lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:32

Wat vervelend! Ik duim mee dat er verbetering komt!

Ik heb die van mij eigenlijk van jongs af aan in de hand gehad, poetsen, wandelen etc. Op 1,5 jarige leeftijd is hij naar de keuring geweest en daar hebben de maanden daarvoor natuurlijk voor geoefend. Vlak daarna vond zijn grote Tinker vriend het een goed idee om op zijn rug te springen, waar hij flink veel last van heeft gehad. In overleg met de arts ervoor gekozen om hem zeker in de winter wat meer beweging te geven dan alleen spelen met vriendjes in de winterpaddock. Ik longeerde hem regelmatig in een grote buitenbak, met name lange zijdes. Met bijna 3,5 is hij naar mijn Portugese instructeur gegaan, daar hebben ze veel tijd genomen om hem sterk te maken voordat we op zijn rug zijn gaan zitten. Niet alleen voor zijn rug, maar ook omdat het een vrij groot paard is! Toen we eenmaal zover waren pakte hij alles heel makkelijk op, maar hebben we vooral rechtoe rechtaan gereden. Hij heeft toen een aantal maanden bij mij in de buurt gestaan, alleen werd hij daar als hengst volledig afgezonderd waardoor ik hem terug heb gebracht naar mijn instructeur en hij nu de hele dag door kan klieren met zijn Lusitano hengsten maten :D Daar kreeg hij toen wel al 6 keer in de week beweging, longeren en rijden, 15-30min. Niet omdat we daar voorstander van zijn, maar omdat het een heel positief effect had op het zwakke punt in zijn rug. Hoe meer beweging, hoe sterker en hoe lekkerder in zijn vel! Vlak voor de keuring dit jaar dus een koliek operatie, helaas viel de training toen een aantal maanden helemaal stil, daardoor heeft hij wel lekker kunnen nadenken en gaan we nu pas echt van start. Hij is weer op en top fit, alleen mis je soms nog wat spiermassa. Al ziet hij er met zijn 1.73m voor een bijna 5-jarige uit als een jonge popeye ;) Het werk bestaat nu met name uit stap en draf en sinds vorige week een klein galopje erbij en hopen we over een paar maanden in de ring te verschijnen.

Lang verhaal geworden, ik wist niet zo goed hoe ik het zonder achtergrondinformatie de training moest toelichten. Wel wat eerder begonnen dan Ellis, maar vooral rustig aan gedaan en hem de tijd gegeven om sterk te worden. Helaas voor het eerst in mijn leven met paarden flinke pech gehad, maar dan kan het vanaf nu alleen nog maar beter worden toch! *\o/*

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:53

Belangrijkste is dat je bewust bezig bent, het werk doseert en er rekening mee houdt dat ze laat zijn en lang doorgroeien.
Dan maakt een paar maanden eerder of later beginnen denk niet heel veel uit.
Fijn dat jij weer lekker met je grote stoere kerel aan de gang kunt, was toch even flink schrikken!

Daphneeeej

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:15

Ik ben ook wel erg vroeg met verzamelen met de info aangezien de kleine van ons pas 8 maanden is. maar toch denk ik er al veel bij na.
Hij staat nu namelijk in een opfok ruim een uur verderweg. Als we naar hem toe gaan zijn we al wel beetje bezig met poetsen, halstertje leren en voetjes geven. Maar ben al heel erg aan denken wat beste tijds planning is. Hem daar laten tot hij 3 is of juist al stuk vroeger ophalen en dan alvast bij de volwassen paarden wennen op de stal waar hij uiteindelijk zal blijven. Is namelijk de bedoeling dat hij hengst blijft en wil de kans zo goed mogelijk houden dat hij tussen de ruinen zou kunnen evt (of desnoods 1 op 1 met onze eigen ruin).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:45

Ferro heeft ook in de opfok gelopen, geen spijt van gehad, hij kon daar echt jong zijn en hengst zijn tussen zijn maatjes.
Toen hij ruim 2 jaar was hebben we hem opgehaald omdat ik hier een stal met alleen ruinen had gevonden waar een plekje vrij was, daar mocht hij als hengst mee in de wei.
Hij moest er erg wennen en werd baldadig door de spanning van de nieuwe omgeving, mensen op stal werden bang voor hem (we hebben diensten buiten, binnen zetten dus iedereen heeft de paarden in handen) en gingen tegen hem roepen en naar zijn hoofd wapperen met het halstertouw, waar hij nog weer stressiger van werd.
Blijkbaar was voor veel mensen alleen het idee al dat ze een hengst buiten moesten zetten soort van angst aanjagend.

Omdat ik bang was om mijn fijne stalplekje met weidegang kwijt te raken heb ik hem toen in overleg met mijn dierenarts na 2 maanden toch maar laten castreren.
Ik gunde hem wel een sociaal leven en veel fijne stalletjes met weidegang en paddock zijn er in mijn omgeving niet.

Hij werd rustiger, mensen waren ineens niet meer bang voor hem want hij was geen hengst meer en ik heb in die tijd veel geoefend met hem met aan de hand meelopen.
Dus toen ging het gelukkig snel veel beter.
Voor hij 3 jaar was deed ik dingetjes met hem aan de hand, schrikparcoursjes uitzetten, er naast staan op een krukje aan beide kanten, etc...

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:50

Gelukkig is er op de stalling waar hij bij zou komen later ervaring met hengsten. Staat nu ook weer een friese hengst en er hebben eigenlijk altijd wel wat hengsten gestaan. Dat zal denk ik schelen. Paarden worden alleen door vaste stal personeel naar buiten gedaan. Ik ben wel van mening dat mocht hij niet met andere kunnen ivm zijn hengst zijn dan laat ik hem meteen castreren. Moet idd wel leuk blijven natuurlijk. Maar denk dat mijn idee om hem tot max 2,5 bij de opfok te laten niet heel gek is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:09

Ze zijn niet later rijp/volwassen. Alle paarden groeien nog tot 6/7. Laatste groeischijven sluiten pas met 8 jaar geloof ik. Dat is met een Lusitano niet anders.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:12

Ik zou hem zeker lekker lang in de opfok laten hoor, leren ze zoveel van met hun kleuter maten! Hermes stond op een plek waar de grote volwassen paarden over het hek ook nog het een en ander corrigeerden bij de veulens. Ideaal!

Ik zou het ook laten afhangen van je veulen. Is hij vrij onderdanig, dan zou je hem wat langer bij de jonkies kunnen laten om zelfvertrouwen op te bouwen. Als het een brutaaltje wordt zou je hem met 2,5 wel alvast bij wat oudere paarden kunnen zetten zodat het later geen vechten wordt in de kudde.

Het eerste veulen dat wij in de opfok hadden was een van de kleinsten, maar de baas van 20 veulens en met 1,5 de eerste die interesse had in de merries verderop. Ondanks de castratie heeft hij best lang moeite gehad met wennen in een kudde, alle merries hoorden bij hem en zeker niet bij een van de andere ruinen :Y)
Dat is dus wel iets om in de gaten te houden, maar uiteindelijk allemaal goed gekomen hoor! ;)

Wij hebben beide overigens in de zomer uit de opfok gehaald dus 3-3,5 jaar.

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:40

Jessix schreef:
Ze zijn niet later rijp/volwassen. Alle paarden groeien nog tot 6/7. Laatste groeischijven sluiten pas met 8 jaar geloof ik. Dat is met een Lusitano niet anders.

Maar ik denk wel dat een lusitano 'emotioneel' laat rijp is, in de zin van wat wat in hun koppie aan kunnen.
Klinkt misschien een beetje zweverig zo, maar is wel mijn ervaring, dat je er echt de tijd voor moet nemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:07

Nouvel schreef:
Jessix schreef:

Maar ik denk wel dat een lusitano 'emotioneel' laat rijp is, in de zin van wat wat in hun koppie aan kunnen.
Klinkt misschien een beetje zweverig zo, maar is wel mijn ervaring, dat je er echt de tijd voor moet nemen.

Mijn ervaring juist weer niet. Het fijne van mijn Lusitanos vind ik dat ze zo heerlijk stabiel zijn! :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:14

Oké dan zijn de ervaringen verschillend :D

Al vind ik onstabiel wel weer iets anders dan gevoelig, gevoelig hoeft ook njet onstabiel te betekenen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:12

Je had het over emotioneel laat rijp, in de zin van wat ze in hun koppie aankunnen, toch? Nou dat ervaar ik dus niet. :D Mijn paarden zijn emotioneel juist heel sterk wat ik uitdruk als emotioneel stabiel. Ze zijn niet snel van de kaart en hebben een groot leervermogen. Ze leren makkelijk en kunnen goed omgaan met nieuwe dingen in verschillende situaties. Ik heb niet het idee dat ze iets niet aan zouden kunnen of langer nodig hebben om iets te verwerken. Ik zie dat ook niet terug in de andere Lusitanos die ik ken.

Ik zou ze ook niet direct beschrijven als gevoelig. Ze zijn vlug, zowel in lichaam als geest maar niet hectisch of emotioneel. De adrenaline is heel makkelijk weer weg te laten vloeien. Het is makkelijk schakelen tussen (aan)spanning en ontspanning. Ze reageren op een prettige manier op hele kleine hulpen en lichaamstaal, maar dat verwacht ik ook gewoon van een paard, van mijn Lusitano's niet meer of minder als van mijn pony's of vroeger mijn Volbloeds.

Maar goed, dat is mijn Lusitano beleving. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:22

Dat zal het waarschijnlijk mijn ervaring zijn met de paarden die ik heb gereden en zelf heb en heb gehad.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:38

De mijne is wel heel gevoelig en hectisch haha :Y) Maar mijne is echt een gevalletje apart...
Ik hoop echt dat onze uk wat 'makkelijker' gaat zijn dan hem. Hij is wel heel extreem :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:40

Ik kan er ook een heel aantal noemen die gevoelig en niet heel simpel zijn hoor... 8-)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:44

Ik ben ergens eigenlijk heel benieuwd wat een andere lusitano kenner/eigenaar van mijn monster zou vinden. Ik vind hem ergens soms heel extreem in zijn gedrag, maar toch is het wel echt een lusitano ook wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:44

Daphneeeej schreef:
Ik ben ergens eigenlijk heel benieuwd wat een andere lusitano kenner/eigenaar van mijn monster zou vinden. Ik vind hem ergens soms heel extreem in zijn gedrag, maar toch is het wel echt een lusitano ook wel.

Geef eens een voorbeeld dan. :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:47

concentratie boog van 1 seconde, hij vind alles eng en schiet dan weg of lost alles op op zijn achterbenen. Hij blijft dan ook vaak wel echt er in hangen. Zoals laatst schrok hij extreem van opvliegende eenden in de sloot naast de bak. Toen was hij volledig in de stress en drufte niet meer normaal door de bak te lopen, elke keer weg schieten en echt in paniek.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:52

Daphneeeej schreef:
concentratie boog van 1 seconde, hij vind alles eng en schiet dan weg of lost alles op op zijn achterbenen. Hij blijft dan ook vaak wel echt er in hangen. Zoals laatst schrok hij extreem van opvliegende eenden in de sloot naast de bak. Toen was hij volledig in de stress en drufte niet meer normaal door de bak te lopen, elke keer weg schieten en echt in paniek.

Nope, dat herken ik niet... Sorry! ;) Ik ken ze stoer en dapper. Graag alles ontdekken en ondernemen. Als ze al een keer schrikken gaan ze direct op onderzoek uit.

Lastig als stress blijft hangen. Mijn Volbloeds hadden dat ook.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:55

Kom je dan een keer gezellig met ze hier de duinen en het strand onderzoeken?
Vinden ze vast cool! *\o/*

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:57

Nouvel schreef:
Kom je dan een keer gezellig met ze hier de duinen en het strand onderzoeken?
Vinden ze vast cool! *\o/*

Ik denk dat ze dat wel leuk zouden vinden ja! :j

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:58

Ik wil wel nog erg graag eens naar strand etc met hem. Eerst maar eens vervoer bekijken of zo iets te regelen is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:00

Ja vervoer is voor mij ook een puntje. Ik heb zelf geen trailer of e-rijbewijs...

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:01

Misschien een idee om met de tijd een Lusitano meeting te organiseren!?
Ik heb idd ook nog geen vervoer... ook geen e rijbewijs. We zijn wel zoekende naar een B vrachtwagentje.
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 03-03-17 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:01

Wel gezellie! *\o/*

Ferro is en blijft ontzettend bang voor groot en snel langs razend verkeer en ik moet zeggen dat ik dat wel echt een dingetje vind in deze omgeving...
Verder is hij niet druk of ril, meer een binnenvetter, na iets spannends heel erg moe zonder dat je het op het moment zelf hebt gemerkt aan hem.

De merries die ik heb gereden waren wel moeilijker, gevoeliger, sneller nerveus of druk.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 01:01

Jessix schreef:
Ze zijn niet snel van de kaart en hebben een groot leervermogen. Ze leren makkelijk en kunnen goed omgaan met nieuwe dingen in verschillende situaties. Ik heb niet het idee dat ze iets niet aan zouden kunnen of langer nodig hebben om iets te verwerken. Ik zie dat ook niet terug in de andere Lusitanos die ik ken.

Ik vind dit ook wel herkenbaar en heb vergelijkbare ervaringen. Santi is erg werkwillig en leert heel snel, als ik hem niet blijf uitdagen gaat hij zich vervelen en dan wordt hij juist schichtig en hectisch. Zolang hij zijn koppie erbij moet houden wordt hij juist braver en dapperder. En als hij hectisch wordt dan helpt het eigenlijk meer om hem juist heel voorwaarts te rijden of bijvoorbeeld in piaffe te zetten zodat hij die energie kwijt kan. :)