lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:39

Ik vind Hermes ook mooier dan z'n broertje ;)

Instructie is inderdaad een herkenbaar probleem.

Plan was om haar vorig jaar in september te laten keuren in Gesves. Maar toen stond ze in juni dus plots op 3 benen. -O- Als ik nu weer de keuring moet afwachten, ben ik weer een jaar kwijt.
En daarnaast heb ik ook geen zekerheid dat ze wel kan gaan dit jaar. Dan moet ze toch echt in orde zijn eerst. Ik kan haar sturen met een doktersverklaring dat ze niet mag lopen. Maar dan heeft ze sowieso een 6 op beweging. En haar voorvoeten zijn momenteel ook ongelijk, dus dan pakt ze daarop ook maximum een 6. Dan wordt het al lastig hé...
Stom want eigenlijk is dat van nature een heel correct paard. Geen showpaard, maar weinig op aan te merken. Dus zolang ze niet ok loopt en haar voeten weer gelijk zijn, stuur ik haar liever niet.
Dan misschien maar beter met een veulen ernaast volgend jaar?

Jessix

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:41

Ik zou zelf denk ik eerst gaan werken aan haar herstel. En lekker het zadel erop gaan gooien en mooie ritten maken met d'r. ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:44

Ja dat zei Cindy vanmiddag ook.
Maar ik wil er ook een veulen uit, al was het maar voor het geval dat het niet meer in orde komt met haar voetje. :o

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:45

Nouvel schreef:
Diaz is gaaf!!

Filmpje van Hermes gezien, ziet er goed uit!

Jolien , op Mp staat een volgens mij niet zo heel makkelijke ruin van 8 jaar voor €3000,-, id dat geen leuke uitdaging voor jou?

Ik heb voorlopig nog geen geld om een paard te kopen. Zal zeker nog 2 jaar duren helaas :P
En die paarden die jij bedoelt staan zeker bij jou in de buurt? :P

Alik, wat was Diaz een knappe en lieve vent :D

Daphne wat balen dat het niet goed gaat. Waar loop je tegenaan dan?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:49

Joolien schreef:

Cedro is een extreem heftig paard soms, extreem sensibel. Maar ook schrikkerig, concentratie problemen (kan zich nooit focussen, snel met omgeving bezig) noem het maar op. Hij is gewoon niet makkelijk.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:50

Het is natuurlijk wel zo dat een bolle buik het herstel in de weg zou kunnen zitten.. Lastige keuze, ik begrijp je redenatie!

Hihi ik vind Hèrmes zelf ook knapper, ze lijken eigenlijk totaal niet op elkaar :P Denk wel dat dit een knappe kan worden hoor, hij heeft alleen wat training nodig, ziet er nu nog heel jong uit. Het is een ruin, ik heb zelf ook even gebruik gemaakt van Google translate!

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:53

Daphneeeej schreef:
Joolien schreef:

Cedro is een extreem heftig paard soms, extreem sensibel. Maar ook schrikkerig, concentratie problemen (kan zich nooit focussen, snel met omgeving bezig) noem het maar op. Hij is gewoon niet makkelijk.

Pff lastig hoor. Komt hij uit Nederland of uit Spanje/Portugal?

Ik kreeg het idee he, kan het zijn dat de paarden die geimporteerd worden, vaak heftiger/moeiljker/sensibeler zijn dan de paarden die hier gefokt worden? Door de manier van trainen in Spanje? Weet dat dat niet altijd rustig gaat, dat paarden nogal onder druk worden gezet etc.
Of is het echt puur rasgerelateerd?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:55

Ik vermoeden al wel dat het een ruin was. Ik zie dat altijd wel een beetje terug in de uitstraling, maar kon inderdaad niets van de tekst maken, haha! :p Maar hij is zeker wel leuk en met de juiste training zal hij alleen nog maar leuker worden.

Hij lijkt inderdaad helemaal niet op Hèrmes. Maar wie weet zou je wel dingetjes aan hem herkennen als je hem in het echt zou zien...

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:56

Joolien schreef:
Pff lastig hoor. Komt hij uit Nederland of uit Spanje/Portugal?

Ik kreeg het idee he, kan het zijn dat de paarden die geimporteerd worden, vaak heftiger/moeiljker/sensibeler zijn dan de paarden die hier gefokt worden? Door de manier van trainen in Spanje? Weet dat dat niet altijd rustig gaat, dat paarden nogal onder druk worden gezet etc.

Hij heeft een rugzakje, ik ben nu denk ik zijn 7e eigenaar (inclusief de fokker en handelaar) Hij is gefokt in portugal en verkocht naar een man, deze man heeft hem verkocht naar spanje in spanje is hij ook van hand gegaan en toen door een handelaar vanuit nederland opgekocht en hier in nederland verkocht aan de vorige eigenaresse. Hij heeft ook ee trauma op zijn neus en heb wat oude foto's van hem waar je ook niet blii van word.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:01

Als ik die add van het broertje van Hèrmes lees, dan is het volgens mij ook geen simpele hoor.
Alleen voor een gevorderde ruiter staat er. En hij wordt omschreven als zeer sensibel.

Ah Jolien, dat zei de osteo vanmiddag ook.
Mijn Gina is wel gevoelig en soms nogal heethoofdig. Maar eigenlijk is die heel ongecompliceerd.
Het paard van mijn stalgenootje moest ook behandeld worden. Een PRE die geïmporteerd was.
En dat gaf toch hele andere reacties. Opvallend contrast. En toen haalde die dat ook aan. Dat dit vaak toch oorsprong heeft in hun ervaringen in Spanje/Portugal.
Die van mij heeft simpelweg nooit wat slechts mee gemaakt. Rechtstreeks uit Nederlands Limburg naar mij gekomen, altijd goed verzorgd etc... En die PRE die had duidelijk wel een rugzakje.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:01

Luckystory schreef:
Ik vind Hermes ook mooier dan z'n broertje ;)

Instructie is inderdaad een herkenbaar probleem.

Plan was om haar vorig jaar in september te laten keuren in Gesves. Maar toen stond ze in juni dus plots op 3 benen. -O- Als ik nu weer de keuring moet afwachten, ben ik weer een jaar kwijt.
En daarnaast heb ik ook geen zekerheid dat ze wel kan gaan dit jaar. Dan moet ze toch echt in orde zijn eerst. Ik kan haar sturen met een doktersverklaring dat ze niet mag lopen. Maar dan heeft ze sowieso een 6 op beweging. En haar voorvoeten zijn momenteel ook ongelijk, dus dan pakt ze daarop ook maximum een 6. Dan wordt het al lastig hé...
Stom want eigenlijk is dat van nature een heel correct paard. Geen showpaard, maar weinig op aan te merken. Dus zolang ze niet ok loopt en haar voeten weer gelijk zijn, stuur ik haar liever niet.
Dan misschien maar beter met een veulen ernaast volgend jaar?

Met eerst bedoelde ik ook eigenlijk voor ze bevallen is omdat een veulen dan nog opgenomen kan worden in het veulenboek en anders het bij voorbaat al een crusado zal zijn en ergens zou ik dat dan ook wel jammer vinden.
De keuring in Belgie zal toch ook gewoon ergens in september zijn? Als alles dan verder ok verloopt dan heb je dus in ieder geval nog een maand of 7 om de hoeven goed te krijgen, lijkt mij geen onhaalbare situatie. Naja uiteindelijk zou ik het ook maar gewoon aanzien en kijken hoe het allemaal loopt, het is uiteindelijk allemaal ook te speculatief he :)

Over uberhaupt nu dekken heb ik ok wel gemengde gevoelens maar ik snap je motivatie meer dan goed, lastige dingen zijn dat pfff

Een dag niet geleefd is niet zo lachen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:02

Joolien schreef:

Ik weet niet hoe het in Spanje is, maar in Portugal valt het me juist op hoe fijn de Lusitano's daar te rijden zijn en gereden worden. Ook hebben we ondertussen al vele Portugese trainers die in Nederland lessen en clinics verzorgen en daar wordt altijd met veel lof over gesproken. Door hun ervaring met het ras kunnen zij juist heel fijn aanvoelen en uitleggen hoe je zo'n paard correct kan rijden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:08

Alik schreef:
Met eerst bedoelde ik ook eigenlijk voor ze bevallen is omdat een veulen dan nog opgenomen kan worden in het veulenboek en anders het bij voorbaat al een crusado zal zijn en ergens zou ik dat dan ook wel jammer vinden.
De keuring in Belgie zal toch ook gewoon ergens in september zijn? Als alles dan verder ok verloopt dan heb je dus in ieder geval nog een maand of 7 om de hoeven goed te krijgen, lijkt mij geen onhaalbare situatie. Naja uiteindelijk zou ik het ook maar gewoon aanzien en kijken hoe het allemaal loopt, het is uiteindelijk allemaal ook te speculatief he :)

Over uberhaupt nu dekken heb ik ok wel gemengde gevoelens maar ik snap je motivatie meer dan goed, lastige dingen zijn dat pfff

Ja inderdaad, ik twijfel er ook steeds over. Maar ik had eigenlijk al spijt dat ik haar vorig jaar niet gedekt had.
Als ik nu dek, heb ik nog 2 kansen om haar te tonen.
Gesves is dit jaar 30 september en 1 oktober, dacht ik.
Trainen zal ik haar sowieso moeten doen. (Ze is heel slap momenteel) Maar de eerste 6 à 7 maanden staat een dracht dat toch niet in de weg?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:10

Ik heb ook goede ervaringen met Portugese ruiters. Ik heb daar tijdens mijn zoektocht veel stallen bezocht en doorgaans werd er echt netjes gereden en correct omgegaan met paarden. Alleen passende zadels is vaak een beetje een dingetje. :')

Santi is echt heel netjes gereden en opgevoed en helemaal niet stressig of bang. Wel sensibel en in het begin werd hij juist hectisch van mij omdat ik zat te storen/rommelen/klunzen. :+ Ik heb zijn vorige eigenaar op Facebook en zie hem regelmatig in de weer met jonge paardjes die hij in training heeft, echt enorm kundige ruiter en trainer. Zou er zo weer een paard kopen!

Met Spanje/Spanjaarden zelf geen ervaring, over Spanje hoor ik vaker rare verhalen en de voor zover ik begrepen heb tijdens mijn reizen in Portuga, hebben de Portugezen het ook niet zo op de Spaanse manier van rijden. Maar ongetwijfeld zijn er in Spanje ook zat ruiters die wel kundig zijn.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:27

[quote="Luckystory
Ja inderdaad, ik twijfel er ook steeds over. Maar ik had eigenlijk al spijt dat ik haar vorig jaar niet gedekt had.
Als ik nu dek, heb ik nog 2 kansen om haar te tonen.
Gesves is dit jaar 30 september en 1 oktober, dacht ik.
Trainen zal ik haar sowieso moeten doen. (Ze is heel slap momenteel) Maar de eerste 6 à 7 maanden staat een dracht dat toch niet in de weg?[/quote]

Nee joh normaal gesproken en bij goede gezondheid verder kun je tot bijna het eind toe doortrainen, uiteindelijk wel een beetje aangepaste training maar toch. Het is zelfs beter om door te trainen vind ik omdat je dan dus ook de buik- en rugspieren meeneemt die haar zullen helpen de dracht beter te kunnen hebben.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:30

Het verschilt heel erg, ik heb in de afgelopen 20 jaar dat ik in Portugal kom hele rare en nare dingen gezien. Paard dat volledig in elkaar werd geslagen op een WE wedstrijd en een merrie met veulen die dagen lang op een dorpsfeest stonden en waar het veulen aan het einde geveild werd op het podium met keiharde muziek en verkocht aan een jongen die niet meer op zijn benen kon staan terwijl de merrie volledig in paniek achterbleef etc. Men loopt daar, zeker op het platteland toch wel een paar jaar achter op Nederland en daar ging het er vroeger ook niet altijd even lekker aan toe (en nog steeds niet overal). Daar tegenover staan fantastische fijn gevoelige ruiters met veel ervaring en kennis die ze graag willen delen. Ik ken geen Grand Prix ruiter in Nederland die elke geïnteresseerde op stal uitnodigt, naar restaurants brengen etc en fokkers die al je vragen willen beantwoorden en helpen als het kan.

Gelukkig is er heel veel veranderd de afgelopen jaren, maar er zijn genoeg mensen die vanuit Nederland op zoek gaan naar een goedkoop paard of een probleempaard tegenkomen die ze willen helpen. Die brengen dan toch problemen met zich mee. De fokkers zijn in Portugal vaak heel trots en houden hun beste paarden aan voor de fokkerij of ze gaan voor de hoofdprijs weg. Daardoor komen de mindere paarden betaalbaar op de markt en daar wordt dan soms na verkoop wat minder voorzichtig mee omgegaan.

Hier wil ik overigens niemand mee veroordelen of beledigen, maar ik denk wel dat het daar ook mee te maken heeft!

@Alix Dan moeten ze natuurlijk wel willen werken, ik had een grijs monster die na 3 maanden dracht al geen zin meer had hahahaha :+

H. Lusitano Horses

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:38

whahaha Eefiepeefie ja dat kan ook nog dat je een luie zwangere draak krijgt, niets is een vrouw vreemd he hahahaha

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 00:28

Eefiepeefie schreef:
Het verschilt heel erg, ik heb in de afgelopen 20 jaar dat ik in Portugal kom hele rare en nare dingen gezien. Paard dat volledig in elkaar werd geslagen op een WE wedstrijd en een merrie met veulen die dagen lang op een dorpsfeest stonden en waar het veulen aan het einde geveild werd op het podium met keiharde muziek en verkocht aan een jongen die niet meer op zijn benen kon staan terwijl de merrie volledig in paniek achterbleef etc. Men loopt daar, zeker op het platteland toch wel een paar jaar achter op Nederland en daar ging het er vroeger ook niet altijd even lekker aan toe (en nog steeds niet overal). Daar tegenover staan fantastische fijn gevoelige ruiters met veel ervaring en kennis die ze graag willen delen. Ik ken geen Grand Prix ruiter in Nederland die elke geïnteresseerde op stal uitnodigt, naar restaurants brengen etc en fokkers die al je vragen willen beantwoorden en helpen als het kan.

Gelukkig is er heel veel veranderd de afgelopen jaren, maar er zijn genoeg mensen die vanuit Nederland op zoek gaan naar een goedkoop paard of een probleempaard tegenkomen die ze willen helpen. Die brengen dan toch problemen met zich mee. De fokkers zijn in Portugal vaak heel trots en houden hun beste paarden aan voor de fokkerij of ze gaan voor de hoofdprijs weg. Daardoor komen de mindere paarden betaalbaar op de markt en daar wordt dan soms na verkoop wat minder voorzichtig mee omgegaan.

Hier wil ik overigens niemand mee veroordelen of beledigen, maar ik denk wel dat het daar ook mee te maken heeft!

@Alix Dan moeten ze natuurlijk wel willen werken, ik had een grijs monster die na 3 maanden dracht al geen zin meer had hahahaha :+

Ben ik met je eens. Natuurlijk gebeuren er ook in Portugal dingen die niet door de beugel kunnen, maar in welk land niet? Ik zie in Nederland ook nog genoeg situaties waar ik mezelf voor kapot schaam.

In Portugal heb ik zelf het meest ervaring met de grote fokkers en trainers en daar gaat het er eigenlijk allemaal erg netjes aan toe. Ik zit met rijden ook nog niet altijd op dezelfde lijn hoor, maar ik heb daar dan ook wel hele andere ideeën over. Maar ondanks dat ik dat anders zou doen zie ik wel hele correcte paarden die gewoon goed in hun vel zitten. Die fokkers brengen hun mindere paarden ook liever naar de slager dan dat ze die voor een spotprijs op transport zetten. Die krijg je gewoon echt niet mee als ze ook maar het vermoeden hebben dat ze niet voldoen aan hun standaard.

Als ik kijk naar de paarden die de afgelopen jaren de stal van mijn vriendin Romina hebben gepasseerd kan ik ook niet anders zeggen dan dat ze allemaal dik in orde waren. Of ze nu eigen fok of import waren, jong, oud, fokmerrie of hengst. Natuurlijk heeft de ene een beetje meer temperament dan de ander, maar zeker wel eerlijk en betrouwbaar in de omgang en met rijden.

Ik ben een keer met Lusitana in noord Portugal geweest en ben met haar toen het platteland op gegaan. Ook daar heb ik fijne mensen ontmoet met een groot hart voor hun paarden. Dus ook bij de particulieren en boeren zijn zeker wel goede paarden van eerlijke mensen te vinden.

Maar ik denk ook dat het probleem voor al zit in de behoorlijke bulk minder goede paarden die naar Nederland zijn gekomen. Vooral vanuit Spanje hele vrachtwagens tegelijk. Men wilde Spaanse paarden voor een kleine prijs en toen is niet het beste kwaliteit naar Nederland gekomen. Ook zijn we inderdaad gevoelig voor het willen redden van paarden met problemen, fysiek of mentaal. We willen ze graag een kans geven en dat blijkt vaak een behoorlijke uitdaging. En ik denk ook dat veel mensen zich vergissen in het temperament. Vaak zoeken ze een bom proof recreatie paard, maar een PSL of PRE is natuurlijk nog geen Fjord. :+ ;)

Allemaal niets mis mee hoor en iedereen moet uiteraard doen wat hem goed dunkt, maar het geeft door die import wel een vertekend beeld van de Iberische rassen.

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:08

Hoi, ik bok niet zo veel op 't moment merk ik.
Maar soms is het topic dagen stil en dan ineens.....hihihi.
Mijn Smokey Black, Guapa is nu een maand bij mij.
Afbeelding Dag na aankomst....

Afbeelding Afgelopen zondag....

Lusitano Guapa <3

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:16

Wow, ze ziet er al veel beter uit Denise! En heeft ze nou al zo'n dik vachtje gekweekt in een maand? :wow:

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:17

Ha ze wel hoor, maar ziet er nogal mottig uit. Heeft ook aardig wat bijtplekken van een fries wat op stal staat.........

Lusitano Guapa <3

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:25

Ze ziet er inderdaad al beter uit en fijn dat ze nog een lekker vachtje heeft gekweekt zo laat nog! Die van mij is al een maand aan het verharen volgens mij en is zijn berenvacht alweer kwijt :p

H. Lusitano Horses

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:46

Toch is zij ook wel al aardig aan het verharen hoor!
Guapa wordt nog steeds niet bereden, eind v/d maand gaan we verhuizen naar een andere stal.
Waar we nu staan kunnen we niets en is er ook niemand waarop we terug kunnen vallen ed.
Daarnaast wil ik eerst dat zij meer kilo's erop heeft en bespiering...
Verder is het een schat van een merrie!! Ben echt superblij met haar!!!

Afbeelding

Lusitano Guapa <3

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:48

Ik zou inderdaad nog even wachten, vooral rugspieren trainen voordat je erop gaat :) Wat een super knappe foto zeg, mooi oog!

H. Lusitano Horses

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:36

Ga ik ook zeker doen hoor! Aan een 'kapot' paard hebben we niks door te snel willen!
De manen laten we ook lekker groeien en haar staart groeit als kool. Het veulen had er lekker aan staan knabbelen, dus deze is wat kort en ongelijk..Maar ze heeft me een staart, prachtig als alles op lengte is <3
AfbeeldingFoto was van de dag na aankomst, mager kontje...

Lusitano Guapa <3