lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304, Ymor

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:15

LGN is idd ingeschreven in het geboorteboek (livro de nascimentos). En LGA idd goedgekeurd (livro de adultos), zonder LGA is een paard dus niet gekeurd. Zoals die van mij die heeft wel LGN, maar nog geen LGA. :)

Soms is die site een beetje lastig, hij vindt niet altijd alles. Sommige paarden moet je heel specifiek invoeren anders komt ie er niet uit, heb ik iig wel eens last van gehad. Bijv. de moeder van mijn paard, typ ik zaragoca vindt ie er 2 maar niet die ik zoek :+

Edit: wat lusitana zegt dus

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:20

Meelezer kruipt onder d'r steen vandaan :) De site van de APSL doet imo soms een beetje raar. Als ik zoek op de naam van mijn paard (Guda) dan vind ik haar niet. Zoek ik via haar moeder (Pahola TC ) dan kan ik via de afstamming wel bij haar gegevens komen.
Dit is niet altijd zo geweest. Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met dat ze in Nederland is geboren en ze er de toevoeging (HOL) bij hebben gezet terwijl het oorspronkelijk AEY was (de door de APSL gegeven afkorting van de fokker)

Het kan dus zomaar zijn dat dit voor meer paarden geldt :(

Een dag niet geleefd is niet zo lachen

Lusitana

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:31

Ze zijn niet echt goed met het bijhouden van de site. Het is soms handiger om te bellen.

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, maar niet voor wat jij begrijpt.
*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Huis met grote tuin en zoutwater zwembad in zuidwest Portugal (kust) te huur per weekende/week voor groepen (max 12). Paradijsje! Geschikt voor yoga, dans, kunstschilderen etc. Paardrijden op het strand mogelijk in de buurt. Pb voor meer info

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:39

Hoe zit het op het moment met de communicatie tussen Lusitano Nederland en het stamboek in Portugal? Ik moet nog overschrijven op naam, maar ik dacht dat er wat strubbelingen waren.

Malagueta; een nieuw Portugees hoofdstuk!
Xara, je was fantastisch, ik zal je nooit vergeten.
Bamboo, rust zacht vriend.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:18

Tessebes schreef:
Hoe zit het op het moment met de communicatie tussen Lusitano Nederland en het stamboek in Portugal? Ik moet nog overschrijven op naam, maar ik dacht dat er wat strubbelingen waren.

Praat me er niet van ik zit nog op een paspoort te wachten, gaat niet echt soepel :+

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:31

Lusitana schreef:
Lukasje schreef:
Weet iemand wat de “LGN” en de LGA” betekenen? Dat staat er bij de naam die ik opzoek evenmin. Bij de ouders wel.

LGN is het geboorteregister. Livro Genealógico Nascimentos Daar komen ze in als ze kinderen zijn van twee geregistreerde ouders die goed gekeurd zijn voor de fok en in het register voor de volwassenen staan.
LGA , Livro Genealógico Adultos,is voor de volwassen dieren, waar ze pas in komen na goedkeuring voor de fok. Alleen kinderen van paarden uit dat register kunnen ingeschreven worden.

Heb je ook geen NIN?

Dankje!

Jawel, wel een NIN

Don't take anything for granted

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:39

Lusitana schreef:
Ze zijn niet echt goed met het bijhouden van de site. Het is soms handiger om te bellen.

Het gaat om een paard van 7 jaar dat nog in Portugal staat. Dus het heeft op zich niet zo zeer te maken met een moeilijke communicatie tussen Portugal en bv Nl of Belgie.
Het paard is dus niet ingeschreven dan? Maar hoe komt het dat ik dan wel de naam kan vinden?

Don't take anything for granted

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:42

Als het een NIN heeft, is het ingeschreven, en je kunt het stamboek bellen om te vragen in welk boek, geboorte of volwassenen. Ze spreken engels.

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, maar niet voor wat jij begrijpt.
*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Huis met grote tuin en zoutwater zwembad in zuidwest Portugal (kust) te huur per weekende/week voor groepen (max 12). Paradijsje! Geschikt voor yoga, dans, kunstschilderen etc. Paardrijden op het strand mogelijk in de buurt. Pb voor meer info

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:08

ElinaSK schreef:
Tessebes schreef:

Praat me er niet van ik zit nog op een paspoort te wachten, gaat niet echt soepel :+

Dus beter nog even wachten? Of gaat het niet beter worden?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:24

Tessebes schreef:

Naar mijn idee gaat het al tijden niet soepel. Je kan natuurlijk gewoon aanvragen wie weet dat ze bij jou sneller zijn. Het helpt wel als je er zelf constant bovenop zit, dan doen ze hier in Nederland tenminste nog wat. Ik zal maar niet vertellen hoe lang ik al wacht, maar dat lijkt me niet de norm. Meestal is de tijdsdsindicatie op hun site wel correct. Het papier had ik nl wel ruim op tijd...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:05

Tessebes schreef:

Zolang het stamboek bestaat is het nog nooit soepel gegaan ( schijnt een soort erfenis te zijn die in dat stamboek ligt) ......dus daar hoef je niet op te hopen. Overigens is dat (groten)deels te wijten aan het kantoor in Portugal......Portugezen staan ook niet bekend om hun ijver :o . Daarbij heb ik uit betrouwbare bron dat in Portugal er ook weer troubles zijn dus dat zal ook niet meewerken.

Mohair/ alpaca singels ( Engels/ western) en cinch guards https://www.bokt.nl/markt/ad/498188/moh ... es-singels
Custom made western zadels: informatie via PB https://www.bokt.nl/markt/ad/496675/cus ... ternzadels

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:56

Hoelang zal het dan ongeveer duren? Moet je voor overschrijving op naam ook het paspoort opsturen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:08

Tessebes schreef:
Hoelang zal het dan ongeveer duren? Moet je voor overschrijving op naam ook het paspoort opsturen?

Dat is een goede vraag ;) . Daar kan ik geen antwoord op geven.
Je kan dan beter even contact opnemen met het LVN die kunnen je in ieder geval precies vertellen wat er wel/ niet opgestuurd moet worden en hebben misschien ook een idee van tijd. Heb je er een blauw boekje bij? dan moet je dat waarschijnlijk wel opsturen omdat dat ook meteen eigendomsbewijs is. https://www.lusitanovrienden.com/?page_id=122

Ik heb overigens wel de ervaring dat het huidige bestuur vrij snel reageert en mocht dat niet lukken laat me dat dan even weten. Ik ken een paar bestuursleden persoonlijk ;)
Laatst bijgewerkt door ElCid op 30-07-20 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Mohair/ alpaca singels ( Engels/ western) en cinch guards https://www.bokt.nl/markt/ad/498188/moh ... es-singels
Custom made western zadels: informatie via PB https://www.bokt.nl/markt/ad/496675/cus ... ternzadels

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:11

Ik heb inderdaad een blauw boekje en het overschrijvingsformulier van de vorige eigenaar. Ik ga de LVN even mailen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:11

Tessebes schreef:

Even bellen of mailen naar de LVN, dan weet je precies hoe en wat.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:12

Tessebes schreef:
Ik heb inderdaad een blauw boekje en het overschrijvingsformulier van de vorige eigenaar. Ik ga de LVN even mailen.

Je kan ook hier een vraag stellen https://www.facebook.com/groups/2763462770343314/. daar zitten ook een aantal Portugese Lusitano eigenaren en die weten meer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:35

Bij mijn eerste Lusitano ging het super vlot. Die komt uit Portugal bij een grote fokker vandaan. Ik had alles volgens mij een week later in huis. Kreeg daarna nog wel de opmerking van het LVN dat ik het via hun moest regelen, maar het was dus al klaar.

Mijn tweede Lusitano uit Nederland, daarbij ging het allemaal niet zo soepel. Maar goed contact gehouden met de persoon die dat toen regelde en zo is het uiteindelijk wel voor elkaar gekomen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:37

Ik heb direct antwoord terug. Ik moet het overschrijvingsformulier en de ID's van mij en de vorige eigenaar mailen en dan sturen zij het op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:53

Dat is al alvast snel!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 14:36

Nu maar hopen dat ze er in Portugal ook vaart achter zetten ;-).

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 18:08

ElCid schreef:
Nu maar hopen dat ze er in Portugal ook vaart achter zetten ;-).

Ik werd er al op geattendeerd van niet. *D

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:30

Hehoi,
Mag ik hier ook mee kletsen?
Ik heb een luso arabe en ik wil haar volgend jaar waarschijnlijk laten dekken door een lusitano.

Carlos <3

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 06:48

BrechtCarlos schreef:
Hehoi,
Mag ik hier ook mee kletsen?
Ik heb een luso arabe en ik wil haar volgend jaar waarschijnlijk laten dekken door een lusitano.

O wat leuk, ik heb pas een luso arab gefokt .
Heb je foto’s van jou paard en wat is de afstamming

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:36

Vader is Chiva christal
Vader vab vader is queijo
Moeder van vader is que-golega

Moeders kant is de arabier en weet ik zo even niet uit mijn hoofd

Afbeelding

Carlos <3

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 17:06

Leuk!