lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 10:12

Ja dat is Hèrmes, net na het douchen dus extra zwart. Prachtige foto van Santi <3

Gister was een vriendin mee die wat foto's heeft gemaakt van mijn les:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

Jessix

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:13

Mooi groot sport paard!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:21

Mooi, hij ziet er super uit!

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:20

Ik kom hier na lange tijd nog eens binnenvallen :o
Wat leuk om jullie vorderingen allemaal te zien! Aquilo is wel echt stoer! Zo maar eventjes al die behendigheidsoefeningen...

Eefiepeefie, mooie foto’s van jullie!

Ik ga dit jaar naar Gesves om te gaan kijken, wou Idra mee laten doen voor de opnamekeuring maar ik wacht nog een jaartje. Heb vorige maand mijn pols gebroken dus ze staat jammer genoeg weer even stil. Zelf had ze vorige week ineens een dikke knie en heb ik een sterk vermoeden dat ze maagzweren heeft.
De trailerrit blijft voor haar toch ook echt een issue, ben de laatste maanden verschillende keren onderweg geweest en ze komt er steeds volkomen bezweet af. Maar echt kletsnat :( Ik weet niet hoe ik het voor haar aangenamer kan maken. Nochtans rij ik echt heeeeel voorzichtig met haar erop.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-19 19:35

Sunora schreef:
Ik kom hier na lange tijd nog eens binnenvallen :o
Wat leuk om jullie vorderingen allemaal te zien! Aquilo is wel echt stoer! Zo maar eventjes al die behendigheidsoefeningen...

Ik ga dit jaar naar Gesves om te gaan kijken, wou Idra mee laten doen voor de opnamekeuring maar ik wacht nog een jaartje. Heb vorige maand mijn pols gebroken dus ze staat jammer genoeg weer even stil. Zelf had ze vorige week ineens een dikke knie en heb ik een sterk vermoeden dat ze maagzweren heeft.
De trailerrit blijft voor haar toch ook echt een issue, ben de laatste maanden verschillende keren onderweg geweest en ze komt er steeds volkomen bezweet af. Maar echt kletsnat :( Ik weet niet hoe ik het voor haar aangenamer kan maken. Nochtans rij ik echt heeeeel voorzichtig met haar erop.

Eens er op zetten met een ander paard

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 07:36

Dat hebben we al een paar keer gedaan, gaat inderdaad iets beter dan. Misschien moeten we dat dan vaker doen zodat ze eraan went?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 07:52

Beginnen met alleen laden en daarna hele korte stukjes rijden.
Ik geef hier voor de trailer Strezz druppels van Phytonics en Ferro reist altijd met een geluidsdempend oornetje op.
Sinds ik dat doe laadt hij super en staat hij relaxed op de trailer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:35

Wij hadden vanavond zomaar 5 lusitano’s in de verenigingsles, welke vereniging heeft dat... :D

Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 09:42

Nouvel schreef:
Wij hadden vanavond zomaar 5 lusitano’s in de verenigingsles, welke vereniging heeft dat... :D

[ [url=m/36M4QU.jpg]Afbeelding[/url] ]

En geen 1 schimmel wow

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:16

Ja inderdaad, grappig!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:18

Leuk hoor, zo'n clubje bij elkaar.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:51

Wow, Hermes ziet er zeker goed uit!

Sunora, heb je 1,5 of 2 paardstrailer? Sommige paarden vinden het in de krappe hokjes van de 2paards lastiger om hun evenwicht te bewaren. Je kan ook een keer iemand vragen om in de trailer te gaan staan (niet als paard er ook in staat natuurlijk :D ) en dan een rondje te rijden om te kijken of het wellicht toch aan je rijstijl ligt. Als je heel voorzichtig rijdt maar bv. de bochten verkeerd inzet of op de verkeerde momenten remt, kan dat in de trailer heel veel beweging veroorzaken.

Nouvel, wow dat is tof! Altijd zoveel Luso in clubles of toeval?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:58

Ja was echt grappig, eerst altijd met 2 in de groep, sinds kort met 3 en gisteren omdat er vaste lessers met vakantie waren 2 die een proefles kwamen nemen.
En toen waren we met een groepje alleen lusitano’s :)

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:13

Echt grappig Ellis!

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 23:08

Eefiepeefie schreef:
Ja dat is Hèrmes, net na het douchen dus extra zwart. Prachtige foto van Santi <3

Gister was een vriendin mee die wat foto's heeft gemaakt van mijn les:
[ [url=m/ukXQG1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Q0BwGd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3P7mnH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZXhjpU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MIlt8S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knap dier zeg <3 hoe oud is hij als ik vragen mag?

R.i.p. Queen, you left this world too early .....
Belle du petit Moulin (pinto/paint? 4 yr)
Loba del ponton (Lusitano 3 yr)
insta: @reina_gaucha

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:35

Jessix schreef:
Mooi groot sport paard!
Dankje! Ja hij is vrij groot uitgevallen, maar gelukkig wel fijn in proportie. :o

Nouvel schreef:
Mooi, hij ziet er super uit!
Thanks! :D

Sunora schreef:
Dankjewel!

Nouvel schreef:
Super leuk!!!

rider schreef:
Wow, Hermes ziet er zeker goed uit!
Wauw wat een lieve reacties. <3

floripori17 schreef:
Wat een knap dier zeg <3 hoe oud is hij als ik vragen mag?
Thanks. :o Hij is nu 7 jaar!

H. Lusitano Horses

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:43

Eefiepeefie schreef:
Jessix schreef:
Mooi groot sport paard!
Dankje! Ja hij is vrij groot uitgevallen, maar gelukkig wel fijn in proportie. :o

Ja was het niet de bedoeling? Ik vind hem vooral voor de sport wel een goed lijf hebben hoor. :j
Je doel was springen toch? Kan me daar nog vaag wat van herinneren toen je nog bezig was met het zoeken naar een geschikte hengst, etc. Hoe groot is hij geworden?

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:49

Jessix schreef:
Mooi groot sport paard!
Dankje! Ja hij is vrij groot uitgevallen, maar gelukkig wel fijn in proportie. :o [/quote]

Ja was het niet de bedoeling? Ik vind hem vooral voor de sport wel een goed lijf hebben hoor. :j
Je doel was springen toch? Kan me daar nog vaag wat van herinneren toen je nog bezig was met het zoeken naar een geschikte hengst, etc. Hoe groot is hij geworden?[/quote]

Het springen hebben we uiteindelijk een beetje vanaf gezien. Zijn vader kan wel een leuk sprongetje, maar heeft het vooral goed gedaan in de dressuurring en kon de merrie goed verbeteren. Ik bedoelde eigenlijk vrij groot uitgevallen voor een Lusitano. Merrie is 1.67 en hengst 1.68, denk dat Hèrmes nu zo'n 1.71 is. Dus wel ietsje groter dan verwacht, maar we wilden zeker geen klein paard fokken. Eigenlijk ook met het doel dat mijn vader er goed op zou passen. Hij heeft er alleen nog nooit opgezeten, haha! :+ Ik ben zelf 1.64, maar gelukkig heeft Hèrmes vooral hele lange benen en ziet het er niet zo gek uit.

We zijn nu vooral lekker aan het trainen en leuke dingen aan het doen samen. Ik heb niet meer zo'n haast met de wedstrijden, maar ik hoop toch nog wel eens met hem in de ring te verschijnen. *\o/*

H. Lusitano Horses

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 12:05

Eefiepeefie schreef:
Het springen hebben we uiteindelijk een beetje vanaf gezien. Zijn vader kan wel een leuk sprongetje, maar heeft het vooral goed gedaan in de dressuurring en kon de merrie goed verbeteren. Ik bedoelde eigenlijk vrij groot uitgevallen voor een Lusitano. Merrie is 1.67 en hengst 1.68, denk dat Hèrmes nu zo'n 1.71 is. Dus wel ietsje groter dan verwacht, maar we wilden zeker geen klein paard fokken. Eigenlijk ook met het doel dat mijn vader er goed op zou passen. Hij heeft er alleen nog nooit opgezeten, haha! :+ Ik ben zelf 1.64, maar gelukkig heeft Hèrmes vooral hele lange benen en ziet het er niet zo gek uit.

We zijn nu vooral lekker aan het trainen en leuke dingen aan het doen samen. Ik heb niet meer zo'n haast met de wedstrijden, maar ik hoop toch nog wel eens met hem in de ring te verschijnen. *\o/*

Ah ok, ja voor een Lusitano is hij zeker aan de maat. Maar ik houd daar wel van, mits ras typisch en dat is hij zeker. :) Grappig te lezen dat het springverhaal een andere wending heeft gekregen. Zo kan het soms lopen in het leven. Anyway, leuk dier en zo te zien en te lezen hier heb je er veel plezier mee.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:55

1.71 voor een Lusitano! Dat is echt heel groot, maar hij is prachtig!

Eefiepeefie misschien een stomme vraag, maar als ze zo groot zijn, vallen ze dan nog binnen de normen en kunnen ze dan nog gewoon opgenomen worden in het Lusitano stamboek?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:34

Er is geen maximum maat. Het wordt door het stamboek een middelgroot paard genoemd. Dat moet bijgesteld als álle paarden ineens groot zouden worden, maar voorlopig is het maar een percentage.
Maar je ziet gewoon sportpaardenmodellen die echt níet meer op de ouderwetse Lusitano lijken en toch zijn opgenomen. Functionaliteit was en is bij dit stamboek altijd belangrijker dan uiterlijk. De uiterlijkheden die beschreven zijn geven veel ruimte voor variatie.
Het zijn individuele fokkers die een bepaald plaatje al of niet willen bewaren.

Bij mijn "buurman", stoeterij Santa Margarida was een 3 jarige merrie (!) van 1.75m. Zulke uitschieteres komen gewoon voor, ook "uit het niets".
De Lusitano is volgens mij vooral klein gebleven door de omstandigheden, niet zo zeer het genetische materiaal.
Je ziet dit bv ook wel bij geadopteerde kinderen uit midden Amerika, om maar een voorbeeld te noemen, dat die veel groter worden dan hun familie die in het land gebleven is.....
Het is óók voeding, voldoende beweging en medische zorg die de groei bevorderd.

Je wilt een Iberiër kopen, paard of muilezel/muildier? *KLIK* voor Lusitanos, cruzados en andere Portugese paarden en ponies.
http://silverwing.simplesite.com/ Vakantie blog Rota Vicentina, zuidwest Portugal

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:17

Haha ja grappig hè Jessix, zo hebben we later ook nog wilde fokplannen gehad met Trovador en Dolar, maar het heeft nooit doorgezet. De merries staan nu voornamelijk niks te doen bij mijn ouders in Portugal. Ik ga volgende week weer bij ze kijken. :D

Dankjewel Earthfocus!

Klopt inderdaad Lusitana. Ik denk dat onze merrie, wanneer ze niet zo mager was geweest toen we haar kochten, nog wel wat centimers groter was geworden. Hèrmes heeft veel meer en beter eten gehad en werd daardoor logischerwijs ook groter. Hij heeft op 4-jarige leeftijd alleen een koliekoperatie ondergaan (heb ik wel eens iets over geschreven, vrij ongelukkig verhaal en vlak voor de keuring) en ik denk dat hij zonder die operatie nog zeker een paar centimeter groter zou zijn geworden. Hij was toen vol in de groei en dat is daarna vrijwel gestopt. Hij heeft er daarna nooit meer last van gehad en met mijn lengte ben ik stiekem ook wel blij dat hij niet nog groter is geworden.

Ik vind het ook jammer om te zien dat het rastypische er bij veel paarden een beetje afgaat. Al denk ik dat er met grotere paarden, mits goed in elkaar, niet zoveel mis is.

H. Lusitano Horses

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:16

Ik denk dat veel in Nederland opgegroeide veulens groter worden inderdaad door andere, rijkere, voeding, dan in Portugal.
Ferro is uiteindelijk nog 1.64 geworden wat ik nooit had verwacht, zijn moeder was maar 1.55.

1.71 is echt heel flink!
Doordat hij zo mooi in elkaar zit zie je het er eigenlijk niet aan af Eva, dat is het mooiste ervan, dan kloppen ze!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:33

Eefiepeefie schreef:
Haha ja grappig hè Jessix, zo hebben we later ook nog wilde fokplannen gehad met Trovador en Dolar, maar het heeft nooit doorgezet. De merries staan nu voornamelijk niks te doen bij mijn ouders in Portugal. Ik ga volgende week weer bij ze kijken. :D

Dankjewel Earthfocus!

Klopt inderdaad Lusitana. Ik denk dat onze merrie, wanneer ze niet zo mager was geweest toen we haar kochten, nog wel wat centimers groter was geworden. Hèrmes heeft veel meer en beter eten gehad en werd daardoor logischerwijs ook groter. Hij heeft op 4-jarige leeftijd alleen een koliekoperatie ondergaan (heb ik wel eens iets over geschreven, vrij ongelukkig verhaal en vlak voor de keuring) en ik denk dat hij zonder die operatie nog zeker een paar centimeter groter zou zijn geworden. Hij was toen vol in de groei en dat is daarna vrijwel gestopt. Hij heeft er daarna nooit meer last van gehad en met mijn lengte ben ik stiekem ook wel blij dat hij niet nog groter is geworden.

Ik vind het ook jammer om te zien dat het rastypische er bij veel paarden een beetje afgaat. Al denk ik dat er met grotere paarden, mits goed in elkaar, niet zoveel mis is.

Heel herkenbaar! Ik had ook ooit hele serieuze plannen in de fokkerij met mijn hengst, maar vond het al snel de moeite niet waard. :D Ik zeg niet dat het nooit meer gaat gebeuren, maar heeft op dit moment gewoon helemaal mijn interesse niet.

Ik denk ook dat paarden gewoon groter worden, mede door de goede omstandigheden in o.a. voeding. Niet alleen in Nederland, want ook in Portugal groeien de paarden groter op. Ik vind het wel mooi, maar zoals ik al schreef, ik houd wel van een grotere Lusitano. Het hoeft ook het ras typische niet in de weg te staan. Ik geloof ook wel dat er e.e.a. is verbeterd is beweging, wellicht meer met de sport in het achterhoofd en ook dat vind ik geen slechte ontwikkeling. Uiteraard moeten de goede punten van het ras bewaard blijven, maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 21:41

Lusitana schreef:
Er is geen maximum maat. Het wordt door het stamboek een middelgroot paard genoemd. Dat moet bijgesteld als álle paarden ineens groot zouden worden, maar voorlopig is het maar een percentage.
Maar je ziet gewoon sportpaardenmodellen die echt níet meer op de ouderwetse Lusitano lijken en toch zijn opgenomen. Functionaliteit was en is bij dit stamboek altijd belangrijker dan uiterlijk. De uiterlijkheden die beschreven zijn geven veel ruimte voor variatie.
Het zijn individuele fokkers die een bepaald plaatje al of niet willen bewaren.

Bij mijn "buurman", stoeterij Santa Margarida was een 3 jarige merrie (!) van 1.75m. Zulke uitschieteres komen gewoon voor, ook "uit het niets".
De Lusitano is volgens mij vooral klein gebleven door de omstandigheden, niet zo zeer het genetische materiaal.
Je ziet dit bv ook wel bij geadopteerde kinderen uit midden Amerika, om maar een voorbeeld te noemen, dat die veel groter worden dan hun familie die in het land gebleven is.....
Het is óók voeding, voldoende beweging en medische zorg die de groei bevorderd.

Weer wat geleerd !

Wat ik mij ook wel afvraag is of wel standaard het vurige in het karakter zit en het hele wendbare of dat er ook gewoon slome tussen zitten en die nauwelijks beenwerk hebben en niet lenig zijn.
Tuurlijk heb je op ieder ras uitzonderingen, maar ik bedoel meer dat er nu een bepaalde Lusitano lijn gefokt is meer als huis-tuin-keuken paard, waar je iedereen op kan zetten en waar je zo mee weg rijdt, ook als je geen ervaring hebt met rijden.

Die van mij is zo vurig en gevoelig op de hulpen dat als iemand anders erop gaat, dat hij die hulpen niet snapt en dan gaat piafferen of rennen. En als ik er dan op stap, dan snapt die de hulpen weer en ontspant hij.