lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:22

Nouvel schreef:
Die van mij niet hoor, dat is een langrugmodel... 8-)

Speciale editie! ;) :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:02

_O- zoiets inderdaad

Jessix

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:19

Dat is voor als jullie ooit eens een romantische strandrit met zijn tweeën willen maken, dan kan R. achterop! ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:35

Ahhh dat vind ik zielig, dan zakt 'ie door, zijn middenstuk is al niet zo stevig.... :oo
Die gaat maar op zijn eigen peerd zitten :Y)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:16

_O- :') Gelijk heb je! Hij heeft tenslotte een eigen zwartje!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:39

Als de mijne (ca. 1.60m) braaf haar werk doet met haar bijrijder dan doet ze mij toch geregeld denken aan een hele lieve, brave pony, maar ik vind dat zalig :D

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 23:51

_Bianca schreef:
Bij wie heb je les?

Bij Arne Koets. :) Het weer valt een beetje tegen maar het rijden is super! :D Vandaag mn eerste volledige galoppirouette gereden met Santi. :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:02

Wow gaaf zeg!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:16

Gaaf weer Rider!! Is er ook beeld van?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:16

Helaas geen beeld. Was 's avonds laat en eigenlijk ook een beetje onverwacht, haha.

Vandaag wel de camera aangehad, hij heeft nu een mooie halve pirouette gedaan na een wissel. Vanavond ff kijken of het te zien is op de video. :)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:19

Gaaf Rider! Ben benieuwd naar de beelden!

Ik ben nog een beetje zoekend, er zijn niet zoveel instructeurs in mijn regio die bekend zijn met het ras (en ik vind het wel fijn om te lessen bij iemand die weet hoe Lusitano's bewegen.. ;-)

@Nouvel, die 'lange rug modellen' zijn volgens mij knap zeldzaam hè? Ik heb van de week even mijn 17" zadeltje (Kieffer Lusitano - hoe kan het ook anders) op Jabari zijn rug gepast, maar helaas. Te lang :(

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:23

Passende instructie vinden is inderdaad vaak even een puzzel, ze zijn toch net even anders qua karakter en bewegen dat een doorsnee paard.
Er zijn instructeurs die zich daar toch op verkijken en te snel en teveel willen, dat krijg je gegarandeerd op je brood met een lusitano...
Die hebben echt hun tijd nodig, en ze zijn erg gevoelig voor dingen die te snel of niet goed gaan is mijn ervaring.

Langrugmodellen zijn inderdaad redelijk zelfzaam, ze horen eigenlijk kort te zijn... 8-)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:28

Ja precies! Ik hoop dat ik nu iemand gevonden heb met wie het gaat klikken, maar gelukkig heb ik nog even. Voorlopig zit ik er nog niet op ;-)

Dat korte heeft Jabari wel begrepen haha. Hij begint nu ineens wel heel erg de hoogte in te schieten. In twee weken tijd is hij ineens enorm overbouwd geworden :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:45

Haha, dat groeit vast wel weer bij, ze groeien echt heel lang door!
Hoe groot is hij nu en is hij al 3?

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:57

Nee in mei wordt hij 3. Hij is nu denk ik zo'n 1,55 - 1,56 (en z'n billen 1,58 ofzo :P )

Zijn vader is 1,63, zijn moeder geloof ik 1,64. Dus ik verwacht dat hij nog wel een paar centimeter te gaan heeft. Is Ferro ook nog zo veel gegroeid toen hij die leeftijd had?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:03

Ja die is ook nog aardig doorgegroeid en ook nog heel lang, zeker tot vorig jaar zomer, en hij is nu net 7.
Ferro hebben we van de zomer op 1.64 gemeten, daarna niet meer gemeten.
Zijn moeder is 1.55 en zijn vader 1.64.
Ferro was rond de 1.60 toen hij 3 was.
Het zijn gewoon echt laatbloeiers en laatgroeiers! :D

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:01

Haha ja dat had ik al ontdekt inderdaad! Ik ga dit jaar ook nog maar weinig met hem doen, laat 'm eerst maar lekker uitgroeien! ;)

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:02

Mijn merrie is inderdaad ook nog 5 cm gegroeid vanaf 3 jaar, toen we haar kochten was ze 1.62/1.63 en eindigde op 1.67! Stiekem hoop ik dat haar zoon nu met bijna 5 heel vroeg stopt met groeien, die is al groot zat en ik ben maar een kleintje hahaha :D

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:03

Op welke leeftijd zijn jullie begonnen met basis training van jullie lusitano? Dan bedoel ik wandelingen aan de hand en al wat grond/longeerwerk.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:26

Jeetje das best groot voor een Luso Eefiepeefie! Ik ben allang blij als Jabari 1,60 wordt, maar gezien de spurt die hij nu maakt, red hij dat wel..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:45

Dat komt nog wel in orde met dat zadel hoor.
Op mijn merrietje van 1m56 die best een barok propje is, daar kan je ook een zadel van 17,5 inch op kwijt.
En dat zou je zo op het zicht absoluut niet zeggen.
Op haar 3de had je dat trouwens niet moeten proberen. ;)

T'is nog steeds niet zo best met haar trouwens. Haar peesblessure blijft een probleem en ik begin te vrezen dat ze nooit een rijpaard zal worden. Osteopaat komt volgende week eens bekijken of ze haar weer wat rechter kan zetten. Misschien dat dat al wat helpt.
En misschien dat ik haar maar dek in het voorjaar. Sommige mensen zeggen dat je met zo'n blessure zeker 2 jaar moet rekenen. Dan heeft ze de tijd.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:50

Jeetje wat rot Luckystory, hoe lang ben je al bezig en wat is er gebeurd? (Sorry lees nog niet zo lang mee, dus loop soms btje achter :roll:)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:11

Ze heeft in juni vorig jaar een peesblessure opgelopen. Ze stond in training om in te rijden en ze heeft daar zo belachelijk gedaan op de wei dat ze opeens op 3 benen stond. Na een week is ze naar huis moeten komen. Nu dus bijna 9 maanden al. En het is wel een heel stuk beter. Want ze heeft een periode amper op dat been willen steunen. Nu ontziet ze het absoluut niet meer, maar ze loopt nog steeds niet helemaal regelmatig.
Het zit ook op een rotplek helaas. (Aanhechting van haar diepe buiger + Het ligament tussen hoefbeen en straalbeen. maw= in haar voet.)
Balen hoor, want t'is een enorm gaaf beestje. Ik had er graag mee gereden. -O-

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:19

Ach jeetje... Daar ben je inderdaad wel ff zoet mee. Wat rot!! :( Heel veel sterkte in ieder geval. Veulen is dan inderdaad misschien niet zo'n gek idee ;-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:57

Echt waardeloos zulke dingen, en je kunt er meestal zo weinig echt aan doen, sterkte ermee en duimen dat het toch nog gaat verbeteren.

Wanneer ik ben begonnen, even denken hoor...
Toen hij bijns 3 was ben ik rustig aan begonnen met poetsen, stukjes wandelen, daarna eens een keertje een rondje longeren.
Een keer een singeltje om, later zadel op, bitje in.
Ik heb in het begin alles met een Rambo hoofdstel op de neus gedaan, op een gegeven moment wel een bitje er bij maar zonder te gebruiken, puur alleen om te wennen aan iets in zijn mond.
Een keertje dubbele longe er aan en dan over de rug, ook aan de neus, en later daarin over gaand naar het lange teugelen, ook op de neus, rechtuit, lange lijnen lopen, keertje stoppen.
Toen hij ruim 3,5 half was heb ik er voor het eerst even op gezeten.
Het eerste half jaar toen steeds 1x in de week er even op als mijn instructrice erbij was, zo'n 20 minuutjes en toen hij 4,5 was ben ik het rijden rustig uit gaan breiden naar wat vaker en wat langer.