lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:48

Kruipt uit haar hoekje.
Ik lees al die tijd wel mee maar vertel nooit zoveel.
Xantha heeft al een tijdje een peesblessure en we zijn al een poos aan het stappen.
Julllie hadden heg over de gevoelligheid van de Lusi.
Ik merk dat omdat ik zo voorzichtig ben met haar beentje Xantha steeds vervelender wordt.
Toen ik er van de week klaar mee was en er echt achter stond zeg maar, toen was haar vervelende gedrag opeens over.
Hoe bedoel je spiegelen

Afbeelding

XANTHA

Jessix

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:56

Beterschap voor Xantha!

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:05

Hoi bokkers,

Ik lees hier ook alweer een poosje mee. Toch een beetje verliefd geworden op het ras vanwege de karaktereigenschappen die zo matchen bij wat ik zoek in een paard. Helaas ook een wat hoger prijskaartje :$ Ik heb gelukkig een hele lieve Friese merrie waar ik hartstikke blij mee ben. Van haar wil ik graag een veulen die haar ter zijner tijd op kan volgen of kan assisteren voor de wagen (tweespan :D).

Mocht iemand het leuk vinden om met mij mee te denken/hengsten te bezoeken, welkom :) Ik heb er zelf nog niet heel veel kaas van gegeten. Tenzij ik in mei een vast contract krijg, is het in principe iets wat ik volgend jaar in gang wil zetten ivm financiële zekerheid. Genoeg tijd om te oriënteren dus en hier lekker mee te lezen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:20

Hoi Sarah_Elise, welkom! :) Je bent dus op zoek naar een Lusitano hengst om je Friese merrie mee te dekken?

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:28

Ik ben altijd zo'n zeikerd he over dat fokken, maar zou je het niet leuker vinden om op zoek te gaan naar een iberisch veulen? En dan bijv zwart en wat meer behang, dan passen ze evengoed samen in het span :P

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:01

Een veulen (of driejarige, nog goedkoper in verhouding) kopen is natuurlijk heel iets anders dan een veulen van je eigen merrie. Misschien een beetje zoals zelf een kind krijgen of er eentje adopteren. Het lijkt mij een heel bijzonder proces om mee te maken.

Ik vind het wel heel belangrijk om doordacht te fokken en niet zomaar een kruising. Hoewel mijn Friese merrie best een aardige afstamming heeft, vind ik het Friese ras op bijvoorbeeld gezondheid niet ideaal. Wat dat betreft ben ik ook wel voorstander van nieuw bloed in het ras en ik heb mij dan ook bijvoorbeeld in de Arabofries verdiept. Qua type en karakter spreekt mij dit echter onvoldoende aan. De lusitano veel meer.

Overigens had ik nog voordat ik mijn huidige merrie had al veel interesse in de lusitano. Ik vond het dan ook heel leuk om te ontdekken dat de Fries Spaanse voorvaderen heeft en qua type wel in de buurt komt, wat een kruising tussen die 2 rassen niet heel onlogisch maakt.

Wat ik nu zo tegenkom van de iberofries/warlander maakt mij wel enthousiast. Maar omdat ik weinig verstand heb van goed fokken (merrie verbeteren) ligt het zeker in het geval van kruisen wel wat ingewikkelder dan gewoon een leuke hengst uitkiezen. Wie weet zijn er mensen enthousiast om met mij mee te denken :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:20

Ik snap je mening.
Het beste paard dat ik heb is toevallig ook een Lusitano-kruising. :+
Ik heb een Lusitano hengst gebruikt op mijn kruising merrie Quarter horse-Anglo Arabier.
Het veulen dat eruit gekomen is, is echt heel goed gelukt.
Hij heeft een ontzettend fijn karakter, beweegt enorm goed en hij is nog knap om te zien ook. :D
Ik had uit die merrie geen beter paard kunnen fokken. Ik ben na 5 jaar nog steeds heel blij met hem.

Toen hij veulen was, heb ik zelfs meerdere aanbiedingen gehad om hem te verkopen. Voornamelijk WE-ruiters waren geïnteresseerd in hem.
In Portugal zelf wordt ook veelvuldig gekruisd. De rassen die ik gecombineerd heb, vind je bijvoorbeeld wel vaker terug in paarden die in de stierengevechten lopen. Dat zijn ook hele bewuste kruisingen.

We hebben trouwens ook 2 kruisingen Lusitano-New Forest gefokt. Dat waren beiden ook hele leuke en goed gelukte pony's.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:37

Leuke uitdaging!

Wat wil je graag verbeterd zien in je merrie?

Paar foto's zou sowieso ook handig zijn.

Doet kleur ertoe voor je? Omdat je ze in tweespan wil hebben?
Zo ja wordt de keus meteen veel beperkter natuurlijk.

Wil je graag maat?
Langer gelijnd of juist korter?

Etcetera etcetera!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:48

Joolien schreef:
Ik ben altijd zo'n zeikerd he over dat fokken, maar zou je het niet leuker vinden om op zoek te gaan naar een iberisch veulen? En dan bijv zwart en wat meer behang, dan passen ze evengoed samen in het span :P

Wij hebben een arabo fries en een lusitano maar die zijn qua beweging zo verschillend dat ik ze echt niet zo gauw naast elkaar voor de wagen zou zetten...
Voor een keer voor de leuk zou wel kunnen, maar een span zou het nooit worden.

Er stond laatst trouwens een veulen op mp, fries x lusitano, zou leuk zijn om die volgen en te kijken wat het wordt als je mogelijk zelf ook zoiets zou willen fokken.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:10

Luanova hier op bokt heeft er twee zelf gefokt, fries x lusitano en volgens mij ernstig goed gelukt :)

Een dag niet geleefd is niet zo lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:14

Ik heb er destijds met mijn merrie ook wel aan gedacht om haar eens door een fries of arabo fries te laten dekken, ook puur om zelf mee te gaan mennen, maar zover zijn we helaas nooit gekomen.
Ik ken iemand die er 2 heeft van Friese merries en een PRE hengst, de ene is heel makkelijk en de andere helemaal niet...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:32

Nouvel schreef:
Ik heb er destijds met mijn merrie ook wel aan gedacht om haar eens door een fries of arabo fries te laten dekken, ook puur om zelf mee te gaan mennen, maar zover zijn we helaas nooit gekomen.
Ik ken iemand die er 2 heeft van Friese merries en een PRE hengst, de ene is heel makkelijk en de andere helemaal niet...

:oo :oo :oo Dat had ik echt zonde gevonden! Mooie Spook... <3

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:40

Joolien schreef:

Ik ben ook een zeikerd met fokken. Ik zou nooit fokken buiten het Lusitano ras en eigenlijk ook nog binnen de bloedlijnen. Voor mij is dat dan voornamelijk Veiga met een vleugje Andrade. Daarbij uiteraard goed kijken naar het exterieur en karakter, niet alleen van hengst en merrie, maar ook (voor)ouders, (half)broers en (half)zussen en kinderen. Natuurlijk is fokken gokken, maar ik zou er toch alles aan doen om zo min mogelijk aan toeval over te laten.

En ja ik ken ook wel leuke kruisingen en weet bijvoorbeeld dat de combinatie Lusitano met Engels Volbloed/Anglo Arabier wel goed uit kan pakken. Momenteel wordt er ook gecombineerd met Duitse en Nederlandse warmbloedpaarden om te kijken wat dat doet in de (internationale)dressuursport.

En zo heeft ieder zijn voorkeur en/of smaak. Maar ikzelf ben echt wel heel erg verliefd op de Pure Sanque Lusitano. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:44

@ Sarah_Elise, misschien Ultramar van Elcid, hier op bokt? En anders Chawwa Visser?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:48

Ik vind kruisen persoonlijk ook zonde van het ras. :o

Kruisen met Fries zou ik voorzichtig mee zijn. Iemand die ik via via ken fokt Warlanders, maar wel met een heel ouderwets type Fries (kort, compact). Nog steeds niet mijn smaak, maar die combi is nog enigzins logisch en daar komen ook wel mooie veulens uit.

Een moderne, langgelijnde Fries (al dan niet met de veelvoorkomende weke Friezenrug) in combinatie met een Lusitano, tsja, de Fries brengt mijns inzien dan eigenlijk niets in en de goede eigenschappen van de Luso verdun je dan dus alleen maar.

EDIT: qua historie, bijna elk ras in Europa kan wel bloed terugvoeren op de Arabier of het Spaanse paard, maar dat wil niet zeggen dat ze nu qua type nog vergelijkbaar zijn. Ondanks dat zowel Fries als Luso onder de barokpaarden wordt geschaard, vind ik persoonlijk niet dat je kunt spreken van hetzelfde type. De één is zo'n, wat zal het zijn, 200-300 jaar lang gefokt als koetspaard, de ander in de eerste instantie honderden jaren als strijdros en later als veedrijver/stierenvechter. De bouw, het temperament en het bewegingsmechanisme zijn daardoor niet echt vergelijkbaar.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:40

Wat leuk al die reacties! :D Ik ga zo eens in de profielen kijken naar de lusitano kruisingen die jullie hebben genoemd :)

Mijn merrie is barok gefokt en 1.58 hoog. Prima hoogte wat mij betreft, mag iets groter. Qua karakter zeer werkwillig, voorwaarts, vriendelijk, niet snel onder de indruk. Wil ik graag behouden. Ik denk dat een lusitano dit kan versterken en haar kan aanvullen op intelligentie, fijngevoeligheid, loyaliteit.

Wat ik lichamelijk verbeterd wil zien vind ik vrij lastig gezien mijn beperkte blik en ervaring op bouw en wat gewenst is e.d. Semkes galop is niet sterk en haar rug mag ook zeker sterker. Verder is ze niet heel wendbaar van nature. Ik heb voorkeur voor zwart of valk, liever geen schimmel. Maar bovenal wil ik een gezond, sterk recreatiepaard met een fijn karakter.

Ik hoop dat ik het topic niet teveel vervuil zo. Maar ik ben heel benieuwd naar jullie inzichten en adviezen wat betreft hengsten.

Afbeelding

Afbeelding

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:54

rider schreef:
Ik vind kruisen persoonlijk ook zonde van het ras. :o

Kruisen met Fries zou ik voorzichtig mee zijn. Iemand die ik via via ken fokt Warlanders, maar wel met een heel ouderwets type Fries (kort, compact). Nog steeds niet mijn smaak, maar die combi is nog enigzins logisch en daar komen ook wel mooie veulens uit.

Een moderne, langgelijnde Fries (al dan niet met de veelvoorkomende weke Friezenrug) in combinatie met een Lusitano, tsja, de Fries brengt mijns inzien dan eigenlijk niets in en de goede eigenschappen van de Luso verdun je dan dus alleen maar.

EDIT: qua historie, bijna elk ras in Europa kan wel bloed terugvoeren op de Arabier of het Spaanse paard, maar dat wil niet zeggen dat ze nu qua type nog vergelijkbaar zijn. Ondanks dat zowel Fries als Luso onder de barokpaarden wordt geschaard, vind ik persoonlijk niet dat je kunt spreken van hetzelfde type. De één is zo'n, wat zal het zijn, 200-300 jaar lang gefokt als koetspaard, de ander in de eerste instantie honderden jaren als strijdros en later als veedrijver/stierenvechter. De bouw, het temperament en het bewegingsmechanisme zijn daardoor niet echt vergelijkbaar.

Van welk ras? De lusitano? Ik vind het Friese ras namelijk op het moment dusdanig ingeteeld met alle gevolgen van dien dat ik denk dat het voor dit ras juist goed is als er ander bloed doorheen komt. Of de lusitano daar geschikt voor is, is een tweede, daar heb ik te weinig kijk op. Wat je vertelt over de historie en het type paard vind ik wel heel interessant. Ik denk dat je een kruising fries x lusitano niet moet bekijken als iets positiefs voor de lusitano (dat ras is an sich volgens mij gewoon nog heel gezond en sterk), maar als iets positiefs voor de fries. En daarom vind ik de lusitano interessanter dan bijvoorbeeld de Andalusiër. De (goede) lusitano's lijken mij heel gezond en sterk. Bij de andalusiërs hier in Nederland wordt het al moeilijker zoeken denk ik. Hoop dat ik niemand voor het hoofd stoot met die gedachten, uiteindelijk ben ik toch een beetje een leek in die wereld dus kan mijn indruk ook verkeerd zijn.

@ Jessics: ik ben momenteel vooral bekend met de paarden van Chawna Visser, Gaby/Theo Pennings, Ploumen ken ik een beetje en Ultramar ben ik inderdaad ook mee bekend. Ik vind jouw opmerking over fokken binnen de bloedlijnen wel interessant. Het voordeel is inderdaad dat je zo min mogelijk aan het toeval overlaat, maar dat heeft als nadeel een verhoogde kans op mindere dingen (dezelfde bloedlijnen=hoger verwantschapspercentage). Denk dat dat nou precies het risico van fokken is en dat je daar een goede balans in moet vinden (bepaalde raseigenschappen behouden en daarbij wél de genenpool divers zien te houden). Bij het Friese ras zie je wat (op langere termijn) gevolgen kunnen zijn van een beperktere genenpool in de basis. Bloedspreiding vind ik dus heel belangrijk. Daarmee komt echter wel een grotere gokkans, meer aan het toeval over laten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:13

Wat een heerlijk weekend!! Helemaal het lente gevoel!

Hebben jullie ook zo genoten van je Lusitano(s)?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-17 19:19

Ik lees hier dat mensen nooit buiten het ras zouden gaan. Ik zelf twijfel daar enorm aan waarom, omdat het stamboek van de lusitano met natte vingerwerk werk. Hengsten worden ggk op hun exterieur. Ik ken stamboeken waar bij hengsten op de foto moeten dat ze onder het zadel beoordeeld worden hun karakter bekeken word. Dit gebeurt binnen het lusitano stamboek niet,goede hengsten worden misschien afgewezen omdat exterieur niet goed genoeg voor hun is. Maar deze hengsten wel goede nakomelingen kunnen geven,bij andere stamboeken kun je daar ook je hengst door laten goed keuren. Nee ik ben niet zo vol van het lusitano stamboek. Ik zou zelf liever voor ggk nrps of kwpn gaan of ander stamboek waar paarden op de foto gaan zodat ze geen erfelijke gebreken door kunnen geven.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:32

Oh van mij mogen de hengsten en merries (!) best eerst op de foto voor ze eventueel goed gekeurd worden, daar ben ik wel voorstander van. En ook binnen het ras valt nog genoeg te verbeteren en binnen het stamboek valt genoeg te ontwikkelen ten aanzien van de sportstamboeken die je noemt.

Maar dat staat wat mij betreft los van binnen het stamboek fokken of kruisen met een ander ras.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:38

Sarah_Elise schreef:
@ Jessics: ik ben momenteel vooral bekend met de paarden van Chawna Visser, Gaby/Theo Pennings, Ploumen ken ik een beetje en Ultramar ben ik inderdaad ook mee bekend. Ik vind jouw opmerking over fokken binnen de bloedlijnen wel interessant. Het voordeel is inderdaad dat je zo min mogelijk aan het toeval overlaat, maar dat heeft als nadeel een verhoogde kans op mindere dingen (dezelfde bloedlijnen=hoger verwantschapspercentage). Denk dat dat nou precies het risico van fokken is en dat je daar een goede balans in moet vinden (bepaalde raseigenschappen behouden en daarbij wél de genenpool divers zien te houden). Bij het Friese ras zie je wat (op langere termijn) gevolgen kunnen zijn van een beperktere genenpool in de basis. Bloedspreiding vind ik dus heel belangrijk. Daarmee komt echter wel een grotere gokkans, meer aan het toeval over laten.

Uiteraard moet je daar een goede balans in vinden en weten wat je doet. Bloedverspreiding vind ik ook belangrijk, maar is ook wel mogelijk binnen de Veiga en Andrade lijnen.

Zou Gaby haar hengsten in willen zetten voor een dekking met je merrie? Chawwa denk ik wel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:10

Er is al een half fries veulen van Phoenix. Dus nog een keer zal vast geen probleem zijn denk.

Mijn merrie is destijds gedekt door een volle lusitano jessix dus geen zorgen, helaas is in de eerste maanden het vruchtje afgestorven wat ik nog steeds echt heel erg jammer vind, ik had ontzettend graag een veulen van haar gehad...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:35

Eerste wist ik niet, tweede wel. Inderdaad jammer dat het toen niet gelukt is...

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:48

Ik ben überhaupt niet echt zo van de kruisingen. Verdiep mij er daarom ook niet echt in. Ken wel wat kruisingen maar niet met Lusitano.

Jessix, ik geniet altijd van mijn paarden :D

Duijff Sporthorses B.V. Instagram
~ Cartujano XCIV Blog; Van B naar Grandprix. Mijn reis
~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:12

Jessix schreef:
Uiteraard moet je daar een goede balans in vinden en weten wat je doet. Bloedverspreiding vind ik ook belangrijk, maar is ook wel mogelijk binnen de Veiga en Andrade lijnen.

Zou Gaby haar hengsten in willen zetten voor een dekking met je merrie? Chawwa denk ik wel.

Ik heb vorig jaar contact gehad met Theo. Toen was dat geen probleem. Er staat op de site inderdaad een veulen van Phoenix uit een Friese merrie (: Lijkt me erg leuk om daar wat meer over te horen.