Kennismaking met PRE

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Dominique_DG

Kennismaking met PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-15 22:37

Beste Bokkers,

Één van mijn eerste berichten nadat ik toch een flink aantal jaren weg ben geweest. Heerlijk om weer terug te zijn en goed om te zien dat ik nog steeds heel wat Bokkers herken!

Kort & bondige introductie. Mijn naam is Dominique, ben op mijn 6e begonnen met rijden en kreeg op mijn 10e een heerlijke eigenwijze welsh/Arabier (Layla). Helaas overleed zij op 30 jarige leeftijd, ik was toen 20. Op dat moment de paarden 'losgelaten', dat verdriet wilde ik niet nog eens meemaken.
Op vakanties wel af en toe gereden, maar durfde mij niet meer over te geven aan het paardenvirus.

Inmiddels zijn we 8 jaar verder. Via via kwam ik enkele weken geleden in aanraking met een ontzettend leuke, pittige merrie, die ik nu 1 a 2 dagen per week bijrijd. Gevolg; ik lijk wel een verliefde puber! Ik heb het paardenvirus compleet te pakken en besef me dat ik het vreselijk gemist heb. Mijn vriend vindt het ook ontzettend leuk en gaat graag mee. Daar ik 1 a 2 dagen per week rijden (uiteraard :D ) veel te weing vindt, kwamen we op het volgende...waarom oriënteren we ons niet op een eigen paard? Voornamelijk voor mijzelf, vriendlief poetst graag mee en wil ook weleens stappen/knuffelen (haha). Ik heb het Andalusische ras (mag ik het zo noemen?) altijd prachtig gevonden. Naast prachtig, heb ik inmiddels begrepen dat ze een koel hoofd hebben, betrouwbaar zijn, loyaal en bovenal; goudeerlijk en een goede spiegel. Dit lijkt voor mij het ideale ras, ik wil een maatje waarmee ik samen aan het werk kan. Voornamelijk lekker naar buiten (woon op de Veluwe), dressuurmatig (geen hoge ambitie) en vindt het vooral belangrijk dat ik lekker met hem/haar aan de slag kan, juiste manier trainen, een band op kan bouwen.

Lang verhaal kort; ik ben werkelijk waar nog nooit in aanraking geweest met een Andalusier. Ik zou het ras graag beter willen leren kennen, alvorens een zoektocht te starten.

Iemand enig idee hoe en waar ik dit het beste kan doen? Ik ben zelf woonachtig in Apeldoorn.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
Dominique

Ps. Betreft de aanschaf van een paard; maandelijkse kosten geen probleem, ben mij bewust van de hoogte daarvan. Aanschafkosten wordt nog voor gespaard, dus we hebben geen haast met de aanschaf. Wil echter geen € 10.000 uitgeven!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:42

Jammer, volgens mij was er vandaag een leuke dag voor je geweest in bunschoten, dag van het paard van de zon of zoiets.
In ieder geval met Spanjaarden :D

Dominique_DG

Re: Kennismaking met PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-15 22:44

Hoi Probabeest,

Dat is nou jammer!! Heb me de hele dag suf zitten te lezen op bokt en 'alvast' rondgekeken naar leuke paarden. Was nuttiger geweest om daarheen te gaan! :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:45

Misschien moet je hier eens kijken? Agaath Moerman
Ik heb er een keer een clinic gedaan op een van haar eigen paarden en dat was erg leuk en leerzaam.
http://www.andalusier.nl/index2.htm

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:48

Een vriendin van mij heeft een Spanjaard, zal haar eens vragen waar je moet zijn ;)

Dominique_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-15 22:58

Super Probabeest!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:59

PRE's zijn alles wat je hebt aangegeven, maar ze zijn ook erg karaktervol, ze hebben een leider naast zich nodig die weet tot waar ze mogen gaan, iemand die ze ook uitdaging genoeg te geven in het werk, hun aandacht vast kan houden. Ze zijn enorm slim en nemen snel een loopje met je als je dat niet door hebt. Zorg dus voor een goede begeleiding, zowel in de omgang als in het rijden.
Ze zijn vaak gericht op 1 persoon, gaan voor "hun" mens door het vuur. Wat niet wegneemt dat ze ook wel met anderen kunnen werken hoor :)

Aangezien je nu zoekt naar een ras waar je eigenlijk helemaal niet bekend mee bent zou ik je willen aanraden om te gaan rijden op een stal waar je met de PRE's aan het werk kunt, ze kan leren kennen. Dan weet je waarvoor je kiest. Dikke kans hoor dat je alleen nog maar gekker op het ras wordt, maar het laat je wel zien wat je zoekt in een paard.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Hightea workshop.nl Voor personeels- of vrijgezellenfeest
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Dominique_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-15 23:05

Dag Angela,

Dank voor je reactie. Dat is exact mijn doel: het ras leren kennen. Wellicht ken je een adres in de omgeving Apeldoorn waarmee ik in aanraking kan komen met PRE's?

Ik ben behoorlijk pittige en gevoelige paarden gewend. De dame die ik nu mag bijrijden heeft een gebruiksaanwijzing, maar zoals de eigenaren aangeven gaat ze nu al voor me door het vuur. Dat heeft ze ook al wel bewezen, echter blijft ze toch die leiding nodig hebben. Ik durf te zeggen van mezelf dat ik dat wel aankan. Ik zal echter zeker begeleiding zoeken, mocht ik leuke PRE aanschaffen, iedereen moet immers leren!

Neemt niet weg, dat ik graag eerst kennis maak met het ras, alvorens echt op zoektocht te gaan. Ik kan mij immers zomaar vergissen in mijn capaciteiten, ben er toch al een tijdje uit! ;-)

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:15

He TS!

Mijn ervaring met andalusiers is alleen maar zeer positief! Erg werkwillig, lichtgevoelig, sensibel, eerlijk en een gouden hart. Maar dat kan ik ook van een KWPN'er zeggen. Het voornamelijkste verschil voor mij zit hem in het feit dat Andalusiers wel net zo sensibel en heet kunnen zijn als KWPN'ers maar dat ze zich sneller weer herpakken als er iets plotselings gebeurt en zich dan weer laten leiden terwijl een KWPN'er naar mijn ervaringen nog een tijdje er over zit te bakkeleien..

Persoonlijk ben ik van mening dat alle paarden geweldige spiegels zijn ;) Dus dat is maar net hoe je er tegen aankijkt. het spaanse ras is niet een ras voor beginners maar zeker een topras! Een die er voor zorgt dat je met je paard moet samenwerken ipv hem/haar opdrachten te geven want dan krijg je een probleem ;)

Heeeeeel veel succes met het vinden van je spaanse prins(es). Ik ben zeker jaloers!!!

Mijn tip is trouwens: Kijk eens naar import PRE's.. Pre's gefokt in NL zijn vaker kwalitatief minder goed qua rasstandaard dan de echte spanjaarden. Houdt wel in acht dat er dan vervoerskosten bij komen en zorg voor een vervoerder die dit op een beetje diervriendelijke manier doet. Er komen genoeg spanjaarden met trauma's in NL.

HEEEL VEEL SUCCES! ;)

Ben jij instructeur in de paardensport! Wil je dan deze enquete voor mijn afstudeeronderzoek invullen? Alvast bedankt! https://nl.surveymonkey.com/r/zzpinstructeur

***Elk motief is een gebrek aan discipline***

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:22

Hoi hoi

Ik heb een pre en woon in Apeldoorn. Ik zou zeggen pb me eens en dan kunnen we een x afspreken. Ik kan uren over mijn spaanse adonis praten :-)

PRE Derrote II; Cautivo XIII x Cautivo VII x Pericon; B+4, PR 190 punten; L1+6, PR 208 punten, L2+10 PR 194 punten; M1+10 PR 192.5 punten; M2+7, PR 198.5 punten Pura Raza Espanola
Jelle Evin, 26012019
KNHS jurylid B/L

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:28

Ben zelf ook helemaal verliefd op ras heb zelf ook 1 staan en heb nu zo super band met hem dar niet kwijr wilt maar in begin was erg wennen

[RIJ-ITP] Sneeuwpret
Sinds 27-11-2011 trotse eigenaar van een Andalusiër PRE Pablo
Sins 30-11-2013 troste eigenaar van Winny *winnetou*
Bietjuhh : Is there a road I could follow, to bring you back home?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:37

De stal eigenaar heeft er 3 net uit Spanje laten komen voor de verkoop 2 hengsten en een ruin.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:51

Je kan eens googelen op Leandra Theunissen http://www.vanruiternaartrainer.nl zij importeert PRE s en heeft ook een eigen PRE waar je kennis mee kan maken. PRE s uit Spanje laten komen is heel wat hoor, die laten over t algemeen niet de beste paarden op de trailer gaan, behalve als je goede contacten hebt bij fokkers. Bijv. Via een contactpersoon als Cyrina van Beveren in NL of Mariette Stegwee in Spanje. Cyrina importeert ook goede paarden. Het is overigens helemaal niet zo dat PRE s gefokt in NL van mindere kwaliteit zouden zijn. De woeste hoeve heeft bijv. Mooie PRE s. Daniëlle Keymel heeft ook vaak mooie PREs staan maar zeker niet goedkoop om die reden.
Op MP worden nu bergen PRE s aangeboden door een stal in Zwolle, tegen onwaarschijnlijk lage prijzen tussen de 2500-4000€. Gezien de transportkosten en het feit dat zo iemand er ook aan wil verdienen kan je ervan uitgaan dat dit geen goede paarden zijn en minder dan 1000€ hebben gekost in Spanje. Zo rond de slachtprijs dus :)* . Goedkoop is duurkoop, geldt ook bij PREs!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:12

Hoi,

Je kan eens gaan kijken bij Finca Linda, die hebben er een hele boel en zitten vlak bij je in Lieren.

http://www.fincalinda.nl

Uiteraard ben je bij mij ook altijd welkom, maar ik zit een stuk verder voor je.
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 08-06-15 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.yeguadajuntamente.nl [RIJ-ITP] Les van Rafael Soto met PRE hengst Cantaor WH [ITP] Lebrijano de Flora, vos PRE hengst
Bobby M2+1 (tevens eindstand), Cantaor WH (RIP) M2+4, Galina M1* Jerez L1+2 Nino M2 +2

Dominique_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-15 10:13

Bedankt allemaal voor de reacties!! Leandra Theunissen heb ik inderdaad al gecontact, ben benieuwd!

Ik wees een vriendin op de advertenties van Anne uit Zwolle inderdaad. Zij kent haar via via en gaf aan dat het wel betrouwbaar is, maar de prijzen zijn in vergelijking erg laag. Ik zoek liever iemand die mij ook een stuk begeleiding meegeeft en echt naar de match en daar de tijd voor durft te nemen ipv snel te verkopen.

Alenthe05, bedankt voor het mooie aanbod! Ik kom graag kennismaken en stuur je een PB!

Dominique_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-15 10:15

Dag Cyrina,

Dank! Ik kwam haar gisteren ook tegen op het web. Ik zal haar vandaag contacten!

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:59

Ik had dit topic zelf wel aan kunnen maken haha. Zelf heb ik ervaring met IJslanders, en daar ligt mijn hart ook, maar toch hebben PRE's mij vanaf het begin al erg geboeid en zou ook graag kennis willen maken met dit ras. Ik lees dus graag even mee als je het niet erg vindt :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:00

Hee TS, bij mij op stal verkopen ze veel PRE's! Meestal staan er zo'n 20 paarden (te koop) op stal. Ook ben ik zelf in het bezit van een PRE. Deze paarden zijn te vinden op www.stalbuitengewoon.nl

Dominique_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-15 11:09

Geen probleem Macchiato! ;-)

Ik ga eens kijken NZ92!

Menyanthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:40

Leuk, dat ik iemand hier uit de omgeving tref! Ik woon zelf in Twello. Ik heb de Spaanse paarden ook altijd erg mooi en boeiend gevonden, misschien ooit... :D

Ik ga je volgen. Ik vindt het erg boeiend en leuk om iemand te volgen die opzoek is naar zijn/haar perfecte match op het gebied van paarden. Ik hoop er ook wat van op te steken.

Houd je ons/mij op de hoogte? ;)

You can't start the new chapter of your life, if you keep re-reading the last one..

VisibreTeam
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:47

Zit in Brabant dus wat uit de richting maar heb ook een PRE na er jaren al 1 te willen en al met meerdere gewerkt te hebben.

Het zijn echt geweldige paarden maar heel wat anders dan een ander paard. Gevoelig, vlug, extreem flexibel en wendbaar maar reuze eerlijk en trouw :j

Als je in de buurt bent altijd welkom eens te komen "voelen" :p

Mijne komt bij Mariette Stegwee vandaan van www.andalusieropmaat.nl

Info over vrijheidsdressuur, klassieke dressuur en positief trainen?

http://www.visibreteam.nl

Dominique_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-15 12:14

Hoi Xkirst! Leuk iemand uit de buurt! Ik hou jullie zeker op de hoogte, ben voornemens om dit jaar nog niet tot aanschaf te gaan, maar het kan zomaar verkeren natuurlijk ;-).

Visibreteam, dank! Ik houd het zeker in gedachten!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:19

ik zag dat iemand mij al voor was geweest met Fincalinda. Heel aardige vrouw met een flink aantal PREs. Ze kan ook bemiddelen met de aanschaf. Mijn paard staat daar nu omdat ze net gedekt is dus ben er de afgelopen tijd regelmatig geweest.

Niets zo charmant als een paard aan de wand: (zie profiel of hiervoor portretten en naambordjes)

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:59

Is een PRE eigenlijk qua gangwerk wel geschikt voor iemand met lage rugpijn? Ik kan uren op IJslanders rijden zonder noemenswaardige problemen. Maar vraag mij af hoe de gangen van PRE's ervaren worden en of het mogelijk is om prettig te rijden op een PRE met een dergelijke blessure?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:11

Mijne mag je ook eens komen knuffelen ! :D Wel beetje te ver uit de richting voor je denk ik .... :+
Alle karatereigenschappen die je beschreef, kloppen hier ook wel...enkel is het een echte held op sokken :') :')

@Macchiato wat betreft gangwerk, zal het ook gewoon per paard uitproberen zijn wat wel en niet werkt voor je rug. Mijne heeft bijv niet die hoge knieactie die je soms bij het ras tegenkomt, dus zijn bewegingen zijn ook heel anders...meer richting warmbloed :)