Friesse merrie voor het eerst zadel op!

Moderators: Neonlight, Nadia, LindyH, balance, RianneH

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Snippie

Friesse merrie voor het eerst zadel op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-15 18:35

Mijn Friesse verzorgmerrie Emke heeft vandaag voor het eerst een zadel opgehad!
En braaf dat ze was, ben gwn zo trots op haar *\o/*

Het zadel is oud, hij is van Emke's overleden moeder.
We wouden er liever geen nieuw zadel op doen, want er is altijd een kans dat ze die kapot maakt.
Dus daarom ziet het zadel er dus echt niet uit :+
Sorry voor de scheve foto... Ik edit zo ff met een rechte foto
Afbeelding

In het begin haar even aan het zadel laten snuffelen.
Ze leek het niet echt eng te vinden, maar ze was wel erg draaierig en gespannen.
Heel eventjes geborsteld en geaaid, toen ze weer rustig was heel voorzichtig geprobeerd het zadel op haar rug te leggen.
Eerst vond ze het niks... Daarna gaf ze toe.
Wel met wat geschraap en gedraai helaas.
Afbeelding

En toen stond ze opeens heel rustig stil.
Ze was ook niet echt gespannen meer en snuffelde een beetje aan het zadel.
Echt heel knap voor de eerste keer!
Het zadel er weer af en lekker geborsteld.
Afbeelding

De volgende stap is de singel! Waarschijnlijk gaan we nu heel rustig aan doen en eerst wachten, want met het kleintje in haar buik lijkt me een singel voor de eerste keer niet zo prettig.

Emmaa_

Re: Friesse merrie voor het eerst zadel op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:38

Fijn dat ze het zo rustig oppakte, maar ik zou het volgende keer anders aanpakken. Een paard zo strak vastzetten aan een stal terwijl je voor het eerst gaat zadelen is niet de slimste keuze. Wat was er gebeurd als ze in paniek was geraakt? Volgende keer zou ik het met een veiligheidshaak in de bak of in een paddock doen, des noods zelfs alleen vasthouden aan het halster. Als ze wilt rennen moet ze die mogelijkheid krijgen, het is nou eenmaal een spannende en nieuwe indruk.

Don't look back in anger.

Snippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-15 18:41

Emmaa_ schreef:
Fijn dat ze het zo rustig oppakte, maar ik zou het volgende keer anders aanpakken. Een paard zo strak vastzetten aan een stal terwijl je voor het eerst gaat zadelen is niet de slimste keuze. Wat was er gebeurd als ze in paniek was geraakt? Volgende keer zou ik het met een veiligheidshaak in de bak of in een paddock doen, des noods zelfs alleen vasthouden aan het halster. Als ze wilt rennen moet ze die mogelijkheid krijgen, het is nou eenmaal een spannende en nieuwe indruk.

Ja, daar heb je zeker gelijk in. De volgende keer ga ik het zeker anders doen, maar ze staat aan een ring naast de stal en al helemaal niet strak...

Emmaa_

Re: Friesse merrie voor het eerst zadel op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:00

Nee, maar wat nou als ze wel in paniek was geraakt en was gaan rennen? Dan had je nu een kapotte ring of op z'n minst een kapot halster gehad, en een paard wat er een trauma aan overhoudt :)

Don't look back in anger.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie