Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Melissa0304, RianneH, Neonlight, Ymor, balance

_Zsazsa_

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:40

Ze zou van mij wel een stukje zwaarder en bespierder mogen. Werkt ze? Hoe oud is ze?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 07:57

Maartje_M schreef:
Ik las ergens dat om het effectief te laten zijn, 3 kg per dag wel geadviseerd werd. Maar inderdaad boven de 3 kg gaat de verhouding scheef. Dus ik zou moeten kijken of ze met minder voldoende extra heeft om aan te gaan zetten.
En dan nog op zoek naar luzerne :')

Mijn Marq was echt schraal toen hij aankwam. 100 kg te licht minstens. En die heb ik echt op dieet gezet.
Die krijgt: 1/2 emmer pulp met zemelen en daardoor heen omega 3/6/9 olie en Spirulina. Emmer Luzerne (hartog/vitalbix), vitalbix daily complete als brok, onbeperkt droog hooi.
We hebben een ton lucerne besteld als baal dus. En dat is echt geweldig spul. Hij mag nu echt gaan uitzwaren, maar hij is nog jong.

Kan nu eindelijk zeggen dat er vlees opzit. Lastig om zo’n stresskip dik te krijgen. Hij heeft altijd een deken op maar dat is ook ivm zijn automutilatie.

Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:53

keeyzie schreef:
_ZsaZsa_ Mooi beest! Wat is automutilatie?
Merk dat die van mij na stress ook heel makkelijk weer terugvalt in zijn gewicht.
Ben ook blij als de grasjes weer gaan groeien.

Automutilatie is een ander woord voor zelfverminking.
Hij bijt zichzelf in stressvolle situaties. Eerst bokte en sloeg hij heel erg naar zichzelf als hij aan zichzelf rook.
Dat doet hij gelukkig niet meer maar zonder deken wil hij zichzelf nog wel eens bijten. Vooral als er andere paarden langs komen. Als hij een deken op heeft kan hij niet aan zichzelf ruiken en doet hij het dus ook niet en wordt het ook niet zo getriggerd. Hopelijk houd er nog een keer helemaal mee op.

@Jenara, Marq is 4. Zadelmak maken gaat gelukkig heel goed. We doen het maar 2x in de week zodat hij genoeg tijd krijgt. Maar hij heeft er nu 3 x opgezeten en rijd al best goed rond.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:57

Hij is nu 5 maanden geleden gecastreerd, het is een overblijfsel van heel gefrustreerd hengsten gedrag. Hij was ook compleet onhandelbaar als hengst. Hij at ook niet, alleen maar rondjes lopen en zichzelf aanvallen. Ben heel blij dat dat over is.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:21

@Rebecca, klinkt wel heftig maar t valt wel mee nu. Met deken op merk je helemaal niks aan hem.
Zijn gedrag is sinds hij veel luzerne, vitalbix met spirulina en omega olie zo ontzettend veel verbeterd.
Vandaag voor de 4e keer op gezeten en hij is wat brutaal maar doet het verder echt goed. En kan goed lopen onder het zadel.
Hij staat af en toe samen met een tinker en naast 2 pony’s. Hij is niet echt sociaal en zoekt snel flinke ruzie. Vooralsnog is alleen de tinker tegen hem opgewassen. Maar sociaal doen doen ze niet. Tolereren elkaar maar dat was t.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:54

Oeh dat klinkt spannend Jenara.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:30

Spannend hoor! Snel meer foto’s van je nieuwe aanwinst!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:37

Volgens mij testte bijna elke Pre positief op een P.... welke dan ook. Er waren ook nog geen linken gelegd met bloedlijnen.
De test is op dit moment vrij waardeloos verklaard omdat er heel veel gezonde Pre’s ook positief werden getest. Zolang de test niet gevalideerd is gelooft niemand erin lijkt wel.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:51

Je mag mij ook pb’en.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:30

Hey wat leuk, Pastora was ook van een Bokker. Hele leuke merrie! Veel plezier ermee!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:35

Ja goede en slechte verhalen. Goed keuren Vooral rontgen... met eigen dierenarts. En meermaals proefrijden is ook niet onverstandig. Vaak is het ook handig om de rug en hals mee te nemen op de foto..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 13:31

Spannend Robijntjah!
Spam maar gauw foto’s.

Ik vind dat trouwens dat de Campaneo (maaien) er wel flink uit gefokt wordt. Geen enkele van mijn Pre’s heeft had het.. die waren wel ook wat jonger doorgaans.

Ik zit flink met Marq in mijn maag. Weinig tijd en een jong dominant dier gaan niet samen. Hij doet het eigenlijk hardstikke goed en pakt dingen goed op. Maar zelf kan ik er nog niet op, ook met kleine kinderen is hij niet handig. Apart is dat hij van de duvel niet bang is. Echt nergens schrik voor. Tractors kunnen niet groot genoeg zijn, hij kijkt er niet eens na. Maar met grondwerk is het wel weer een aap.
Zit toch ernstig te twijfelen om hem nog wat door te laten rijden en dan een kundig baasje te zoeken voor hem. Wat zou ik een moord doen voor een slome Pre waar ik gewoon bosritjes mee kan maken. Maar dat zit er bij ons echt voorlopig niet in.
Echt balen als alles zo maanden tegen zit. Ik ben te druk en hij heeft juist extra aandacht nodig.
Gelukkig is ie wel knap om naar te kijken :D

Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:29

Serenety350: ja herkenbaar. Hij staat op een super fijne stal en zijn voeding wordt tot perfectie voor hem aangepast. Hij krijgt alle behandelingen die hij nodig heeft, ik heb kundige grondwerk instructeurs en alles, maar mij ontbreekt echt de tijd en aandacht om met zo’n jong moeilijk dier te werken. Ik Ben 5 dagen in de week bij hem, maar geconcentreerd werken is moeilijk als je 2 kleine kindjes mee moet nemen. Hij is erg dominant en de kinderen moeten van mij uit zijn buurt blijven, wat lastig is aangezien die ook gek van paarden zijn en dus willen helpen. Zo is het frustrerend en raffel ik het werk met hem weer af. Dat is voor niemand leuk. Probleem is dat ik hem niet aan iedereen kan en wil verkopen. Het is een super mooi gevoelig heel goed bewegend dier, maar wel met flink temperament. Hij kan bijna niet met andere paarden en dat is op veel pensionstallen lastig. Hij heeft veel behoefte aan rust en regelmaat anders is hij echt van slag.. zoek daar maar eens een passend baasje voor, hij kan echt alleen naar een kundig iemand. Moeilijk verhaal dus. Ik Hoop dat hij dadelijk met rijden echt ook beter wordt. Misschien dat ie dan ook wat meer controleerbaar wordt.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:02

CalipsoLover schreef:
Even een vraagje uit interesse, zijn de meeste PRE's braaf? En dan braaf in de zin van wegrennen/bokken/stijgeren/verschieten. Weet wel dat ze veel pit en energie hebben, maar heb niet zo zeer de indruk dat ze ook heel stout kunnen zijn, of bekijk ik dat verkeerd?

Mijn ervaring is dat ze gevoelig zijn en dus snel reageren. Maar ondanks dat heb ik nog nooit een gemene/bokkende/steigerende Pre gehad.
Die ik nu heb is lastig maar schrikt nooit echt. Hoogstens een pas opzij.
Ze zijn nooit echt gemeen vind ik. Ook niet lomp oid.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 07:49

Hoelang is Jenara nu in NL?
Ze is 4 toch?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:29

Ik heb er sinds deze week een Busse Basel Flexi op liggen. Zeer kort zadel met veel wervel en schoudervrijheid. De boom is ook aanpasbaar wat ik zelf altijd heel erg handig vind. En het heeft voor mezelf een smalle zit. Heel blij mee.
Gisteren heeft Die jongen na 3 weken weer op Marq gezeten. Hij is behandeld en heeft daardoor even rust gehad. Hij begon wat stout maar ging snel beter. Wil er eind deze week misschien zelf wel even op.

Heb je nog foto’s van je nieuwe Robijntjah?
En Azmay, het is op het moment echt opletten geblazen met het fructaan!

Er is wel een Pre of PSL op PSSM1 positief getest toch? Ook eentje die al op alles was getest, maar niks werd gevonden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:35

Ik denk dat je ze vooral eiwitrijk moeten voeren maar geen suikers. Daar worden ze te dik, te heet en jeukerig van.
En vooral moet zoeken naar wat voor jou paard werkt.
Marq krijgt lucerne van een grote Baal, dus heel grof en doet het daar geweldig op. Daarbij vitalbix met spirulina (ook vooral eiwitten) omega olie en magnesium. Eindeeelijk een kalm paard. En dan hooi kwaliteit is ook wel belangrijk natuurlijk. Wij voeren nooit kuil of vochtig hooi. Alleen kurkdroog en dan onbeperkt.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:57

Sonja van de Woeste Hoeve is heel aardig hoor. Als je op Facebook een berichtje stuurt heb je zo iets terug!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:13

Verzorgers is zo moeilijk!! Heb vorige jaren een tijd gezocht maar zoek maar eens iemand die zuinig met je spullen is, op 1 lijn ligt met je rijstijl, je paarden goed verzorgd en dan ook nog echt regelmatig wil komen. Niet te doen...

Maar goed nieuws, eindelijk dan na 7 maanden eindelijk met Marques aan het rijden. Dit is de 6e keer met iemand op zijn rug en de eerste keer met mij. Heb er nu 3x opgezeten en hij doet het zo goed. Wel z’n nukkige gedrag nog af en toe. Maar mag echt niet klagen, zo’n overwinning met dit extreem gevoelige en moeilijke paard. Echt trots! (Slechte foto maar komt uit een filmpje)
Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:45

Ja het is gewoon een apart dier. De deken moet nog steeds opblijven ivm de automutilatie. Als hij gestresst word dan triggert dat om zichzelf te bijten, met deken doet hij dit niet. Het is al wel veeeel minder gelukkig. Hij staat nu samen met een jaarling hengst en dat matcht super, dus eindelijk sociaal contact zonder agressie van zijn kant. Hij heeft een streng dieet en dat werkt super voor zijn lichaam. Het zal nooit een makkelijk paard worden denk ik, hij is dominant en onzeker tegelijk, hele moeilijke combi.. maar met rijden doet hij het gewoon super.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 06:12

Sheran schreef:
Waarom zou je niet gewoon vrijblijvend kijken of het met iemand klikt?

Voor Marques bedoel je?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:29

wat voor Pre zocht jij ook alweer Sheran? Een jonkie toch?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:08

Sheran schreef:
Ja, liefst net aangereden :).

Is die van mij niks voor jou :')

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:08

Sheran, zoek je om te kopen ofzo verzorgen? Ik weet nog wel 2 4 jarige te koop. Moet even navragen of ze al gereden zijn.

Wat zocht jij ook alweer Calipsolover?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:36

Ik heb je een PB gestuurd!