lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 22:13

floripori17 Wat een knap stel zeg!
Je vindt vast een fijn plekje voor het veulen!

Tessa, wat een enorme pech heb jij gehad zeg... heel veel sterkte met dit verlies...
Hoop dat je snel een nieuw fijn maatje vindt!

Hier gaat alles zo z’n gangetje, zomervakantie weer aan z’n eind, weer aan de slag dus!
Dinsdagochtend met een kennisje met 2 lusitano’s naar strand geweest, mijn moeder heeft wat foto’s gemaakt, zaten nog wel wat leuke tussen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tessebes

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 22:25

Wat een "bonk" wordt Ferro opeens Ellis, leuk om te zien! En heerlijk op het strand.

Xara, je was fantastisch, ik zal je nooit vergeten.
Bamboo, rust zacht vriend.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:16

Ja begint best nog een aardig paard te worden, helaas is het vet er moeilijk af te krijgen... :+

En vanmorgen *\o/*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:26

Daphneeeej schreef:
Elisa2 schreef:
Mooi dier! ik vind die blauw ogen zo mooi..welke kleur is hij precies? perlino?

Inderdaad afschuwelijk die melanomen, komen ze alleen bij schimmels voor? en zoja bij alle schimmels? of is er ook een erfelijk stuk? Hoe oud is Cedro nu? ook een vreselijke manier om je paard te verliezen zeg.

We vermoeden Perlino omdat hij best rossig is (donkerder/gekleurder dan een cremello die we op stal hadden) Maar hebben hem niet laten kleurtesten nog.

Melanomen kunnen ook bij andere kleuren voorkomen maar word vooral gezien bij schimmels ivm bepaalde pigmentatie van de huid. Melanomen is een vorm van huidkanker waarbij pigment cellen zich gaan ophopen. Daarom komt er ook vaak zwarte smurrie uit als ze open gaan. Ook groeien melanomen daarom alleen op plekken waar de huid diep zwart is en vaak haarloos. (koker, liezen, staart wortel, anus, oogleden, lippen etc)
Cedro is nu 13 jaar, in de bloei van zijn leven. Hij is wel een schimmel die al heel jong spierwit was geworden. Weet niet of dat ook nog een meer verhoogde kans geeft op zilke melanomen zoals hij ze heeft.

Wat een ellende zeg...13 is nog heel erg jong ook.
Ik vraag me ook wel af of er een verhoogde kans is wbt het vroeg helemaal wit worden, of dat er wellicht ook een erfelijke factor mee speelt.

Het zal ook wel aan de plekken liggen waar ze verschijnen en of ze goed of kwaadaardig zijn..of ze er oud mee worden?

Nouvel: dat ziet er heerlijk uit!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Tessebes

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:43

Ik ben van de week bij een kleine bruine Lusitano merrie van 5 geweest. Echt een heel leuk ding, nieuwsgierig, vriendelijk en werkwillig. Wel onervaren nog, maar netjes aangereden. Ondanks dat ik niet groot ben, vond ik haar voor mij te fijntjes gebouwd. Mocht iemand een goed plekje voor haar weten, pb me dan, want ik gun dit beestje een goed tehuis.

Xara, je was fantastisch, ik zal je nooit vergeten.
Bamboo, rust zacht vriend.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:20

Toevallig sprak ik vandaag iemand die deze merrie kende van de vorige stal waar ze stond, ze vertelde dat het echt een super lief en vriendelijk diertje is met een fijn karakter, makkelijk in de omgang.