lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:50

keona schreef:
Daphneeeej schreef:
@ElinaSK: Wat ziet ze er goed uit, leuke merrie! Hoe oud is zij nu?

Hier laatste tijd lekker bezig met onze knappe Scampi. Hij word bijna 4 en loopt paar keer per week voor de wagen en hoogstens 1 keer per maand klein beetje onder het zadel. Hij groeit langzaam uit tot een hele knappe kerel. Blijft ook echt zo een braaf en lief dier. [ [url=m/T8wmhQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YQpTwh.jpg]Afbeelding[/url] ]
gaat hij ook ter dekking komen

Ik denk het niet zou me eens moeten verdiepen in hoe het zit met rietjes opvangen en kosten van alles. Is inprincipe namelijk niet een doel geweest met hem. Vooralsnog is hij super braaf als hengst en mag hij zeker ook nog zo blijven en dan ooit misschien leuk voor keuring. Hij moet iig een braaf lief paard blijven voor mijn paps. Als hij niet meer fijn hanteerbaar is of niet meer met andere buiten zou kunnen dan word hij gewoon gecastreerd.

keona

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-20 20:40

Dat snap ik. Maar er zijn ook super brace hengsten. Zelfs dekhengsten en je kunt inderdaad Ki overwegen . Maar hij is zo leuk en nu al best veelzeidig en niet te vergeten braaf heel belangrijk vind ik

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:22

keona schreef:
Dat snap ik. Maar er zijn ook super brace hengsten. Zelfs dekhengsten en je kunt inderdaad Ki overwegen . Maar hij is zo leuk en nu al best veelzeidig en niet te vergeten braaf heel belangrijk vind ik

Ja het is een geweldig braaf paard. Inrijden heb ik zelf helemaal alleen kunnen doen, nooit aan een lijntje gewoon zitten en gaan hup het bos in alleen. Voor de wagen ook super mak en braaf. 3 correcte ruime gangen en super sociaal ook met paarden. Karakter zit ook echt in de familie zijn moeder is ook super braaf dier, geloof dus best dat dat door vererft.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-20 21:25

Daphneeeej schreef:
keona schreef:

Ja het is een geweldig braaf paard. Inrijden heb ik zelf helemaal alleen kunnen doen, nooit aan een lijntje gewoon zitten en gaan hup het bos in alleen. Voor de wagen ook super mak en braaf. 3 correcte ruime gangen en super sociaal ook met paarden. Karakter zit ook echt in de familie zijn moeder is ook super braaf dier, geloof dus best dat dat door vererft.
ja ik vind het een knapperd hoe springt hij ( los bv)

www.fiftyshadesofred.nl

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:33

keona schreef:
Daphneeeej schreef:
ja ik vind het een knapperd hoe springt hij ( los bv)

Heb hem afentoe aan de hand wel eens over een slagboom in bos laten springen en een keer over een grote stenen rioolbuis en dat doet hij eigenlijk wel heel makkelijk. Zal ook maar eens een keertje in de bak los laten springen. Eigenlijk nog nooit gedaan :') .

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-20 21:58

Ja leuk heel benieuwd

www.fiftyshadesofred.nl

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:04

keona schreef:

Ultramar is ook super braaf maar het is en blijft toch een hengst wat altijd wel wat beperkingen geeft bijv. tijdens wedstrijden zijn ze sneller afgeleid of letten ze zelfs helemaal niet meer op :o . Samen met andere paarden bijv. een buitenrit maken kan lastig zijn als er ook merries in de buurt zijn. Het is altijd afwachten hoe een hengst zich precies gaat ontwikkelen en of en wanneer de "knop" omgaat. Ultramar is eigenlijk altijd wel een gentleman geweest ( al waren er ook wel momenten dat we hem achter het behang konden plakken toen hij nog jong was) maar onze andere hengst ( Paint) heeft altijd wel wat problemen met zijn hormonen gehad maar reageerde bijv. nauwelijks op merries maar vond altijd dat hij heel stoer moest doen en dat was soms lastig. Bij hem ging de "knop" echt om toen hij al 13 was; was niet meer te rijden, liep alleen maar op en neer te rennen op de wei ( bijna 100 kg afgevallen!). Toen vonden we het mooi en nu is hij ruin en loopt samen met een vriendje op de wei. Beide hengsten hebben alleen maar via KI gedekt; is veiliger voor zowel hengst als merrie en een goede DA kan precies uitmikken wanneer er geïnsemineerd moet worden maar het geeft wel een hoop werk en met de hengst naar het dekstation slepen. Bij natuurlijke dekking moet je wel heel goed weten wat je doet (liefst laten doen) anders zijn de gevolgen niet te overzien.

Het is leuk om mee te maken maar voordat de hengst mag dekken ( bij het APSL) komt er een spermogram en een keuring aan te pas. Dat zijn de 1e kosten ;) . In de topjaren van Ultramar hadden we 4 merries; hij heeft nu 12 kinderen in binnen en buitenland. De paint heeft 4 kinderen wat een heel leuk aantal is voor een hengst die niet is uitgebracht.
Dus een hoop werk ( ook administratief).

Als je geen intentie hebt om er mee te gaan dekken zou ik voor castratie kiezen; zoveel te jonger zoveel te makkelijker en sneller. Paard kan dan altijd samen met vriendjes blijven rondlopen. Onze Paint kon va. ca. 2,5 jaar niet meer samen met anderen omdat hij alleen maar liep te jagen. Ultramar heeft nog heel lang een vriendje gehad, die jammer genoeg is overleden. Die 2 deden alles samen, spelen, eten, slapen; aten zelfs uit dezelfde bak.

Het is dus lastig te zeggen hoe een hengst zich gaat ontwikkelen maar voor het "gewone, dagelijkse" gebruik is het vaak niet handig en als je afhankelijk bent van pensionstallen vaak af te raden.

Een hengst kan een heel goed karakter hebben maar als de hormonen de overhand nemen is dat niet meer te merken; dan is het een brok testosteron en adrenaline. Ik zie dat nu aan mijn paint; het blijft een heethoofdje maar verder een schat van een dier wat graag wil werken ( liefst met koeien }:0 ;) ) . Toen hij nog hengst was namen zijn hormonen het vaak zo over dat hij alleen maar wilde vechten.......

Vakantiestalling/ les o.a. op bosal https://www.bokt.nl/markt/ad/503210/vak ... -weidegang
Mohair/ alpaca singels ( Engels/ western) en cinch guards https://www.bokt.nl/markt/ad/498188/moh ... es-singels
Custom made western zadels: informatie via PB https://www.bokt.nl/markt/ad/496675/cus ... ternzadels

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:22

Vooralsnog gaat hij gelukkig heel braaf als hengst nog. Kan met ruinen en met zij hengstenvtiendje buiten. buitenritten met merries gaat ook nog goed. Staan op een pensionstal waar alles heel relaxed gaat gelukkig. Heb wel altijd gezegt als hij verv lend word of niet meer met andere paarden kan dan word hij sowieso gecastreerd maar voorlopig mag hij nog hengst blijven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:54

Ik vind hengst of ruin helemaal afhankelijk van de situatie waarin je het paard kunt houden en hoe het gedrag is.
Hier in het westen zijn er nauwelijks pensionstallen waar ze hengsten aannemen, en als ze ze al aannemen staan ze vaak de hele dag op stal.
Ook qua buiten rijden vind ik een hengst hier wat meer risico dan in een ruime rustige omgeving, smalle paadjes, veel maneges etc....
Maar ook dat ligt heel erg aan het gedrag van je paard en hoe je hiermee om kunt gaan.

Ik heb gekozen voor castratie, omdat dat hier de gelegenheid gaf hem in de zomermaanden met maatjes op de wei te zetten en te blijven staan waar ik stond.
Mijn lusitano zou als hengst toch niet goed gekeurd worden voor de fokkerij vermoed ik en daarnaast zie ik ook niet hoe ik het qua dekkingen zou moeten gaan doen...
Ik heb nu een leuke sociale ruin waar ik overal mee naar toe kan en dat is voor mij prima zo.

In een andere omgeving had ik misschien wel voor hengst houden gekozen, dat durf ik zo niet te zeggen...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:37

Mijn ruin is gecastreerd op 5 jaar. Tot dan ging het super als hengst. Braaf, sociaal en nooit problemen. Ik kon er overal mee komen.
Van de ene dag op de andere was het opeens gedaan.
T.o.v. mij bleef hij altijd braaf. Maar op een mooie lentedag joeg hij zijn vriendje door de draad en was het over met zijn sociale leven.
Castratie was voor hem een groot risico ivm eerdere gezondheidsproblemen.
Maar ik vond eenzaamheid geen optie voor hem. Het risico dus maar genomen en nu heb ik een happy sociale ruin. Nooit spijt gehad. ;)
Ik weet niet of ik nog opnieuw op een hengst zit te wachten... toch niet met merries op het terrein.

Ik heb trouwens nog een fijne aankondiging:
We verwachten een Gina-baby voor maart 2021 *\o/* *\o/* *\o/*
Vorig jaar na 5 pogingen nog steeds niet drachtig.
Dus dit jaar de koe bij horens genomen (of de merrie op de trailer :+ ) en afgeleverd bij de eigenaren van Vencedor.
Gina en Vencedor hebben het natuurlijk mogen fixen. (Gina was helemaal verliefd op hem <3 )
Dezelfde dag dat ze gebracht is, kon er al gedekt worden en 3 weken later drachtig gescand. :D
Da's wat anders dan dat gedoe van vorig jaar. :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-20 13:18

Daphneeeej schreef:
Vooralsnog gaat hij gelukkig heel braaf als hengst nog. Kan met ruinen en met zij hengstenvtiendje buiten. buitenritten met merries gaat ook nog goed. Staan op een pensionstal waar alles heel relaxed gaat gelukkig. Heb wel altijd gezegt als hij verv lend word of niet meer met andere paarden kan dan word hij sowieso gecastreerd maar voorlopig mag hij nog hengst blijven.

Goede keuze

www.fiftyshadesofred.nl

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:21

Hoi allemaal,

Ik volg dit topic nu al een tijdje, omdat ook ik verliefd ben geworden op dit ras en over een tijdje (2 jaar) zelf een Lusitano wil gaan kopen. Nu vind ik het echt heel lastig om er via internet of de topics hier achter te komen, aan wat voor aankoopprijs ik moet denken bij de eisen die ik heb. Ik hoop dat jullie mij hier wellicht bij kunnen helpen. Voorop staat natuurlijk dat het een gekeurd paard is met papieren dus een echte Lusitano. Hier komen de eisen dan:
1. Hengst (of laat geruind)
2. minimaal 168 cm en grof gebouwd
3. tussen de 2 en 5 jaar oud
4. Kleur cremello (bij uitzondering Buckskin of schimmel)
5. Doel is working equatation, recreatief/buitenritten en springen (max 1 meter)
Ik ben heel benieuwd of jullie een idee hebben aan welke prijsindicatie ik moet denken.

Groetjes Janine

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:39

Daar ga je serieus voor in de buidel mogen tasten. Alleen je eisen qua stokmaat al... Paarden die tegen de 1m70 gaan, liggen niet voor het oprapen. En als je daar dan je andere eisen qua kleur, leeftijd etc. bij neemt, dan hoop ik dat je een aardig budget hebt.
Als je er al in slaagt zo eentje te vinden....
Misschien een zoon van Campeador ofzo ( Santa Margarita) die heeft maat en kleur en massa... :)*

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:43

Ik vermoed inderdaad dat je met dat eisenpakket wel wat neer moet leggen ...
En maat en kleur is al kostbaar over het algemeen...
En dan sport en buitenritten, dan zoek je wel echt een leuk paard!
Ik ben benieuwd wat je gaat vinden, spannend hoor!

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:51

Nouvel schreef:
Ik vermoed inderdaad dat je met dat eisenpakket wel wat neer moet leggen ...
En maat en kleur is al kostbaar over het algemeen...
En dan sport en buitenritten, dan zoek je wel echt een leuk paard!
Ik ben benieuwd wat je gaat vinden, spannend hoor!

Hoi Nouvel,

Ja dat denk ik inderdaad ook. Nu heb ik gelukkig de tijd om te sparen en heeft het geen haast. Alleen aan welke prijs ik dan enigszins moet denken blijft lastig. Ik heb zelf een max budget van 10000 in mijn hoofd (minder is altijd leuk) maar ik kan nergens vinden of dat een haalbaar bedrag is of dat ik dan echt richting de 10000-15000 moet denken of zelfs 15000 plus.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:52

Ik denk dat je met deze eisen tussen 10.000 en de 20.000, misschien nog wel hoger...
Met name maat en kleur kost geld...

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:56

Dankjewel dat geeft al enigszins een idee. Jeetje wat een geld he. Maar ja het is dan ook wel een bijzonder ras. Zijn er nog andere mensen toevallig die er mee bekend zijn geraakt via de show Cavalia? Even uit nieuwsgierigheid haha

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:14

Oei, zoals mijn voorgangers zeggen, je vraagt een uitzonderlijke maat en bijzondere kleur. Ik schat voor een gezond paard met oke gangen 20000, 25000€ ?

Don't take anything for granted

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:27

Ik denk eigenlijk dat je dit gewoon niet te koop gaat vinden...
Een leuke cremello ga je wel vinden. En er bestaan zeker ook grote Lusitano's. Maar die combinatie en dan ook nog te koop voor een redelijke prijs, dat gaat een speld in een hooiberg worden.
Maar wie weet. ;)
Santa Margarida in Portugal, les Anges de Manolo in Frankrijk... Die hebben wel grote paarden en soms ook wel met kleur. Er zullen nog wel fokkerijen zijn waar je kan slagen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:33

Ice Cream...

Voor 10.000 heb je een gemiddelde Lusitano met een gemiddelde maat en evt een kleurtje

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:39

Nouvel schreef:
Ice Cream...

Ik denk niet dat die te koop is en zeker niet voor TS haar budget...

En als dekhengst is het ook maar een gok. Hij zelf is uitzonderlijk groot, maar in zijn voorouders zit die maat eigenlijk niet.
En ik dacht dat hij ook schimmel draagt? Dus dan blijft het sowieso een gok qua maat en qua kleur.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-20 18:45

Luckystory schreef:
Nouvel schreef:
Ice Cream...

Ik denk niet dat die te koop is en zeker niet voor TS haar budget...

En als dekhengst is het ook maar een gok. Hij zelf is uitzonderlijk groot, maar in zijn voorouders zit die maat eigenlijk niet.
En ik dacht dat hij ook schimmel draagt? Dus dan blijft het sowieso een gok qua maat en qua kleur.

Is inderdaad cremello met schimmel. Geloof dat hij wel te koop was. Maar of dat nog steeds is

www.fiftyshadesofred.nl

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:54

Kan iemand mij adviseren mbt een betrouwbaar adres in België of Nederland om een lusitano aan te kopen?

Don't take anything for granted

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:58

Vraagje: Waarom moet het paard minstens 1m68 zijn? Ben je zelf uitzonderlijk groot?
Ik denk dat als je een paard zou zoeken van pakweg 1m60-1m65 dat je de zoektocht al een stuk budgetvriendelijk maakt.
Kleur ga je wel vinden bij de Lusitano, dat gaat het probleem niet zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:47

Janien30 schreef:
Hoi allemaal,

Ik volg dit topic nu al een tijdje, omdat ook ik verliefd ben geworden op dit ras en over een tijdje (2 jaar) zelf een Lusitano wil gaan kopen. Nu vind ik het echt heel lastig om er via internet of de topics hier achter te komen, aan wat voor aankoopprijs ik moet denken bij de eisen die ik heb. Ik hoop dat jullie mij hier wellicht bij kunnen helpen. Voorop staat natuurlijk dat het een gekeurd paard is met papieren dus een echte Lusitano. Hier komen de eisen dan:
1. Hengst (of laat geruind)
2. minimaal 168 cm en grof gebouwd
3. tussen de 2 en 5 jaar oud
4. Kleur cremello (bij uitzondering Buckskin of schimmel)
5. Doel is working equatation, recreatief/buitenritten en springen (max 1 meter)
Ik ben heel benieuwd of jullie een idee hebben aan welke prijsindicatie ik moet denken.

Groetjes Janine

Bedoel je gekeurd als in goedgekeurd voor het stamboek of medische keuring?
WE + recreatief en een sprongetje kunnen maken vind ik dan weer niet zo spannend hoor. Dat zou elke gezonde, goed in elkaar zittende Lusitano wel moeten kunnen. Het wordt een ander verhaal (en budget) als je GP wil gaan rijden.

Maar volle PSL, grote maat, en specifieke kleur.. Vermoed niet dat je dat met € 10.000,- redt. Ik denk dat je sowieso in het buitenland moet gaan kijken. Portugal, Frankrijk. Je kan Lusitana hier op bokt vragen of ze wat weet. En verder FB e.d. in de gaten houden, veel contact leggen met fokkers etc.