lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:04

ElinaSK schreef:
Mijn lusitano komt hier vandaan: http://www.coudelaria-odemira.nl/ maar zij heeft vnl veulens en is kleinschalig. Ik ken haar persoonlijk en ze heeft wel echt veel liefde en gevoel voor haar dieren :)

Die kan ik inderdaad ook aanbevelen. Maar ze fokt inderdaad kleinschalig, dus moet maar net wat hebben staan. En dat zijn dan ook meestal de jonge dieren, dus weet niet of je dat zoekt?

Lukasje

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:30

Mss liever niet onbeleerd.
Vroeger heb ik dat wel gedaan. Dan kwam iemand aan huis om de paarden zadelmak te maken en nam ik ze over. Ik heb wel goede begeleiding maar ik ben ondertussen ook een dagje ouder en ik ben 5 jaar geleden erg ongelukkig van mijn paard gevallen en daardoor mijn rug gebroken. Dat heeft euh, wat sporen nagelaten, fysiek en psychisch :roll: .

Don't take anything for granted

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:09

Lukasje schreef:
Mss liever niet onbeleerd.
Vroeger heb ik dat wel gedaan. Dan kwam iemand aan huis om de paarden zadelmak te maken en nam ik ze over. Ik heb wel goede begeleiding maar ik ben ondertussen ook een dagje ouder en ik ben 5 jaar geleden erg ongelukkig van mijn paard gevallen en daardoor mijn rug gebroken. Dat heeft euh, wat sporen nagelaten, fysiek en psychisch :roll: .

Snap ik. Dan kan ik je inderdaad Gaby Vegelin aanraden. Die koop en verkoopt Lusitanos (en af en toe een PRE) die allemaal netjes gereden zijn en gekeurd. Ze verkoopt niets waar ze niet zelf achter staat. Ook leuk om met haar contact op te nemen en je wensen te bespreken. Ze heeft veel kennis en connecties om je te kunnen helpen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:04

Paul Van de Laer (die hier al door ElCid genoemd werd) had de laatste keer dat ik hem zag nog wel een heel leuk schimmelruintje waarvan hij overwoog hem te verkopen. Die ging mee naar het bos en ik heb wel eens foto's van hem gezien in een WE parcours.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:13

Luckystory schreef:
Paul Van de Laer (die hier al door ElCid genoemd werd) had de laatste keer dat ik hem zag nog wel een heel leuk schimmelruintje waarvan hij overwoog hem te verkopen. Die ging mee naar het bos en ik heb wel eens foto's van hem gezien in een WE parcours.

Oh, dat klinkt wel leuk!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:33

Ik ken geen lusitano die voor 10.000 weg gaat met die eisen.

Wat betreft kleur en maat in NL: Ploumen.

Ik kan Gaby ook aanraden.

Wellicht kwa maat Fial van Bo. Maar die gaat zeker niet voor voor dat bedrag weg. (Ice ook niet trouwens, van wat ik gehoord heb)

Ik heb er ook nog een met maat staan maar ook die gaat daar niet voor weg.

Duijff Sporthorses B.V. Instagram
~ Cartujano XCIV Blog; Van B naar Grandprix. Mijn reis
~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 07:11

Gaby heeft over ‘t algemeen alleen geen hele grote paarden, maar ze kunnen wel gericht voor je zoeken in Portugal.
Ook dan zal je wel boven die 10.000 uitkomen...

Je zou in Nederland inderdaad kunnen zoeken naar nafok van Icecream, als je even geduld hebt tot er wat opgegroeid is.
Maar ik heb ook geen idee of die de maat van hun vader krijgen, dat zal ook van de merrie afhangen.

Nou vind ik zelf stokmaak ook niet alles zeggen.
Het zegt meer of een paard voldoende lijf heeft voor een ruiter met lange benen.
Op mijn merrie van 1.58 toonde ik niet echt anders dan nu op mijn ruin van 1.64.
Het toont wel mooier als je een niet al te fijn paard hebt inderdaad denk ik, dat is wat mooier in verhouding.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:00

Ik vind het heel wisselend wat maat doet. Ik vind Nouvel inderdaad mooi passen op haar Lusitanos, maar vond dat niet van mezelf op een paard van 1.60 of minder. En ik ben zelf helemaal niet zo groot.

Je moet je er zelf prettig op voelen, dus als je een grote wil koop die dan ook. Ook met een kleurtje zijn ze er wel. Ik heb er tenslotte ook twee. Gewoon lekker op zoek gaan, de tijd nemen en kijken wat he mogelijkheden zijn. Als je tegen je budget aan loopt dan moet je consessies doen. Bijvoorbeeld door een jong paard te kopen of toch een schimmel of toch een wat kleinere. Maar in eerste instantie gewoon lekker je droom najagen! De reis er naar toe is gewoon al zo leuk!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:04

Nouvel schreef:
Gaby heeft over ‘t algemeen alleen geen hele grote paarden, maar ze kunnen wel gericht voor je zoeken in Portugal.
Ook dan zal je wel boven die 10.000 uitkomen...

Ik denk dat je hiermee antwoordt op 2 aparte vragen ? Janien die op termijn zoekt naar een groot paard met liefst een apart kleurtje, en ik, Lukasje, die daar door kwam fietsen met de vraag naar betrouwbare verkopers waarop oa Gaby haar naam viel.

Maar, hoe dan ook, de info is sowieso interessant voor beiden +:)+ .

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-20 09:09

Afbeelding
Afbeelding
Daar is hij

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:18

Ooooooh wat een dropje! <3
Gefeliciteerd *\%/* !

En hoe noemt hij?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:53

Ohhh lief, gefeliciteerd !

Lukasje, Ow sorry, nou ja, voor beide misschien zinvolle info als je een lusitano zoekt...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:10

[quote="
Lukasje, Ow sorry, nou ja, voor beide misschien zinvolle info als je een lusitano zoekt...[/quote]

Zeker wel ! :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:25

Ik had het al in zijn eigen topic gezegd: Maar hij is echt leuk, Keona! <3

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:00

Altijd geweldige foto's van Lusitanos hier.

Meestal van de zijkant of van de voorkant.
Vandaag even de, euhh, ándere kant van Tweet:

https://youtu.be/EjrSTAnPaEo

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:48

Mooie ... euh, poep (belgisch voor kont :) )

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:54

Jessix schreef:
Ik vind het heel wisselend wat maat doet. Ik vind Nouvel inderdaad mooi passen op haar Lusitanos, maar vond dat niet van mezelf op een paard van 1.60 of minder. En ik ben zelf helemaal niet zo groot.

Je moet je er zelf prettig op voelen, dus als je een grote wil koop die dan ook. Ook met een kleurtje zijn ze er wel. Ik heb er tenslotte ook twee. Gewoon lekker op zoek gaan, de tijd nemen en kijken wat he mogelijkheden zijn. Als je tegen je budget aan loopt dan moet je consessies doen. Bijvoorbeeld door een jong paard te kopen of toch een schimmel of toch een wat kleinere. Maar in eerste instantie gewoon lekker je droom najagen! De reis er naar toe is gewoon al zo leuk!

Thx Jessix, dat is ook zo. Ik moet gewoon zoeken. Ik ga binnenkort naar Romina Steiner dus ben heel benieuwd. Ik hoop dat zij mij verder kan helpen in de zoektocht :)

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:57

Heeft iemand trouwens ook ervaring met hengsten en dan voornamelijk op het gebied van stallen? Ik woon in omgeving Utrecht en ik kan nergens op websites van stallen vinden of ze hengsten stallen en wat dan mogelijkheden/faciliteiten zijn. Naast het vinden van stallen waar hengsten toegelaten worden ben ik ook wel benieuwd of jullie ervaring hebben met het stallen van een hengst bij een stal.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:40

Bij mij op stal staan meestal ook wel hengsten.
Maar dat is geen Utrecht.

Bij ons gaat dat prima, inclusief weiland dagelijks hele dagen.
Maar daar wordt door de betreffende hengsteneigenaar ook wel redelijk opvoeding ingestoken en fatsoenlijk gedrag ge-eist van de hengsten.

Maar hier nooit gedoe eigenlijk.

Mijn oude Lusitano ruin heeft regelmatig een jonge (quarter)hengst als buurman naast zijn wei.
Vaak vindt hij die hengstjes leuker dan merries of ruinen.

Met twee was hij echt vriendjes zelfs, inclusief elkaar hinnikend begroeten en samen aan het draad grazen, ieder aan de eigen kant van het draad, dat dan wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:03

Janien30 schreef:
Jessix schreef:

Thx Jessix, dat is ook zo. Ik moet gewoon zoeken. Ik ga binnenkort naar Romina Steiner dus ben heel benieuwd. Ik hoop dat zij mij verder kan helpen in de zoektocht :)

Oh naar Romina is alvast een goed begin! Have fun!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:58

Wat stallen mailen, kom je er vanzelf achter :)

Het meeste “gezeur” komt van mensen die niet precies weten hoe en wat.

Ik heb wel eens ergens kort gestaan waar de stal eigenaar het allemaal prima vond. Maar als ik daar de bak in ging, gingen mensen spontaan de bak uit ‘want je zit op een hengst’. :')

Er zijn merries die vele malen heftiger zijn in de omgang dan mijn hengsten.

Overigens sta ik nu aantal jaar op dezelfde stal en echt geen probleem. Stal weet het, de mensen weten het. Even uitkijken met in de molen zetten. Maar verder geen probleem.

Duijff Sporthorses B.V. Instagram
~ Cartujano XCIV Blog; Van B naar Grandprix. Mijn reis
~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:40

Oh naar Romina is alvast een goed begin! Have fun![/quote]

Dankjewel heb er echt heel veel zin in :)

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:48

Bedankt voor de ervaringen met de hengsten. Ik denk dat tegen die tijd wat stallen mailen idd het handigst is. Ik vind het altijd zo zielig als ze alleen moeten staan, zeker als ik zie hoe goed het met Lusitano's eigenlijk gaat in het land van herkomst. Omdat ik het in de toekomst wel leuk zou vinden om een veulentje te fokken met bijv een draagmerrie wil ik hem ook niet castreren en eigenlijk sowieso niet als het niet nodig is. Gelukkig heb ik een neef die welsh ponys fokt. Misschien ter zijner tijd een welsh erbij voor gezelschap. Zijn er andere mensen die hun hengst samen met een ander paard op de wei of paddock hebben staan? En is het dan het handigst om er een ruin of een hengst bij te zetten? En misschien hebben jullie ook nog tips voor welk ras er beter bij past dan een welsh? Moet wel een ras zijn waarbij ik niet teveel geld kwijt ben gezien de eis alleen gezelschap is. Ben benieuwd.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:31

Onze Ultramar ( Lusitano hengst) heeft jarenlang met een Arabier ruin samen gewoond, letterlijk. Samen in de stal, samen in de paddock, samen in de wei, samen uit 1 bak eten, samen met takken en bakken spelen. Die 2 hadden een uitzonderlijke band, nog zelden gezien tussen 2 paarden.
Jammer genoeg is de Arabier in 2010 overleden en kon de opvolger ( een Paint hengst) echt niet samen met Ultramar; dat was niet de schuld van Ultramar overigens ;-). Het kan dus wel maar het kan zeker niet altijd. Hangt ook erg van de hengst af en wat die gewend is. Ultramar is in Portugal opgegroeid in een grote hengsten kudde en heeft altijd hengsten om zich heen gehad, met alleen een draadje ertussen. Hij staat nu soms in een wei met aan de andere kant van de sloot en draad 1 merries die hem erg leuk vinden maar, op zo nu en dan een hinnik en wat imponeren, staat hij rustig te eten. De andere hengst ( nu sinds 1,5 jaar ruin omdat de hormonen door zijn lijf gingen gieren toen hij 13 was!) kon va. zijn 2e jaar niet meer samen met andere paarden. Wel altijd samen gelopen maar daar ging dus de knop om en die liep alleen maar te jagen. Als hij alleen liep ging het goed tot dus 1,5 jaar terug. Nu is hij ruin en loopt met een andere ruin op de wei.

Het is dus niet vanzelfsprekend dat het lukt, soms lukt het tijdelijk, soms helemaal niet, soms blijft het goed gaan. Hangt af van de hengst en hoe (a)sociaal deze is, hoe dominant, etc. etc. En je zal het toch altijd in de gaten moeten blijven houden want die knop kan opeens omgaan.

Ultramar en zijn Arabieren vriendje El Cid ( RIP) spelend met een stok.
Afbeelding

Vakantiestalling/ les o.a. op bosal https://www.bokt.nl/markt/ad/503210/vak ... -weidegang
Mohair/ alpaca singels ( Engels/ western) en cinch guards https://www.bokt.nl/markt/ad/498188/moh ... es-singels
Custom made western zadels: informatie via PB https://www.bokt.nl/markt/ad/496675/cus ... ternzadels

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:57

ElCid schreef:
Onze Ultramar ( Lusitano hengst) heeft jarenlang met een Arabier ruin samen gewoond, letterlijk. Samen in de stal, samen in de paddock, samen in de wei, samen uit 1 bak eten, samen met takken en bakken spelen. Die 2 hadden een uitzonderlijke band, nog zelden gezien tussen 2 paarden.
Jammer genoeg is de Arabier in 2010 overleden en kon de opvolger ( een Paint hengst) echt niet samen met Ultramar; dat was niet de schuld van Ultramar overigens ;-). Het kan dus wel maar het kan zeker niet altijd. Hangt ook erg van de hengst af en wat die gewend is. Ultramar is in Portugal opgegroeid in een grote hengsten kudde en heeft altijd hengsten om zich heen gehad, met alleen een draadje ertussen. Hij staat nu soms in een wei met aan de andere kant van de sloot en draad 1 merries die hem erg leuk vinden maar, op zo nu en dan een hinnik en wat imponeren, staat hij rustig te eten. De andere hengst ( nu sinds 1,5 jaar ruin omdat de hormonen door zijn lijf gingen gieren toen hij 13 was!) kon va. zijn 2e jaar niet meer samen met andere paarden. Wel altijd samen gelopen maar daar ging dus de knop om en die liep alleen maar te jagen. Als hij alleen liep ging het goed tot dus 1,5 jaar terug. Nu is hij ruin en loopt met een andere ruin op de wei.

Het is dus niet vanzelfsprekend dat het lukt, soms lukt het tijdelijk, soms helemaal niet, soms blijft het goed gaan. Hangt af van de hengst en hoe (a)sociaal deze is, hoe dominant, etc. etc. En je zal het toch altijd in de gaten moeten blijven houden want die knop kan opeens omgaan.

Ultramar en zijn Arabieren vriendje El Cid ( RIP) spelend met een stok.
[ [url=m/WK6CLu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ach lieve foto. Dankjewel, geeft wat meer inzicht. Op zich ook niet gek dat het net als bij mensen een beetje neerkomt op karakter en klik, niet zo zeer op ras. Het is even afwachten. Denk dat het in mijn geval wel handig is dat ik een neef heb met veel ponys dan heb ik hopelijk de mogelijkheid om uit te proberen tot een gepaste match haha.