lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Ymor, balance, Melissa0304

Elisa2

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:43

Ik vind inderdaad wel het verschil tussen de iberische paarden en de kwpn'ers dat beide sensibel kunnen zijn. Maar dat de iberische paarden dan "cool" blijven en hun hersens blijven gebruiken zeg maar. En de kwpn's kunnen ontploffen en de meest vreemde (domme) dingen uit kunnen halen. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten want ik ken ook wel fijne en coole kwpn'ers.
Maar de iberische paarden zijn veel mensgerichter ook op een fijne manier, de selectie op het werkbare komt heel goed naar voren.

En hoe kwpn hengsten gehouden worden zal inderdaad ook geen goede rol spelen in hun sociale ontwikkeling. (solitair leven, veel krachtvoer, veel op stal)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:04

Ik denk dat de no-nonsense benadering die ze hier hebben, vanzelf ook eerder no-nonsense paarden maakt.
Verder zijn Lusitanos nogal onverschrokken van aard. Als ze iets eng vinden, keren ze zich er naartoe, en als het even kan maken ze het dood. Ze zijn niet zo van het vluchten. Dat maakt een heel verschil.
Ik heb hier een meisje meegemaakt die versteld stond van het feit dat ze een Lusitano niet kon opjagen in de bak. Die bleef haar aankijken en zelfs uitdagen (met een voorbeen schrapen, dat ze hier pedir= vragen noemen). Had ze nog nooit meegemaakt.

Maar dat is inderdaad een groot verschil dat, ook als ze drukker worden, of als iets spannend wordt, ze hun hoofd blijven gebruiken en gehoorzaam blijven want het dienen zit ze óók in de aard. Alles voor hun mens. Dat maakt ze en stuk veiliger.

*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Huis met grote tuin en zoutwater zwembad in zuidwest Portugal (kust) te huur per weekende/week voor groepen (max 12). Paradijsje! Geschikt voor yoga, dans, kunstschilderen etc. Paardrijden op het strand mogelijk in de buurt. Pb voor meer info

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 17:17

Ja dat laatste, dat is echt een wereld van verschil!

Door de No-Nonsense benadering zullen ze in ieder geval de paarden ook zo gefokt hebben. Ik heb met verschillende rassen hengsten gewerkt dus in theorie zou je zeggenm dezelfde benadering. Maar ik merkte echt veel verschil tussen de verschillende rassen. De iberische paarden blijven ook gehoorzaam en mensgericht inderdaad over het algemeen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:07

Afbeelding
Malagueta is nu bijna 3 maanden bij me. Het is leuk om weer mee te maken hoe zo'n dier vooruitgang boekt. Steeds iets meer meegaand en werkwillend, maar soms ook flink pittig en eigenwijs. Gevoelig, maar cool... Het is een fijn dier!

Malagueta; een nieuw Portugees hoofdstuk!
Xara, je was fantastisch, ik zal je nooit vergeten.
Bamboo, rust zacht vriend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:24

Ze ziet er goed uit, heb je haar geschoren of lijkt het kleurverschil door de lichtinval te komen?

-Kurt Albrecht-

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:38

Dat is de lichtinval.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 17:12

Super leuk dier, hoop dat jullie heel veel plezier samen gaan hebben!
Wat doe je nu al met haar?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:41

Beetje werken aan de kaptoom en een beginnetje met lange teugelen. Longeren aan de kaptoom, voorwaarts neerwaarts en tempowisselingen in draf. Laatst ook een paar rondjes met dubbele longe, maar het bit is nog een dingetje. Paar keer met zadel op gelongeerd, maar ik heb nog niks passends.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:36

Leuk om zo weer met een jong paard op te starten!
Ik vind die fases altijd zo leuk om door te lopen, steeds een stapje verder.

Ik ben met Ferro begonnen met dubbele longe met de lijnen aan de neus (Rambo hoofdstel) en toen hij dat een beetje begreep ben ik over gegaan naar het bit.
Veel gelangeteugeld in het begin ook voor ik er op ging.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:05

Hoi!
Ik kom even binnenvallen met een vraagje.
Aangezien jullie misschien iets meer in de 'Lusitano wereld' zitten dan ik; heeft er iemand hier ervaring met Quinta do Rol (voor vakantie)? :o

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:45

Vandaag mijn veulen opgehaald! Ik zou nog een foto plaatsen als ze er was dus bij deze. Ging super onderweg en met laden.

Afbeelding

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:54

Aw, wat een lekker ding!

*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Huis met grote tuin en zoutwater zwembad in zuidwest Portugal (kust) te huur per weekende/week voor groepen (max 12). Paradijsje! Geschikt voor yoga, dans, kunstschilderen etc. Paardrijden op het strand mogelijk in de buurt. Pb voor meer info

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:36

rider schreef:
Ik vind de meeste Luso's heel 'safe' voelen, zelfs als ze heet worden. Ze laten spanning over het algemeen goed afvloeien, maar je moet zoals Lusitana al zegt ook wel durven geven. Ik heb er ook wel aan de kletter zien gaan onder ruiters die voren gaan lopen trekken omdat ze bang zijn de controle kwijt te raken. In mijn ervaring botst dat met de trotsheid die het ras ook heeft en als je ze in hun eigenwaarde raakt kunnen ze wel flink gaan spoken.

Santi is best heel sensibel, daar zet ik ook niet iedereen op. Onervaren ruiters gaat wel, zolang ze hem niet spannend vinden. Als hij het dan niet snapt gaat hij stilstaan. Maar iemand die hem wel even de les denkt te lezen gaat hij hard tegenin, hij eist wel respect. Een correcte ruiter rijdt er echter wel makkelijk op weg. :)

Mits goede basisopleiding, zijn mijn Lusitano's de allerbraafste en betrouwbaarste paarden die ik ooit gehad heb. Eens de klik er is, is een Lusitano een paard die voor je door het vuur gaat, maar ze vragen wel een gepaste manier van omgaan. Geen druk, niet forceren, ze zijn enorm gevoelig en nét dat is hun grote voordeel. Ik wend af alleen al door te kijken.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:40

Hoi! Ik ben al een tijdje aan het meelezen in dit topic en het lijkt me nu toch wel leuk om mijn lieve Lusitano merrie aan jullie voor te stellen en mee te kletsen :D Ongeveer 1,5 jaar geleden begon mijn zoektocht naar een Lusitano merrie, en hoewel ik ook bij andere rassen heb gekeken bleef de Lusitano mij toch enorm trekken. Mede omdat een goede vriendin mij misschien een beetje had aangestoken <3

Een jaar geleden plaatste ik in dit topic een oproepje en ik kreeg dit berichtje terug:

Luckystory schreef:
Ik weet een heel mooi 3 jarig merrietje te koop staan. Nog volledig groen. Ze loopt in de Ardennen op een groot weiland.
Vader is Nevado de la Font en de moeder een merrie uit Umbaba. Ze zal ongeveer 1m60 worden.
Een schimmeltje.
Mocht je interesse hebben, kan ik je de gegevens van de eigenaresse wel in een pb sturen?
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik heb contact opgenomen en ik mocht gaan kijken bij Moshi-Moshi, het was een hele rit naar de Ardennen, tegen de grens van Luxemburg aan :o dus het was een flink dagtripje hihi. Maar eenmaal daar voelde het eigenlijk meteen goed, hoewel Moshi-Moshi nog helemaal groen was, was ze enorm nieuwsgierig en aanhankelijk, legde meteen haar hoofdje op mijn schouder.
Na een paar nachtjes slapen en een keuring van de dierenarts heb ik haar gekocht en begin April is ze verhuisd naar Nederland, toen bijna 3 jaar oud. We zijn heel rustig begonnen met elkaar leren kennen en basis grondwerk, in de zomer hebben we vooral veel gewandeld en geofend met stilstaan/voetjes geven/stemcommando's. Ze heeft een super fijne plek 24/7 buiten met 6 andere paardjes/pony's waar ze kan spelen met een lusitano merrie van een jaartje ouder, maar waar ze ook wordt opgevoed door de oudere merries. Inmiddels heb ik haar al best een tijdje (de tijd vliegt!) en heb ik 2x rustig op haar rug gezeten, wat ze totaal geen probleem vond en nu zelf aanbied (ze kan op commando inparkeren en vind het wel een leuk spelletje :') ). Deze winter is ze verhuisd samen met haar kudde naar een stalling zodat ze 's nachts op stal kan in verband met de modder. Ook daar doet ze het enorm goed. Ik heb haar naam veranderd in Meara omdat ik een hondje heb die Moosie heet, leek een beetje teveel op elkaar. We gaan van het voorjaar rustig verder met af en toe een rondje rijden, hopelijk ook buiten in het bos. Meara is een schimmel maar tot nu toe nog erg donker, ik ben heel benieuwd hoe ze nog gaat uitgroeien en verkleuren.

Onze eerste ontmoeting:

Afbeelding

Wandelen in de zomer:

Afbeelding

Afgelopen oktober:

Afbeelding

Voor de tweede keer op haar rug afgelopen zondag:

Afbeelding

"If the plan doesn't work, change the plan, but never the goal"

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:41

Welkom hier!
En wat een knapperd, zeg, super leuk dier!

Veel plezier en succes met haar!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:35

Ah leuk! Gefokt door Maja toch? Gefeliciteerd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-20 21:49

Leuk weer een umbaba, en inderdaad van bij Maya. Veel plezier

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 01:49

Leuk, weet wat activiteit in het topic!

Ik zie dat ik een aantal updates over het hoofd gezien heb. >;)

Malaguata ziet er goed uit! Schattig snebje heeft ze.

ElinaSK, wat een snoepie! Die stekelige maantjes. <3

Heidi, mooie merrie en wat gaat dat braaf!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 10:22

Ah Moshi aka Meara.
Wat leuk dat mijn tip je naar jouw droompaard heeft geleid.
Ik hoorde al van de fokster dat het liefde op het eerste gezicht was van beide kanten. Dus heel leuk om nu foto's te zien.
Ze begint nog meer op haar mama te lijken, vind ik. En dat vind ik echt een enorm mooie merrie. Toch wel een beetje een eyecatcher. Dus dat beloofd!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:13

Wat een leuk paard Heidi! <3.

Ik heb afgelopen weekend nog wat foto's gemaakt van mijn nieuwe aanwinst. Of in elk geval poging tot, mijn camera was heel interessant :)).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:38

Wat een leuke foto's allemaal, ik ben vanwege gezondheid even niet in staat om naar stal te gaan, dus ik geniet dubbel van jullie foto's!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:51

Wat een schatje eliza!

Hoe gaat het met jou Tessa?
Sterkte!
De Revista al ontvangen?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:33

Ik stuur je even een bericht via Messenger Ellis. De revista heb ik binnen, maar nog niet gelezen.

Zijn er hier meer mensen lid van de vereniging of het blad?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:03

Ik heb de Revista nog niet ontvangen.

Don't take anything for granted

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:10

Lukasje schreef:
Ik heb de Revista nog niet ontvangen.

Het ging om een oude die ik had door gestuurd zodat ze kon kijken of ze het wat vond