlijk, maar ook erg nieuwsgierig. De volgende dag ben ik grondwerk gaan doen en was ze echt de kalmte zelf, zo relax achter me aan stappen, hebben we ook een rondje over het terrein gedaan en ze was superflink!
Later die dag is er dan één van de andere paarden bij haar gezet, eerst nog over een draadje, maar dat ging zo goed, dus hup meteen erbij en dat klikte meteen geweldig! Echt zo fijn om haar weer te zien genieten van contact met soortgenoten, ze was van de paarden op de vorige stal echt zo bang geworden, ze rende al weg als die nog maar in haar richting keken ...

Helaas die avond zelf vrij plots benauwd en wat kortademig geworden, dus helaas .. 2 weken quarantaine :'(
Ik krijg van mijn lesgeefster en stalgenootjes wel dagelijks foto- en video-updates, maar ik mis Jenara vreselijk natuurlijk! Ze heeft het er wel prima naar haar zin, is rustig, eet goed, ze is al goed dikker aan het worden ook en ze ziet er al bij al echt happy uit! Afgelopen zaterdag was ze ook jarig, dus nu officieel 5 jaar oud :D

Hier wat van het beeldmateriaal dat ik dus dagelijks krijg :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:29

Azmay schreef:
Hoe gaat het met je jenara?

& Keeyzie ook trouwens, lief dat je het vraagt! ondertussen zijn mijn 2 weken quarantaine voorbij en voel ik me weer helemaal lekker! Heb een weekje echt nogal futloos geweest en die benauwdheid gehad, maar daarna ging het vrij snel wel echt terug veel beter.

@Sammy-vg, wat een plaatje zeg!! <3 Hij is toevallig niet nog hengst :')?
Echt prachtig paard!! Heel aansprekend hoofd ook!

@Castellon, beetje regen zal de natuur daar wel even deugd doen denk ik! maar altijd wel balen als je buiten vanalles wil doen :p Altijd leuk ook om je foto's te zien passeren! En hihi, alweer 2, gefeliciteerd! wat leuk, het is zo'n knap paardje ook! En ik blijf verliefd op Sol <3

@Azmay, aww, arme Diva! Ben wel blij te horen dat ze het nu terug naar haar zin heeft! Ik ben echt heel blij dat de verhuis hier niet is uitgesteld!

Ik mag dus sinds zaterdag eindelijk terug naar Jenara *\o/* hoera!!!
haha, het is al wel wat een rollercoaster geweest :p
Eerst en vooral zie ik wel dat ze het echt naar haar zin heeft en dat ze erg happy is op haar nieuwe plekje, ze is veel meer relax, ze ligt gewoon heerlijk te slapen in haar paddock, iets dat ik haar nooit heb weten doen op de vorige plek (wel in haar stal, lekker in de mest natuurlijk) en ze geeft verder ook echt een ontspannen indruk! Ik zie haar ook neuzen met haar maatje op de paddock en echt gezellig naast elkaar staan eten, ook iets dat ze met de paarden op de vorige plek nooit deed, dus super fijn om te zien!

Wat "werk" betreft, haha ander verhaal wel :p
Ze is wel superaanhankelijk en komt graag knuffelen en kroelen en geeft me ook vaak van die duwtjes "niet ophouden", echt heel cute :D

Dag 1, zaterdag dus, was ze wel een compleet monster aan de longe :') ze heeft echt plaats en gelegenheid nu om zich uit te leven, maar nee, dat moest aan de longe, crossen en bokken en gekke sprongen maken. Normaal accepteer ik dat niet aan de longe en gooi ik haar los, maar praktisch probleem, onze buitenpiste is niet niet afgezet xD, dus ja, dan toch maar even laten uitrazen aan de longe. Toen ze dan wel weer rustiger was, heeft ze wel nog superflink geluisterd, echt mooie overgangen, netjes op commando, zowel stap, draf als galop (ze is wel duidelijk terug wat stijver op rechts, terug wat moeite met galop op die kant, maar daar werken we wel weer aan) en dan nog wat grondwerk aan de hand en was ze ook echt superflink en attent en enthousiast. Volgend filmpje was van toen ik niet meer mijn 2 handen nodig had om de longe vast te houden, dus alweer 10x rustiger :')

Dag 2, terug buiten gelongeerd en grondwerk gedaan, dit keer wel een fijn actief paard, maar ook veel relaxer en niet meer crazy zoals de dag ervoor ;) kortom, hiervan kreeg ik wel terug zin om eens op te stappen, maar toch maar besloten nog even te wachten. Hele fijne sessie wel :) Het leukste was eigenlijk toen ik aan kwam, lag ze lekker neer en kon ik erbij gaan zitten :D

Afbeelding

Dag 3 (vandaag), omdat het wat frisser was terug onze binnenpiste eens gaan ontdekken, daar was ze de 1e keer, 2 weken geleden echt wel heel rustig en relax, dus ik had gehoopt van eens te kunnen opstappen :+
Haar eerst eventjes los gegooid, ze was weer heel erg druk! Galopperen, bokken, gek doen, wel minder extreem dan dag 1, maar toch niet echt bemoedigend voor mij om te zeggen :" ja opzadelen en gaan!", dus heb toch nog maar wat grondwerk en beetje longeren gedaan in de binnenpiste tot ze daar ook gewoon rustig was.

Morgen proberen we nog een keer :')

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:28

@Robijntjah, hihi ja zeker :D En wat een heerlijke foto's ook van jullie <3

@Zsazsa, Phew, 2 maanden geen inkomen, dat is best stevig :s Ik kan gelukkig voltijds van thuis uit blijven doorwerken, daarbij zijn ze van mijn werk uit super flexibel, dus ik kan nu prima overdag naar Nara en dan 's avonds wat langer werken. Heb nu wel net een weekje vakantie gehad, wat ook wel fijn was, aangezien ik nog 0,0 mentale break had gehad tussen de laatste job en deze nieuwe.
En oh wat spannend, heel erg benieuwd om ze te zien!! Zijn ze er ondertussen? :D

@Maartje_M, wat fijn :D Als je nog eens beeldmateriaal hebt, tonen!! Haha van die vrijheidsdressuur, kan me wel inbeelden dat het dan niet zo lekker loopt nee :')

@Mingming, gelukkig idd dat je niet zonder fulltime werk bent gevallen, maar nog steeds wel balen natuurlijk :/
Wat ziet dat er echt heerlijk relax uit met jou en Milky Way!!! Jaloers hoor :p met mijn dramaqueen hier xD
Doe vooral zo verder, echt fijn om jullie vooruitgang te zien!

Hier nogal een bewogen week gehad!
Ik ben nog veel bij Nara geweest, wat wel leuk was natuurlijk :)
De dag na de laatste post ben ik weer gegaan en terug in de binnenpiste gewerkt, ze is daar wel echt extreem druk in het begin .. echt de hele tijd langs één kant over en weer rennen en bokken ... Na een tijdje kalmeert ze wel en dan ga ik meestal met haar aan de slag. Dit keer ook echt lang moeten wachten tot ze wat rustiger werd ... we kregen dan ook wel de full monty aan spannende dingen, langsrijdende tractors, nerveuze paarden buiten, lawaai vanachter in de serre waarin de binnenpiste zit, aan- en uitgaande sproeiers in andere delen van de serre .. Uiteindelijk was ze rustig genoeg om haar terug te pakken te krijgen en heb ik heel wat grondwerk gedaan, dan ook nog gelongeerd tot ze stilaan een piepklein beetje ontspanning begon te vinden.
Dan toch even opgezadeld en héél kort er even op gegaan, wel eerst iemand laten vasthouden, zo eens door de binnenbak gestapt en dan afgesloten met wat korte achtjes en slangenvoltes los tot haar lichaam wat ontspannen aanvoelde bij mij.

Dag daarna heb ik haar even rust gegeven, ik was 4 dagen na elkaar geweest :p Ze zal na die 2 weken vakantie wel gedacht hebben van "wat doe jij hier zo vaak?"

Woensdag dan was het plan om buiten in de piste eens te proberen rijden ... ik had opnieuw één grote brok energie aan mijn longe ... ik heb denk ik 45min. gelongeerd voor ze tot ontspanning en rust kwam, dan wel opgestapt en eventjes echt héél fijn gereden!! Ze was wel lekker los en soepel, beetje minder balans in draf wel terug, maar in stap heel fijn ook met laterale gangen en op het einde lekker relax!

Afbeelding

Dan opnieuw een dagje rust en vandaag weer wat grondwerk in de binnenpiste... Het begon al leuk, ik wil haar uit de weide halen .. loopt ze gewoon echt weg van mij :'( Uiteindelijk met een plukje gras haar toch te pakken gekregen en dan kwam ze wel gewoon netjes mee. Maar ik voelde al dat ze druk was. In de binnenpiste werd ze dan helemaal diva-dramaqueen, dus ipv. haar vast te zetten om te poetsen, ben ik meteen gaan rondstappen en ze trippelde met momenten echt naast mij, heeft zelfs 2 keer zachtjes gesteigerd en ze keek echt heel boos, het was echt niet naar haar zin. Nadat ze dan 2 rondjes had meegestapt, los gelaten en weer een 20-tal minuten laten uitrazen. En bah, ze liep echt gewoon boos te wezen en echt heel druk doen.
Na een tijdje kalmeert ze dan wel weer wat, maar dan duurt het nog een hele tijd voor ze weer geïnteresseerd is in mij. Maarja, ik had tijd, dus geduldig gewacht en dan wat grondwerk gedaan. Uiteindelijk had ik haar dan wel weer rustig en lichtjes ontspannen, maar pff wat een heisa moet daar aan vooraf gaan :/

Nu heb ik vandaag wel gezien dat ze erg hengstig staat, dus dat zal er wel mee te maken hebben :+
En oh, blijkbaar eet ze af en toe ook per ongeluk mee van de seniorenmengeling van haar weidemaatje ... wat natuurlijk heel erg ondersteunend en energie-gevend is ... Wat Nara hélemaal niet nodig heeft natuurlijk :+
Dus dat zou er ook wel eens kunnen voor zorgen dat ze zo'n draakje is :p
Ik hoop in ieder geval wel snel mijn rustige, lieve paard terug te hebben, want op deze manier is het wel wat minder leuk

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:34

@Maartje_M, haha wat zuur! kan je dan eens iets vastleggen, wil het niet lukken :+ Volgende keer beter!
En haha, zou wel kunnen dat die twee qua karakter op elkaar lijken! Nu ben ik er ondertussen wel uit dat ze gewoonweg vreselijk last had van haar hormonen! Zo hengstig heb ik haar in meer dan een jaar nog niet geweten :p

@Zsazsa, oh wat een leuke paarden! En idd wat een nek op die bruine!! Mooi wel <3 Heel benieuwd ook naar het veulentje van de vos!! Veel plezier met ze alvast :D

@Lukasje, oh succes met de zoektocht! Ik ben zelf echt niet thuis in de verkoopwereld en al helemaal niet van PRE's, dus kan je daar helaas niet helpen. Wel zeker hier komen showen als je iets gekocht hebt :D !

@Serenity350, oh wat is die mooi aan het worden inderdaad!!! Prachtig dier heb je daar <3 Zo penny hihi, een zwarte (ex?) hengst!! Mooie locatie heb je ook daar zeg!

Hier vandaag weer een compleet ander paard :') Terug mijn lieve, rustige, chille Nara. Heb er wel enorm van genoten en nog eens een fijn ritje gemaakt <3 In onze nieuwe set trouwens, aren't we pretty in pink *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:12

@Serenity350, hihi, ja ik kon het niet zien op de foto's :p Maar héél erg penny da,, je eigen zwarte hengst :D
Wat fijn ook dat hij zo'n aangenaam karakter heeft als hengst, dat heb ik wel al vaker gehoord van de Spanjaarden. Hoe oud is hij nu precies? En hoe lang heeft dat puberale dan geduurd :+ ?
En als je hem zo fijn hengst kan laten, zie ik ook niet waarom je hem dan zou moeten ruinen, nu heb je inderdaad nog mogelijkheden met hem in de toekomst!
Ik wou eigenlijk eerst een ruin, maar ben nu toch wel blij met een merrie (soms iets minder }> )
juist omdat het wel leuke mogelijkheden schept naar later toe, voor een opvolger ofzo :)

Dankjewel! En dat roze haha, normaal is dat ook echt mijn ding niet :') maar deze tint roze vind ik blijkbaar al langer mooi, want had dus behoorlijk wat kleren in deze kleur in mijn kast, vandaar dan toch maar het dekje aangeschaft. Met die grijze rand kan je het inderdaad wel nog fijn combineren dat het té zwaar over the top wordt!

En ja klopt, als ik terugkijk op ons parcours, hebben we toch al behoorlijk wat afgelegd samen :D Vind het zelf ook heel fijn om mijn instagram voor haar eens terug door te scrollen naar het begin :p We hebben nu even een moeilijkere periode gehad, maar ik hoop dat we nu terug verder vooruit kunnen :D

Wat een leuk idee trouwens! Dat zou wel handig zijn, zo'n 3-D geprinte camera-houder :p

@Maartje-M, ja op zich vind ik de foto alsnog wel stoer hoor! Is manlief ook niet wat vaker thuis nu met de corona-maatregelen? Dan kan je hem wat vaker proberen inschakelen }> Mijn vriend gaat plots heel wat vaker mee, omdat hij dan eens in een andere omgeving komt :+
Ja dat zou best wel kunnen, ik herinner me nu ook wel van vorig jaar, dat ze ook rond deze periode even de draak heeft uitgehangen, dus het kan denk ik ook wel het seizoen zijn, maar ze was toen ook nog niet lang daarvoor verhuisd, dus ja, wie weet een combinatie. Wel iets dat ik de komende jaren zeker in de gaten ga houden!

Altijd leuk, en leerrijk om jezelf terug te zien, dat heb ik zelfs al met foto's, dan zie je meteen waar je foutjes maakt in je houding, ... Heb het zelf nog niet geprobeerd trouwens, vanuit een hoek filmen, maar ik vind dan ook vaak dat ik veel te weinig beeldmateriaal heb :p nu heb ik gelukkig meer hulpvaardige stalgenootjes op deze plek, dus hopelijk komt daar verandering in! Zou ook eens met de Go-pro van mijn vriend kunnen proberen! Ik zou binnenkort met een vriendin, die haar paarden ook naar deze plek gaat verhuizen, een soort youtube-vlog willen beginnen, dus dan zal er wel wat meer gefilmd gaan worden!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:32

@Serenity, Haha wauw geweldig :D En wat leuk van de shet, hopelijk doet hij het straks super op de keuring!!

Oh dat is ook wel een leuke combi, ik heb echt geen idee van het algemene karakter van friezen, dus geen idee wat dat precies toevoegt in de kruising, maar het verklaart wel het extra barokke karakter van je zwarte man :) Ik vind het wel echt grappig dat paarden ook zo'n hormonale puberteit door kunnen gaan :p Het is heel normaal, dat weet ik wel, maar vind het ergens toch wel grappig, aangezien je zo echt eigenlijk een soort "kind" aan het opvoeden bent in de training van een jong paard. Ik hoop stiekem altijd dat dit me een piepklein beetje voorbereid op het opvoeden van mensenkinderen later :p
Nara heeft dat nu ook al een paar keer gedaan, dat omhoog gaan, vorig jaar omstreeks deze periode, heeft ze mij dat 2x geflikt als het haar écht niet aanstond en nu afgelopen week weer, als ik haar dus weghaalde bij haar ruin op de paddock :p

Dat van "hard aanpakken" herken ik ook heel erg! Ik heb altijd geleerd om een paard "op zijn plaats te zetten" als hij niet luisterde, nadien via andere lesgever en zelf meer inzicht gekregen in paardengedrag, ben ik dat wel in vraag gaan stellen, maar in het begin van mijn training met Jenara voelde ik me daar soms wel op terugvallen als ze niet goed luisterde, maar dat heeft ze me zeer snel en effectief afgeleerd :') Dan kreeg ik echt een monster in handen. Mijn vorige stalgenoten waren ook nog van die oude stempel en hadden vaak commentaar op mij als ik werkte met Nara, dat ik "te soft" was, maar ik had gewoon veel beter met haar leren communiceren en ik werkte meer met positieve bekrachtiging ipv met negatieve en dat heeft onze band zo enorm vooruit geholpen. Ik blijf uiteraard altijd wel duidelijk en consequent, nee = nee, maar ik ga me niet boos maken of haar "slaan" als ze niet doet wat ik wil/vraag. Eerder kijken naar hoe ik iets vraag, want meestal begrijpt ze me gewoon niet.

Haha ik ben ook benieuwd hoe dat gaat gaan! Ik kijk heel graag naar een aantal Nederlandse vloggers, vind dat best leuk en leerrijk en het viel me op dat er weinig Belgen zijn die dat ook doen. Daarbij maak ik best een leuk proces door met Jenara in haar opleiding en mijn vriendin heeft ook een speciaal verhaal met een getraumatiseerde adoptiepony, dus het leek ons wel fijn om dat te delen.

Ik moet zeggen dat ik dus eerder een voorkeur had ook altijd voor ruinen en hengsten, ik heb met een paar superfijne hengsten mogen werken in mijn leven en als je daar inderdaad gewoon consequent bent, zijn het vaak hele fijne paarden. Het nuchtere van veel ruinen sprak mij ook altijd wel aan, vandaar dat ik oorspronkelijk ook liever een ruin wou. Ik heb eerlijk gezegd al regelmatig gevloekt op Jenara haar wispelturigheid }> , maar ik zou haar nu voor geen ander paard meer willen inruilen, zelfs op de momenten dat ze mij onzeker maakt of het bloed van onder mijn nagels haalt. Ik heb afgelopen week nog eens met een ander paard mogen rijden en ik dacht toch snel "muah, geef mij Jenara maar, die vind ik veel fijner"
Als ze wil meewerken, is ze één van de heerlijkste paarden die ik ooit heb gekend in mijn leven, zo meedenkend, werkwillig, slim en gevoelig én zoo soepel, haha slangenvoltes rijden met een ander paard lijkt nu precies wel de overgang tussen een klein stadsauto'tje naar een vrachtwagen :D

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik, buiten met mijn laatste verzorgpaard, nooit zo close heb kunnen werken met 1 paard, echt zo'n band heb gehad. Het rijden en werken was altijd afstandelijker en onpersoonlijker omdat het mijn eigen paarden niet waren en ik niet de enige ruiter was. Dat miste ik ook echt heel mijn leven heel erg, ik had altijd enorm de behoefte om die close relatie op te bouwen met een paard en ik ben echt zo gelukkig dat ik dat nu eindelijk wél kan :D Ik ben blij met Jenara zoals ze is :) dat geslacht maakt me weinig uit, het enige dat ik er dus echt uitgesproken leuk aan vind, is de mogelijkheid op ooit een veulentje van haar :) Dus zo echt die voorkeur zoals jij die uitspreekt, heb ik op dit moment echt niet zo.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:51

Haha Serenity, wat heerlijk dat verhaal! Ik herken het in kleine mate wel, ik heb Jenara ook nog niet zo heel lang natuurlijk, maar ik merk dat ze zo ook wel in elkaar zit "als jij je druk maakt, ga ik nog minder doen wat je wil en vooral lekker tegendraads en druk terug doen", terwijl als ik gewoon rustig blijf, en rustig opnieuw vraag, dan krijg ik zo'n blik en houding van "ok dan." Vind het wel echt geweldig om te lezen hoe jullie met het gedrag van jullie paarden omgaan, zo leuk om te zien dat het bij iedere combinatie weer net wat verschillend gaat!

Heb het vooral geleerd bij het grondwerk, ik wou haar een nieuwe oefening aanleren (dat zijwaarts naar mij toe), maar ze snapte dus totaal niet wat de bedoeling was en werd heel erg boos van het zweepje dat ik als aanwijsstok gebruikte :') dan ging ze boos kijken, trippelen, drammen, duwen, proberen weglopen of door mij heen lopen. Als ik dan mijn stem verhief en tegen haar in ging, om haar bv. achteruit te zetten of haar letterlijk dan "op haar plaats te zetten", maakte ik het alleen maar erder, ging ze dus ook zelfs steigeren.
Terwijl, als ik dan gewoon rustig blijf en haar laat doen in het zich druk maken, ze moet wel gewoon bij mij blijven en mag niets anders gaan doen. Ik heb dan gewoon mijn touwtje vast, sta zelf gewoon stil, ik ga niet opzij voor haar en als ze probeert weg te lopen, hangt ze nog steeds vast, dus moet ze wel weer terug draaien, dan kalmeert ze vaak vanzelf weer. Als ze dan terug rustig is, vraag ik héél zachtjes nog eens opnieuw, doet ze dan een mini-stapje in de juiste richting, meteen uitgebreid belonen met stem en eventueel voedsel. Dan snapte ze veel sneller wat ik bedoelde en ging ze zich ook niet meer druk maken, net meer actief zoeken wat ik eigenlijk wou hebben. Nu heb ik het soms nog, dat ze "denkt" een oefening te snappen, maar doet ze die niet helemaal juist, bv. bij aanraking de verkeerde voet optillen. Dan staat ze mij zo aan te kijken van "huh, waar is die beloning nu, ik deed het nog", zeg ik rustig "nee" en vraag opnieuw, als ze dan wél het juiste doet, hup meteen weer belonen. Ik heb mezelf héél veel geduld moeten leren :+
Héél soms, als ze zich écht heel erg druk blijft maken, geef ik een bepaalde oefening vaak even "op" en ga iets anders doen dat ze wel goed kent. Vaak is er dan toch bij de volgende sessie iets blijven hangen van de nieuwe oefening en gaat het veel makkelijker.

Boeiende info over die Warlander trouwens!!
En ja uiteraard zal ik ze hier delen!

Mijn laatste verzorgpaard was een kwpn-ruin en ok, tegenover Jenara, was hij inderdaad "saai", maar ik vond hem een heerlijk paard <3 Ik wou hem supergraag kopen, maar op dat moment nog geen ruimte / budget in mijn leven voor een paard en helaas zat ik op het einde van mijn studie, waardoor ik ook bijna niet meer kon gaan en heeft de eigenaresse mij op een nogal lelijke manier aan de deur gezet. Heel soms mis ik hem een beetje ... Vandaar dat ik initieel op zoek was naar een warmbloed ruin .. kom ik thuis met een Spaanse merrie }>

Edit: Castellon postte net :p Wat een magnifieke foto ook weer <3 Ik kan me wel inbeelden dat je benieuwd bent hoe Zaf gaat uitdraaien :D En thanks, het is wel een soort nieuwe hobby/verzameling geworden, die setjes :p soort kinderdroom die in vervulling gaat met het hebben van een eigen paard :+ Ik vind jouw foto's ook echt nog steeds telkens prachtig om voorbij te zien komen <3

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:58

Lukasje schreef:
Ja zo denk ik er ook wel over eigenlijk. Paarden zijn amper hier en worden doorverkocht en geschiedenis is nauwelijks bekend. Zo weet je niet wat je koopt. Liefst zou ik een onbeleerde hier gefokte kopen maar anderzijds weet ik niet of ik daar nu nog de geknipte persoon voor ben.
Lastig ...

Als je dat doet, kan het mss ook minder duur dan een beleerde en dan kan je hem eventueel wel in training doen bij iemand waar je achter staat?

Ik zou ooit heel graag een veulentje van de mijne willen, als opvolger, maar die ga ik niet meer zelf beleren, tegen dan ga ik "te oud" zijn en al helemaal geen held meer :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:19

Het is hier actief geweest de laatste tijd!!

Ik heb wel nog meegelezen hoor :+

@Serenity, die springfoto's! Geweldig, zeker die laatste :')

@Escada, oh wat fijn!! Ja dat is wel vermoeiend, zo'n hele verhuis! Wel fijn dat je er nu zit :D
Wat is Valoroso inderdaad al hard gegroeid!!! Wat een prachtige kleur heeft die ook!!
Is hij nog hengst? En zoja, ga je dat zo laten }> ? Kwestie van te weten waar ik Jenara later eens per ongeluk in de weide laat :+

@Buitenzinnig, Aww spijtig natuurlijk, maar wat fijn dat je nu terug een nieuw vriendje hebt dat wel bij jullie past :D Hij ziet er leuk uit!! Veel succes met de opvoeding van je nieuwe puber, zal inderdaad een leuke uitdaging zijn :+

@Antje12, oh proficiat met je aankoop! Heb je foto's? :D En oei, dat is inderdaad niet de bedoeling! Hopelijk krijg je het snel goed opgelost :)

@CathyTBP, wat leuk! Veel succes met de zoektocht, ik weet zeker dat er een hoop anderen hier je verder kunnen helpen :) zelf heb ik geen verstand van verkoop :+

Verder zijn er nog superveel leuke foto's voorbij gekomen!! Castellon, vind het altijd heerlijk ook om de jouwe voorbij te zien komen op insta :D Wat fijn dat je weer mag rijden!!

Ga nu niet op iedereen antwoorden, anders wordt het hier pagina's lang :D

Hier gaat het best goed!! Rustig aan het trainen op die achterhand, veel lateraal, veel overgangen enzo :)
Juist de voorwaartse "go" zijn we weer wat kwijt ... dan is ze in het begin van de lente zo'n voorwaarts stoomtreintje geweest, is Jenara nu terug mijn lekker tamme knol :+ Wel fijn voor mijn vertrouwen, want ze is zelfs te lui om weg te springen als ze schrikt momenteel xD

Ik ben met één van haar weidegenootjes al eens gaan uitstappen net wat buiten ons terrein en dat ging goed, dus het plan is om komend weekend eens een wandelingetje te gaan doen :D Hopelijk kunnen we dan buiten, rechtdoor, eens wat galop doen! In de piste laat ik het even terug achterwege, want ik krijg er een boos, heel rond gezet paard van :/ Aan de longe zie ik wel echt al een grote verbetering in de galop, steeds netjes juist aanspringen en redelijk ontspannen lopen ook :) Dus zo werk ik er verder ook wel aan.

Wat beeldmateriaal van de laatste tijd :)

Met 1 van haar nieuwe vriendjes, die ze de eerste dag een beetje opdringerig vond :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb ook aan een projectje gewerkt op stal, ik had denk ik een tijdje geleden al eens een tekening gepost van een kast die ik ontworpen had voor bij ons op stal. Mijn lesgeefster vond het ontwerp zo leuk, dat ze vroeg of ik het niet voor een aantal kasten wou voorzien ... Zoveel weken later, hebben we er nu een heel weekend al aan gewerkt en zitten de onderverdelingen er overal in :D De deuren maken staat voor komende weekend op het programma.

Afbeelding

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:15

@Escada ... nouu, als Nara er niet aan kan, ga ik wel even bij MightyJoe en Cortado langs :p

Haha, nee even serieus, babies zijn zeker nog niet voor de eerste jaren hier! Niet voor Nara en niet voor mij :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:53

@Lukasje, dankjewel :) ik moet wel zeggen dat het meeste effectieve boren/zagen door mijn vriend is gebeurd, maar heb wel meegeholpen zodra we een 2e boormachine hadden en ik heb alles afgetekend enzo ;)
Dus meer de architect van stal :+

@Escada, Ik denk dat die prachtige babies gaat geven als het zo ver is!! Hou me op de hoogte van hoe het gaat op de keuring ;) Op (heel) lange termijn is er hier wel een droom van een eventueel veulentje.

@Zsazsa, Dat is inderdaad een héle dikke babybuik!! Wat een mooie kleur vos is ze wel zeg <3

@mingming, Haha, heb die foto's/filmpjes net zien voorbijkomen op insta ook :D Ziet er wel supergoed uit zeg!! Lekker vlotjes :) Vind het ook geweldig dat zowel je dekje als de balk roze zijn :D Je matcht gewoon met je hindernis! Jullie gaan wel echt super!!

Hier gisteren een beetje een "setback" gehad .. Ik had, naar aanleiding van jouw foto's/filmpjes mingming, ook gedacht van eens een mini-sprongetje te proberen, ze had al balkjes gelopen aan de longe en heb haar ook wel eens vrij laten springen, dus het was niet totaal onbekend.
Balkjes lopen was inderdaad totaal geen probleem, maar toen we dat een ieniemienie beetje omhoog zetten, merkte ik al snel dat ik totaal geen voorwaartse "go" had en bij beenhulp echt flink protest kreeg. Lekker boos bolletje iedere keer ik haar wat omhoog wou krijgen in tempo en activiteit :+
De "spring-pogingen" dan ook vrij snel gestaakt en echt even dat voorwaartse aangepakt. Vorig jaar heb ik een tijdje ook dat probleem gehad, ze is dan volledig gecontroleerd geweest door fysio, dierenarts, zadelpasser, ... kerngezond en soepel paard was de diagnose, dus dit keer heb ik gewoon echt eventjes doorgepakt }> Maakte wel een flink verschil! Zelfs zoveel dat ik er weer een stukje galop uit kreeg! In mijn voorzichtigheid om ze niet te overbelasten of overvragen is mevrouw duidelijk wat gaan profiteren ... Goed dat ik het weet nu }> Komende sessies zullen veel oefeningen op "vooruit" worden :p