lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Duijfje

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:39

Ik moet bij 0 beginnen :p gezien ik zelf nog nooit verder gestart heb. Met mijn Spanjaard ben ik dit jaar weer begonnen na ziekte ect. Dus die moet ik eerst nog omhoog rijden! Hele klus nog want dat is mij toch een draak.

Keuring is vervroegd naar morgen middag!

Duijff Sporthorses B.V. Instagram
~ Cartujano XCIV Blog; Van B naar Grandprix. Mijn reis
~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:11

Spannend!
Misschien een beetje een rare vraag, maar vind je het niet griezelig om een paard specifiek voor de wedstrijdsport te kopen als je nog nooit gestart bent? Niet dat je het niveau niet zou hebben, maar misschien vind je wedstrijdrijden in praktijk eigenlijk niet zo leuk. Dan heb je alsnog een erg leuk paard onder je kont om thuis mee te rijden, ;) maar wedstrijden zijn wel een aparte tak van sport.
Er zijn genoeg mensen die liever lekker zelf trainen en schaven dan elk weekend weer die trailer aan te moeten koppelen. ;)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:55

Dat is een rare vraag hoor. Die hoor ik best vaak.
Ik ben al wel eens eerder met de Spanjaard gestart en veel met anderen mee geweest op wedstrijden.
Ben zelf als persoon echt prestatie gericht met elk soort wedstrijd.
Buiten de wedstrijdsport gaan we een eigen bedrijf in de paarden op zetten.
Dus alleen aankoop voor de sport is niet zo. Maar het eerste jaar tot anderhalf jaar ga ik wel de sport in voordat ik met een eigen locatie/ bedrijf "echt" opzet. Het is een 5-6 jaar project met mijn ouders en mijn trainer.
Met paarden weet he nooit hoe het gaat lopen. Met de Lyme ook niet. Dat is wel een risico ja.
Ik vind het altijd wel leuk om op pad te gaan als het paard het ook toelaat.

~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:20

Spannend allemaal hoor!

Maar heel simpel gezien moet je nu dus eerst met je paard dat je nu al hebt L met winst zien te worden zodat je de hengsten uit kunt gaan brengen en daarmee ook weer beginnen in de L?
Hopen dat je ze snel kunt gaan starten dan, dan zul je wel overal doorheen vliegen!

Ik hoor zelf mee bij de groep die meer plezier heeft in trainen dan wedstrijden rijden, ik zou best wel eens weer een wedstrijdje willen starten als hij ver genoeg is, maar ik heb zelf meer plezier in het trainen dan de wedstrijden zelf, maar dat ligt er waarschijnlijk aan dat ik weinig prestatiedrang heb en dat ook helemaal niet zo belangrijk vind.
Ik vind het knap als mensen elk weekend weer alles opzij kunnen zetten om zich te storten op weer een volgende wedstrijd met alles wat daarbij komt kijken.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:01

Ik ben er ook weer! Intussen is onze prachtige zoon Maurice alweer drie weken geleden geboren, en heb ik alweer op Figo gehobbeld :)

Hier net het tegenovergestelde: ik wilde altijd wedstrijden rijden, maar doordat Figo artrose heeft, trainen we nu gewoon in functie van hem, om hem beter en sterker te maken. En daar geniet ik ook van!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:23

Je moet L2 met winst zijn en dan mag je hengst starten. Maar ik weet nog niet hoe het zit met een ander paard hoger uitbrengen eigenlijk. Het hoogste niveau van zowel paard als ruiter?

Ik geniet überhaupt van bezig zijn met paarden. Zowel wedstrijd: training als groomen en soms gewoon even erbij zitten

~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:31

Gefeliciteerd LiesbethDW!

Ik houd gewoon van mijn paarden zoals van een huisdier. Ik vind het heerlijk om met ze samen te zijn, voor ze te zorgen en leuke dingen met ze te doen. Ik ben er trots op hun mens te zijn. Dat ik er op kan rijden is een leuke bonus voor mij, meer niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:22

Liesbeth, super leuk, gefeliciteerd!

Jessix, voor ons zijn onze paarden ook echt onze huisdieren, onze maatjes waar we ontspannen na een drukke werkdag, waar we dingen samen mee doen en van genieten.
Daarnaast vind ik het ontwikkelen en samen leren ook erg leuk, ook daar geniet ik van.
Wedstrijden heb ik een tijdje belangrijk gevonden, inmiddels heb ik er niet veel meer mee, zoveel gedoe voor 5 min... :+
Het lijkt me leuk om weer eens te proberen als we zo ver zijn, maar dat zeg ik al een hele tijd, ben benieuwd of het er nog eens van komt... :D

Wat dressuur starten betreft, je moet starten in de hoogst gezamenlijke klasse, dus al is het paard nog zo hoog, als de ruiter B is moet je B starten, en als de ruiter L is kun je L starten.
Als je met een hengst wilt gaan starten moet je eerst L zijn met winst, tegenwoordig zelfs L2 volgens mij.
Is het niet praktisch om er een hoog geklasseerde fijn te rijden ruin bij te kopen, zodat je snel de basis door kunt?

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:49

Dat zou praktisch geweest zijn ja. Maar nu geen optie meer. Heb wel een kwpn ruin gereden maar lichamelijk kostte dat mij erg veel moeite.
Terwijl ik vrijdag digital had gereden en daarna had ik cartu nog kunnen rijden zonder moeite.

Verder heb ik die ruin of merrie niet kunnen vinden. Cartujano heb ik dan wel en die is ruin. Daar doe ik nu dus de basis mee. Hij kent al wel wat oefeningen van Z, maar M2 is thuis wel bevestigd, dat moet dus makkelijk kunnen met hem. Hij perst er af en toe zelfs een poging tot piaffe passage uit.
Hij heeft alleen wat meer tijd nodig met het vreemd terrein. In 2014 ben ik eigenlijk begonnen met een paar wedstrijden maar die waren gewoon echt niet leuk. Rennen en bokken... Toen 2015 een paar maar werd ik ziek. Nu 2016 zomer seizoen weer begonnen. Beide erg gegroeid en dat merk ik nu wel in de wedstrijden. Nu kan hij nog steeds wel eens rennen. Maar het wordt wel steeds beter en komt het door kleine miscommunicatie.
Ik moet er op dit moment nog 1 voor de L.

Ik ga overigens net zo graag naar het strand naar het paard als op wedstrijd. Maar hoofddoel is wel de sport. Afwisseling naar buiten en strand vind ik zeker fijn. Alleen is hij erg gespannen. Dat ik nooit echt weet of ik hem daar nou een groot plezier mee doe. Strand en buitenrijden. Hij ziet dan zo veel. Ernaast vind hij het allemaal best. Dat doe ik dan nog wel eens. Ernaast lopen op het strand. Op wedstrijd heeft hij daar minder last van.

~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:56

Digital is goed gekeurd *\o/*

~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:09

gefeliciteerd en heel veel plezier samen!

blijft hij daar staan of komt hij naar jou toe?

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:12

Dankjewel! Nee ik ga naar hem toe. Drenthe :)

~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:03

Gefeliciteerd Duijfje! Dus nu heb je twee paarden gekocht, Digital en Dolar?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:37

Duijfje schreef:
Dankjewel! Nee ik ga naar hem toe. Drenthe :)

oja dat zei je al!
al een huisje gevonden?

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:01

Gefeliciteerd!

Ik kreeg net deze :)
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:02

wow wat is is 'ie stoer geworden zeg!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:05

Jessix schreef:
Gefeliciteerd Duijfje! Dus nu heb je twee paarden gekocht, Digital en Dolar?

Digital wel, Dolár wachten we nog steeds op bepaalde uitslagen. Als die goed zijn komt hij eind deze maand of begin juli.

Nouvel,
Nee nog niet... Dat is echt drama. Maar ik zal wel wat vinden voor kort.. Dan kan ik als ik daar zit beter kijken.

Bedankt allemaal!

Wow knapperd Liesbeth! <3

~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:40

Mooie Figo!! <3

FemkeVH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:54

Hallo,
Aangezien ik sinds kort een 5 jarige kruising andalusier/lusitano(?) heb, kom ik hem hier even voorstellen.
Meet Ventura! *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:03

Vraagje, een vriend van ons is op zoek naar een Lusitano en PRE hengst, rond de 4 jaar oud, maar nog niet onder het zadel/ bereden/ geen bit in de mond gehad. Kleur bij voorkeur zwart, palomino of buckskin. Barok type, stokmaat rond de 155m , iets kleiner mag maar liever niet groter. Dus eigenlijk een beetje de types die op het moment minder geliefd zijn op de kleur na dan. Het hoeft geen super beweger te zijn of een paard dat hoge punten zal krijgen op een keuring maar moet wel een heel fijn karakter hebben en natuurlijk 100% gezond zijn. Ik heb beloofd dat ik hier en daar voor hem zou rondvragen.

Dit is een beetje het type wat hij zoekt. Dit is Gastao, oudste zoon van Ultramar maar die is niet meer te koop en al onder het zadel. Erg jammer want dit was het perfecte paard voor hem geweest.
Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:09

Dat zou lastig te vinden zijn Elcid!

Is Gastao ook maar 1.55m?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:19

Jessix schreef:

Hij zal nu net tegen de 160 cm aanzitten denk ik. Het is al weer een paar jaar terug dat we hem gezien hebben, toen was hij die maat. Hij heeft een vrij kleine moeder, vandaar.

Ze zijn wel te vinden hoor, eigenlijk zijn het de types die niet meer zo populair zijn, de kleur zal het grootste probleem zijn :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:27

welkom femke, leuk paard!

elcid, er werd mij wel laatst een 4 jarige aangeboden vanuit Belgie van rond de 1.55, maar die was volgens mij ook niet helemaal volledig onbeleerd meer.

het is ook juist wel het type dat wij zoeken (en ook de maat), maar dan juist wel wat ouder en beleerd, liefst ook betuigd 8-)

(edit, die ik hier boven noemde even terug gezocht, maar die was net gecastreerd)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:44

ElCid schreef:
Jessix schreef:

Hij zal nu net tegen de 160 cm aanzitten denk ik. Het is al weer een paar jaar terug dat we hem gezien hebben, toen was hij die maat. Hij heeft een vrij kleine moeder, vandaar.

Ze zijn wel te vinden hoor, eigenlijk zijn het de types die niet meer zo populair zijn, de kleur zal het grootste probleem zijn :o

Natuurlijk zijn ze te vinden. :j Alleen de combinatie van kleur, maat en 4 jaar en niet ingereden maakt het wel wat lastig.

Oh ik dacht al.. Hij toont wel wat groter dan 1.55m op de foto. Wat is in jouw ogen een kleine moeder?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:47

Sorry.. Welkom FemkeVH! :D Veel plezier met je nieuwe paard.