Kruising Andalusier x Lusitano

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

L_V

Kruising Andalusier x Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-14 17:14

(Geen idee of het hier goed staat)

Hallo,

ik heb sinds vorig jaar een kruising Andalusiër x Lusitano en ik wou eens weten of er nog mensen op Bokt zijn met z'n kruising. Ik zou zelfs niet weten of dergelijke kruisingen vaak voorkomen. :) Ben eens benieuwd hoe ze eruit zien en wat jullie met hen doen, qua sport oid.

Even mijn hengstje voorstellen:
Zijn naam is Adagio van de Heeshoeve
Hij is van mei 2012 dus bijna 2 jaar nu en staat in de opfok.
Zijn vader is de goedgekeurde Andalusiër hengst, Star II, en zijn moeder is een PSL merrie uit de Veiga stam, Jocasta.
Hier nog 2 linkjes naar vorige topics:
Mijn nieuwe aanwinst Adagio van de Heeshoeve
Na 3 maanden in de opfok: Adagio van de Heeshoeve

Heb laatst foto's toegestuurd gekregen van de eigenaresse van de opfok. Momenteel ziet meneer er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar andere Andalusiers x Lusitano kruisingen!

Anoniem

Re: Kruising Andalusier x Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:17

Leuk hoor, schattig zo als ze nog zo jong zijn....

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:20

Haha lekker vies maar hij ziet er goed uit hoor!!

Zafa Nelson Queeny

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-14 17:23

Russel: dankje! Hij heeft inderdaad een schattig snoetje. Ben benieuwd hoe hij uitgroeit. Daarom dat ik ook graag eens andere kruisingen zou willen zien.

Love_nelzz: Ja een grote viespeuk, hij had blijkbaar net gerold :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:25

Ik hoop voor je dat hij mooi barok wordt, maar daar heb ok geen verstand van.

Heb je foto's van de ouders?

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-14 17:28

Een mooi barok paard zou wel heel leuk zijn, maar heb er zelf ook niet echt verstand van of hij dat zal worden.
Ik heb geen foto's van de ouders, de moeder heb ik nooit gezien maar ze zou toch iets meer barok zijn dan de vader. De vader vond ik meer een 'moderne' Andalusiër, ik hoop dus dat Adagio iets barokker wordt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:34

Omdat de Lusitano en PRE zeer nauw verwant zijn, de stamboeken zijn pas in 1967 gesplitst, blijf je hiermee wel heel dicht bij het originele Iberische paard. Is hij opgenomen in het stamboek ( cruzado= blauw papier)?
Hij zal zeker barok worden met dergelijk bloedlijnen en aan de bouw te zien, maar het zal nog minstens een jaar duren voordat je echt kan zien hoe hij wordt, veel barokke paarden blijven er lang jeugdig uit zien. Deze kruisingen zijn dus niet uitzonderlijk al is het probleem wel dat je dus altijd een cruzado houdt. Is de moeder goedgekeurd?
Onze Lusitano hengst Ultramar voer bijv. veel "Spaans" bloed maar is wel 100% Lusitano, dat heeft alles te maken met de fokrichting en natuurlijk ook met het samengaan van de stamboeken. Veel Lusitano's voeren daardoor meer of minder Spaans bloed.

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-14 12:33

ElCid: Dankje voor de uitleg. Vind het inderdaad wel leuk dat hij toch een kruising is van twee verwante paardenrassen. Adagio komt inderdaad enkel in aanmerking voor een Cruzado papier. Echer is dit nooit door de fokker aangevraagd en heeft hij hij enkel een Belgisch paspoort.
Hoe zie je bijvoorbeeld aan zijn bouw dat hij er later wel barok gaat uitzien? ( ben wel nieuwsgierig want heb er echt geen verstand van)
Ik weet dat z'n paarden vaak laatbloeiers zijn, tegenover andere jonge paarden van dezelfde leeftijd ziet hij er echt puppy uit :) Hoewel hij echt goed gegroeit is het afgelopen jaar.

Ik zou niet weten wie zijn moeder exact is en of ze goedgekeurd is. Ik heb wel haar bloedlijn:
Ik ken persoonlijk weinig van de bloedvoering van de PRE en Lusitano af.
Afbeelding

Dus moest iemand iets van deze bloedlijnen weten, zou ik het erg leuk vinden om er iets meer over te weten te komen :D

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-14 13:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:33

Ik zou wel zorgen voor een officeel cruzado papier...hoort bij het paard en als hij dan toch uit een mooie bloedlijn komt, is dat toch fijn om te hebben...

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:34

Hi, hi, leuke foto's.

Een vies paard is een blij paard!

Tenminste bij mijn paarden is dat in ieder geval wel zo. :o

Kracht is géén product van fysiek vermogen, maar van een onverzettelijke wil.

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-14 13:45

Russel: Ja ik heb wel een aanvraag gedaan maar na wat heen en weer communicatie, heb ik niets meer gehoord. Ik weet niet of zijn bloedlijnen interessant zijn :). Ik vraag me dan ook af wat de meerwaarde van z'n certificaat zou zijn. Tja hij is dan een cruzado maar een vol papier heeft hij zowiezo niet. Dus ik ben nog aan het twijfelen om het dan toch maar aan te vragen.

Abfab: Dankje :) hij ziet er vies uit, maar ben er zeker van dat hij het daar naar zijn zin heeft!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:45

Volgens mij gaat deze echt heel leuk opdrogen! Lekker de tijd geven (zoals je uiteraard al hebt aangegeven) en dan komt dat helemaal goed. Hij heeft zo'n leuke sneb. Ik ben benieuwd ernaar hoe deze uitgroeit over een paar jaar. :)

Smile .. it confuses people =)

Eindelijk weer een up-to-date profiel!

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-14 13:50

Lara_Silver: Dankje! Hij krijgt inderdaad alle tijd die hij nodig heeft, zeker sinds zijn slechte start. Ik zal wel regelmatig topics maken van hoe hij verandert. Vind het zelf helemaal geweldig om hem zo te zien opgroeien.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:10

Hartstikke goed, ik kijk uit naar je volgende topics! :)

Smile .. it confuses people =)

Eindelijk weer een up-to-date profiel!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:12

Ik volg je bij deze ook! Ik vind het echt een schatje om te zien!
Ik denk hij met een jaar of 8 pas echt op zijn mooist is!

Volg mijn fotografie @MarlindeMeijerFotografie

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-14 21:49

Lara_Silver: Super leuk! Ik hou ook een 'logboek' bij nu met foto's ed :)

MarlindeRooz: Leuk dat je volgt! Ik denk ook echt dat het een laatbloeier zal zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:37

De merrie is goedgekeurd met 72 punten, dat zie je staan in het vakje onder haar naam, daar staat een lijst met punten. Stokmaat is 1,56m en ze is bruin.
Er staan 8 veulens van haar geregistreerd bij het PSL. Er zit aan vaders kant bloed in van de Veiga fokkerij, dat is bijv. wel te zien aan het hoofd van jouw paard. Veiga fokte veel paarden met convexe ( rams) hoofden. Er zit aan moederskant Alter real bloed in ( COUDELARIA NACIONAL ) en Infanta de Camera ( ook een fokkerij). Geen slechte lijnen, ik zie veel punten bij de voorouders, maar de fokker van de merrie of de ouders ken ik niet qua naam, maar dat zegt niks. Er zitten heel veel fokkers in Portugal en er zijn dus heel veel paarden.
Coudelaria Nacional is bekend omdat de Alter Real paarden die daar gefokt worden, de bruine Lusitano's die voor de Portugese school gebruikt worden . Infanta de Camera ken ik omdat mijn man daar in het verleden een aantal paarden heeft gekocht; dit is een van de betere fokkers die veel goede paarden heeft geproduceerd. De fokkerij van Veiga is vooral bekend geworden met het fokken van stierenvechters paarden; veelal kleine, felle paarden.

Hier kan je alles terugvinden van Jocasta, http://ar.alterreal.pt/stud/studbook_de ... b_id=58971.
Ascendência betekent afstamming, Descendência zijn haar kinderen.
Deze kruising zou als cruzado geregistreerd kunnen worden, krijgt dan een blauw papier. Hiervoor kan je het best contact opnemen met het Lusitano stamboek hier in Nederland: http://lusitanovrienden.info/

Voor de vader kan je eens contact opnemen met het PRE stamboek ; http://www.pre-stamboek.nl/

Of het veulen erg barok wordt moet je afwachten, lijkt wel zo te zien aan het hoofd en de rest van de bouw en afgaand op de moederlijn maar dat is toch altijd afwachten en natuurlijk ook deels afhankelijk van het type van papa.

Romina Steiner heeft een veulen uit deze merrie gefokt ( hengstveulen van 2006 met de naam Bambi). http://ar.alterreal.pt/stud/studbook_de ... _id=228517 Romina zit in Limburg. Misschien kent ze de merrie nog http://www.lusitanosteiner.com/

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:49

Ik ben 3 maanden in spanje bij paard in nood geweest en daar hadden ze er een staan voor d eruiter vakanties. Prachtig paard. Git zwart. Gefokt voor het stierenvechten dus ook nog groot (gelukkig niet in het stierenvechten terechtgekomen..) super gangen en flink uithoudingsvermogen. Wel 5 jaar dus lekkere puppy. Af en toe recht over end staan etc :3

Vestgard-Briggen x Arin-19 jaar-L1+10
Norvik-Gio x Faun Tor-2 jaar

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 00:30

Jocasta vond ik altijd wel een leuke merrie, ze was smokey black en niet bruin zoals op papier staat. Als je in het lijstje nakomelingen kijkt, Zafira is ook van Romina geweest en nu zover ik weet nog van Odemira Groefsema. Dalveira en Estevao waren ooit nog wel "bokt-veulens" toen Jocasta van Marialva hier op bokt was. Helaas zijn alle foto's uit haar berichten weg, is nogal in opspraak geweest om het voorzichtig uit te drukken. Dalveira staan nog wel foto's van op bokt van paar jaar geleden, weet niet waar ze nu is, heeft heel lang te koop gestaan op kapaza enzo. En Estevao zag ik onlangs te koop op sporthorses.nl. http://www.sporthorses.nl/advertentie/8 ... yYiRah5OuI

De PRE hengst ken ik zelf niet, daar ben ik niet zo in thuis :) .

Ik vind je paardje leuk, hij heeft echt het hoofd van zijn moeder en ik hou daarvan. Wordt vast een stoere jongen.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:05

Wat heeft hij een mooi hoofd zeg! Ik had al eens eerder gereageerd in 1 van je andere topics. Heb even gegoogled voor je en de Heeshoeve heeft nog oude foto's staan op hun fb site. Daar staan ook foto's tussen van Jocasta en Dalveira. Misschien leuk voor je om te bekijken :)

https://www.facebook.com/pages/Heeshoev ... tos_stream
Laatst bijgewerkt door _Aine op 17-03-14 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-14 11:17

ElCid: Dankje voor de uitgebreide uitleg van de afstamming van Jocasta! Je weet er echt heel veel over. Zoals ik het begrijp, zitten er dan toch vele verschillende lijnen in. Ik ga me er toch eens verdiepen. Lijkt me ontzettende interessant. Wat ik me wel afvraag, die 72 punten, is dat veel of gemiddeld?

De verkoopster en tevens fokker, zegt dat hij wel heel veel op zijn moeder trekt, in bouw en kleur. Heb de moeder zelf niet gezien. De vader wel, maar vond hem persoonlijk niet echt barok (wel mooi natuurlijk). Dus hoop dat Adagio toch meer op Jocasta lijkt.

Voor zijn papieren vind ik het wel lastig. Ik kan hem dus bij beide stamboeken als cruzado laten aanmelden. Wel jammer dat hij altijd een "cruzado" blijft dan. Ik ga eens contact opnemen met het Lusitano stamboek.

Renee_Pim: Wauw, knap dat je naar daar bent gegaan. Hopelijk was het er heel leuk. Ik volg ze ook op FB. klikt als een heel prachtig paard, maar wel een met temperament zo te horen. Hoe was zijn karakter?
Ja ik denk dat Adagio ook nog lang puppy gaat blijven. :)

Karina: Heb jij Jocasta gekend? De verkoopster zei ook dat Jocasta smokey black was en Adagio ook. Maar ik ken zelf niet van de kleuren af, dus ik zou het niet kunnen zeggen.
Dalveira was van de fokker van Adagio, een 5 jaarse momenteel met een wildkleur. Mooi paard. heb ze onlangs te koop gezien. Wauw die Estevao is wel mooi.

Van de PRE kan ik ook heel weinig vinden. Wel was hij een heel brave hengst. Bleef achter een enkel draadje staan wanneer er een hengstige merrie langs kwam.

In het begin had ik echt mijn twijfels bij zijn hoofd moet ik zeggen. Maar dan zat dat convexe echt helemaal bovenaan naar mijn mening. En ik heb altijd gezegd, alles behalve een ramshoofd. Maar als ik het nu zie, vind ik het zelf ook prachtig.

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-14 11:21

GalaxyFizzy: Dankje, ik vind zijn hoofd ook prachtig, hoewel ik ramshoofden eerst niet vond :). Ja dat weet ik nog, hij is toch al goed veranderd ondertussen, vind je niet? Dankje voor het googlen, ik denk zelfs dat er foto's van de pasgeboren Adagio ook bijstaan :) Leuk om te zien!

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:24

Ja hij is zeker veranderd! Hij is echt prachtig, nu al ;) Laat staan wat een mooie man je dan over een paar jaar hebt staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:39

Ramshoofd bij een barok paard vind ik juist stoer staan... :D