Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: RianneH, Ymor, Neonlight, balance, Melissa0304

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 09:26

Elisa2 schreef:
Ow je mag hem wel hier brengen hoor haha..wat een knapperd!

Is het geen idee om hem even een paar maanden uit te besteden en zadelmak te laten maken? of wil je dat aan huis hebben? voor de rest..zou ik afwachten hoe hij ozh gaat zijn. De jonge andalusier die wij toen verkocht hebben die is zo braaf ohz vanaf dag 1 al en cool dat het bos ook geen enkel probleem is.

Ja Elisa2, hij is stoer he! dat wegbrengen was precies mijn idee. Maar iedereen die ik heb gevraagd om zadelmak te maken door te rijden vroeg minstens 650,00 per maand. Dat ga ik ook geen maanden doen. Vind dat wel echt flinke bedragen, en voor een maand prima, maar ik zeg al dan moet ik hem daarna zelf overnemen en dat is hier niet handig. Ik werk nu 4 dagen, 2 kleine kinderen en een hele beestenboel. Moet zo’n jonkie toch wel een paar keer per week dan blijven rijden. En soms heb ik gewoon ff weken geen tijd om te rijden. Wil hem ook niet langer niks laten doen, hij is al 4,5 en hij heeft energie voor 10. Tijd om wat te gaan doen dus. Misschien dat ik hem in januari sowieso wegbreng en dan zie ik erna wel.

_Zsazsa_

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 09:32

WoW Cortado is knap geworden! Ik heb toen nog info gevraagd over hem maar hij was zo snel verkocht! Aan jou dus :+

Marq is nu flink aan het uitzwaren en groeien. Denk dat hij rond de 1.62 zal eindigen. Hij gaat nu vooral de breedte in. Zijn manen groeien ook flink, zo’n dikke lange bos heeft hij..
vind ie zelf ook mooi..

Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 09:47

Hij is nu 4,5. Hij kwam zo slecht van het transport af. Dat ik hem bewust ook 3 maanden met rust heb gelaten. Alleen voeren en grondwerk. Hij kent longeren, hoofdstel en zadel wel, maar verder niks mee gedaan. Ik wilde hem als hengst houden maar hij zat zo met zichzelf in de knoop dat ik hem gecastreerd heb. Nu na 3 maanden kan ik wel zeggen dat een ander paard is. Echt een knuffel. Eindelijk rust in z’n koppie. Maar hij moet nu echt wat gaan doen, Haha hij wil zo graag met de shet spelen, maar die vind hem niet leuk :o

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 09:56

Ja dat zou wel een optie zijn, mijn zus wilde ook wel weer wat meer rijden, maar die is niet ervaren genoeg voor zo’n jong dier. Ik heb voor Dadivosa dit jaar 5 verschillende bijrijders gehad maar die haakten allemaal af op het feit dat er geen goede rijbak aanwezig was. Ik heb een 20x40 weide, die gedraineerd is, Maarja in de winter is hij toch vaak te sponzig. Dat is wel balen. Van april tot oktober eigenlijk prima te doen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:03

_Dracarys schreef:
Feather light horsemanship is een aanrader vind ik!! Zorgen er ook voor dat je paard op buitenrit kan en braaf is.

En ja Mn 7 maanden veulen is nu al 1.40 :')

Die zat al tot eind volgend jaar vol begreep ik -O-

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:13

Ja klopt maar dan is hij al 5,5 en vind het zonde om hem nog een jaar op de wei te laten staan. Ik ben nu bezig met iemand toevallig die sporadisch zadelmak maakt aan huis. Een jongen die heel fijn kan rijden. Die heeft vanaf januari tijd, dus ik gooi mijn hoop even daarop. Vriendin van me is Indd ook bij featherlight geweest en die was ook positief! Had daarom in augustus al contact gezocht maar toen had ze het al over drukte. Maar denk dat dat ook heel prijzig is als je ze daar maanden moet laten staan.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:37

billionache schreef:
Zoooo wat gaat het plots snel hier zeg! :+

@ZsaZsa: de mijne staat op een stal waar ze paarden in training aannemen. Veel ervaring met zadelmak maken en de PRE. Ze heeft er zelf een stuk of 10 staan, rijdt ook wedstrijden op hoger niveau en heeft op verschillende PRE stallen gewerkt. Wel in België! Mocht je interesse hebben mag je altijd even een Pb sturen :)

Waar in België Ong?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 23:04

Dat is klote Jolien! Dan heeft ie wel hele zware eczeem als ie nu nog schuurt, of waar staat hij?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:38

Ze begint heel mooi uit te zwaren Azmay. Is ze al Apta ofniet?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:30

Jeetje er komen steeds meer PSSM verhalen bij de PRE. Ik wil de mijne ook laten testen, kan iemand mij vertellen hoe dat in zijn werk gaat?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:48

Ik heb vandaag haren opgestuurd naar CAG in Duitsland. Hopen dat veel Pre eigenaren dit gaan doen gezien de vele positieve testen. En dat we een goed beeld kunnen maken van hoe of wat. Ik schrik echt van de resultaten, vooral als je ziet dat er goede en veel gebruikte vaderdieren tussen zitten.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:04

Bij de mijne merk ik verschillende symptomen. Met name in gedrag en aanraking. Hij is nog niet aan het werk dus ik wil het eerst weten voordat ik hem zadelmak maak.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 18:25

elledani68 schreef:
Waar is een lijst te vinden van de positief geteste vader dieren?

Die is er niet en die gaat er ook niet gauw komen denk ik. In Spanje zullen ze niet 1 2 3 gaan testen. Maar je kunt aan de hand van de lijnen wel wat gaan kijken. Als je verder terug kijkt in de lijnen kom je namelijk heeeeel veel dezelfde ouder dieren tegen.

Snap ik wel hoor Kelly, maar stel jou paard is drager van bijv P2 en loopt met 16 nog goed in de sport is er wel hoop voor andere mensen.

De mijne is 4 en vertoont al flink wat symptomen.. helaas. Test is onderweg.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:27

Elisa2 schreef:
Is jouw nieuwe jonge paard ziek Zsa Zsa?

Niet ziek, een rare vogel Haha toont bijzonder gedrag.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:56

Elisa2 schreef:
Haha wat doet hij dan?

Ja moeilijk uitleggen, agressief gedrag naar andere paarden. Narrig naar mij, hij vindt t niet fijn om aangeraakt te worden. Compleet van de leg na simpele veranderingen. Slaat heel erg in galop met longeren. Hij kijkt altijd boos naar je als je iets vraagt van hem. Blijft heel slank/schriel. schiet mega snel in de stress.
Maar hij kent nog steeds helemaal niks dus ‘verpest’ kan hij eigenlijk niet zijn. En nog wel meer aparte trekjes. Durf hem ook echt niet aan het werk te zetten, we wachten de uitslag maar af.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:27

Elisa2 schreef:
Hm klinkt inderdaad alsof er iets in zijn lijf niet goed zit..of stress + schriel blijven+ boos kijken kan ook iets van een maagzweer oid zijn. Veel paarden die uit Spanje komen zitten ook vol met wormen.

Het aggresieve gedrag naar andere paarden, hij is nog niet zolang gecastreerd he? duurt natuurlijk ook even voordat die hormonen een beetje weg zijn.

Klopt, hij is al nagekeken voor een maagzweer en kwam Indd met wormen. Die zijn meteen behandeld. Hij stond al geruime tijd met zijn shet vriend totdat hij hem ineens als extreme vijand begon te zien. Heel raar, zodra een ander paard naar hem kijkt met longeren etc begint hij meteen te tanden knarsen en oren plat. Ook al is dat paard niet dichtbij. Hij wil met name niet op de achterhand aangeraakt worden, Osteo kon niks vinden behalve dat hij elke aanraking vervelend vind. Maar voor een ‘gezond’ 4 jarig paard is zijn gedrag veel te apart. Want een net gecastreerde hengst zou nog blij zijn met een merrie en die lijdt ie ook niet. Maar vooral met werken is hij naar mensen onbetrouwbaar en dat is gevaarlijk. De ene dag hardstikke braaf en de andere dreigt hij je de bak uit. Hij speelt ook amper in de wei, rent bijna niet etc. Gewoon echt een unhappy paard.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:17

Elisa2 schreef:
Hm dat is raar inderdaad...zo hoort een 4 jarige niet te zijn. Had hij dit ookal voor de castratie?

Ik heb weleens vaker gezien dat paarden een enorme gedragsverandering krijgen na de castratie omdat de testosteron weg valt. Maar andere paarden ineens als vijand zien vind ik wel heel apart..
Hopelijk vind je snel wat hem dwars zit.

Ja voor de castratie was hij nog veel heftiger en ronduit gevaarlijk, vandaar ook de snelle keus voor castratie. Ik wilde natuurlijk met hem naar de keuring dus dat was echt balen. Hij werd wel steeds beter daarna, heb hem nu 5 maanden en hem echt 24/7 grotendeels buiten en met rust gelaten op wat grondwerk na. Maar hij kwam zo lang niet aan, en dan dat rare karakter. Hij wil wel bij je zijn maar op zijn eigen manier. En die is niet zo fijn Haha

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:28

Eind volgende week hoop ik de uitslag te hebben.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:07

Met de kou en regen uiteraard wel een stal maar daar was hij niet in de houden. Alleen maar rondjes draaien en niet eten. Buiten was hij veel rustiger samen met een vriendje. Ik zie en ken genoeg mensen die een paard importeren en er een week later opzitten. De mijne heeft nu al 6 maanden complete rust en is geen steek veranderd. Ook niet met grondwerk. Ik denk ook zeker dat het een Dominant type is. Maar toch wat onzeker. Maar met dit voerbeleid en rust had hij al lang dik/vol moeten zijn en dat is hij echt niet. Ik heb genoeg paarden gehad en mee gewerkt om te weten dat dit een speciaal geval is. Ik heb de Pssm2 test even op wacht gezet door alle ophef. We zijn sinds deze week begonnen met de aminozuren en Omega’s. Ben benieuwd of dat iets gaat doen. Verder kreeg hij al een suikervrij en eiwitrijk dieet. Jammer dat je van Facebook forums ook niks wijzer wordt. De een roept zus en de ander roept zo.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:24

De mijne eet nu, zo goed als onbeperkt hooi, emmer luzerne/optiform, halve emmer pulp met zemelen voor de spirulina en omega olie en een beker vitalbix. En staat op gras buiten. Je ziet hem nu met sprongen vooruit gaan op dit dieet. Zowel qua lichaam als karakter.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 19:45

_Dracarys schreef:
Robijntjah schreef:
Ik ga langzaamaan op zoek naar een veulen/ jong paard voor erbij, adresjes om te gaan kijken zijn dus van harte welkom!

Ik blijf graag in het Spaanse bloed!

Ik weet nog een valk pre merrie, bijna 10 maanden, en een bonte cruzado :) staan in België

Bij wie staan die? Staan ze ook ergens te koop?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 19:46

Robijntjah schreef:
Ik ga langzaamaan op zoek naar een veulen/ jong paard voor erbij, adresjes om te gaan kijken zijn dus van harte welkom!

Ik blijf graag in het Spaanse bloed!

Contacteer Jorina Aerents eens, die heeft nog wat gave veulens te koop. En voor jong spul kan je ook Cyrina van Beveren eens opzoeken. Die heeft leuke jonge merries.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:26

Leuk Ishara!
En wat is Hugo gaaf Keeyzie! Echt een barokke!
Bij de mijne is er vandaag ook voor het eerst opgezeten. Ging erg goed ondanks wat spanning her en der.

Afbeelding
Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:59

@ Buitenzinnig, contacteer Cyrina v Beveren eens of Linda v. Belkum. Wat ontzettend sneu van je ruin. Klote melanomen ook...

@Keeyzie, ik ben dat niet hoor die zadelmak maakt Haha ik zou niet meer durven. Mooi een man uit de buurt gevraagd die dat doet.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:02

TessJazz schreef:
Leuke paarden weer voorbij!

Ik zag dat je je prachtige valk te koop aanbied. Wat ontzettend jammer! Tis dat ik er al 1 heb :D hij is gaaf.