Ik vind kruisen persoonlijk ook zonde van het ras.
Kruisen met Fries zou ik voorzichtig mee zijn. Iemand die ik via via ken fokt Warlanders, maar wel met een heel ouderwets type Fries (kort, compact). Nog steeds niet mijn smaak, maar die combi is nog enigzins logisch en daar komen ook wel mooie veulens uit.
Een moderne, langgelijnde Fries (al dan niet met de veelvoorkomende weke Friezenrug) in combinatie met een Lusitano, tsja, de Fries brengt mijns inzien dan eigenlijk niets in en de goede eigenschappen van de Luso verdun je dan dus alleen maar.
EDIT: qua historie, bijna elk ras in Europa kan wel bloed terugvoeren op de Arabier of het Spaanse paard, maar dat wil niet zeggen dat ze nu qua type nog vergelijkbaar zijn. Ondanks dat zowel Fries als Luso onder de barokpaarden wordt geschaard, vind ik persoonlijk niet dat je kunt spreken van hetzelfde type. De één is zo'n, wat zal het zijn, 200-300 jaar lang gefokt als koetspaard, de ander in de eerste instantie honderden jaren als strijdros en later als veedrijver/stierenvechter. De bouw, het temperament en het bewegingsmechanisme zijn daardoor niet echt vergelijkbaar.