Ik heb die van mij eigenlijk van jongs af aan in de hand gehad, poetsen, wandelen etc. Op 1,5 jarige leeftijd is hij naar de keuring geweest en daar hebben de maanden daarvoor natuurlijk voor geoefend. Vlak daarna vond zijn grote Tinker vriend het een goed idee om op zijn rug te springen, waar hij flink veel last van heeft gehad. In overleg met de arts ervoor gekozen om hem zeker in de winter wat meer beweging te geven dan alleen spelen met vriendjes in de winterpaddock. Ik longeerde hem regelmatig in een grote buitenbak, met name lange zijdes. Met bijna 3,5 is hij naar mijn Portugese instructeur gegaan, daar hebben ze veel tijd genomen om hem sterk te maken voordat we op zijn rug zijn gaan zitten. Niet alleen voor zijn rug, maar ook omdat het een vrij groot paard is! Toen we eenmaal zover waren pakte hij alles heel makkelijk op, maar hebben we vooral rechtoe rechtaan gereden. Hij heeft toen een aantal maanden bij mij in de buurt gestaan, alleen werd hij daar als hengst volledig afgezonderd waardoor ik hem terug heb gebracht naar mijn instructeur en hij nu de hele dag door kan klieren met zijn Lusitano hengsten maten

Lang verhaal geworden, ik wist niet zo goed hoe ik het zonder achtergrondinformatie de training moest toelichten. Wel wat eerder begonnen dan Ellis, maar vooral rustig aan gedaan en hem de tijd gegeven om sterk te worden. Helaas voor het eerst in mijn leven met paarden flinke pech gehad, maar dan kan het vanaf nu alleen nog maar beter worden toch!